Schrapen afleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xReetch

Schrapen afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 18:01

Ik heb sinds 3 weken een verzorgpony, maar tijdens het poetsen staat hij regelmatig te schrapen.
Zo kan ik hem niet rustig borstelen, want van de eigenaresse moet ik hem telkens op het schrapen aanspreken omdat hij ook ijzers heeft,
het is ook niet 2 keer, maar gewoon aan een stuk door, en alleen als ik zijn rug of buik poets.

Nu moet ik er telkens iets van zeggen en soms pak ik ook even zijn been vast en zeg hem om zijn voet terug te zetten zodat hij niet weer kan gaan schrapen, maar dit is zo vaak dat ik er af en toe een beetje moe van wordt.

Weten jullie misschien een manier om mijn verzorgpony dit af te leren?

_Linda

Re: Schrapen afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:09

Je kan dit proberen: iedere keer dat hij schraapt zet je hem aan het werk, bijv. door z'n achterhand om te zetten een aantal keer van links naar rechts (hij kan dus gewoon vastgebonden blijven staan). Wel consequent in zijn, en het kan even duren voordat het beter wordt. Uiteindelijk zal hij denken: 'iedere keer dat ik schraap, moet ik harder werken".

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 18:17

Goed idee :)
ook elke keer dat hij schraapt zeg ik er wat van
en als hij nog niet heeft geschraapt maar wel klaarstaat met zijn voet, pak ik zijn voet en zeg ik dat die terug moet, als hij luisterd geef ik m een klopje

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:22

Negeren.
En dat kost jezelf meer moeite dan je zo denkt. Je moet er absoluut niet op reageren, niet met een zucht, niet verstrakken in je lijf, gewoon helemaal niks. Je verzorgpony doet dit omdat hem dit aandacht oplevert, positief of negatief. Als het hem niks meer oplevert, houdt het echt vanzelf op. Voorwaarde is natuurlijk wel dat iedereen, zeker in het begin, er op dezelfde manier mee omgaat. Voor welke methode je ook kiest.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:28

Een duw geven, dan verliest de pony z'n evenwicht. Wilde bij mij nog wel eens werken.
De tip van Linda lijkt me ook een goede ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:43

Ik ga mee met Marion: negeren. Dieren blijven inderdaad net zolang met iets doorgaan tot het ze lukt om aandacht te krijgen, zowel positief als negatief.

mardai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:39

of even zweepje erbij, bij schrapen tikje.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:04

Shenavallie schreef:
Dieren blijven inderdaad net zolang met iets doorgaan tot het ze lukt om aandacht te krijgen, zowel positief als negatief.
Ik heb deze uitspraak altijd al heel dubbel gevonden, want mijn paard schraapt ook enkel maar TIJDENS het poetsen. Dus dan doet hij het imo niet omdat hij geen aandacht krijgt. Ik sta vaak genoeg met hem te tutten en praat wat tegen hem.

Bij ons helpt negeren gewoon echt niet, ik ben hem nu 'neer' aan het aanleren; van zodra hij zijn hoef optilt om te schrapen zeg ik neer en als hij het doet beloon ik hem. Ik heb zijn spelletje dus maar mooi omgekeerd :Y) ! En néén dan leer ik het schrapen niet aan, want sinds ik dit doe, doet hij het bijna niet meer.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:11

Shanelle schreef:
Shenavallie schreef:
Dieren blijven inderdaad net zolang met iets doorgaan tot het ze lukt om aandacht te krijgen, zowel positief als negatief.
Ik heb deze uitspraak altijd al heel dubbel gevonden, want mijn paard schraapt ook enkel maar TIJDENS het poetsen. Dus dan doet hij het imo niet omdat hij geen aandacht krijgt. Ik sta vaak genoeg met hem te tutten en praat wat tegen hem.

Bij ons helpt negeren gewoon echt niet, ik ben hem nu 'neer' aan het aanleren; van zodra hij zijn hoef optilt om te schrapen zeg ik neer en als hij het doet beloon ik hem. Ik heb zijn spelletje dus maar mooi omgekeerd :Y) ! En néén dan leer ik het schrapen niet aan, want sinds ik dit doe, doet hij het bijna niet meer.

Je zult zoiets ook per situatie moeten bekijken, ik ben in dit geval uitgegaan van hoe het geschreven is door TS. Het hangt van het paard af en zoals jij het nu doet, werkt bij jouw paard dus het beste: super! ;)

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:40

Rhosyr doet het denk juist omdat hij op zijn buik en rug niet gepoetst wilt worden,
juist niet om aandacht te krijgen, maar dus om van de aandacht af te komen.
ik probeer heb nu de term "Terug zetten" te leren, maar nu ik zo lees lijkt "neer" me wel wat korter en krachtiger :+

(en ik heb geen zweepje ;) )

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:50

ik zou me eerder af vragen wat hij zo onprettig vind aan het poetsen van zijn rug en buik dat hij alleen dan gaat schrapen....Nou is dat bij een verzorgpony altijd lastiger om uit te zoeken, dat snap ik. Maar je pony geeft iets aan. Als je hem dat afleert negeer je het probleem.

Zal ook maar meteen het volgende wat waarschijnlijk gezegd gaat worden ondervangen. Het kán ook aangeleerd gedrag zijn. Dus al hij schraapte leverde hem dat iets op. En dat hoeft niet iets te zijn wat bewust gegaan is, het kan ook een reactie uit zijn omgeving zijn geweest die dit gedrag beloont heeft.

Maar aangezien je aangeeft dat hij het alleen doet bij rug en buik, denk ik eerder dat er daar iets is waardoor hij het niet lekker vind....

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:54

Ik zou ook voor negeren gaan. Ik ben een half jaar geleden ook begonnen met een verzorgpony en die had absoluut geen manieren (is nooit normaal opgevoed) en deed heel vervelend met poetsen (heen en weer lopen, schrapen, aan je been knabbelen, etc). Ik heb dit genegeerd en als ie braaf was praatte ik een beetje tegen um. Toen snapte ie eigenlijk al vrij snel dat ie gewoon stil moest staan, maar dit verschilt denk wel per paard!

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:06

Je kunt je inderdaad afvragen waarom alleen bij zijn buik en rug. Het lijkt mij uit ongenoegen, vervelend gevoel. Misschien kun je uitproberen of je op die "gevoelige" delen van zijn lijf alleen met een hele zachte borstel kunt poetsen.

Want wanneer je paard alleen op die plaatsen zo reageerd probeert hij iets te vertellen.

Vertoond hij dit gedrag ook met een hele zachte borstel dan kun je uittesten bij welk gedeelte dit precies begint met zijn lijf. Bij de grens van het gedeelte kun je langzaam aan de grens gaan verleggen. Wanneer hij ongewenst gedrag laat zien laat je de borstel op die plek rusten tot hij ophoudt en gaat weer terug naar de acceptabele grens en vandaaruit weer verder oefenen.

Als alternatief voor de borstel kun je ook te werk gaan met een stick. Lange harde zweep waar je zijn lichaam mee aait. Dit doe je weer via het zelfde systeem

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:21

Op zich een goed idee, maar dan weet je dat hij ergens last van heeft en leer je hem vervolgens dat je zijn gedrag herkent en daarna negeert??

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:30

meintje schreef:
Op zich een goed idee, maar dan weet je dat hij ergens last van heeft en leer je hem vervolgens dat je zijn gedrag herkent en daarna negeert??

Er van uitgaande dat het gaat om gevoelige delen. Leer je hem dat je zijn gevoelige delen respecteerd door niet met harde borstels te werk te gaan, waardoor hij leert dat jij voorzichtig bent bij zijn gevoelige delen. Dus negeren doe je niet met deze methode.
Wanneer zachte borstels nog te confronterend zijn en je met een stick werkt creeer je een gepaste afstand. Waar je hem dus mee leert dat aanrakingen niet vervelend hoeven te wezen.

Sommige paarden hebben vaak gevoelige delen. Met name de buik is een vaak gevoelig deel waar hun instinct boven komt. Het beschermen van de organen.

Verder zou je natuurlijk medische zaken uit kunnen sluiten.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:17

Ik zal het eens aan de eigenaresse vragen of zij iets weet of dat vroeger is aangeleerd of dat hij gevoelige plekjes heeft, en anders ga ik dat inderdaad eens bekijken.
Nu begint hij ook steeds vaker te schrapen... en soms niet alleen als zijn buik of rug gepoetst word
zou het ook uit verveling kunnen zijn? of misschien iets in zijn hoeven?
als ik heel even 3 meter verderop een schep pak begint hij ook,
en ik hoef zijn hoeven niet uit te krabben maar volgensmij zit er behoorlijk wat vuil in
(morgen komt de hoefsmid, als het daarna minder is geworden of hij niet meer schraapt lag het denk aan zijn hoeven)

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:50

heel consekwent zijn

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:52

Bij mijn paard heb ik het zelf aangeleerd :o .
Van alles geprobeerd, maar totaal negeren is de uitkomst. Mijn paard doet het NIET meer!

Stel je loopt weg bij de poetsplaats om iets te pakken en het paard gaat schrapen, gewoon wegblijven en pas terugkomen als het stopt.
Belonen wanneer het paard niet schraapt, negeren als het dit wel doet.

edit:
Schrapen doen paarden ook wanneer ze nodig moeten plassen of bij buikpijn. Let hier op!

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:58

(ik weet niet of dit al genoemt is... :P maarja)

Misschien wat om te proberen:

Zodra je verzorgpony weer schraapt corrigeer hem, bijvoorbeeld met een zweepje tegen zn borst te tikken. Of met een zware stem te zeggen: UH.

Als mijn pony ook iets doet wat ik niet wil doe ik de tweede manier. en hij stopt meteen ! :)

Helga_Jonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:35

Schrapen is volgens mij gewoon ongeduld!!Schiet op met dat poetsen of schiet op met het voer!!
Mijn paard doet het als we gaan rijden, daarna niet meer, goed gedrag belonen, fout gedrag corrigeren!!
Succes!!

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:50

Een van de mijne heeft dit ook, hij doet dit zeker niet om aandacht te krijgen, want hij doet het enkel als we ermee bezig zijn, we mogen op een welbepaalde stal zelfs ons paard daar niet meer binden... Heeft ook ijzertjes en het is wat jammer dat deze zo vlug slijten. Wat nu helpt is erbij staan met een zweepje... We hopen als we dit lang genoeg doen, dat het ophoudt ;-)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:54

die van mij doen het ook! gewoon negeren dan stopt het wel..
tenminsten.. Als ik even binnen ben en ze staan vast doen ze het een paar keer hooguit 4x en dan stoppen ze weer omdat ze er toch geen aandacht door krijgen.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:14

doei schreef:
Bij mijn paard heb ik het zelf aangeleerd :o .
Van alles geprobeerd, maar totaal negeren is de uitkomst. Mijn paard doet het NIET meer!

Stel je loopt weg bij de poetsplaats om iets te pakken en het paard gaat schrapen, gewoon wegblijven en pas terugkomen als het stopt.
Belonen wanneer het paard niet schraapt, negeren als het dit wel doet.

edit:
Schrapen doen paarden ook wanneer ze nodig moeten plassen of bij buikpijn. Let hier op!

dat ga ik gewoon eens proberen, ik beloonde hem zowieso al als hij niet schraapt.
de eigenaresse weet niet wat het is maar ik denk gewoon dat hij vind dat ik op moet schieten met poetsen.
plassen is het denk ik niet, want als hij daarna weer op stal staat moet hij meestal ook niet plassen.
buikpijn twijfel ik een beetje, ik hoor z'n buik wel altijd een beetje rommelen enzo maar hij schraapt alleen als ik zijn hals of rug poets, soms zijn buik maar niet echt vaak...