Ruin dekt merries: progesteron geven of provarium breeding?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Ruin dekt merries: progesteron geven of provarium breeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 19:44

Deze vraag gaat over de ruin uit dit topic:
[OPG] Zeer agressief paard in de kudde

De ruin staat nu afgescheiden van de andere paarden.
Er is bloed geprikt bij het paard om te onderzoeken of het een klophengst is.
Dit bleek niet het geval te zijn gelukkig.
Volgens de dierenarts zit het paard in een 'dek roes'.
Dit kun je vergelijken met een paard die een gewoonte heeft ontwikkeld waarbij hij zich goed gaat voelen: bijvoorbeeld weven.
Er is dan een trigger gevonden bij het paard waarbij hij zich goed voelt, dan gaat hij dat gedrag steeds herhalen om dat gevoel weer te krijgen.
Helaas was bij deze ruin de trigger het dekken van merries.

Van de week hadden we even geprobeerd de ruin in de bak te zetten met de 2 paarden (bij wie hij normaal in de groep staat)
Met alleen een draadje ertussen, maar zodra een merrie bij het draadje stond, zag je meteen dat het niet ging lukken, want zelfs over het draadje heen, wilde de ruin erop springen. Terwijl de merries niet hengstig waren.

Nu is provarium breeding een bekend middel wat je een ruin of merrie kunt geven om dit gedrag te onderdrukken.
De dierenarts adviseert om progesteron te geven. (is erg duur)

Heeft iemand ervaring met deze middelen en ook of het resultaat heeft gehad?

Marigold

Re: Ruin dekt merries: progesteron geven of provarium breeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:17

ik weet niet of ik nu iets heel doms zeg, maar bij mensen kan je dan in sommige gevallen dopamineremmers geven.
beetje hetzelfde idee als het doorbreken van een verslaving situatie.
doordat de dopamine afgifte wordt geremd wordt door het verkeerde gedrag de verwachte roes niet meer bereikt, waardoor de drang naar het gedrag afneemt en het cirkeltje wordt doorbroken.

een paard (een dier) reageerd vooral belonings gericht, het doet dat wat hem iets goeds geeft.
als dat dekken dus geen euforie of voldoening meer geeft dan zal hij andere hobby's zoeken.

maar goed, dat is een theorie terwijl ik niet eens weet of het door jou genoemde medicijn iets soortgelijkst is of een soortgelijke werking heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:36

heb je geen mogelijkheid om de ruin gewoon bij andere ruinen te zetten?
desnoods een leeg stuk tussen hem en de merrie,zodat hij er echt niet bij kan?

zou daar toch eerder voor kiezen dan er medicatie in te stoppen.

mijn eigen ruin heeft gedekt tot zijn 15e,is ook getest op klophengst,maar dat was dus niet zo.
als er merries hengstig waren ging hij gewoon apart.
nu hij bij ruinen staat is het dek gedrag volledig over :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 19:07

ellepel schreef:
heb je geen mogelijkheid om de ruin gewoon bij andere ruinen te zetten?
desnoods een leeg stuk tussen hem en de merrie,zodat hij er echt niet bij kan?

zou daar toch eerder voor kiezen dan er medicatie in te stoppen.

:j

Er zijn maar acht paarden op stal, waarvan 4 ruinen.
Er zijn al 2 ruinen waar hij erg agressief tegen was en praktisch de bak uit heeft geslagen.
Dus weer bij die ruinen zetten, gaat niet meer.
De ruin gaat progesteron krijgen, is nu besloten, en dat moet een paar weken ingenomen worden.
En dan hopelijk moet het gedrag veranderen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:10

nou ja, hopelijk werkt het middel afdoende. :)

mijn ervaring leert wel dat als je uitsluitend ruinen bij elkaar zet het vaak wel goed gaat, zet je er 1 merrie bij dan gaan ze vaak onderling lopen knokken.
dek gedrag kan vervelend zijn,soms kan het echter ook te maken hebben met de voedingstoestand van paarden.
als ze vrij hoog in het krachtvoer staan kun je dit soort verschijnselen ook krijgen,zou daar dus ook nog goed naar kijken.

laat je nog even weten of het middel echt goed werkt? :j

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:17

Sommige paarden kunnen niet samen. En tussen weilanden of paddocks, hoort eigenlijk een dubbele afrastering. Met veel ruimte er tussen. Voorkomt erg veel problemen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:21

Je hebt kans dat als je er ruimte tussen gaat creeëren dat hij heen en weer gaat rennen voor het hek. Deze paarden zijn compleet in de war en raken geheel over de toeren bij het ruiken van merries. Ik heb er ook zo één (gelukkig doet hij het zeer zelden). Juist met ruimte er tussen gaat het fout.

Ik lees even mee met suggesties Ts, want ik hou mijn hart ook weer vast voor het buiten spelen deze zomer.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:49

Tulandro schreef:
Je hebt kans dat als je er ruimte tussen gaat creeëren dat hij heen en weer gaat rennen voor het hek. Deze paarden zijn compleet in de war en raken geheel over de toeren bij het ruiken van merries. Ik heb er ook zo één (gelukkig doet hij het zeer zelden). Juist met ruimte er tussen gaat het fout.

Ik lees even mee met suggesties Ts, want ik hou mijn hart ook weer vast voor het buiten spelen deze zomer.

Ja, over een paar weken kunnen ze weer het land op, dan zou het wel heel sneu zijn, als de ruin nog steeds apart moet staan.
Hopelijk werkt het middel voldoende, dat de 'dek roes' weg is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:05

Het paard is de laatste tijd ook behoorlijk schrikkerig geworden, veel meer dan voor hij apart stond.
Maar dat kan misschien te maken hebben dat ie niet het gedrag kan herhalen waar hij zich goed door voelt, of gewoon dat hij apart staat (2 meter afstand met de andere paarden)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:12

Ik lees even mee, hier ook zo'n vent. Hij springt er niet constant op, alleen soms.

Is toch écht goed gecastreerd, maar wel op late leeftijd (3/3.5). Alles was al ingedaalt en volgens de DA geen complicaties. Ook hij springt zo nu en dan op de merries en gedraagt zich zo nu en dan als hengst (showen bij andere paarden, etc). Verder erg fijn paard om mee te werken, springt niet over hekken heen en gewoon braaf (ook toen hij nog hengst was..)

Helaas hier geen optie om bij de ruinen te zetten. Dat zijn allemaal grote paarden (lees rond 1.70) met hoefijzers. Die van mij is aardig dominant en ziet zichzelf dus nog als hengst. Dat gaat volgens mij aardig wat problemen opleveren als hij er in komt te staan...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:08

Deze ruin was waarschijnlijk alleen maar agressief tegen die andere ruinen omdat er merries bijstonden. Dat hij ze gaat dekken als de competitie (andere ruinen) weg worden gehaald is alleen maar logisch. Wat jij gedaan hebt is precies wat hij wilde: je hebt hem in wezen beloond voor zn vechtgedrag door die ruinen weg te halen bij de merries. Heel veel ruinen dekken als ze de kans krijgen, en vechten ook als ze in een gemengde kudde leven. Alleen een goeie Alphamerrie kan dit gedrag beinvloeden: zij bepaalt wie er wel of niet dekt en gedekt mag worden. Als geen van de merries waar hij bijstaat die leidende capaciteiten heeft kan hij ongestraft zn gang gaan. (En in dit geval nog: als die merries het gewoon toelaten!)
Ruin platspuiten met hormonen is symptoombestrijding, geen oplossing, en ongezond op termijn. Enige verstandige oplossing is een aparte ruinen- en merriegroep maken. Alles scheiden is gewoon de kat van het spek halen. Met deze ruin moet je een nieuw groep dan wat rustige op gaan bouwen dan je nu hebt gedaan: gewoon erbij gooien kan herhaling van (vecht) gedrag opleveren. Je kunt beter de groep langzaam opbouwen: om de paar dagen een paard erbij doen en wachten tot de groep gestabiliseerd is. Dat de ruin vocht met de haflingers hoeft dan geen herhaling te hebben, er is dan immers niets meer om voor te vechten, de merries zijn weg. Wij houden alle paarden in kuddes en ik kan je uit een lange ervaring vertellen: inscharen is een vak apart!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:43

zo is dat bij ons dus ook,daarom zei ik dus ook dat ze beter haar ruin uitsluitend bij ruinen kon zetten.
mijn ervaring is dat 1 ruin met een groep merries perfect gaat.....meer ruinen geeft vaak problemen.

mijn ruin heeft erg lang gedekt en heeft altijd heel erg het gedrag gehoudeen dat hij dus ging knokken met andere ruinen om zijn eigen merrie groepje te hebben....in een wat kleinere weide gaf dat altijd problemen
nu staat hij in een ruinengroep waar ook een hengst bij in loopt waar hij juist de dikste maatjes mee is!
en dat gaat supergoed. :D

echte alfa merries zijn trouwens schaars, dus word het vaak toch gewoon goed uitzoeken bij welke groep je een paard kwijt kunt.
ik vind het ook erg raar om er dan maar een middel in te stoppen waardoor het paard zich niet als paard kan gedragen,persoonlijk zou ik dan dus gaan kijken naar een stalling waar het paard wel op zijn plek is.
dekgedrag is volkomen normaal voor ruinen,jong of oud..maakt niet uit..
maar goed,wie weet helpt het middel wel en is het probleem op deze manier ook opgelost

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:09

Marigold schreef:
ik weet niet of ik nu iets heel doms zeg, maar bij mensen kan je dan in sommige gevallen dopamineremmers geven.
beetje hetzelfde idee als het doorbreken van een verslaving situatie.
doordat de dopamine afgifte wordt geremd wordt door het verkeerde gedrag de verwachte roes niet meer bereikt, waardoor de drang naar het gedrag afneemt en het cirkeltje wordt doorbroken.

een paard (een dier) reageerd vooral belonings gericht, het doet dat wat hem iets goeds geeft.
als dat dekken dus geen euforie of voldoening meer geeft dan zal hij andere hobby's zoeken.

maar goed, dat is een theorie terwijl ik niet eens weet of het door jou genoemde medicijn iets soortgelijkst is of een soortgelijke werking heeft.

Misschien is mijn reactie een beetje laat, maar dit zou ik niet doen, dopamine zorgt voor een blij gevoel, dus ik denk dat je paard ongelukkig wordt als je dit gebruikt. Ik weet natuurlijk niet de preciese werking van de remmers, maar dit lijkt me een logische conclusie.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 10:12

De ruin is niet mijn paard maar staat normaal gesproken in het groepje waar mijn merrie ook in staat.
Vandaar dat ik benieuwd ben of zo'n behandeling kan helpen en of je zo'n 'dekroes' kan doorbreken. (mijn merrie liet zich namelijk gewoon steeds dekken en heeft nog de sporen op haar lichaam, van de hoefijzers van de ruin)
Een ruinen en een merriegroep maken klinkt wel logisch maar is moeilijk te realiseren.
Ten eerste omdat de stalhouder de groepen vormt en ten tweede omdat de eigenaren van de haflingers het niet meer zullen willen.
Wat betreft de hormoonbehandeling was ik gewoon benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?