Hallo bokkers,
Wij hebben 2 jaarlingen in ons bezit, namelijk enjoy en emma. Ze worden van het zomer 2 en groeien echt als kool.
Nu zitten wij met een stalprobleem. Als emma ongeduldig is schopt ze met haar benen tegen de staldeur aan waardoor ze wondjes op haar benen veroorzaakt. Dit doet ze echter alleen als er andere paarden naar buiten gaan of als er word gevoerd.
Nu weet ik uit ervaring dat wondjes op de benen heel lelijk kunnen worden en buiten dat is dit natuurlijk een heel vervelend probleem.
Hoe kunnen wij dit op een goede manier oplossen?
idd lekker in de opfok gooien.. zulke jongen horen niet in een stal gestopt te worden
dat dit een stalontdeugd is mijn paard kan hele dag buiten hij kan zo in de stal lopen en er uit, maar als hij iemand ziet kan het wel eens gebeuren dat ie na een tijdje eens tegen de deur begint te schoppen om aandacht te vragen
dit gebeurd tussen haakjes niet vaak maar heel heel af en toe en de reden is bijna altijd : (meestal als zijn kuil op is na school) . Dit heeft niks met stalontdeugd te maken vindt ik, tegen de wondjes en het geluid kan je eventueel stalmat(ten) tegen de deur plaatsten. Best ook negeren tot ze stoppen en als die stopt dan pas ernaar toe gaan anders geef je aandacht als je er naar toe gaat ook al is dit om te roepen " mag niet" vinden ze het toch aandacht . Negatieve aandacht is ook aandacht best straal negereren niet roepen, niet kijken, niet zuchten of weet ik veel wat dat ze als aandacht kunnen zien, pas als er gestopt is het geen doen dat je eerst wou doen. Op de duur leren ze wel dat het schoppen niet helpt. Maar het braaf blijven wel. Ik adviseer je wel dat je moet proberen je paardjes zoveel mogelijk op wijde of eventueel in de padock (eventueel) te zetten.