Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Wildgirl schreef:Oke, dus als mijn karretje met pony erin niet méér mag wegen dan het gewicht van mijn (lege)auto en de wielen vlak bij elkaar zitten, zit ik goed?
Wildgirl schreef:Oke, dus als mijn karretje met pony erin niet méér mag wegen dan het gewicht van mijn (lege)auto en de wielen vlak bij elkaar zitten, zit ik goed?
my bad
Edaja schreef:@TS, even op de papieren van je trailer kijken. Daar staat meen ik ook de toegestane maximum massa op (dus zoals hier boven al uitgelegd, leeg gewicht + laadvermogen).
Als die toegestane maximum masse onder het lege gewicht van je auto (1200 KG) zit is het prima.
Ik rijd zelf met een auto van 1265 kg (ledig), trailer van 1250 kg (maximale toegestane massa) en samen dus 2515 KG. Dus ook lekker op B rijbewijs
ikke schreef:Maarre, mag die trekhaak de kogeldruk van de trailer wel hebben??
Mijn ervaring is dat de meeste auto's die rond die 1200kg zitten, vaak maar een kogeldruk van 50-60kg mogen hebben en dat is meestal te weinig (afhankelijk van de trailerconstructie).
Voor de rest deugd je optelsom niet, want je laadvermogen van de auto doet ook mee, zoals eerder vermeldt. Ik verwacht echter niet dat je auto 985kg laadvermogen heeft, gezien de rest van de getallen........

Napie schreef:Bij een aanhangwagen met twee assen heb je vaak niet zo'n hele hoge kogeldruk
fla schreef:Ik heb ook even een vraagje over het rijden met een trailer. Als ik naar de voertuiggegevens van mijn auto kijk dan staat er een massa leeg voertuig gewicht 1210 kilo en een rijklaar gewicht van 1310 kilo naar welk gewicht moet ik dan kijken als ik met een trailer wil rijden? En het maximum te trekken massa is ongeremd 655 kilo en geremd 1300 kilo.
Mag ik dan met een b rijbewijs in mijn auto een trailer van 550 kilo met een maximaal laadvermogen van 750 kilo, dus een totaal van 1300 kilo trekken?
of is deze trailer dan te zwaar voor mijn auto?