leren rijlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky

leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 21:10

hoihoi! :wave:

vandaag heb ik leren rijlaarzen gekregen en ze zitten echt geweldig!
alleen kan ik er nog niet echt goed mee zitten/lopen en al helemaal niet rijden.
dat komt omdat de bovenkant van de laars in mijn knie holte prikt.
maar de verkoopster zei dat als je er ruim twee 2 week veel mee loopt dat dat dan naar beneden zakt en losser gaan zitten.
en dat ik daar dan niet echt meer last van ga hebben.
nu was mijn vraag hebben jullie dit ook gehad ? en hoelang duurde het voordat alles echt soepel ging zitten ?

_Roxanne

Re: leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:14

Wat voor merk laarzen heb je?
De laarzen zakken inderdaad, maar het ligt aan de kwaliteit leder hoeveel ze inzakken. En als er een rits in zit zakken ze ook nog eens minder...
Ik heb de Petrie Coventry, ze zijn nog niet helemaal ingelopen (wel al mee gereden..(kon het echt niet laten)) maar ze zijn nu nog bijna niet ingezakt, hoogstens 1 cm.
Ik hoop ook niet dat ze veel verder gaan zakken, Petrie's zakken meestal 1-2 cm. (zeggen ze..) :o

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 21:18

Ze zijn van Epple Jeck en er zit ook een rits in dus hoop dat ze nog wel een centimeter of 3 zakken. :))

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:20

Als ze 3 cm moeten zakken, dan heb je ze wel hoog gekocht. Ik het "zacht" of "hard" leer? Zacht leer, wil nog wel eens behoorlijk zakken, als je echt van die stugge rijlaarzen hebt gekocht, dan hoop ik voor je dat ze voldoende gaan inzakken.
Anders kan je altijd nog een soort "hakzooltjes" kopen, waardoor je hak iets omhoog komt in je laarzen.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 21:22

ze zijn niet echt stug maar ook niet echt 'zacht'.
en ik heb er al zolen in liggen. ;)
maar heb er vandaag de hele dag opgelopen en ze zitten al iets beter dan eerder op de dag dus ik hoop ook echt dat ze genoeg inzakken!

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:34

Ik heb Petrie Olympics , express heel hoog gekocht omdat ik ze hoog wilde houden. Deze zijn hooguit 1cm ingezakt , heb ze nu zon 7maanden.
Totaal geen last van het inlopen gehad moet ik eerlijk zeggen , zitten nu als pantoffeltjes.
Rijden heb ik pas na 4 weken ermee gedaan , en dat ging prima , even wennen omdat ik chaps gewent was. maar geen problemen mee ondervonden.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 21:41

ze zitten ongeveer tot hier

Afbeelding

het is niet echt heel goed te zien.
maar ik hoop dat ik er snel mee kan gaan rijden!

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:14

Is inderdaad niet heel goed te zien hoe hoog ze zitten , t lijkt op hoe die van mij zaten. Gewoon lekker veel mee fietsen en trappen lopen ken je er zo mee op je paard :P

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:19

Ik heb dat ook wel eens als ik met te korte beugels heb gereden.
Dan prikt het in je knieholtes. Heb er nog een heel wondje van. :+
Nu ik weet dat het daardoor komt doe ik me beugels gewoon iets langer.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:20

Wat al eerder is gezegt inderdaad traplopen en fietsen ik had na een paar dagen geen last meer.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:23

Hoe moeilijk het ook is, je kunt ze het beste 'in rijden'. Door het paardrijden zakken de laarzen anders in dan door te lopen. Fietsen wordt al helemaal afgeraden door verkopers van lederen laarzen. Gewoon even door de zure appel heen bijten en op je paard stappen!

Ik heb ook veel last gehad van mijn laarzen tijdens het 'in rijden'. Ik kon bijna niet op mijn paard komen en als ik er dan eindelijk op zat, prikten ze in mijn knieholtes. Uit wanhoop ben ik op een gegeven moment gaan rijden met maandverband in mijn knieholtes. Dat ging prima. Na een paar weken had ik goed in gereden laarzen. Tot op heden zitten ze perfect!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:26

Helga: ik ken voldoende laarzen makers die het fietsen juist aanraden voor enkele keren (korte afstand)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:30

Met op het paard stappen buigen ze wel goed in, alleen je loopt toch ook met je leren laarzen. Bij mij sprongen de blaren echt open in mijn knieholten tijdens het rijden bij mijn vorige laarzen.
Dus thuis even mee inlopen, natte sokken erin dragen helpt ook wel. Dan vormt het leer naar je voet. Niet laten drogen boven de verwarming trouwens.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:07

Ja het is even pijn lijden de eerste 2 weken maar dan heb je ook wel wat ;) Gewoon eerste even een weekje op lopen om het leer soepel te laten worden rond de enkels en dan lekker gaan rijden. Misschien in het begin je beugels een gaatje langer dan normaal voor de pijn.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:11

Met rijden kun je de rits een klein stukje open zetten.
Zijn ze erg hard dan kun je ze een keer met lauw water vol laten lopen en dan (met zakjes rond je voeten) in rijden.
Dat deed ik vroeger met mijn Petries,nu koop ik nooit meer laarzen die ik zo in moet rijden.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 23:13

hartstikke bedankt allemaal!
dan ga ik er morgen toch maar mee rijden denk ik.
en ik moet toch weer terug naar huis fietsen dus dan houd ik ze ook wel aan ..
en als het echt niet wil doe ik gewoon op de fiets en paard mijn rubberen laarzen weer aan en dan thuis maar inlopen.
maar het is denk ik ook een kwestie van doorbijten dus misschien houd ik ze ook wel aan. :)
maar iedereen super bedankt!

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 23:13

ambre schreef:
Met rijden kun je de rits een klein stukje open zetten.
Zijn ze erg hard dan kun je ze een keer met lauw water vol laten lopen en dan (met zakjes rond je voeten) in rijden.
Dat deed ik vroeger met mijn Petries,nu koop ik nooit meer laarzen die ik zo in moet rijden.

oh ja dat is ook een goed de rits open zetten!
bedankt.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:30

Mijn laarzen waren eerst ook wat hoog maar zouden na een tijdje na het zakken perfect zitten. Daarom kreeg ik kleine hakjes mee die ik in de laars kon doen waardoor je dus iets hoger er in staat. Heeft bij mij super geholpen, en als je denkt dat het goed zit kan je ze er gewoon weer uit halen.
Bij de Divoza waren ze sowieso te krijgen, maar ik denk dat ze overal wel te vinden zijn :)

En verder veel mee lopen, trap op en neer lopen, zelfs hoor ik veel mensen die er stukjes mee gaan fietsen :+
Bij mij was 1 a 2 dagen wat rondlopen in huis genoeg om ze echt fijn te hebben zitten en er mee te kunnen rijden.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 10:26

zoals ik al eerder gezegd heb heb ik er al hakjes inliggen. :)
maar toch bedankt!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:27

Ik ben nu aan m'n tweede paar laarzen toe en het is gewoon even door de zure appel heenbijten en rijden hoor.
M'n Petrie's eerst even enkel op W -omdat ik daar een gaatje langer zit- en nu af en toe ook op Ad.
Ik doe ze nu eerst aan als ik de paardjes even gewoon losrijd, heb ik er dan geen last meer van ga ik ze in de les aandoen.
Maar dat worden m'n wedstrijdlaarzen, dus als ik die tegen deze zomer soepel krijg zit dat wel snor ^^

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:18

Sorry daar had ik dan even overheen gelezen.
Dan vindt ik het eigenlijk nog wat raar dat ze dan nog zo'n stuk te hoog zijn, maar als ze daar zeiden dat hij nog zo'n groot end zou zakken dan zal het wel goed zijn ;)
Gewoon veel mee lopen, traplopen, rek en strek oefeningen, vanalles wat je maar kan bedenken.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:38

Ik ben bang dat ze geen 3 cm meer gaan zakken aan je foto te zien, er zitten al zo veel kreukels in, helaas. Als ze nu echt te hoog blijven zou ik gewoon terug naar EJ gaan en zeggen dat ze niet goed zitten want dit lijkt me niet oke.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:03

Hyposjuhhh schreef:
Ik ben bang dat ze geen 3 cm meer gaan zakken aan je foto te zien, er zitten al zo veel kreukels in, helaas. Als ze nu echt te hoog blijven zou ik gewoon terug naar EJ gaan en zeggen dat ze niet goed zitten want dit lijkt me niet oke.

Maar als hij nog een 'krakje' geeft aan de knie komt dat wel in orde toch?

Maar dit is inderdaad een goed punt, als ze blijven knellen in je knieholte en toch al volledig ingereden zijn, dan hebben ze je verkeerd opgemeten.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:17

:wave:

nou vandaag moest ik 4 paarden rijden dus toen kon ik de laarzen meteen een beetje uittesten en ze zitten prima! ze zijn al ietsjes gezakt en ik heb er de hele dag op gelopen. :)