Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Shahazai schreef:Ik denk dat het een combinatie is van geen respect voor jouw en angst. Daarnaast, kent hij longeren? Dat kan namelijk heel goed de reden zijn voor het wegschieten aan de longe.
Ik zou zeggen heel veel grondwerk met hem doen en ernstig aan jullie ban en vertrouwen werken. Het lijkt misschien alsof hij je volledig vertrouwd, maar dat kan net zo goed overgave zijn, omdat een paard alleen ten dode is opgeschreven in de natuur, en dat instinct zit erin hoor.
Dus ja, mijn advies veel grondwerk, tot jij en je paard er flauw van worden. En elke keer kleine stukjes oeffenen met leiden, een paar meter. Als dat goed gaat, beloning geven en er mee stoppen voor die dat. Leer hem dat hij niet bang hoeft te zijn voor jouw, maar dat hij wél respect moet hebben. Hiervoor hoef je overigens geen fisiek "geweld" te gebruiken.
Succes!
EDIT: aanvulling op cassidy, het kan ook met een gewoon halster, een longe en een zweep. Minder ideaal, maar het scheelt investeringen (die dingen zijn relatief vrij prijzig) als je niet zeker bent of het voor jou wat is.
t blijft wel lastig.. had het echt goed voor mekaar maar heeft een stalgenootje een keer geprobeerd em buiten te zetten en dat is dus misgegaan en ik ben weer terug bij af :s 

MarjanB schreef:maar goed ik heb em nooit op zn mieter gegeven omdat het gewoon niet kan.. en ik het ook niet nodig vindt blijft wel lastig.. had het echt goed voor mekaar maar heeft een stalgenootje een keer geprobeerd em buiten te zetten en dat is dus misgegaan en ik ben weer terug bij af :s

Shahazai schreef:Dat is ook het meest ideaal, maar net wat ik zeg, als je het eerst wil proberen voor je er volledig mee door gaat, is het goedkoper om het eerst zo te doen. Maar da's een andere discussie
Heb ook een touwhalter en een touw besteld (bij agradi en de prijs valst wel mee) 

) 

Cassidy schreef:Werken met hengstenketting is symptoombestrijding in dit geval. Paard dat angst in zijn ogen heeft moet leren om je te gaan vertrouwen, heb je op de lange duur veel meer aan dan dat je met spullen gaat werken die onnodig pijn doen. Grondwerk gaat je paard dat vertrouwen in jou geven...een hengstenketting niet.