Waar moet ik op letten???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SufferBear

Waar moet ik op letten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 22:56

Hee, iedereen!
Ik ben nieuw hier. Ik ben op het moment druk opzoek naar een baantje, en als ik noueenmaal een baantje heb, kan ik eindelijk paardrijlessen gaan betalen!! Een dingetje: Ik heb nog nooit van mijn leven op een paard gezeten en ik heb geen idee waarop ik moet letten met het kopen van kleding.

Dus... Wat heb ik nodig aan kleding, en wat is overbodig? Waarin kan ik beter veel geld investeren, en waarin is een cheapo-versie ook voldoende? Welke merken raden jullie me aan? En waarop moet ik letten bij het kiezen van een manege om te gaan rijden?

Liefs, SufferBear

Melisjee

Re: Waar moet ik op letten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:58

Je kan het beste investeren in een goede cap! Die beschermt je hoofd als je ooit een keer valt, een goede cap is goud waard haha!

Verder evt een rijbroek is handig, laarzen kan je misschien de eerste keren gewoo nregenlaarzen aandoen, of anders rubberen rijlaarzen.

Veel plezier alvast!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 00:31

Ik zou me vóór de eerste paar lessen nog niet naar de winkel hollen en me in het nieuw steken, kijk eerst eens of je het echt zo leuk vind als het nu lijkt.
Een Cap is vaak te leen op de manege, een rijbroek kan prettig zijn maar een goede stevige legging kan voor de eerste keren ook nog wel. Laarzen/schoenen is wat de manege verplicht stelt en soms zijn ook die te huur/leen op een manege.
Vraag dit dus wel even goed na als je je eerste les boekt.
Na die lessen kan je de ruitersport zaak in(als je het uiteraard dan nog leuk vind). Bij heel veel zaken kennen ze starterspakketten, een broek, cap en laarzen. Dan ben je vaak voor ongeveer 70€ klaar.

Internet(marktplaats oid) wil vaak ook nog wel uitkomst bieden om voor leuk geld laarzen of jodpher en chaps en een rijbroek aan te schaffen.

Een cap zou ik persoonlijk ten alle tijden nieuw aanschaffen :j

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:29

aafje87 schreef:
Ik zou me vóór de eerste paar lessen nog niet naar de winkel hollen en me in het nieuw steken, kijk eerst eens of je het echt zo leuk vind als het nu lijkt.
Een Cap is vaak te leen op de manege, een rijbroek kan prettig zijn maar een goede stevige legging kan voor de eerste keren ook nog wel. Laarzen/schoenen is wat de manege verplicht stelt en soms zijn ook die te huur/leen op een manege.
Vraag dit dus wel even goed na als je je eerste les boekt.
Na die lessen kan je de ruitersport zaak in(als je het uiteraard dan nog leuk vind). Bij heel veel zaken kennen ze starterspakketten, een broek, cap en laarzen. Dan ben je vaak voor ongeveer 70€ klaar.

Internet(marktplaats oid) wil vaak ook nog wel uitkomst bieden om voor leuk geld laarzen of jodpher en chaps en een rijbroek aan te schaffen.

Een cap zou ik persoonlijk ten alle tijden nieuw aanschaffen :j

Mee eens, als je het nou niks vind dan zit je met al die nieuwe spullen

louise25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:06

als eerste moet je natuurlijk een cap hebben want dat vind ik het belangrijkste want een rijbroek kan natuurlijk ook schuren en dan bied ik je een hh cap aan zitten erg lekker.
als ik heel eerlijk ben heb ik nooit wat van manege lessen geleerd dus misschien kan je een paardje leasen of huren en dat je dan prive les krijgt maar ik snap dat dat te snel gaat.

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 12:35

haha ik ben ook niet van plan al die spullen aan te schaffen voordat ik een paar lesjes achter de rug heb, hoor. De eerste paar lessen huur ik een cap, en broek/schoenen pluk ik gewoon iets comfortabels uit de kast. Maar ik ben me al wel aan het orienteren en 'boodschappenlijstjes' aan het maken, zodat ik ook financieel een beetje uitkom (helaas geen ouders die mijn paardrijlessen willen betalen ;( ).

Okay, dus cap sowieso in investeren, en dan 'gewoon' laarzen/broek kopen? Heb ik verder eigenlijk nog dingen nodig? Lees namelijk zelfs verhalen over speciaal ondergoed, haha.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:39

Speciaal ondergoed is nergens voor nodig, tenzij je merkt dat je jezelf in de weg zit met je ondergoed na een tijdje.

- cap
- laarzen (hoeven niet duur te zijn, als ze maar speciaal voor paardrijden zijn, namelijk met kleine hak)
- broek (moet lekker zitten, goed uitsluiten en je benen moeten er goed in kunnen buigen - ik zou ook goedkoop beginnen totdat je weet wat je lekker vindt zitten)
- handschoentjes (vind ik zelf wel heeeeeel fijn, te koop vanaf een euro of 2,50)

louise25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:46

ondergoed kan altijd bevoorbeeld een sport bh want ik heb met een normale bh maat 85d dus zijn niet de kleinste en is een sport bh goed.

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 12:57

Ik heb cupmaat 75B (ben veel afgevallen) dus denk niet dat ik een sportbh nodig heb ;)
En anders, koop ik er ook geeneen van 309572 euro met een paardje erop haha.

Ohja, handschoentjes, daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen, gezien je toch de hele tijd met teugels in je handen zit.

elmas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:02

Ook met 75B kun je beter wel een sportbh dragen hoor! Als je bij webwinkel underfashion http://www.underfashion.nl/shop/shock-absorber klikt op de Bounce-o-meter kun je zien wat er gebeurt met tijdens paardrijden als je geen sportbh draagt, dat wil je echt niet!

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:32

Okay nu heb je me toch wel bang gemaakt, haha.
Ik wacht het wel eventjes af.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:01

Ik heb een E-cup en jaren zonder gereden hoor ;')

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:17

Ik rij met mijn D cup ook al héél wat jaren zonder hoor!! Ik vind een sport BH alles behalve prettig zitten, nee laat mij maar gewoon in mijn normale BH rond rijden ik vind het prima zo!(Ik heb nog nooit pijn oid gehad!)

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:47

dat zal ook wel heel persoonlijk zijn ;)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:01

SufferBear schreef:
dat zal ook wel heel persoonlijk zijn ;)

Absoluut, maar dit is inderdaad ook een item wat later kan.
In het begin is een rijbroek, cap en laarzen of schoenen en chaps het belangrijkste.
Daarna komen de extra's als je merkt dat het je prettiger lijkt of je het verplicht wordt het te gaan dragen. (handschoentjes, sport BH, rug beschermer, bodyprotector etc)

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 15:31

Ik wil toch nog even weten. Als ik gewoon 1x per week 55 min rijles heb, en verder niet...
Volstaan rubberen rijlaarzen (en welke raden jullie me aan)
Welke rijbroek raden jullie aan, en welke cap? Dus welke merken zijn niet te duur, maar kwalitatief wel goed genoeg om wekelijks mee te rijden?

Ik heb zelf snel de neiging om heel cheapo te gaan shoppen, aangezien ik het dus allemaal zelf moet kopen. Maar met welke niet te dure producten hebben jullie goede ervaring?

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 16:32

Oh - en laatste vraagje (schijnbaar kan ik mijn bericht niet aanpassen dus dan maar zo):
kan ik dit ook in echte winkels kopen ipv op internet? Zo ja, waar? Want dat lijkt me toch wel prettig, dat ik even kan passen/kijken/voelen, enzo.

xSproetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:13

Zelf heb ik in mijn les altijd :
Een paardrij polo aan (gewoon handig krijg jesoms gratis bij aankoop van bijv. rijbroek)
Rijbroek (ik heb er altijd een extra liggen voor als de ander kapot is)
Een goeie ventilerende cap (zodat je niet te veel gaat zweten)

& het maakt niet persé uit welke winkel je gaat, als er maar genoeg keus voor jou is. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:24

SufferBear schreef:
Oh - en laatste vraagje (schijnbaar kan ik mijn bericht niet aanpassen dus dan maar zo):
kan ik dit ook in echte winkels kopen ipv op internet? Zo ja, waar? Want dat lijkt me toch wel prettig, dat ik even kan passen/kijken/voelen, enzo.

Natuurlijk kun je 'gewoon' shoppen, dat zou ik zeker aanraden! Gewoon even een ruitersportzaak opzoeken bij jou in de buurt :)
Vrielink in Apeldoorn bijvoorbeeld :) http://www.vrielinkruitersport.nl/

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:42

Hoe duur is ongeveer een 'normale' rijbroek? Dus een goedkope-maar-niet-zo-goedkoop-dat-ie-slechte-kwaliteit-is?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:48

Dat hangt wel heel erg van jezelf af. Equitheme heeft rijbroeken van een euro of 40 die sommigen heel fijn vinden en anderen niet. Pikeur vinden heel veel mensen fijn maar die is dan weer 180 euro. Ik denk dat je met een euro of 80 aan een hele goede broek komt :). Je kunt ook nog tweedehands kopen he, dan ben je vaak maar een tientje kwijt :). Voor het begin is dat wel prettig.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:23

Idd rijlaarzan/cap/rijbroek. En later kun je nog een eigen zweepje en rijhandschoenen kopen. ;)

En oh: ik kocht een x een goede rijbroek bij een dumpwinkeltje in Gouda, die was maar 40 euro en ging heeel lang mee! Maar een goedkope rijbroek die niet heel slecht is vind je denk ik rond de 60euro. ;)
Veel succes!

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:52

Ik vind de keuze sportbh of niet een persoonlijke keuze.
Mijn maat gaat meer richting die van louise25, en ik heb een hekel aan sportbh's.
Misschien had ik geen goede maar pfff ik vond een normale bh veel strakker en prettiger zitten dan die sportbh die ik had.

Ik zou me vooral nu richten op een goede cap, een broek en dan eventueel handschoentjes.
En als je met de tijd last ondervind kan je gaan zoeken of een sportbh geen oplossing is :).

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:25

j hoeft helemaal niks te kopen nog. alle onderstaande spullen kun je (bijna) gratis aan komen.

-cap (bij de meeste maneges mag je ze gewoon pakken maar soms moet je ze huren. t is maar of je geluk hebt)
-rijbroek (niet noodzakelijk, wel comfortabel. misschien heb je een vriendin die rijdt? dan kun je misschien wel een broek van haar lenen in het begin.
-laarzen (ik zou in het begin met laarzen met een hakje rijden. maar je moet het zelf weten. op marktplaats heb je zo goede laarzen voor een vijfje.)
hopelijk heb je hier wat aan en veel succes met je baantje meid!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:33

ik zou idd beginnen zoals moony_lover aangeeft. Daarna zou ik een divoza of iets dergelijks binnen stappen. Eerst kijken naar een goede cap. Verder heb je bij divoza voor weinig geld een leuke rijbroek (mondoni broeken blijven bij mij lang mooi en kosten relatief weinig).
laarzen zijn niet zo belangrijk. verder zou je, als je nog schoenen met een hakje hebt, ook kunnen overwegen om bij de welkoop ofzo chaps aan te schaffen.