overal "beren op de weg zien" tijdens buitenrit, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xanti

overal "beren op de weg zien" tijdens buitenrit, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 18:24

Ik heb een paard van 18, met slechte longen en artrose.
We vinden buitenritten maken heeeeerlijk. Ik rijd ook wel op het pad rondom ons weiland, (paddock paradise) maar dan is ze totaal niet voorwaarts meer, net of er een knop omgaat.
Op buitenrit is ze wel voorwaarts, maar dan niet langer dan een uur ivm haar gezondheid.
Alleen; het enige nadeel is dat ze heeeel schrikkerig is tijdens buitenritten. We wonen in een bocht aan een hele drukke klinkerweg en daar durf ik niet meer langs te rijden het bos is, omdat ze heel hard rijden daar. ( ik heb geen trailer en rijbewijs daarvoor)
Ik kan ook achter ons huis langs, alleen moet ik dan langs een opfok met hengsten, die helemaal hotel de botel worden als ik met mijn merrie langs kom rijden. Dat is het erg lastig mijn merrie rustig te houden. (ik en me er ook wel van bewust dat ik mijn gevoel overbreng naar mijn merrie)
Ik heb het idee dat ik overal beren op de weg zie, en weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken. Heeft er iemand misschien tips? Ik kan helaas niet met iemand samen rijden.
Om het weiland heen rijden is dan wel veel ontspannender voor mij, maar mijn paard lijkt hier geen plezier in te hebben.

Marije_jiplover

Re: overal "beren op de weg zien" tijdens buitenrit, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:03

Toch zo vaak mogelijk gaan en haar belonen als ze braaf is? Zelf wel zorgen dat je niet op voorhand gespannen bent, omdat je denkt/weet dat ze weer druk zal doen.
En wellicht is het een idee om eerst 1 of 2 rondjes rond het weiland te rijden en daarna richting bos te gaan (voor een wat korter rondje), zodat ze eerst al een beetje in beweging is en ze misschien minder reageert, of het bos een soort beloning is daarna.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:00

Het is heel belangrijk om je eigen gevoelens onder controle te houden. Je kan niet van je paard verwachten dat hij ontspant als je er zelf gespannen op zit. Misschien helpt het om een liedje te zingen / neuriën of te concentreren op je ademhaling.
Als je dat eenmaal lukt, dan zet je je paard aan het werk buiten. Stelling links, stelling rechts, pasje wijken, schoudervoor, verruimen etc. Zo moet ze zich op jou concentreren en kan ze niet bezig zijn met de omgeving.
Veel succes!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:45

En als je zelf niet bang bent als je ernaast loopt (en zij dan minder schrikkerig/ makkelijker te kalmeren is) dan kun je natuurlijk ook het stuk langs de weg naast haar wandelen.

Buitenrijden met een schrikkerig paard is ook gevaarlijk en angst is er om ons te beschermen tegen ongelukken!
Of jouw angst onterecht is kan ik hier vandaan niet beoordelen. Maar het kan heelgoed zijn dat je jouw onzekerheid overbrengt op je paard.

Samen met iemand gaan buitenrijden als je die mogelijkheid hebt is natuurlijk ook een goede oplossing. Het zijn nu eenmaal kuddedieren, en als het andere paard goed verkeersmak en niet schrikkerig is, zal het jouw paard rustiger maken.
Veelpaarden hebben ook steun aan iemand die even meefietst.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 04:48

belonen als ze braaf is probeer ik al zo veel mogelijk te doen. Ik kan nog wel proberen om eerst om het weiland te rijden, voordat ik een buitenritje maak.
Liedjes zingen doe ik ook regelmatig, ik kan me wel meer gaan concentreren op mijn ademhaling. Haar bezighouden vind ik erg lastig, ze ziet alles....
Het is wel een goed idee om met haar te gaan wandelen. Als ze hysterisch gaat doen en ergens niet langswil, stap ik vaak af en loopt ze keurig met me mee. Mijn vriend fietste in het begin regelmatig met me mee, ik had niet het idee dat ze daar steun aan had.
Samen met iemand zou natuurlijk super zijn, maar er woont hier niemand die buitenritten maakt in de buurt hier, helaas.

Ik denk dat ik wel wat met jullie reacties kan, ga het in ieder geval proberen!

Marjolein_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:34

misschien moet je ook gwn het negeren als je denkt ze ziet daar een spookje dan zien ze ook spookjes gwn doen alsof spookjes niet bestaan! succes

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:06

Veel met haar aan de hand wandelen kan zeker ook helpen. Zorg dan wel dat je haar zeker de baas bent, dus evt. aan hoofdstel met bit en niet aan het halster.

Mijn vorige wedstrijdpaard was in het begin alleen buiten erg zenuwachtig. Toen ik in de winterperiode alleen maar 's morgens heel vroeg kon rijden in het weekend, ivm bakbezetting op de manege waar hij stond, ging ik vaak in de middag nog een rondje met hem wandelen. En toen het voorjaar aanbrak en ik weer buiten ging rijden, merkte ik dat hij stukken relaxter geworden was van onze wandeltochten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:12

lekker tegen je paard praten tijdens het rijden "he... moet je kijken.. je hebt sjans joh!" (bij de hengsten) en "moet je kijken, alweer een auto.... heb je die rode gezien? Die moet ook nodig eens gewassen worden".

Je praat dus over niks, maar praten maakt je altijd rustig, en daardoor je paard ook.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:54

Angela schreef:
lekker tegen je paard praten tijdens het rijden "he... moet je kijken.. je hebt sjans joh!" (bij de hengsten) en "moet je kijken, alweer een auto.... heb je die rode gezien? Die moet ook nodig eens gewassen worden".

Je praat dus over niks, maar praten maakt je altijd rustig, en daardoor je paard ook.

Dit is echt prima advies: Je moest eens weten hoeveel ik zit te l###llen tegen mijn paard. En niks terugzeggen hè?
En.............als ze het dan goed doet!!!!! Prijzen, prijzen en prijzen; prijs ze de hemel in!

ftwanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:23

hoihoi,
Prijzen en heel vaak de weg op is inderdaad nummer 1. Wat ik uit je verhaal haal is dat je pony snel schrikt en jij bang bent voor de reactie van je pony als ze schrikt. Bij mij hielp het om het te erkennen (zeg letterlijk tegen je pony, poeh, dat was schrikken he, jij schrok ook) en blijven denken "mag het ook goedgaan". In een ander geval ben ik gewoon gaan bluffen, ik dacht heel stellig, jij kan schrikken wat je wilt, ik ben jou leider en ik ben niet bang, ik trek je er wel doorheen.
Wel heel jammer dat je geen buitenrijdmaatje hebt, dat doet vaak wonderen inderdaad.
Succes!

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:30

effe een stippie ik zie ook 'roze oliefantjes' samen met me paard.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 17:41

Ik heb besloten niet meer op dat paard te rijden. Het ging echt niet meer, kwa gezondheid... Vorige week is er een ander paard op mijn pad gekomen die ik gekocht heb. Het was mijn vroegere bijrijdpaard.
Mijn zadel wordt aangepast en is over anderhalve week klaar. Dan wil ik langzamerhand weer proberen buitenritjes te maken met behulp van jullie tips.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:44

als mijn paard pijn heeft ziet hij ook overal beren.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 18:05

okee, zal het dan daar me te maken hebben? dat ze het niet meer aankon? Goh, had ik nog helemaal niet aan gedacht....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:17

Als hij druk is en overal van schrikt weet ik dat ik er af moet, maar daar denk je niet zo snel aan.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:27

Als je het niet prettig vind om langs de drukke weg te rijden.
kun je altijd vragen of er iemand meeloopt tot dat je bij de bossen bent.
Je kan ook altijd een buitenrit met een rustig paard maken.
het is ook een stuk gezelliger

veeel succes ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:28

Heb even getemt, dit is een heel oud topic en ts rijdt het paard waar dit topic om ging niet meer.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 17:11

Ik heb gisteren ookal getemd. Paard leeft niet meer....