E rijbewijs nodig voor shetlandtrailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

E rijbewijs nodig voor shetlandtrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 18:58

Juist ja, stel dat ik een shetlandkarretje achter mijn auto wil hangen.
Karretje mag max 500 kilo in, zal zelf ook zoiets wegen.
Het karretje heeft wel ''2 wielen'' aan iedere kant, dus dubbelassig????

Mag ik hiermee met een B rijbewijs rijden?
Auto is rond de 1200 kg zwaar

Thanks alvast!

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:01

als de auto maar zwaarder is als de combi en samen niet zwaarder dan 3500 mag je zonder e rijden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:03

Een tandemasser is pas een dubbelasser als er meer dan 1 meter tussen de twee assen zit. Alle paardentrailers zijn zo ongeveer tandemassers, dan zou niemand dus met een B-rijbewijs mogen rijden.

Dubbelassers hebben ook altijd een draaiende vooras, vandaar de eis dat je daarmee alleen met een BE mag rijden. Want dat is nogal ingewikkeld achteruit rijden...

Cocktail: dubbelasser mag je nooit met B rijden, ook niet als je auto wel zwaarder is etc...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 19:04

Moet mijn auto dan zwaarder zijn dan de lege trailer of zwaarder dan de trailer met pony erin?
In beide gevallen zit ik dus safe met een auto van 1200 kg?

@ Ibbel, de wielen zitten zeg maar naast elkaar, geen meter ertussen....dan kan het dus niet?

edit: ibbel, ik las je post niet goed, de wielen zitten dus NAAST elkaar dus is het geen dubbelasser?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:07

Tandemasser is geen dubbelasser. Alle paardentrailers (op een paar lichte merken na) zijn tandemassers. Twee assen vlak achter elkaar, waarvan de voorste NIET draait. KAn je dus gewoon met B rijden.

Je LEGE auto moet zwaarder zijn dan het MAXIMALE gewicht dat de trailer mag wegen. Het gaat dus om leeggewicht PLUS laadvermogen, ongeacht wat je pony weegt! Mag jouw trailer 1300 kilo wegen, dan mag je NIET met B rijden. Ook al weegt de trailer leeg 500 kilo en je pony 150 kilo.

marianna

Re: E rijbewijs nodig voor shetlandtrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:38

Maar dan kun je het totale gewicht wel terug laten keuren, zodat het wel mag. Dit gaat dan ten koste van je laadvermogen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:50

Oke, dus als mijn karretje met pony erin niet méér mag wegen dan het gewicht van mijn (lege)auto en de wielen vlak bij elkaar zitten, zit ik goed?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:01

Wildgirl schreef:
Oke, dus als mijn karretje met pony erin niet méér mag wegen dan het gewicht van mijn (lege)auto en de wielen vlak bij elkaar zitten, zit ik goed?

nee.
kar met LAADVERMOGEN mag niet meer wegen dan je auto [en dan in totaal ook nog niet meer dan 3500 kg] ;)

niet kijken naar wat je pony weegt maar wat je kar mag laden.
dat tel je op bij het eigen gewicht van je kar,b.v. kar weegt 500 kg,laadvermogen kar 800 kg=1300 kg
auto b.v 1400kg

dan is je kar met laadvermogen lichter dan de auto.
en 1300 + 1400 = 2700 kg [blijft onder de 3500 kg] en mag je er mij rijden op b.

snap je. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:03

Wildgirl schreef:

Als je trailer maximaal 1199 kilo mag wegen (want je auto weegt 1200 zeg je) én als je auto het daadwerkelijke gewicht mag trekken (lege trailer plus pony dus, hier geldt het echte gewicht weer wel), én als de kogeldruk van je auto 75 kilo of meer is, én als het totale laadvermogen van je trailer plus dat van je auto (hierbij telt dus niet het leeggewicht van je auto maar juist het maximale volbelaste gewicht, dat zal in jouw geval zo'n 1700 kilo zijn) niet boven de 3500 kg komt, dán zit je goed.

Maar zo te horen (aanname dat de MTM van een Shetlandertrailer minder dan 1200 kilo is én dat je auto ook wel minstens 1000 kilo mag trekken en een kogeldruk van 75 kg heeft), mag je met B rijden. Die tandemas is verder totaal irrelevant.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:35

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:39

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:00

Toch staat er daar niet duidelijk bij dat het laadvermogen van de auto óók meetelt in de 3500 kg regel en daar gaan een heleboel mensen op nat.
Er staat alleen maar 'het gewicht' ipv de MTM, dan moet je maar net snappen dat het inclusief laadvermogen is. Ik vind de FAQ duidelijker.

Monavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:59

@TS, even op de papieren van je trailer kijken. Daar staat meen ik ook de toegestane maximum massa op (dus zoals hier boven al uitgelegd, leeg gewicht + laadvermogen).
Als die toegestane maximum masse onder het lege gewicht van je auto (1200 KG) zit is het prima.

Ik rijd zelf met een auto van 1265 kg (ledig), trailer van 1250 kg (maximale toegestane massa) en samen dus 2515 KG. Dus ook lekker op B rijbewijs :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:08

Edaja, lees eens goed de FAQ door die Cissy eerder postte. Wat jij zegt is namelijk niet geheel correct.

[Edit] Welkom op Bokt, trouwens. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:10

Edaja, ook jij vergeet het laadvermogen van de auto mee te tellen....

Monavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:35

Oeps, blonDT denk ik ;) my bad

Mijn laadvermogen in de wagen is 620 kg, die op de 2515 kg maakt 3135 kg, nog steeds prima. :)

@Puera, bedankt!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:37

Ik rij met mijn span shetlanders in een ponytrailer achter een suzuki grand vitara met B rijbewijs. Auto is 1200 kg (incl laadvermogen) en trailer is teruggekeurt naar 1200 kg (incl laadvermogen) Trailer zelf is ongeveer 750 kg dus ik moet de pony netjes op gewicht houden :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:06

Edaja schreef:
@TS, even op de papieren van je trailer kijken. Daar staat meen ik ook de toegestane maximum massa op (dus zoals hier boven al uitgelegd, leeg gewicht + laadvermogen).
Als die toegestane maximum masse onder het lege gewicht van je auto (1200 KG) zit is het prima.

Ik rijd zelf met een auto van 1265 kg (ledig), trailer van 1250 kg (maximale toegestane massa) en samen dus 2515 KG. Dus ook lekker op B rijbewijs :)

Maarre, mag die trekhaak de kogeldruk van de trailer wel hebben??
Mijn ervaring is dat de meeste auto's die rond die 1200kg zitten, vaak maar een kogeldruk van 50-60kg mogen hebben en dat is meestal te weinig (afhankelijk van de trailerconstructie).

Voor de rest deugd je optelsom niet, want je laadvermogen van de auto doet ook mee, zoals eerder vermeldt. Ik verwacht echter niet dat je auto 985kg laadvermogen heeft, gezien de rest van de getallen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:16

Je auto moet zwaarder zijn dan je gewicht trailer + het maximale laadvermogen, en inderdaad minder zwaar dan 3500. Ik rij gewoon met mijn paard in een anderhalfpaards zonder E, met een auto van 1600 kilo ervoor.

Monavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:12

ikke schreef:
Maarre, mag die trekhaak de kogeldruk van de trailer wel hebben??
Mijn ervaring is dat de meeste auto's die rond die 1200kg zitten, vaak maar een kogeldruk van 50-60kg mogen hebben en dat is meestal te weinig (afhankelijk van de trailerconstructie).

Voor de rest deugd je optelsom niet, want je laadvermogen van de auto doet ook mee, zoals eerder vermeldt. Ik verwacht echter niet dat je auto 985kg laadvermogen heeft, gezien de rest van de getallen........

Ik had mezelf ook al gecorrigeerd nadat 2 andere bokkers mij ook op het laadvermogen van de wagen hadden gewezen, zie mijn 2e berichtje ;)

Kogeldruk durf ik zo uit mijn hoofd niet te zeggen... Heb nu 2 keer met deze wagen met een trailer gereden. 1 keer met een 1.5 paards, ging prima en 1 keer met een 2 paards (iemand met BE rijbewijs heeft toen gereden) en dat ging nog wel, maar daar had mijn wagen het wel wat zwaar mee qua vermogen (het is maar een 1.8)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:01

Bij een aanhangwagen met twee assen heb je vaak niet zo'n hele hoge kogeldruk

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:20

Napie schreef:
Bij een aanhangwagen met twee assen heb je vaak niet zo'n hele hoge kogeldruk

Dat zegt nog helemaal niets, hangt puur af van de belading. Als jij het meeste voor de assen laadt i.p.v. erop of aan de achterzijde, heb je alsnog een behoorlijke kogeldruk.
Maar bij een paardentrailer heb je zelf weinig invloed op de plaats waar je paard staat, en al helemaal niet of deze een stap naar voor of achter doet. Maar daar is in het ontwerp uiteraard wel rekening mee gehouden zodat deze vrijwel altijd binnen de grenzen blijft.

Ik rijdt ook dagelijks met een dubbel assige aanhangwagen, maar deze geeft beladen toch tegen de 150 kg kogeldruk. Ligt puur aan de belading.

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:28

Ik heb ook even een vraagje over het rijden met een trailer. Als ik naar de voertuiggegevens van mijn auto kijk dan staat er een massa leeg voertuig gewicht 1210 kilo en een rijklaar gewicht van 1310 kilo naar welk gewicht moet ik dan kijken als ik met een trailer wil rijden? En het maximum te trekken massa is ongeremd 655 kilo en geremd 1300 kilo.
Mag ik dan met een b rijbewijs in mijn auto een trailer van 550 kilo met een maximaal laadvermogen van 750 kilo, dus een totaal van 1300 kilo trekken?
of is deze trailer dan te zwaar voor mijn auto?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:15

Zijn deze regels europees?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:33

fla schreef:
Ik heb ook even een vraagje over het rijden met een trailer. Als ik naar de voertuiggegevens van mijn auto kijk dan staat er een massa leeg voertuig gewicht 1210 kilo en een rijklaar gewicht van 1310 kilo naar welk gewicht moet ik dan kijken als ik met een trailer wil rijden? En het maximum te trekken massa is ongeremd 655 kilo en geremd 1300 kilo.
Mag ik dan met een b rijbewijs in mijn auto een trailer van 550 kilo met een maximaal laadvermogen van 750 kilo, dus een totaal van 1300 kilo trekken?
of is deze trailer dan te zwaar voor mijn auto?

met B-Rijbewijs mag je maximaal 1210 kilo trekken, je zou de trailer wel kunnen terugkeuren tot 1210 kilo, dan heb je nog 660 kilo laadgewicht over.