jaarling verwondt zichzelf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

jaarling verwondt zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:44

:wave:

Hallo bokkers,

Wij hebben 2 jaarlingen in ons bezit, namelijk enjoy en emma. Ze worden van het zomer 2 en groeien echt als kool.

Nu zitten wij met een stalprobleem. Als emma ongeduldig is schopt ze met haar benen tegen de staldeur aan waardoor ze wondjes op haar benen veroorzaakt. Dit doet ze echter alleen als er andere paarden naar buiten gaan of als er word gevoerd.

Nu weet ik uit ervaring dat wondjes op de benen heel lelijk kunnen worden en buiten dat is dit natuurlijk een heel vervelend probleem.

Hoe kunnen wij dit op een goede manier oplossen?
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 01-04-11 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: jaarling verwond zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:46

Is het te makkelijk als ik voorstel om ze in de opfok te gooien enniet op stal te houden?

Anoniem

Re: jaarling verwondt zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:48

Waarom staan ze in een stal?
Naar buiten met die dieren!

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:48

:(:) idd lekker in de opfok gooien.. zulke jongen horen niet in een stal gestopt te worden

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:50

Nou sorry maar wij hebben een kleinschalige pensionstalling waar het met regen en net ingezaaid gras niet mogelijk is om de hele dag buiten te staan :=

En de opfok in vind ik geen oplossing, op die manier verschuif je het probleem. Er is niemand die de garantie geeft dat als ze terugkomen vanuit de opfok dat ze er weer mee begint.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:52

maar jonge paarden horen gewoon lekker buiten kunnen te spelen of ben ik nou gek.. hier is geen enkel jong paard die binnen staat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:53

Nee maar misschien gaan ze ook ooit wel bijten, dus dan nu maar vast de tandjestrekken?
Rare redenering omniet aan opfok te doen.
Maar goed,hier heb je dus het resultaat van niet buitenstaan, het begin van en stalondeugd. En dan zijn ze nu pas een jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:53

Bailey_4ever schreef:
Nou sorry maar wij hebben een kleinschalige pensionstalling waar het met regen en net ingezaaid gras niet mogelijk is om de hele dag buiten te staan :=

Waar een wil is, is een weg.
Geef die dieren een stuk wei dat ze kapot mogen lopen.

bigjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:55

Als de paarden genoeg buiten komen is het geen probleem als ze binnen staan.
Bij ons hebben we daar ook niet de mogelijkheid voor om ze heel de dag buiten te hebben.
En doen ze het ook goed en voelen ze zich ook happy.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:58

Ik word hier een beetje moe van.. er worden meteen conclusies getrokken en ik vind het vrij vervelend dat er op zo'n manier word gereageer.

Ik ben 17. Het is niet míjn stal en wij hebben er bewust voor gekozen ze lekker bij ons thuis te laten omdat dat het prima gaat.
Er staat dan ook nergens dat ze niet naar de opfok gaan vanwege dit probleem. Vreemde speculatie. Bovendien is de opfok niet de oplossing voor élk probleem.

Dit topic dwaalt dan ook af van mijn vraag.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:01

Dan de vraag. Hoe lang staan ze buiten?
Mijn eraring is dat paarden beginnen met stalondeugden wanneer ze zich vervelen.
Daarnaast voldoende ruwvoer dat ze iets te doen hebben tijdens het binnenstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:02

Bailey_4ever schreef:
wij hebben er bewust voor gekozen ze lekker bij ons thuis te laten omdat dat het prima gaat.

Ik kan me voorstellen dat dat voor jullie "lekker" is, maar dat "lekker" ervaren de jaarlingen dus blijkbaar helemaal niet zo.
Hier zou ik toch even goed bij stilstaan als ik jullie was.
Wat je irritatie betreft, je vraag was deze:
Bailey_4ever schreef:
Hoe kunnen wij dit op een goede manier oplossen?

De jaarlingen naar buiten doen dus! Dat is waar ze horen en wat goed voor ze is om gezond op te groeien.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:03

Esther_r20 schreef:
Dan de vraag. Hoe lang staan ze buiten?
Mijn eraring is dat paarden beginnen met stalondeugden wanneer ze zich vervelen.
Daarnaast voldoende ruwvoer dat ze iets te doen hebben tijdens het binnenstaan.

Dat verschilt nogal, in het weekend bijna de hele dag maar door de week wat minder. Vandaag hebben ze zo'n 2 uur buiten gespeeld en gaven ze zelf aan weer naar binnen te willen.
Op stal krijgen ze een behoorlijke berg ruwvoer om inderdaad te voorkomen dat ze niks staan te doen.

Het schoppen is echter alleen als er een ander paard weggaat of als er word gevoerd. Dus niet de hele dag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:04

Jaarlingen horen niet op stal, moeten buiten. En als de wei niet kan dan moeten ze de hele dag in de paddock. Je probleem is niet te verhelpen, jonge dieren trappen tegen deuren bij een teveel aan energie. Ze maakt je duidelijk dat ze naar buiten wil. Kan je daar niet aan voldoen dan is dat tegenstrijdig met de welzijnscode die geldt voor jonge paarden. Jaarlingen horen niet op stal, hooguit de nacht, meer niet.

Dus het zou kunnen dat je het niet wilt horen maar er is geen oplossing voor je probleem. Op dit moment ben je niet goed voor je jaarling. Je werkt zo gedragsproblemen in de hand, daar is ze al mee bezig. Laten we maar niet spreken over medische problemen door te weinig beweging.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:06

Nogmaals: Het schoppen is echter alleen als er een ander paard weggaat of als er word gevoerd. Dus niet de hele dag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:08

Bailey_4ever schreef:
Nogmaals: Het schoppen is echter alleen als er een ander paard weggaat of als er word gevoerd. Dus niet de hele dag.

Oooooh dan is het natuurlijk geen probleem. Gewoon kluisteren. Benen bij elkaar binden, dan kan ze niet meer schoppen. Dan een muilkorf opdoen tegen de ontwikkeling van luchtzuigen en vastbinden, anders gaat ze weven.

1 april.....?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:09

Citaat:
Het schoppen is echter alleen als er een ander paard weggaat of als er word gevoerd. Dus niet de hele dag.

Even vanuit je paard gezien. Zij ziet een ander paard weggaan en "denkt" ik wil ook mee, ik heb energie!
Zij merkt dat er wordt gevoerd. Hey er gebeurd iets op stal, ik heb weer iets anders te doen leuk!

Ik denk echt dat ze meer (veel meer) buiten moeten komen, al is het inderdaad maar in de paddock. Natuurlijk gaan ze mee naar binnen,want daar wordt gevoerd en misschien wel meteen? Het is iets anders dan waar je je net bevond. Ze willen uitdaging en geprrikkeld worden. Je kan een paard niet duidelijk maken dat wanneer ze naar binnen gaan dit meteen voor 10 uur of meer is.

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:11

Ik heb ook een paard die dat doet, ze is dan wel 5 maar verveeld zich binnen no time,
bij mij staat ze ook zoveel mogelijk buiten, ook in de winter.
Mijn mening is laat ze wat doen, ga lekker met ze wandelen
maak ze al verkeersmak? ook heb ik een liksteen opgehangen, en een jolly
ball mocht ze zich vervelen, verder ben ik minimaal een uur met haar in de weer
zodat ze alleen nog maar behoefte heeft om te slapen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:11

(jonge)paarden horen buiten!
Je denkt het beter te weten, prima maar zolang je het advies van de mede bokkers niet opvolgt blijf je dit probleem houden!

en IK vind het belachelijk dat paarden uberhaupt zo lang/veel binnen staan!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:12

misshien rubber mattenb tegen de deur maken?
kunnen ze zich niet verwonden is dat een idee?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:14

Bailey_4ever schreef:
Bovendien is de opfok niet de oplossing voor élk probleem. .

Er word ook niet gezegd dat opfok de oplossing is voor elk probleem. Maar het is algemeen bekend dat jonge paarden Veel leren van het buiten staan en in een groep leven. Het trappen is gewoon een teken van verveling iets wat op een jonge leeftijd gewoon snel voorkomt In de opfok kan je paardje zijn energie kwijt en veel leren van zijn soort genoten.

Ik snap dat je je jonge paardje lekker dichtbij wilt hebben maar het is voor een jong paard gewoon moeilijk een hele dag binnen te staan (voor oudere ook maar voor jongeren voornamenlijk) puur omdat deze gewoon de wereld willen ontdekken

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:16

Het kan toch wel een beetje minder,
Mijn paard is nu 3 en heeft als jaarling ook op stal gestaan.
Dit hield in dat hij om 7 uur s'ochtends naar buiten ging en om 7 uur 's avonds weer naar binnen.
Daarna is hij in de opfok gegaan.

Maar deze reactie's zijn wel erg heftig qua toon

Idd rubber is misschien ook een oplossing

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:19

Sorry, dat ik me er tussen meng maar ik ben het niet eens :n dat dit een stalontdeugd is mijn paard kan hele dag buiten hij kan zo in de stal lopen en er uit, maar als hij iemand ziet kan het wel eens gebeuren dat ie na een tijdje eens tegen de deur begint te schoppen om aandacht te vragen :7 dit gebeurd tussen haakjes niet vaak maar heel heel af en toe en de reden is bijna altijd : (meestal als zijn kuil op is na school) . Dit heeft niks met stalontdeugd te maken vindt ik, tegen de wondjes en het geluid kan je eventueel stalmat(ten) tegen de deur plaatsten. Best ook negeren tot ze stoppen en als die stopt dan pas ernaar toe gaan anders geef je aandacht als je er naar toe gaat ook al is dit om te roepen " mag niet" vinden ze het toch aandacht . Negatieve aandacht is ook aandacht best straal negereren niet roepen, niet kijken, niet zuchten of weet ik veel wat dat ze als aandacht kunnen zien, pas als er gestopt is het geen doen dat je eerst wou doen. Op de duur leren ze wel dat het schoppen niet helpt. Maar het braaf blijven wel. Ik adviseer je wel dat je moet proberen je paardjes zoveel mogelijk op wijde of eventueel in de padock (eventueel) te zetten.

Met het feit van die opfok kan ik wel begrijpen maar als je paarden, nog andere paarden in de buurt hebben die hun kunnen corigeren op weide enz. is dit niet perce nodig maar ze moeten echt gecorigeerd kunnen worden. Hier is ook zo een kudde in de buurt en neen tis niet iets dat opfok noemt tis gewoon een zomerkudde waar veulentjes tussen lopen dat is voor die beestjes ( ze zijn met 3- 4 grotere paarden en dan een veulen of 2 ) is voldoende voor ze om gecorigeerd te worden indien nodig. :o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:19

Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe lang ze op de wei komen dagelijks?

Heb mijn jonge paard door omstandigheden niet in de opfok gedaan maar kwam dagelijks tot het donker werdt op de wei.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:20

Mijn bijna 2-jarige kapte met zijn voorbenen tegen de stalwand toen hij net bij ons was (staat overigens alleen 's nachts op stal); ik heb zelfs het voergat dichtgemaakt omdat hij daar bijna zijn voorbeen doorheen mikte (hoezo schoudervrijheid). Iedere keer als hij het deed (er op voorbedacht zijn en anders met 2en doen!) sloeg ik met een schop tegen de stalwand aan; van de klap schrok hij zo dat hij het er prompt mee stopte. Het is nu helemaal over!