Arabier: als hengst of ruin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pient

Arabier: als hengst of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 11:29

Hoi, het zou kunnen dat ik een nieuw baasje moet vinden voor mijn 2 jarige arabische hengstje. Als het mij lukt hem te houden dan zal ik hem binnenkort moeten laten castreren, want hij staat in een kleine kudde met 1 merrie (tot nu toe nog niks aan de hand, merrie ziet m nog te veel als een veulen denk ik).

Ergens is dat castreren vreselijk zonde, want voor zijn karakter is het totaal niet nodig: hij is ontzettend lief, gehoorzaam en braaf. Onverstoorbaar, niet schrikkerig. Echt een lieverd. Het allerbelangrijkste is dat hij, bij evt. verkoop, een goede plek krijgt met weidegang én weidemaatje.

Mijn vraag is of er meer liefhebbers zullen zijn voor een arabische hengst dan voor een ruin. Enig idee?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:33

Dat zal zo'n beetje volledig van zijn bloedlijnen afhangen.. Bij goede bloedlijnen zal hij wel als hengst in trek zijn. Zo niet dan zou ik hem lekker ruinen, kan hij een veel socialer leven leiden :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:41

Als het dier potentie heeft om dekhengst te worden is het zonde. Anders is er niets zonde aan hoor. Dan heeft het weinig/geen meerwaarde om ze hengst te laten. Zolang het niet nodig is zou ik ook niet castreren maar als ie nu 2 is en bij een merrie staat, dan denk ik dat je hem beter kan gaan verplaatsen of castreren. Zal niet lang meer gaan duren voor dat hij het in de gaten krijgt.

Wat voor de verkoop handig is dat is niet te zeggen. De ene die wil perse een ruin om bijvoorbeeld de mogelijkheid voor een pensionstalling lastig is voor een hengst. Dus in dat opzicht is een ruin veel makkelijker plaatsbaar. Plus als je hem als hengst koopt moet je hem zelf laten castreren wat ook z'n risico's en kosten met zich mee brengt.
Tja als iemand een huis-tuin-en keuken fokker is dan is een hengst misschien wel interessant.
Of voor de pennymeisje die misschien een wilde arabieren hengst temmen. :P
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 31-03-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM

Re: Arabier: als hengst of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:45

het is denk ik idd heel verschillend...wel weet ik of heb ik gehoord dat een typische bouw voor een hengst met een ruin afneemt maar hij dan dus wel groter word...

Ikzelf zou indien hij idd lief is hem liever als hengst hebben. Maar dan moet je idd ook een plek hebben waar hengsten welkom zijn. Alé denk dat er in totaal meer mensen zijn die een ruin willen dan een hengst.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:49

Zoals aangegeven veel stallen willen geen hengsten hebben. En om het paard te behoeden van stalplicht zou ik hem laten ruinen. Indien het een super paard zou zijn en bovengemiddelde papieren zou ik hem misschien in de hengstenselectie laten gaan.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:06

Kun je niet wat fokkers aanschrijven om te beoordelen of het er een is om hengst te laten of te ruinen?
Wat zijn je eigen plannen met hem?

Kun je hem niet te koop zetten nu die nog hengst is? Dus dat je hem als hengst te koop zet maar erbij vermeld dat wanneer een castratie gewenst is jij deze kosten wil dragen en laten doen?

Pient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:58

Kom er tot mijn schrik achter dat hij maar 1 bal heeft...

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:00

Dan is het niet zo moeilijk meer..

Pient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 22:38

Pfeww.. te vroeg gestrest, bij nadere inspectie was de andere wel voelbaar! Anders had dat een hoop gedoe kunnen worden. Dank je voor de adviezen!