Vierhouten - welke kaarten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Vierhouten - welke kaarten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:04

Met Pasen ga ik een paar daagjes met hond en paard richting Vierhouten om lekker over de hei te crossen.

Nou zou ik graag het gebied ten westen van Vierhouten willen verkennen (zeg maar tussen Harderwijk, Nunspeet, Vierhouten, Elspeet en Ermelo), maar oo het gebied ten zuidoosten (tussen Vierhouten, Tongeren, Epe, Emst, Vaassen, Uddel Elspeet). Ik begrijp dat er ook een leuke rit is richting het Roode Koper.

Mijn vraag is of iemand me in de richting van goede kaarten kon sturen. Bij de VVV hebben ze wel een aantal kaarten waarvan ik denk dat ze geschikt staan, maar daar staat niet echt bij welk gebied ze omvatten. Daar ik op Goede Vrijdag aankom kan ik ze ook niet halen, dus ik bestel ze liever van te voren.

Met Google Maps en een iPhone kom ik overigens een heel end, maar het is wel een goed plan om van te voren een beetje een ritje uit te denken :)

Iemand tips voor kaartmateriaal?

Sim

Re: Vierhouten - welke kaarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:26

Op de site van www.hippisch-toerisme.nl kun je de ruiterroutes inclusief kaarten van het betreffende gebied vinden en bestellen! Ik denk dat jij een kaart van Midden-Veluwe moet hebben.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:06

Als ik naar de genoemde plaatsnamen kijk is deze een beetje te veel naar het Westen.. Daar zijn op zich ook wel meer kaarten van te krijgen, maar het Oostelijke deel (ierhouten, Tongeren, Epe, Emst, Vaassen, Uddel Elspeet) is wat slechter vertegenwoordigd.

Op de VVV site staat wel Wandel-, fiets- en ruiterkaart Noord Veluwe, maar ik weet dus niet wat de grenssteden daar dus zijn... en die verkopen die andere kaarten weer niet.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:20

Ik ben eens met op bezoek geweest met mijn paard bij een vriendin. Samen te paard haar achtertuin in geweest: de prachtige omgeving van Elspeet :D Waren veel ruiterpaden, ook stukje Veluwe Trail gevolgd.
Kan je niet naar een locale ANWB/VVV gaan, die hebben meestal ook kaarten buiten hun eigen gebied liggen. Ik heb nog het boekje Veluwe Trail met de kaarten, kan je anders een kopie opsturen (per post): pb even als je dat wilt.
De KNHS heeft ook een route http://www.enjoytheride.nl/routes/elspeet

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:58

Even een update... Ik heb bij Hippisch Toerisme een aantal kaarten besteld:

Welkom met uw paard in de gemeente Nunspeet
Leuvenumse Bos en Leuvenhorst
dagtocht Vierhouten

Ik heb ze een poosje terug binnen gekregen en de bovenste "Welkom met uw paard in de gemeente Nunspeet" lijkt het meest bruikbare, met genummerde knooppunten aangegeven. Leuvenumse Bos en Leuvenhorst lijkt meer een wandelkaart en wat onhandig, maar er staan in ieder geval ruiterpaden op.

De dagtocht Vierhouten kaart is ontzettend onduidelijk, dus niet echt de moeite waard.

Mischien heeft iemand er wat aan.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:03

Via de organisatie van Veluwe trail kan je zeer uitgebreide routesbeschijvingen en kaarten bestellen....Heb die boekjes bij vrienden zien liggen.....
IK ga eind mei voor het derde achtereenvolgend jaar in het gebied tussen vierhouten, elspeet, Emst en Epe rijden ( oa dus gorstelse en tongerse heide). Ik weet wel dat én het gebied tussen elspeet en vierhouten én de gortelse/tongerse heide opp 'één dag meeppakken een behoorlijke lap grond is die je moet doorkruizen. En je hond kan op de kroondomeinen tussen vierhouten en emst absoluut niet mee/ los...wordt zeer streng op toegezien door jachtopziener.....jachtopziener woont direct aan gorstelse heide wat enige oversteekpunt tussen gedeelte vierhouten/elspeet en gorstelse heide is.....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 14-04-11 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:22

Hond gaat sowieso niet met het paard mee, heeft 'ie te korte pootjes voor :D

De Veluwe Trail kaarten heb ik denk ik niet zo heel veel aan, aangezien dat volgens mij een doorlopende route is... Heb liever echt een kaart met ruiterpaden.

Dat gebied wat jij aangeeft lijkt me dus echt heel mooi... :-)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:36

Is het ook :))

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:02

Die van Nunspeet heb ik ook, maar ik dacht dat je dat gebied te klein vond, dus daarom had ik die niet opgenoemd. Die dagtochtkaarten zijn inderdaad erg onduidelijk, ik heb er een aantal liggen hier, maar ze nog nooit gebruikt.
Wel heb je van die ruiter- en menroutekaarten er ook nog een van het Speulderbos, misschien heb je daar nog iets aan.
Laatst bijgewerkt door Jet op 14-04-11 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 18:38

Nee hoor, ik denk dat ik daa aardig uit de voeten kan :-) Het is alleen opvallend dat er zo weinig kaartmateriaal is van wat er ten Oosten van Vierhouten ligt. Maar heb nu genoeg om mee uit de voeten te kunnen :) Mijn mobiel heeft een GPS, dus terug naar het beginpunt moet lukken :-)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:49

Veel plezier!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:12

O Manic, ik had jouw antwoord niet meer gelezen.

Ik ben jaren in dat gebied op vakantie geweest, maar toch ook een keer behoorlijk verdwaald toen ik in oostelijke richting van de kaart af was gereden. Ik ben toen uiteindelijk maar via de weg terug gegaan, maar dat was wel lastig, alleen maar stappen, geen goede bermen en enorm grote hekken die al jaren niet meer open en dicht waren geweest, die ik wel open en dicht moest doen. Let dus maar goed op, het is er wel prachtig en zeker rond deze tijd nog lekker dazenvrij!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:06

Oud topic; ik weet het, maar misschien heeft iemand nog wat aan mijn informatie.
1e: Ten oosten van Vierhouten ligt daar nu volledig in kaart gebracht; www.paardenroute.nl schitterend gebied om de Kroomdomeinen. voorlopig alleen nog digitaal te verkrijgen en te uploaden.
2e: En ten zuiden van de A1 Kootwijk, Kootwijkerbroek en Hoog Buurloo, Nieuw Miilingen;
Kaart heet: Paardrijden op de Veluwe. Te koop bij VVV Epe voor....................€ 0,50!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! alleen een papieren versie.