Draaien met poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Draaien met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 02:51

Een kleinigheidje, maar toch een behoorlijke ergernis. Mijn pony staat niet stil met poetsen!
Ze is continue met haar omgeving bezig en draait constant naar interessante of enge dingen toe en word nerveus als ze een ander paard ziet of al hoort.
Ik zet haar iedere keer om, of verhef m'n stem even maar dat helpt allebei niet.

Dit gedrag had ze al, sinds kort staat ze op het land en is het iets erger geworden.
Heeft er iemand handige tips over hoe hier het beste mee om te gaan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 07:56

Om te beginnen tussen 2 touwen/kettingen vastzetten,dan kunnen ze minder ver draaien.Kijk of je je paard zo vast kunt zetten dat hij alles goed kan zien.Zorg dat je altijd goed oplet en dat ze niet over je heenwalsen,ze moeten respect hebben voor je persoonlijke ruimte.

Verder rustig blijven...hier ook 2 draaikonten,heb het inmiddels geaccepteerd dat ze dat doen.De een heeft erg weinig geduld en de ander heeft erg veel meegemaakt.Zolang ze verder stilstaan met opzadelen en opstappen vind ik het verder geen punt.
Wel moeten ze je in de gaten houden,alle aandacht voor buiten en ondertussen jou platwalsen mag niet en moet ook bestraft worden.Dit kun je voorkomen door evt wat grondwerk te doen zodat ze leren wanneer ze uit je ruimte moeten blijven en wanneer ze uitgenodigd worden om die ruimte te betreden.

eline2000

Re: Draaien met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:09

leg wat voer of lekkers voor haar neus terwijl je poetst ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:19

Een hooinet ophangen, heeft ze wat te doen

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:31

Hoi,

Ik heb net mijn tinker gepoetst, manen en staart ontklit ...gewoon op de wei waar hij 24/7 staat..
hij graast en ben ruim een uur met hem bezig, na een tijdje heeft hij er genoeg en geef ik hem een beetje hooi, en kan ik weer verder gaan, hij staat niet vast...vind ik niet nodig, hij blijft maar met zn voeten uit mn buurt...ik praat rustig tegen hem aan, ondertussen kam ik zn staart, hij kijkt es even achterom..en vindt het wel prima.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:35

Mijne staat perfect stil. Maar dan ook alleen maar met een hoop kuil voor ze neus. :')

Anders is 'álles interressant, heel vervelend soms.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:38

Bij ons op stal, kluisteren ze paarden die niet stil willen staan, of jonge paarden, dit is dan wel een westernstal, paard wordt los gezet, met halstertouw op de grond hangend, en dan voorbenen gekluisterd.
Zo leren ze stil te staan, stem verheffen enz bereik je weinig mee.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:27

mijn pony heeft daar ook last van, vooral als haar vrienden al op de wei staan.
ik heb jaren moeilijk gedaan. En nu los ik het op door een pluk hooi of wortels te geven tijden het poetsen :Y)

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:27

packer schreef:
Bij ons op stal, kluisteren ze paarden die niet stil willen staan, of jonge paarden, dit is dan wel een westernstal, paard wordt los gezet, met halstertouw op de grond hangend, en dan voorbenen gekluisterd.
Zo leren ze stil te staan, stem verheffen enz bereik je weinig mee.

hier zou ik niet zomaar mee beginnen zonder ervaren instructeur erbij

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:32

gewoon negeren heeft bij mijn paard het best geholpen, met dan straffen of stem verheffen

Loraine1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:44

jaa ik heb dat ook gehad met een oude verzorgpony !
wat ik altijd deed is samen met een vriendin die had dan een beetje biks en die was hem aan het voeren en ik aan het poetsen !
werkte wel !
en al ie toch ff met die kont zwaait gaf ik heb een tikje en werd ik boos op hem en daaarna schooit ie voor wortel en aan het einde als ie het goed deed kreeg ie wortels !
xx

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:50

Als ik die van mij ergens neerzet om te poetsen, dit kan zijn de wasplaats een lange balk aan de muur of gewoon los in z'n stal wil ik dat die ook gewoon stil blijft staan zoals ik hem neerzet. Aan die balk is het een draaikont (kan niks zien, alles gebeurt naast en achter hem dus logisch dat ze gaan draaien en dan met hun lichaam langs de muur staan). Ik vind dat bij die balk prima, maar dan moet ie wel blijven staan met z'n lichaam langs de muur. Draait ie toch (of eerder dan dat ik vraag) dan duw ik hem gewoon weer terug waar die stond. Zelfde als op stal en de wasplaats draaien ze toch iets zonder dat ik het wil dan duw ik hem weer terug naar waar die stond. Gewoon stilstaan, dit werkt bij die van mij gewoon heel goed binnen no time wist ie het. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:32

Elk stapje wat ze gezet heeft moet ze weer terugzetten. Of dat nou naar voren, achteren of opzij is.

Tussendoor even stukje lopen om het niet in één keer te moeilijk te maken.

Stem hierbij niet gebruiken.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:31

Die van mij heeft iets nieuws gevonden; elke keer als ik zijn linker achterhoef wil uitkrabben, gaat hij eerst helemaal naar rechts :roll:
Voor de rest staat hij relatief stil, ik vind het zelf ook niet nodig dat hij stokstijf blijft staan.

Maar als het je echt stoort denk ik dat je hem best gewoon altijd terug zet van waar hij komt :Y) of probeer hem vóór te zijn ;)