Leren rijlaarzen voor smalle kuit, welk model?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Leren rijlaarzen voor smalle kuit, welk model?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:57

Ik ben eigenlijk op zoek naar leren laarzen (naja, ik ben aan het rondkijken). Het is alleen jammer dat er niet veel ruitersportzaken bij mij in de buurt zijn, en degene die er zijn kunnen mij niet verder helpen. Omdat mijn budget al beprekt is, oriënteer ik me liever eerst online voordat ik veel geld aan benzine kosten uit ga geven, en uiteindelijk geen geld meer over heb voor laarzen ;) .

Ik ben dus op zoek naar een dressuurlaars voor de smallere kuit. Ik heb nu Petrie Perfect laarzen, maar die vind ik te wijd bij de enkel waardoor ik mijn paard niet goed kan voelen. De maten uit die laars zijn:
Schoenmaat 39
Kuitmaat 36
Hoogte 46 (denk dat ik met iets hoger ook wel wegkom. De Petries zitten goed bij mijn knieholte, maar die zijn ook nog niet ingezakt)

Ik heb enkele modellen van de Epplejeck aangeprobeerd, en er paste er maar eentje, de Petrie Coventry. Jammer is alleen dat die 350 euro waren. Ik rijdt gewoon recreatief, en dan vind ik 350 euro voor een paar laarzen wel heel erg veel. Ik hoef ze ook niet voor 50 euro, maar 350 vind ik toch wel erg veel. En het model was ook niet helemaal naar mijn zin, dus dan vertik ik het om er zoveel geld voor neer te leggen.

Het liefst wil ik wel een laars met rits en veter, en soepel leer. Ik weet dat ik niet voor een duppie op de eerste rij kan zitten, maar je weet maar nooit wat bokt weet ;) .

Weten jullie een winkel (in de buurt van Zwolle en eventueel in de buurt van Utrecht) waar ze veel verschillende modellen laarzen hebben voor een redelijke prijs? Of welk model laars hebben jullie?

Waar ik naar op zoek ben:
- Laars met rits en veter
- Dressuurboog
- Smalle pasvorm bij de enkel, zodat ik over de hele lengte van mijn been mijn paard kan voelen, dat gaat nu met de kachelpijp van de Petrie Perfect dus mis
- Fatsoenlijk leer, de Petrie Perfect is een soort geperst leer? In elk geval voelt het veel meer kartonnig aan dan de Petrie Coventry die ik in de winkel aanhad.
- Prijs (als het even kan) rond de 200 euro, max 300 (maar schroom niet om suggesties te plaatsen buiten deze prijsklasse. Als het wat is, kan ik altijd nog tweedehands zoeken op het desbetreffende model ;) )

Bedankt!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:57

Ik heb zelf geen id, ben er zelf ook naar opzoek :P maar misschien kan je anders ook leren chaps proberen?
nouja ik weet nog wel een aantal winkels bij zwolle:
- Epplejeck (zei je zelf ook al:P)
- Horsepower (in Heino)
- nog 1 bij ritsaert, weet niet meer hoe die heet :o (maar is heel erg klein)

abgarxx

Re: Leren rijlaarzen voor smalle kuit, welk model?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:58

Mountain Horse heeft tegenwoordig ook sjieke laarzen in je budget, Agradi www.agradi.nl heeft een uitgebreid assortiment en nu korting

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 15:01

Bedankt voor de tips van de winkels. Ik kende ze helaas allemaal al. Je hebt ook nog Roeke ruitersport bij Liederholthuis.

Leren chaps is niet wat ik zoek. Ik heb al chaps, waar ik misschien wel nieuwe Jodpuhrs bij neem, maar ik wil eigenlijk ook wel mooie nieuwe laarzen die goed zitten. Ik hoor altijd dat het me zo mooi staat, dus tsja ;) . Ookal rij ik maar recreatief, vind het wel leuk om er een beetje een fraai plaatje van te maken. Alleen heb ik daar dus geen honderden euro's voor over ;) .

Epplejeck kon me niet helpen, Roeke evenmin. Horse power ben ik expres niet heen geweest. Daar ben ik al meerdere keren van een koude kermis thuisgekomen. Liever ga ik daar niet heen. Ten eerste gun ik ze de verkoop niet, ten tweede heb ik nog nooit een goed advies gehad, en ik wil geen 300 euro uitgeven aan een laars die achteraf toch niet goed blijkt te zijn.

Ik lees op bokt veel positieve reacties over het maatwerk van Lipica? Alleen de dichtsbijzijnde dealer zit dan weer achter Epe, dus dat is weer een eind rijden... Ergerlijk...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 15:07

abgarxx schreef:
Mountain Horse heeft tegenwoordig ook sjieke laarzen in je budget, Agradi http://www.agradi.nl heeft een uitgebreid assortiment en nu korting

Bedankt! Ik had inderdaad al wat leuks op de site van Mountain Horse gespot. Weet iemand of Agradi een filiaal in de buurt van Zwolle heeft?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:11

haha, ik heb nog nooit problemen gehad met horsepower :P alleen koop ik nu alles bij epplejeck want daar vindik t veel beter :P
naja, suc6 met zoeken! ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:15

eilleen333 schreef:
abgarxx schreef:
Mountain Horse heeft tegenwoordig ook sjieke laarzen in je budget, Agradi http://www.agradi.nl heeft een uitgebreid assortiment en nu korting

Bedankt! Ik had inderdaad al wat leuks op de site van Mountain Horse gespot. Weet iemand of Agradi een filiaal in de buurt van Zwolle heeft?

volgens mij niet, er zijn niet zo veel paardenwinkels in zwolle..
zoo irritand >.<

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:18

ik heb jusit hele dikke kuiten en ga ook voor lipica.

Dat gene wat jij wil kunnen zij maken. Jij zou dan het model donercaster willen als ik het goed begrijp.

Wel wil ik je er op wijzen dat de wachttijd van lipica op dit moment enorm lang is. Maar dan heb je wel laarzen die echt goed zitten...

je kan dan trouwens paard&laars laten komen om aan te meten.

En in Almere zit er ook een die meetpunt is voor lipica... Even op de website kijken, daar staan alle dealers ( www.lipica.nl )

Mootje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:14

Je kunt bij Agradi online bestellen en ze hebben maattabellen in gebruik. Als de laarzen van jouw keuze voorradig zijn, ontvang je die in de aangeven tijd. Volgens mij hebben ze geen filialen. Dus als het zonnetje weg is moet je maar ff kijken
eilleen333 schreef:
abgarxx schreef:

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:21

Ik bestel liever niet online. De kans dat ze niet 100% goed zitten is best groot, en dan moet ik ze weer terugsturen enzo. Daarbij wil ik de laars in de winkel zien (en bij mezelf aanzien). De petie coventry vind ik bijvoorbeeld als ie zo in de winkel of op een plaatje staat niet zo mooi, maar mij stonden ze wel heel gaaf. Andersom kan je natuurlijk hetzelfde effect hebben. En het let best nauw met het passen, dus ik denk dat ik ze dan steeds terug blijf sturen :P

Jammer dat Lipica zo'n lange wachtlijst heeft, eigenlijk wil ik ze gewoon nu :P . Maar ik zal eens informeren, en even kijken naar het model dat hierboven genoemd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:25

Derby heeft echt ontzettend fijn leer. Zit meteen goed, hoef je niet in te lopen en het vormt echt naar je been. Ze hebben verschillende modellen, die van mij waren 400 euro maar dat is meer een springmodel.
Je zou even kunnen kijken wat de andere kosten?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:27

qua pasvorm zou de Niro boots je zeker goed passen, is de reden waarom ik voor deze laarzen heb gekozen. Maar bijvoorbeeld een paar petries/Cavallo/Derby's met rits passen je vast ook wel.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:33

_Roosmarijn_ hier van bokt heeft een tijdje terug hele mooie leren rijlaarzen gekocht bij Fugers in Soest.
Die heeft ook een lastige maat qua kuit/voet en die is daar in één keer geslaagd. Ik weet zo niet meer wat haar maten waren en wat 't model was, het waren als het goed is Cavallo's. Ze lagen ook zeker weten in jouw prijscategorie, weet de exacte prijs niet meer. Stuur haar anders eens 'n PB'tje? :)
Laatst bijgewerkt door Donna_ op 29-03-11 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:37

Ik ben erg blij met mij Derby Softjumpers erg fijne laarzen en ook erg fijn leer.
Derby heeft ook veel andere modellen die mogelijk wat voor je kunnen zijn, en extra opties ( zoals veter, lak, rits etc) is ook vaak geen probleem

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:30

Heb je bij Epplejeck Zwolle ook de QHP laarzen gepast? Deze laarzen zijn eigenlijk ontwikkeld voor kinderen, maar de voetmaat loopt wel door t/m maat 40. Kinderen hebben meestal hetzelfde probleem dat de voet/schacht maat van standaard laarzen niet in verhouding is, daarom is bij deze laarzen de voet/schacht maat aangepast.
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=6010037

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:43

het model wat jij wil val altijd wel wat wijder bij de enkel denk ik? de veterrits bij lipica de doncaster genoemt, ik denk dat dat bij elk merk zo is. maar als je dat aangeeft bij lipica kunnen ze daar mischien ook wel wat mee doen, dat weet ik niet?

lipica heeft ook een model wat smal om de enkels valt en dat is de elegance.
ik weet niet of je hyves hebt maar in mijn onderschrift staan 2 links van lipica, als je hyves hebt kun je je aanmelden en daar staan vele laarzen die mensen hebben laten maken daar.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:52

corina, de laarzen van lipica sluiten zowizo goed aan, aangezien alles op jou maat is. Het kan dus niet anders dan dat het past... En anders kan je altijd aangeven dat je wil dat hij wat slanker valt om de enkel.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:57

Ik denk dat je, gezien je wens en budget, op Lipica uitkomt. Volgens mij hebben ze richting Drenthe ook wel dealers. Ik zou dan voor een dressuurlaars met rits gaan. Die zijn smaller gesneden rond de enkels. (heb hetzelfde probleem)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:56

klopt peelie dat hoef je mij niet te vertellen :) ze vallen smal omdat je ze aan laat meten, maar de elgance en de cambrigde van lipica komen nog smaller rond de enkel als de doncaster. omdat die al aansluiten en bij de doncaster doe je dat met de veter, dus zit die al snel wat losser bij de enkel.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 30-03-11 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:01

ik heb mondoni laarzen van divoza, ze zijn er in veel verschillende hoogte/kuit maten en heb deze besteld via internet omdat in mijn goede leren laarzen de maten al stonden.
ik woon ook niet dicht bij de divoza maar omdat je ze op internet al in veel maten kan bestellen vindt ik dat ideaal!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:01

Maar ze heeft aan een model als donnercaster te willen hebben...

Als ze echt smal wil rond de kuit moet ze gewoon voor de Hurlingham (polo's) gaan... Persoonlijk vind ik dat ook de mooiste laarzen uit de collectie.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:39

Ik ook, Peelie. maar dat zijn geen klassieke dressuurlaarzen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:51

Hallo

Sinds een paar maanden zit er een Divoza in Staphorst = vlakbij Zwolle dus!

www.divoza.com

Dochter is heel tevreden over haar Mondoni Field rijlaarzen - ze moest ze wel erg "inlopen", maar nu zitten ze heerlijk zegt ze.

http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... g32511.jpg

Ze hebben bij Divoza ook veel andere merken en je wordt goed geholpen (ten minste in Leek wel, want daar gaan wij meestal naar toe).

Succes

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 10:57

Peelie schreef:
Maar ze heeft aan een model als donnercaster te willen hebben...

Als ze echt smal wil rond de kuit moet ze gewoon voor de Hurlingham (polo's) gaan... Persoonlijk vind ik dat ook de mooiste laarzen uit de collectie.

In elk geval iets met veter en rits. Als ze dan wel wat wijder worden rond de enkel door het inlopen, kan je met de veter de boel nog iets aantrekken.

Die Mondoni's zijn misschien wel wat (afhankelijk van de kwaliteit van het leer). Misschien breng ik binnenkort wel een bezoekje aan Divoza. Anders denk ik dat ik toch contact opneem met Lipica.
Mijn budget is dan wel niet heel geweldig, maar dan betaal ik liever alsnog iets meer voor soepel leer, dan dat ik minder geld uitgeef, maar weer een paar laarzen heb staan die ik niet ga dragen ;) .

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:03

o, je wilt dus wél met veter. aha. dacht dat je echte dressuurlaarzen wilde. Dan zou je die van divoza misschien wel kunnen proberen. heb er geen ervaring mee.