fries scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loempia93

fries scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 10:13

Ik heb al een aantal oude topics gevonden, maar die waren allemaal zonder foto

Ik had een vraag over het scheren van een Fries.
Van de winter heeft ze heel erg gezweet tijdens het rijden, in de zomer trouwens ook maar dat is niet zo'n probleem lijkt mij. Dat stap je niet droog in een uur en onder de lamp wil het ook niet (sneller) lukken. Ze staat momenteel op een pensionstal, maar ik ben van plan om haar op de wei te zetten. Ik ben bang dat ze dan ziek word, aangezien haar vacht niet droogt en ze toch der deken op moet. Is het dan een optie om haar te scheren? Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet uit zien :+ . Heeft iemand er nu toevallig wel een foto van?
of een andere methode om het zweet weg te krijgen?

Amiigo

Re: fries scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:00

Dat ze zweet maakt niet uit ;)
Zet haar anders even 10. min onder een zweetdekentje op het land, als het droog is teminste :D
Scheren zou ik nu niet meer doen, veel paarden komen nu in de zomervacht en door het scheren krijgt je fries geen mooie glans over zijn vacht ;) (wat bij een fries gewoon hoort, vind ik)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 08:55

Voor nu maakt dat indd niet uit, maar voor komende winter bedoel ik. Haar vacht is dan zooooo nat :?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:58

Zolang de huid droog is kan een paard niet ziek worden al is de vacht nat.
Dus als dat je enige bezorgdheid is zou ik het paard goed droogstappen de huid dus en dan lekker de wei op.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:58

als ze erg veel zweet zou je haar komende winter ook deels kunne scheren

Afbeelding

bijv zo iets als nr 8 of nr 6

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 13:33

nr 8 en 6 zijn indd de plekken waar het maar nat blijft. Dankjewel voor het plaatje!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:59

geen dank shetten bij ons op stal worden ook zo geschoren in de winter omdat ze daar meeste zweten.

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:34

ALs je je fries gaat scheren in de winter, is ie in de zomer BRUIN! Dus ik zou het niet doen..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:17

sjoukjee22 schreef:
ALs je je fries gaat scheren in de winter, is ie in de zomer BRUIN! Dus ik zou het niet doen..

Dat heeft niets met scheren te maken. Dat is de aard van het paard. Blauw zwarte paarden verkleuren niet. Gitzwarte wel, die worden vaak bruinig.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:41

Ik zou een paard niet na januari gan scheren

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:08

Je zou hem komende winter kunnen scheren, maar ik heb zelf ook een fries en ze worden zo grijzig als je ze scheert. De benen kun je dan haast weer niet doen omdat je dan met de beharing zit. Ik begrijp dat je haar in de winter op het land wil hebben? Dan moet hij/zij ook een halsdeken op en reken maar dat je manen gaan uitvallen, heb ik altijd wel met mijn andere pony! Ik vind het bij friezen ook niet echt heel mooi als je ze scheert. Ook als het paard 24/7 buiten staat mag je hem goed inpakken. Ik zou het persoonlijk niet doen. Dan maar zo goed mogelijk droog stappen..

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:49

Bij mijn buren scheren ze de friezen altijd wel. Dit ziet er aan het begin nogal wat.. vreemd uit. De paarden lijken dan meer grijs of bruin dan zwart, maar als ze eenmaal een maandje ofzo geschoren zijn worden ze weer zwart en beginnen ze weer te glimmen. Misschien dat het nu ietwat laat is voor het scheren, maar ik denk opzich dat dat nog wel moet kunnen. Wel in de gaten houden met de kou, dan natuurlijk een deken op.. ;)

sirkand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:23

Tigra_ schreef:
sjoukjee22 schreef:

Dat heeft niets met scheren te maken. Dat is de aard van het paard. Blauw zwarte paarden verkleuren niet. Gitzwarte wel, die worden vaak bruinig.

oh dat is waarom mijn kleine friesje nu zo bruin is, ze is idd gitzwart. Wel jammer hoor dat ze bruin wordt maar ja ze is paard en blijft paard dus ik ga haar echt niet onder een deken zetten maar jammer vind ik het stiekem wel.... :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:03

ik heb de tinker van mijn moeder gister nog geschoren had hele lelijke lange haren onder de buik op de billen bij de ''oksels'' op de hals en zn hoofd

paard word helemaal geschoren en zijn benen op een aparte manier dat je na een week of 2 de overgang van de sokken al niet meer ziet echt heel mooi

beest heeft altijd enorm veel klitten door die lange haren die word nomaliter 4 keer in de winter geschoren en staat onder hele dikke dekens hier was het 2 winters geleden -27 toen stond hij onder 1200 grams

hij word in de zomer ook bruin tenzij hij zoals normaal de exceem deken op heeft beestje heeft geen exceem maar word met 10tallen dazen enz tegelijk aangevallen :(:)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:12

Wij scheren onze fries elk jaar voor de winter. Als je met de haargroei mee scheert blijft ie wel redelijk zwart, anders idd wat grijzig. Maar het is zoveel handiger dan die dikke wintervacht, paard voelt zich ook met een een stuk beter als dat pak haar eraf is.
En ze worden er in de zomer echt niet bruin van, dat heeft er totaal niets mee te maken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:28

waarom scheren jullie allenmaal? ik borstel gewoon elke dag.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:34

Tja Sjors als dat het wonder middel zou zijn

Ik ga gewoon niet met paarden met dikke lelijke vachten naar wedstrijd simpel en als ik daarbij alle paarden uit moet stappen tot ze droog zijn met die dikke vacht krijg ik nooit zoveel paarden gereden als ik nu gereden krijg

als je 1 paard hebt is dat misschien nog wel leuk

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:35

@ Gentlegiant

dat is ook weer waar :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:39

;)

van poetsen word de vacht helaas niet dunner of iets dergenlijks of minimaal dat je het niet kan zien laat mij maar elk paard scheren hoor stuk mooier en effectiever

Jkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:19

ik zou voor scheren gaan dan plaatje nummer 6 ofzo

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:23

Mijn shetlanders waren ook geschoren en die heb ik de eerste keer zoals plaatje6 gedaan en andere keer net als plaatje 2. Allebei zijn ze zwart en het geschoren deel is bij hen muisgrijs. In het begin is het wennen, maar algauw vond ik het bij hen heel chique staan.