Verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke96

Verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 14:22

Wat maakt nou het verschil tussen een 7 en een 8??
Ik had vandaag alles perfect voor elkaar, netjes geknot met naals en draad en afgewerkt met wit elastiek, staart in een nette staartvlecht, knotje in de voorpluk, benen gewassen enz.
Zelf had ik mijn schoenen en chaps super mooi gepoetst en alles was schoon, toch had ik een 7..

Is het mogelijk om iets te verbeteren waardoor ik een 8 zou krijgen??

daphne1997a

Re: Verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:23

Waren er ook mensen die hoger hadden dan een 7 voor verzorging?
Want het kan zijn, dat ze niet zulke hoge cijfers geven, en voor hun een 7 de max. is...

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:19

wat raar. Ik vlecht de voorpluk en staart niet eens en heb alleen nog maar 8en gehad.
Ik blijf dit even volgen :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:21

hangt echt af van de jury, sommigen geven een standaard 7 en anderen een 8. en nette knotjes krijgen niet altijd meer punten dan slordige...

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:30

Nou hier hetzelfde, vandaag debuut gehad, me helemaal de piete gewassen, gepoetst en gevlochten, en ook een 7. Maarja, vaak is het een standaardcijfer en het moet ook een afspiegeling van het geheel van je proef zijn vind ik. En vergeet niet dat de conditie van je paard (dik/dun, veel/weinig bespiering) ook meetelt he!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:44

Verzorging heeft helemaal niks met de rest van je proef te maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:47

Meestal heeft een jury daar een soort standaard cijfer voor en kan je positief of negatief afwijken.
Vergelijk het maar eens met anderen in je rubriek.
Ik zie het als gratis puntjes :+ . Je hoeft er niet goed voor te kunnen rijden en toch kunnen ze voldoende zijn! :D ;)
Want alles boven een 6 kan je een onvoldoende elders mee weg werken.

Heb met hetzelfde paard met dezelfde was beurt en vlechtwerken ook verschillende cijfers bij verschillende jury's gehad,
niet echt iets om me druk over te maken.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:43

Licht echt aan de jury. Meestal geven ze een standaart cijfer. 7 of 8. Daar wijken ze soms iets vanaf als je echt heel erg verzorgd eruit ziet of juist helemaal niet.

Maar ik heb weleens gehad dat ik bij dezelfde jury in de eerste proef een 7 had en in de tweede een 8. En ik had niks veranderd :')

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:53

En zo heeft elke jury ook nog weer z'n voorkeuren! De een vind bv. dat je haar zo moet zitten en je veel en kleine knotjes met elastiek moet ebben de anderen maakt het niet uit of er plukken haar los schieten onder je cap vandaan maar zien het liefst weer weinig dikke knotten met naald en draad. De ander ziet graag weer een staart ingevlochten en degene die de ring naast zit juist weer niet.

Ik zorg altijd dat het er gewoon netjes en verzorgd uit ziet en inderdaad het zijn gratis puntjes! :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:11

Ik dacht dat ze dat ook wel eens gebruiken om net niet/net wel een winstpunt te geven.
Stel dat je 179 punten hebt en de jury denkt dat je eigenlijk wel een winstpunt waardig bent, geven ze een 8.
En anders houden ze het op een 7 zodat je net geen winstpunt haalt.

Niet altijd is dit natuurlijk, maar ik denk dat het zo wel eens wordt gebruikt.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 01:16

mika11 schreef:
Ik dacht dat ze dat ook wel eens gebruiken om net niet/net wel een winstpunt te geven.
Stel dat je 179 punten hebt en de jury denkt dat je eigenlijk wel een winstpunt waardig bent, geven ze een 8.
En anders houden ze het op een 7 zodat je net geen winstpunt haalt.

Niet altijd is dit natuurlijk, maar ik denk dat het zo wel eens wordt gebruikt.

Zou goed kunnen hoor! Ik schrijf weleens, maar heb dat zelf nooit meegemaakt, meer dat dan bij een van de andere onderste punten een lager cijfer gegeven wordt zodat ze kunnen aangeven waarom het net geen winstpunt waardig is. Maar ook dat heb ik niet vaak gezien.

Maar ik let niet eens meer op de verzorgingspunten omdat je er inderdaad vaak geen hand in hebt. Ik zorg dat mijn paard schoon is en goed verzorgd (maar dat doe ik in principe iedere dag) en ik maak de knotjes altijd zo netjes mogelijk als ik kan. Dan heb ik alles gedaan wat ik kan en dan maken die punten me niet zoveel meer uit.
Bij mij is het ook altijd een 7 of een 8. Ik geloof dat ik een enkele keer zelfs een 6 gehad heb.

EmmaJdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:06

Elise95 schreef:
Licht echt aan de jury. Meestal geven ze een standaart cijfer. 7 of 8. Daar wijken ze soms iets vanaf als je echt heel erg verzorgd eruit ziet of juist helemaal niet.

Maar ik heb weleens gehad dat ik bij dezelfde jury in de eerste proef een 7 had en in de tweede een 8. En ik had niks veranderd :')

Ha echt? Vaag.. Ik poets mijn paardje altijd keurig, maar met een schoon glimmend paard, schone staart, keurig geknotte manen, glanzende hoefjes en mijn wedstrijdspullen aan (alles schoon en volledig) heb ik altijd een 7 gekregen voor de verzorging van paard en ruiter.. Volgens mij spreken ze dat gewoon af ofzo?! Iemand die ik goed ken jureert bij de FNRS en geeft (vooral bij de lagere proefjes?!) net zo makkelijk een 9 als alles goed verzorgd is..

Oh en op de manege waar ik vroeger vaak onderling heb gereden, kreeg iedereen altijd een 7, schoon paard of niet, wedstrijdtenue of niet.. Dat wilden ze altijd om ook de mensen die bijv. niet konden invlechten/ geen geld voor een jasje hadden ook een gelijk cijfer te geven.. Ik blijf dit raar vinden, want je zou toch ook iets kunnen regelen door bijvoorbeeld een jasje te lenen ofzo??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:46

op een manege is nog wel net iets anders vind ik, want 1 het is niet je eigen paard. En niet elke ouder staat achter de paardenmanie van z'n kind terwijl mensen met eigen paarden hier toch meer achter staan.

Als wij moeten gaan jureren is het ook meestal standaard 7 of 8 (hangt eigenlijk een beetje af van hoe verzorgd de eerste ruiter er uitziet) en worden er puntjes afgetrokken naarmate er iets neit in orde is...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:40

Je hebt gewoon van die jury's die een standaard punt geven. Op de jurycursus wordt altijd verteld dat als alles netjes is het standaardpunt gewoon een 8 mag zijn.

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:49

Dat ligt ook heel vaak aan de jury. :) Ik heb er namelijk veel gehad en de ene keer had ik een 7 en de andere keer een 8 terwijl ik precies hetzelfde had gedaan.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:52

ik had gister ook 2x een 7 en ik had zelfs een vleggie in zijn staart gemaakt haha ;)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:06

Wanneer alles keurig in orde is, geeft de jury voor de verzorging meestal een standaardcijfer als uitgangspunt, vanwaaruit wordt verhoogd of verlaagd wanneer je een veel netter of juist slordiger geheel vormt en dus afwijkt van het gemiddelde. Het is allemaal ook een beetje jury-afhankelijk. Als je nu gewoon zorgt dat je paard, het harnachement en jijzelf naar behoren en dus in een algeheel verzorgde en nette staat verschijnen, dan is het gewoon goed en dan is het punt voor de verzorging wel het laatste punt op je lijstje om je druk over te maken! Vanaf de M1 komt het punt voor verzorging sowieso te vervallen en wordt van je verwacht dat je als vanzelfsprekend netjes ten tonele verschijnt. Wanneer je winstpunt afhangt van een 7 of een 8 voor de verzorging, dan moet je jezelf achter de oren krabben want dan is er eerder rijtechnisch werk aan de winkel, dan dat je je focus verlegt naar het verhogen van je verzorgingspunt.. wat niet wegneemt dat het natuurlijk super is als je er een 9 van kunt maken doordat je er samen formidabel uitziet!

_Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:08

Ligt idd aan de jury, de een geeft iedereen een 7 de andere een 8.
Ik heb een palomino, dus witte staart, ik zorg dat op wedstrijd mijn pony netjes schoon is, ik krijg echt geen hoger punt als een ander uit mijn ring, soms wel jammer ;) heb er toch wel wat meer werk mee :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:59

Scum schreef:
Je hebt gewoon van die jury's die een standaard punt geven. Op de jurycursus wordt altijd verteld dat als alles netjes is het standaardpunt gewoon een 8 mag zijn.

Klopt niet, ik heb ooit een 7 te horen gekregen op jurycursus. En zie daar het verschil, waarom de een 7 geeft en de ander een 8 ;)

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:07

bij ons op de manege is het zo dat je bij de proefjes,
als de jury ziet dat er is gepoetst enzo krijg je een 6.
en als ze zien dat je hebt gevlochten krijg je een 7.

toen ik nog op lager niveau reed kreeg ik daar bijvoorbeeld een 8 voor

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:28

Er was ook eens iemand op bokt met het verhaal dat ze haar paard had gewassen (met witte beentjes)
en dat ze na de proef commentaar kreeg dat ze haar paard zn benen had moeten wassen. Terwijl
ze buiten in een blubberbak in moesten rijden. :')

En heb op stal weleens gehoord dat een jury tegen de ene had gezegd dat ze het paard zijn staart in
had moeten vlechten, en tegen een ander zei diezelfde jury (die het paard volgens mij wel ingevlochten had)
dat ze zijn staart op moest scheren :+

Ik doe mooie roosjes in, ben ik in een hele gekke bui leg ik een vlecht.. wil ik dat niet doe ik dat niet.
Opscheren vind ik doodzonde en als je veel wedstrijden rijd bijv. dan breek je iedere keer bovenop
haren af om het mooi te vlechten waardoor dat uiteindelijk ook stekelig wordt.

Ik begrijp dat een jury het mooi vind om de billen goed te kunnen zien.. maar ik heb liever een paard dat
goed kan zwaaien :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:16

Is vaak standaard. :j

Krijg 9vd 10 keer wel een 8 met Pony (maarja die heeft witte sokken die ik mag wassen,drogen,fohnen :+ )
Met paard 7 of 8.

Kreeg ook keer een 6 -O- en daarvoor heb je 2 uur gewassen in de kou >;)
Maarja, moesten in blubberbak inrijden en kon niet anders -O- altijd jammer maar ach :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 00:09