Bezweet naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flint05

Bezweet naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 13:20

Wel of niet bezweet naar buiten dat is mijn vraag.
Ik heb een stuk gelezen van Stal Mansour, die hebben een bewegingsstal (hitactief) en die zeggen dat alle paarden na het rijden zo weer bezweet en wel naar buiten gaan zonder deken, volgens hun geeft dat geen problemen.
Wie heeft hier ervaring mee???

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:27

ik doe het eigenlijk nooit, toch bang dat ie wat oploopt,
en ik vind het echt afschuwelijk als een paard met zweet plekken in de wei of op stal staat!
net of iemand vergeten is h'm af te zadelen zeg ik altijd,
ik zorg dat ik h'm of droog (en gepoetst) in de wei of ik was hem eerst en dan droogstappen en in de wei of op stal

Of ze er echt wel of niet ziek van kunnen worden weet ik eigenlijk niet, ik vergelijk ze miss teveel met mensen, heb het zelf snel koud....

Jolliegirl

Re: Bezweet naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:28

Ik doe het wel.

Ik wil wel dat mijn paard is afgekoeld. Dus niet meer warm is.
Zomer of winter, hij gaat gewoon naar buiten.

Hoe langzamer 'n paard afkoelt hoe beter. :)
Ze regelen het zelf wel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:29

Kan geen kwaad zolang de huid maar droog is. De rest verdampt vanzelf en kan een paard niet ziek van worden.
Ik laat ze na het rijden altijd even in de bak rollen, daarna borstel erover en hup terug de wei in.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:30

Ligt eraan hoe erg bezweet. Kou vatten omdat je nat bent bestaat niet, ik kan me wel voorstellen dat de spieren een opdonder krijgen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:37

Ik laat mijn paard wel altijd opdrogen op stal als ze nat bezweet is geweest. Ook al stap je goed uit en is het paard goed op adem, onder het zadel is het vaak nog wel nat.
Helemaal met het weer van vandaag met die wind, zet ik ze nooit meteen buiten.
Als het warm weer is zonder wind is het wat anders.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:38

Mijn pony was afgelopen dinsdag ook erg bezweet, maar het was heerlijk weer. Lekker lang uitgestapt en daarna naar stal. De winterdeken eraf gehouden, en haar nog even een kwartier in de wei gezet in het zonnetje zodat alles helemaal opgedroogd was, maar daarna ging ze op stal. Even gepoetst en toen was er al geen spoor meer van zweet. Ze was redelijk droog, maar ik doe dit al sinds ik haar heb, no problem :)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:41

Ik stap die van mij altijd aan de hand uit totdat hij op adem is en meestal gaat hij dan weer zo de wei in. Alleen als hij echt heel nat is, dan laat ik hem nog even op stal.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:44

Flint05 schreef:
Wel of niet bezweet naar buiten dat is mijn vraag.
Ik heb een stuk gelezen van Stal Mansour, die hebben een bewegingsstal (hitactief) en die zeggen dat alle paarden na het rijden zo weer bezweet en wel naar buiten gaan zonder deken, volgens hun geeft dat geen problemen.
Wie heeft hier ervaring mee???

Ik, doe dat al 10 jaar met verschillende paarden. Nog nooit ziek geweest o.i.d. Mijn paarden hebben niet eens een winterdeken.

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:47

het lijkt mij ook het beste om een paard gelijk naar buiten te doen.
kan hij lekker afkoelen in de wind!

Xx

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:48

Ik stap net zolang tot de huid droog is, daarna gaan ze meteen op de wei. Zeker met mooi weer valt het stappen dan best mee. :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:49

Die van mij gaat ook gewoon weer de wei op. Maar die kan alleen maar buiten lopen :D
Hij is wel afgekoeld en weer op adem (goed uitgestapt) maar als hij gewoon nog wat bezweet is gaat hij gewoon naar buiten hoor.
Hij gaat gelijk rollen en dan komt dat snel wel weer goed hoor

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:28

Mijn paard gaat ook bezweet de wei op. Ik zorg er altijd voor dat hij goed is uitgestapt en zijn ademhaling weer normaal is. Mijn paard is nog nooit ziek geweest.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:47

Die van mij ook hoor. Goed uitstappen en de paddock/wei weer in. Ze staan ook 24/7 buiten, dus ik ga ze dan niet ineens in een stalletje 'op laten drogen'. Doe dan meer kwaad dan goed in hun geval.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:55

Doen wij ook altijd , goed koud stappen en op adem , droog krijg je ze niet als er een dikke vacht opzit ,is ook altijd goed gegaan ,ze hebben geen dekens, en hebben het ook nooit koud

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:58

Die van mij gaan ook gewoon bezweet de wei op.
Ik zorg dat ze op de huid droog zijn en dan hup de wei weer op.
Sowieso zonder deken aangezien ze hier bij mij nooit dekens dragen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:05

Paarden hebben een hele goede isolatie laag, die ervoor zorgt dat zweet naar boven wordt getransporteerd.
Het zweet ligt dus op zijn vacht en de huid en het lijf blijft daardoor droog en warm.
Daardoor kunnen ze geen kou vatten.
Wassen is dus een ander verhaal, omdat je ze dan door en door nat maakt en het naar boven transporteren van het vocht langer kan duren.
Dekens pletten trouwens de isolatie laag, dus bij deken-paarden is de vacht minder goed in staat om dit zo te regelen. (Ik gebruik zelf ook dekens, dus schiet mij niet af om deze tekst :D heb er niets op tegen, maar dit is zoals een vacht nou eenmaal zijn werk doet)
Wollen dekens doen trouwens hetzelfde, logisch, wol is ook gewoon een vacht. :+

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:20

Bij een pony die ik gereden heb, kwamen daar wel zeker problemen mee, ze voelde warm aan door het zweet maar ze stond gewoon te rillen van de kou. Als ze dan gelijk na het rijden naar buiten moeten, zou ik een zweetdeken opdoen.
En anders zou ik de pony in stal laten staan en droogwrijven totdat ze niet meer bezweet is en de pony dan naar buiten doen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:23

de mijne gaat ook in zijn natte pluis gewoon weer de wei op..
De enige keer dat ik een zweetdeken opleg is met het uitspannen/aftuigen na het mennen. Dan staat hij namelijk wat langer stil ivm de hoeveelheid handelingen, en de plaats waar ik uitspan is vol in de wind.
De zweetdeken gaat er na de 250 meter lopen naar de wei gewoon af en dan gaat hij in de modder/het zand spelen ;)

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:41

Bezweet paard laat ik altijd even opdrogen op stal hoor. Kunnen ze meteen even bijkomen van het werk }>
Momenteel is het heerlijk weer, dus zweet mijn paard snel. Ik spons hem dan met warm water af, spuit de benen met koud water af(pezen koelen) en en zet hem met een cooler op stal met wat slobber. Beetje om de spieren denken hoor.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:47

hier worden na het rijden de benen met koud water afgespoten, en indien ik het nodig vind ook de plek vh zadel en de singel ,daar gaat even het zweetmes over en dan gaat ie zo de wei in.
wanneer ze in het tuig hebben gestaan en we getraind hebben in het bos worden ze volledig afgespoten, dan zweetmes erover en als het even gaat gaan ze ook gelijk de wei in.
alleen bij teveel wind of echt te koud (winter) zetten we ze eerst op stal om te drogen.
ziek zijn ze hier nooit.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:23

Zodra het plus 10 is en niet al te koude wind gaan mijn pony's gewoon nat het land op na het werk. Ze roillen 5 keer en zijn dan al zo goed als droog. Nooit ziek

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:43

Als jij zelf na het hardlopen bezweet bent wil je moeder ook niet dat je in je natte t-schirtje buiten in de kou gaat lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:45

Abacab schreef:
Als jij zelf na het hardlopen bezweet bent wil je moeder ook niet dat je in je natte t-schirtje buiten in de kou gaat lopen.

Er wordt hier gesproken over paarden.
Zodra een paard stopt met zweten is gelijk de huid droog.
Ook al lijkt het niet zo, het paard krijgt het echt niet koud.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:46

Ligt eraan of ze echt door en door nat is of een beetje gezweet heeft, meestal vind ze het wel lekker om daarna lekker naar buiten te mogen..