Aantekening KNHS door fout inentingen lijst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Aantekening KNHS door fout inentingen lijst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 09:37

Misschien weten jullie het.. Het gaat om wat een vriendin dit weekend aan de hand had. Ze ging dit weekend naar een wedstrijd ( wat ze al veel vaker heeft gedaan ) , en bij de controlle van het paspoort bleken de entingen niet in orde te zijn. De enting van 2009 was 19 dagen te laat, en reglementair gezien klopt dat ook. Voor de rest is het paard netjes ingeënt tot op dit jaar. Geen vereniging die dit tot nu bemerkt heeft ( inclusief de vereniging waar we nu waren, tot 3 keer toe ), ze heeft gewoon steeds kunnen starten bij elke wedstrijd met dezelfde entingen. Heel banketstaaf want ze mocht niet starten dit weekend, sta je daar helemaal voorbereid en klaar :(:) . Maar regels zijn regels...

Waarschijnlijk ( we weten niet of de vereniging dit heeft aangegeven ) krijgt ze nu wel een aantekening bij het KNHS en zal ze nu even niet starten voordat ze een nieuwe basis enting heeft gedaan. Maar de vraag is: stel ze heeft nu die aantekening, hoe komt ze daar weer vanaf? Hoe werkt dat nou? Ze heeft natuurlijk niet bewust ingeschreven met deze fout bij de entingen..

saarie

Re: Aantekening KNHS door fout inentingen lijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:06

Ik heb hetzelfde probleem gehad, entingen klopte niet maar ik was al eens gestart dus dacht dat alles goed was. Bleek die eerdere keren gewoon niet goed gecheckt te zijn (bij dezelfde locatie/vereniging overigens!)

Heb toen ook een aantekening bij het KNHS gehad. Ik kreeg daar na twee weken ofzo een brief van met een officieele waarschuwing. Deze ging in op de wedstrijddag dat ik 'betrapt' werd en blijft 12 maanden staan (lang!!). 22 mei aanstaande ben ik er vanaf :)

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 10:11

@ saari: maar kon je na de basis enting wel weer gewoon starten? Of moet je dan ook 12 maanden wachten met wedstrijd rijden?

Dat zou nl. wel heel banketstaaf voor haar zijn..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:12

Zover ik weet kan je als je entingen weer in orde zijn gewoon weer starten.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:24

Ik kon gewoon weer starten nadat alles op orde was ;) Let wel op, na je laatste enting moet je nog een week wachten he!

Die waarschuwing blijft gewoon 12 maanden staan en als je die weer overtreedt binnen die periode, hangen er sancties aan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:28

Even ter info: het zijn niet de verenigingen of organisaties die moeten controleren of de entingen kloppen, maar de jury doet dat. Zij zijn degenen die die aantekening door geven aan de KNHS. Wat saarie zegt klopt, zodra je de basisenting herhaald hebt, mag je weer starten, de waarschuwing blijft alleen staan.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 11:30

Gelukkig... Dat van een week wachten na de laatste enting wist ik al ja. Nou het zal haar geen tweede keer gebeuren ;) ....

De jury had idd de laatste hand afgelopen weekend, en die besliste dat ze niet mocht rijden. Maar als het secretariaat niets gezegd of gevraagd had over de entingen bij de jury ( net als alle andere verenigingsecretariaten daarvoor incl. hetzelfde secretariaat van afgelopen weekend }:0 ) , had ze gewoon kunnen rijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:34

Ja dat klopt, als er niet naar de papieren gevraagd wordt, komt men er niet achter. Er is tegenwoordig voor de juryleden veel te weinig tijd om de papieren te controleren. Eigenlijk geen tijd zeg maar. Zeker bij de indoorwedstrijden, omdat er dan geen mogelijkheid is rechtstreeks met de ruiter te praten omdat je in een juryhokje zit. Daarom controleer ik in het buitenseizoen vaker en meer dan in het binnenseizoen.

Nogmaals, het is niet de taak van het wedstrijdsecretariaat om de paspoorten te controleren, mar die van de jury.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 11:39

Nou dan doe je het goed +:)+ ..

Maar... Het paspoort is alle keren door het secretariaat gecontroleerd ( nooit overgeslagen ), nooit een opmerking gehad. Dit was de eerste keer dat een jury het paspoort in handen had. Zelfs niet bij een outdoor wedstrijd. Als het echt door een jury gedaan moet worden, gaat het bij ons in de regio dus goed mis.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:41

Tja, er zijn juryleden die helemaal niet controleren, er zijn ook juryleden die het aan het secretariaat overlaten. Dat laatste is echt fout, staat ook gewoon in de reglementen...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:46

Honeys schreef:

Maar... Het paspoort is alle keren door het secretariaat gecontroleerd ( nooit overgeslagen ), nooit een opmerking gehad. Dit was de eerste keer dat een jury het paspoort in handen had. Zelfs niet bij een outdoor wedstrijd. Als het echt door een jury gedaan moet worden, gaat het bij ons in de regio dus goed mis.

De jury controleert alleen, maar blijkbaar kan daar ook een fout insluipen.
De startkaarthouder en/of eigenaar is verantwoordelijk voor de juistheid van de inentingen

zag hier vorig jaar op de regiokampioenschappen ook zo`n geval. Wel sneu maarja ;)

offtopic: Hier wordt trouwens bij elke outdoor gecontroleerd, zelfs de 1e èn de 2e proef :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:49

Nibbit schreef:
Honeys schreef:

De jury controleert alleen, maar blijkbaar kan daar ook een fout insluipen.
De startkaarthouder en/of eigenaar is verantwoordelijk voor de juistheid van de inentingen

zag hier vorig jaar op de regiokampioenschappen ook zo`n geval. Wel sneu maarja ;)

offtopic: Hier wordt trouwens bij elke outdoor gecontroleerd, zelfs de 1e èn de 2e proef :+

Dat vind ik ook weer wat overdreven, als ik de tweede jury zou zijn, zou ik niet nog eens extra controleren...

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 11:53

@ Nibbit: ik en m'n vriendin zijn nog nooit door een jury gecontroleerd tot nu toe dan.. Met regiokampioenschappen word er idd strenger gecontroleerd, maar zover zijn we nog niet.

@ kleinvosje: de eerste jury kan ook een foutje maken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:54

Ik moet zeggen dat wij van de vereniging ook altijd de paspoorten op het secretariaat controleren. Wij melden dan bij de jury's dat de controle al is gedaan. Dat controlere kost natuurlijk ook heel veel tijd. Dan gaat de planning in de war. Hebben eigenlijk nog nooit een jury gehad die het zelf wilde controleren!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:16

Nou had trouwens tijdens mijn debuut met het nieuwe paard afgelopen zondag helemaal een mooie: heb het paspoort niet eens hoeven laten zien!

Ik had een doorzichtig mapje met mn proefjes, startkaart en paspoort bij me, startkaart gegeven, daar werd even een blik op geworden en klaar. Ze hebben niet eens gezien of ik überhaupt een paspoort bij me had }:0

Had net zo goed een ander paard uit de stal kunnen trekken!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:05

Saarie er wordt steekproefsgewijs gecontroleerd, je hoeft niet elke keer je hele papierwinkel te laten zien.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:16

Ik zou me helemaal niet druk maken over zo'n aantekening. Kan gebeuren, fout wordt hersteld en daarna gewoon weer starten. Kijkt nooit meer iemand naar.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 13:26

Ach nee ze gaat na de nieuwe basis enting + 6 dagen gewoon weer starten, maar ze voelt zich er nu gewoon behoorlijk rottig van. Ook omdat ze aankomend en het weekend daarna weer een wedstrijd zou rijden, die gaan nu mooi ook niet door. En ze gaat nou net zo lekker :(:) .. Nou ja we weten nu in ieder geval hoe en wat door deze topic ...

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:09

Aan alle bovenstaande posters: ik heb in de 10 jaar dat ik nu wedstrijd rijd, nog NOOIT mijn papieren hoeven laten zien. Nooit bittencontrole gehad of wat dan ook. Is dat ook streekgebonden?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:49

Nee hoor dan ben je er gewoon tussendoor geglipt. Ik heb zelf ook nog nooit controle gehad maar wel vaak op wedstrijden gezien dat ze controleerden. Er wordt dan omgeroepen wie naar de controle moet komen, bijvoorbeeld alle ruiters van een bepaalde klasse, of bepaalde startnummers van alle ringen. Op kampioenschappen wordt sowieso redelijk fanatiek gecontroleerd maar ook daar niet iedereen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:54

Het is blijkbaar wel streekgebonden, want hier in frl wordt (outdoor) iedere combinatie gecontroleerd :j

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:35

Ik ben tot nu toe (behalve dus mijn afgelopen concours) altijd volledig gecontrolleerd. Paspoort, entingen, chipnummers, de hele handel. Naja, de eerste wedstrijd hebben ze dus over het hoofd gezien dat die enting niet klopte, en toen had ik de volgende keer die waarschuwing aan mn broek.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:44

pieteritus schreef:
Aan alle bovenstaande posters: ik heb in de 10 jaar dat ik nu wedstrijd rijd, nog NOOIT mijn papieren hoeven laten zien. Nooit bittencontrole gehad of wat dan ook. Is dat ook streekgebonden?

Wow... Ik geloof niet dat dat streekgebonden is, je bent er denk ik gewoon steeds doorheen geglipt. Zelf ben ik altijd op mijn entingen gecontroleerd, maar dat is ook het enige. Geen bit of chip controlle ooit...

Het KNHS heeft denk ik nog heel wat om aan te werken denk ik als ik het zo lees. Zo kom je nog eens ergens achter als je een topic opent ;) . Als ik me hier over ga uiten ga ik denk ik extreem buiten m'n topic, dus ik houd het hierbij 8-) .

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:37

Doorheen geslipt iedere keer geloof ik echt niet: ik rijd ca. 30 wedstrijden per jaar, waaronder zomer- en winterselecties. Er is nooit naar papieren gevraagd, laat staan entingen gecontroleerd of wat dan ook. Ook nog nooit een federatievertegenwoordiger gezien op wedstrijd.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 05:52

Jeetje.. Nou dan is het idd niet zo dat je er doorheen geglipt bent... Ben eigenlijk een beetje stom verbaasd.