bijterig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elly2

bijterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:38

hallo bokkers! :)

ik heb een klein probleempje, bij mijn verzorgpony's staat een onbeleerd paard van 5 jaar, ze is heel lief maar omdat de eigenaar er bijna geen tijd voor heeft krijgt ze niet de aandacht die ze verdiend.
en het probleem is dat ze daardoor heel bijterig word. :(:)

heeft iemand een tip hoe ik dit kan oplossen?

groetjes elly,

Leo

Re: bijterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:42

PP --> OPG

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:10

jha, gwoon veel aandagt geven
en grondwerken doen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:32

Bijten... zweep mee en als ze bijt flinke mep geven.
Natuurlijk wel belonen als ze het daarna niet meer doet/durft.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:31

Gewoon flink op d´r donder geven als ze bijt, doen paarden onder elkaar ook.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:53

Sommige paarden kunnen ook bijterig worden van het voeren van allerlei tussendoortjes door andere mensen. En sommige paarden kunnen dit gedrag ook vertonen als ze continue door iedereen maar een mep krijgen. Je kunt 2 dingen doen: 1) het paardje meer aandacht geven door het uit stal te halen en wat met het dier te ondernemen en 2) met een boog om de stal heen lopen en het bijtgedrag negeren. Niet opzoeken en niet slaan.

mardai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:35

bijten zou ik echt niet tolereren, wordt anders van kwaad tot erger.
dus goed straffen als ze bijt hoor.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:10

Hoewel ik bijten ook echt niet aanvaardbaar vind, moet ik wel zeggen dat er hier 'verzachtende omstandigheden' zijn. Het paard krijgt geen aandacht en er wordt niet naar gekeken. Tuurlijk gaat 'ie dan zijn frustraties uiten!

Mijn paard was ook een echte bijter (en soms nog als er een paard voor z'n stal komt), maar met een flinke gil of omhooggestoken vinger kom je een heel eind :Y) ...

Ik ben begonnen met grondwerk, eigen ruimte bepalen enz, en van daaruit is het goed gekomen :j Nu is hij zelfs een knuffelaar :+:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:14

Het grootste probleem is dat jij de eigenaar niet bent en niet met hem aan het werk kunt wat zou moeten om dit probleem op te lossen.
Ik vrees dat je dan op het niveau van meppen en slaan blijft...wat het probleem niet op gaat lossen.
Als je grondwerk mag doen, en daar de tijd voor hebt, gaat het vanzelf verbeteren...

Elly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:58

Cassidy schreef:
Het grootste probleem is dat jij de eigenaar niet bent en niet met hem aan het werk kunt wat zou moeten om dit probleem op te lossen.
Ik vrees dat je dan op het niveau van meppen en slaan blijft...wat het probleem niet op gaat lossen.
Als je grondwerk mag doen, en daar de tijd voor hebt, gaat het vanzelf verbeteren...

ja dat is inderdaad het probleem, en ze krijgt ook altijd wel op haar donder maar ze blijft het doen. en het probleem met haar is dat al zou ik het mogen van de eigenaar, je er geen grondwerk mee kunt doen, omdat ze eigenlijk niet eens normaal mee kan lopen aan het halster.
wat best wel jammer is, want als veulen kon ze heel veel! maar nu dus niet meer.. :(:)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:01

Maar is het echt bijten uit gemeenheid? Of meer om aandacht vragen zegmaar? Want mijn paard komt als hij eten of aandacht wil wel altijd met zijn tong kusjes geven op mijn hand en soms wil hij een jas ofzo ook wel pakken, maar echt iemand in zijn vel bijten heeft hij nog nooit gedaan. En ondanks dat dit irritant gedrag is, als ik het ga afstraffen krijgt hij alleen maar aandacht dus gaat hij ermee door, dus in dat geval werkt negeren het best.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:08

heb je deze adviezen al geprobeert en gaat het al beter?

Elly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:31

Lisa_Dries schreef:
Maar is het echt bijten uit gemeenheid? Of meer om aandacht vragen zegmaar? Want mijn paard komt als hij eten of aandacht wil wel altijd met zijn tong kusjes geven op mijn hand en soms wil hij een jas ofzo ook wel pakken, maar echt iemand in zijn vel bijten heeft hij nog nooit gedaan. En ondanks dat dit irritant gedrag is, als ik het ga afstraffen krijgt hij alleen maar aandacht dus gaat hij ermee door, dus in dat geval werkt negeren het best.

het is niet uit gemeenheid, meer om aandacht te krijgen. en ook wel een beetje uit verveling..

Elly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:44

Abacab schreef:
heb je deze adviezen al geprobeert en gaat het al beter?

het is niet dat ze altijd bijt. meer dat ze het soms doet. ik geef haar wel telkens op haar donder. maar ze blijft het doen..
en grondwerk is niet mogelijk..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:46

Iets mis gegaan.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 31-03-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:47

Jammer dat grondwerk niet mogelijk is.
Ik vrees dat het moeilijk wordt om dit gedrag te veranderen...

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:48

Misschien kun je aan de eigenaar vragen of je het paard niet wat vaker uit stal mag halen, zodat de verveling er een beetje af gaat.

Elly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:49

Nojoukus schreef:
Misschien kun je aan de eigenaar vragen of je het paard niet wat vaker uit stal mag halen, zodat de verveling er een beetje af gaat.

ze staan sinds een paar dagen dag en nacht buiten. zoals ze elke dag staan. sindsdien heeft ze al niet meer gebeten. maar ze blijft wel heel erg om aandacht vragen.

:)

julya1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:11

op de manege hebben wij ook een paard dat zins kort bijt bij het opzadelen, dat deed hij vroeger niet. Ik heb een manier gevonden om hem rustig te houden. Iedereen vraagt aan mij "Julia wil je even helpen?"
Ik heb de truc om bijde handen aan de zijkant van de neus te leggen, daar word dat paard rustig van, opp de een of andere manier

Elly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 13:22

@ julya1998

dankje voor de tip! zal eens kijken of dat bij haar werkt.. (:

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:47

bij ons op stal staat een minishetje, ze beet ook heel veel. ik heb 1 keer in haar oor gebeten en nu doet ze het niet meer :o bij ons werkte deze best vreemde(al zeg k het zelf) manier dus erg goed.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:14

Sorry maar wat betekend grondwerk? :P

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:00

misschien een tik op de neus geven, en daarna belonen als hij dr mee stopt.. ;)

pingwenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:00

Die van mij heeft me ook een keer flink te pakken gehad. Meestal als ie wou gaan bijten deed ik er niet zoveel mee. Totdat ik een keer echt boos werd en hem dus idd een mep uitdeelde. Hij heeft het daarna niet eens meer geprobeerd. Alleen met aansingelen is ie wel aan het happen maar altijd aan de kant waar ik niet sta ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:36

ManonVegas schreef:
Sorry maar wat betekend grondwerk? :P

Een paard kan maar 6 kanten op. Voorwaarts, achterwaarts, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. Naar boven en naar beneden willen we eigenlijk liever niet, blijft over: voorwaarts, achterwaarts, naar links, naar rechts.
Grondwerk is het beheersen van het paard vanaf de grond. Hem op commando deze kanten op te laten gaan, op minimale aanwijzingen. Heb je vanaf de grond het respect van het paard, heb je vaak vanaf het zadel ook geen problemen meer. Alle problemen die je in het zadel tegenkomt, kun je vanaf de grond oplossen.

En hoe dat er uit kan zien?

Kijk maar:
http://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQpSss