Dekenbeleid geschoren pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Dekenbeleid geschoren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 19:04

Ik wil me vast gaan voorbereiden door de aanschaf van dekens enz. Mijn shetlander zweet nogal makkelijk en ik wil hem na de zomer gaan scheren en een goed dekenbeleid gaan invoeren. Dit omdat hij in de winter ook voor de kar moet, en zijn tuig vaak niet lekker zit/zat met zijn teddybeervacht afgelopen tijd. Nu kan ik heir veel onderwerpen vinden, maar niet precies die aansluiten op mijn vraag.

Wat is jouw dekenbeleid bij je GESCHOREN paard of pony? Wanneer scheer je, met welke deken begin je en hoe bouw je op?
Help mij een mooi schema op te bouwen? Ik wil overigens de hals NIET scheren denk ik, want ik haat dekens met een hals.

roxy_ZharaX

Re: Dekenbeleid geschoren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:22

als je de hals meescheert hoef je ook geen hals te nemen hoor
ik scheer altijd in eind oktober en eind december
ik begin in oktobeer met een deken van 100-150 en tegen de volgende keer dat ze geschoren
worden heeft ze al een 300 op. als het echt goed vvriest heeft ze een 400 op

maar waarom wil je al zo vroeg scheren net na de zomervakantie dan heeft hij toch nog zijn zomervacht?

Zombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:09

Je moet ook kijken naar de huisvestiging van je pony en hoeveel en wat voor arbeid je pony doet.
Staat je paard in een buitenstal, in een binnenstal in een wei met schuilstal, rijd je in de winter bijna alleen buiten etc.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 20:46

Ja, ik bedoel ook na de zomervakantie, als het de tijd ervoor is. Mijn pony loopt 2 keer per week voor de kar ongeveer en 2 keer per week licht bereden. Verder is het vooral wandelen en longeren. Hij staat in een buitenstal en op het land en we rijden alleen buiten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:21

Ik volg even. Wil ook meer info over precies hetzelfde onderwerp (al ben je lekker vroeg, haha).
Hals meescheren en dan een deken zonder hals lijkt me niet echt goed, al zie je het heel veel. En net als jij ben ik geen fan van halsdekens.

PlAsTiCtAs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 03:53

Ik scheer rond oktober voor het eerst, beetje afhankelijk per paard en de vacht. Half januari scheer ik nogmaals. Na het scheren gaat hij onder een 200 grams dek met hals. Zodra het onder de 7 graden blijft, doe ik er een fleese met hals onder. Bij vorst bouw ik verder op met een 300 grams deken met hals. Van het voorjaar bouw ik ook zo weer terug.

Je kunt ook overwegen om een bepaald patroon te scheren. Dan kun je ook je dekenbeleid daarop aanpassen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 07:25

PlAsTiCtAs schreef:
Ik scheer rond oktober voor het eerst, beetje afhankelijk per paard en de vacht. Half januari scheer ik nogmaals. Na het scheren gaat hij onder een 200 grams dek met hals. Zodra het onder de 7 graden blijft, doe ik er een fleese met hals onder. Bij vorst bouw ik verder op met een 300 grams deken met hals. Van het voorjaar bouw ik ook zo weer terug.

Je kunt ook overwegen om een bepaald patroon te scheren. Dan kun je ook je dekenbeleid daarop aanpassen.

Kijk daar kan ik wat mee! Is het altijd nodig om 2 keer te scheren, of kun je ook af met 1 keer in december? Dit vraag ik omdat ik er iemand voor inhuur, dus dat kost me dan een extra beurt:-)
Zelf had ik het idee om te beginnen met een regendeken, onder de 7 graden dan staldeken met regendeken eroverheen, en dan als de vorst komt de 300 grams deken.
Zou dat ok zijn?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 07:41

Denk dat het ook erg verschilt per paard. Je kunt wel een soort schema ongeveer bij houden maar kijk vooral naar je paard. De 1 heeft het sneller warm dan een ander.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 08:06

Dat zal ik doen!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:12

Ligt eraan hoe het weer naar de zomer is veel regen etc. anders eerst de regendeken op. Scheer eind oktober begin november en dan gaat de 100 gr eronder of de 200 gram. Als het vriest gaat pas de 350 gr erop. Ik scheer overigens dekenmodel en alleen met hele strenge vorst staat hij alleen buiten met halsdeken op, paard en ik zijn ook geen fan van halsdeken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 09:48

Maar scheren jullie ook 1 keer per jaar dan?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:24

Ja ik scheer mijn haflinger maar 1x per jaar doe dit al 6 jaar lang.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:43

ik heb mijn haflinger dit jaar eind oktober geschoren (1ste keer)

ik geloof dat ik het "ongeveer" zo had,
maar het ligt ook een beetje aan je pony :)

hij heeft 2/3 dagen een 100 grams op gehad
toen heeft hij tot half november 200 opgehad
en toen 300 grams.
Toen het echt koud werd kreeg hij een 400 op,
toen begin januari 300 en februari al weer 200.
en hij heeft nu weer zijn 100 grams op.
Wil hem toch wel deze week zonder deken laten (i.v.m zaterdag weer de wei op)