paard kantelt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulony

paard kantelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:47

Hoi allemaal,

Ik heb zojuist een wedstrijd gereden, en natuurlijk zegt iedereen die het niet eens is met zijn of haar punten dat het aan de jury ligt, normaliter zit ik zo echt niet in elkaar en kan ik me wel vinden in mijn punten.

Nu was het vandaag het geval dat mijn paard super liep! er zaten wel wat kleine foutjes in mijn proef maar niet super storend.

Ik heb bij bijna elk onderdeel staan dat mijn paard zijn hoofd kantelt, nu weet ik dat mijn paard een scheve bles heeft en dat dat een vertekend beeld geeft, mijn instuctrice dacht dit in het begin ook wel eens, maar als je goed kijkt is dit niet het geval!
Afbeelding

Hoe kan je dit soort misverstanden voorkomen! want zowel mijn paard als ikzelf kunnen hier niets aan doen... Ja zijn hoofd schilderen, maar of dat nou de bedoeling is.....

Sim

Re: paard kantelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:53

Een goede jury ziet dat verschil tussen echt kantelen van het hoofd echt wel hoor! Mijn paard (en zovelen anderen) heeft ook een scheve bles, maar ik heb nog nooit het commentaar "kantelt hoofd" gehad.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:54

Een jury let volgens mij ook niet op de bles maar op de oren. Als deze niet op gelijke hoogte staan kantelt je paard dus het hoofd heeft niks met de bles te maken :n

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:08

als het paard kantelt dan wil dat vaak zeggen dat hij zijn hoofd kantelt en dus niet goed in de aanleuning is, ik heb dit probleem ook vaak gehad en soms nog wel is, ik geef een ophouding met mijn buitenhand en druk iets meer het binnenbeen eraan, dat werkt bij mijn paard weer om hem recht te stellen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:19

my_precious schreef:
als het paard kantelt dan wil dat vaak zeggen dat hij zijn hoofd kantelt en dus niet goed in de aanleuning is, ik heb dit probleem ook vaak gehad en soms nog wel is, ik geef een ophouding met mijn buitenhand en druk iets meer het binnenbeen eraan, dat werkt bij mijn paard weer om hem recht te stellen.

:?
Daar gaat het helemaal niet om! TS vraagt toch geen rijtechnische tips voor kantelen?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:03

_Sim_ schreef:
my_precious schreef:

:?
Daar gaat het helemaal niet om! TS vraagt toch geen rijtechnische tips voor kantelen?

zo ben je gepikeerd?
je kan ook zeggen dat TS iets anders bedoelt en het niet gaat om rijtechnische tips, inplaats van: daar gaat het helemaal niet om!!!!!
met uitroepteken erachter.
anyway je zou aan de jury kunnen vragen wat ze bedoelen met paard kantelt, misschien dat er dan wat meer duidelijkheid is.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:05

Nee, vond het gewoon een domme reactie die getuigt van niet goed lezen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:43

was het toevallig in Anna Paulowna?

ik heb daar vandaag wedstrijd gereden en ik vond het echt heel goed gaan. Hij liep lekker was fijn in mijn hand en ik vond zelf dat hij een fijne aanleuning had. Hier dacht de jury anders over, bij heel veel dingen op mijn protocol staat: aanleuning, paard kantelt en nog iets. Met name de 2e proef die ik echt veel beter vond gaan. Maar ik hoorde al van andere dat er gekloot was met de jury die ik had ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:58

_Sim_ schreef:
Nee, vond het gewoon een domme reactie die getuigt van niet goed lezen.

heeft niets te maken met domme reactie of het niet goed gelezen te hebben maar VERKEERD begrepen!!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:01

als het goed is kijkt de jury idd naar de oren en naar de lijn kaak-neus ..er lopen meer paarden met een ongelijkmatig getekende bles

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:11

nog even een stukje voor je opgezocht.

Traditioneel is de ideale kleur van een dressuurpaard zo donker mogelijk met zo min mogelijk aftekeningen, liefst dus effen zwart. Wanneer het paard toch aftekeningen heeft zijn deze best symmetrisch. Een paard met drie witte benen oogt eerder onregelmatig en een paard met een scheve bles lijkt optisch het hoofd te kantelen. Dat neemt niet weg dat een paard juist door een afwijkende kleur of opvallende aftekeningen in het voordeel kan zijn, juist omdat het bij de juryleden beter onthouden wordt. Een bekende uitspraak luidt dan ook: 'Een goed paard heeft geen kleur,' waarmee bedoeld wordt dat de kleur van ondergeschikt belang is

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:33

my_precious schreef:
nog even een stukje voor je opgezocht.

Traditioneel is de ideale kleur van een dressuurpaard zo donker mogelijk met zo min mogelijk aftekeningen, liefst dus effen zwart. Wanneer het paard toch aftekeningen heeft zijn deze best symmetrisch. Een paard met drie witte benen oogt eerder onregelmatig en een paard met een scheve bles lijkt optisch het hoofd te kantelen. Dat neemt niet weg dat een paard juist door een afwijkende kleur of opvallende aftekeningen in het voordeel kan zijn, juist omdat het bij de juryleden beter onthouden wordt. Een bekende uitspraak luidt dan ook: 'Een goed paard heeft geen kleur,' waarmee bedoeld wordt dat de kleur van ondergeschikt belang is

Is ook zo. Mijn 1e pony had 1 witvoetje.. soms leek ze op de film alsof ze onregelmatig liep, alsof ze hem hoger optilde.. Uiteraard leek dat alleen maar zo.
Mijn vorige vos had 3 witte voeten.. en daarbij viel zijn achterste been (voskleurig voetje) buiten de boot en leek hij daar "trager" mee. Of nouja..
Het zag er "anders" uit vond ik zelf op film.

Nu lekker een donkerbruine met 4 zwarte benen en een klein half manig kolletje.

Heeeeeerlijk :P (nu nog starten)

TS: Ik zou het de jury gevraagd hebben, beetje stom zo achteraf.. maar dan had je het wel geweten misschien

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:18

Volgens mij als het hoofd kantelt van het paard dan hou je de teugels ongelijk. ;)

Cute_Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:18

heb je contact gehad met de jury? misschien is het heel licht en heb je het zelf niet door.. ik denk niet dat de jury zich vergist door de bles van je paard succes