Vraag gekregen om kindjes les te geven...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Vraag gekregen om kindjes les te geven...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 09:27

Hoi,

ik heb zojuist de vraag gekregen van een vriendin of ik het niet zag zitten
om met haar paardrijles te geven aan kinderen.

Ik ben zelf niet echt een ruiter, heb het in het verleden wel vaker gedaan,
en het zijn kinderen die eigelijk voor het plezier met de pony's rijden en hun basis wel mee hebben.
(op een zéér kleinschalige minimanege)

Ik ben nog aan het twijfelen om toe te zeggen,
ik ben gewend om net iets gevorderde ruitertjes les te geven,
hoe begin je in godsnaam met lesgeven aan een klein frutseltje dat voor de eerste keer op een paard stapt :D

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:52

Gewoon doen! Het is een super leuke ervaring en je doet er een hoop kinderen een groot plezier mee!
Uiteraard constant opletten aangezien het wel een hele verantwoordelijkheid is. Je moet de ouders van de ruitertjes bewust maken van de gevaren die altijd aanwezig zullen zijn. Houd je aan de veiligheidsvoorschriften zoals cap en altijd begeleiding.

Begin sowieso altijd met het uitleggen dat paarden een andere 'taal' hebben dan mensen. Zodat kinderen leren dat een paard hen niet altijd begrijpt en dat als ze iets willen van een paard ze van jou gaan leren hoe ze dat tegen een paard kunnen 'zeggen'. Leer dat een paard nooit gemeen is of mensen express kwaad willen doen. Leg uit dat het vluchtdieren zijn en dat ze soms bang zijn voor vreemde dingen.

Ik wens je veel plezier want ik kan er zo van genieten als zo'n klein onbevangen kindje contact met dieren maakt en daar plezier aan beleeft.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:19

Als je zelf al niet weet hoe je dit wil aanpakken dan moet je er ook niet aan beginnen.
Hou er rekening mee dat als een kind eraf valt en ernstig letsel oploopt de kosten op jou verhaalt kunnen worden en dat kan oplopen tot tienduizenden euro's. Daar kun je alleen een verzekering tegen afsluiten als je een diploma hebt om les te mogen geven.

luve_rozes

Re: Vraag gekregen om kindjes les te geven...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:24

Het is heeeel leuk, maar ook moeilijker dan gevorderde ruiters, want vaak weten de pony's wel, wat er op hun rug zit, en dan zijn er dagen....En idd, zorg dat je verzekerd kunt zijn...Had ook eens de bende aan de ren (men besloot tijdens de leswissel te gaan voeren) en toch 1 kindje met een gebroken arm. Tis zomaar gebeurt..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:26

Laat het lesgeven over aan gediplomeerde mensen. Als je zelf al niet zo'n ruiter bent, hoe wil je dan kwalitatieve lessen kunnen geven ?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:27

super leuk om te doen!

Maar ik zou voor de zekerheid even navragen hoe het met de verxekering zit..... ik heb gehoord dat als je geen dipolma hebt je niet verzekerd bent als er iets mis gaat, tenzij en een gediplomeerde bij staat (soort opletten)

Kinderen les geven is ontzettend leuk en geeft heel veel voldoening!

Succes!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:29

Je hoeft natuurlijk zelf geen wereldruiter te zijn, om kinderen de basiskennis van het rijden bij te brengen.
Ken genoeg super ruiters die het niet over kunnen brengen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:49

Een wereldruiter niet, nee, maar ik vind wel dat je zelf op enig niveau moet kunnen rijden. Ik zou mijn eigen kinderen toch liever laten lessen bij iemand zie zelf ook wel iets kan, dan bij een kind wat kan rondhobbelen op een manegepaard.
Hoe ga je iemand die zelf niet op niveau rijdt, een probleem laten oplossen ? Die kinderen worden beter, en lopen tegen praktische problemen aan. Mij lijkt het de minste vereiste dat je zelf deze problemen kunt oplossen vooraleer je de theoretische kennis probeert over te brengen aan je leerlingen.
Het is ook altijd handig als de lesgever een oefening kan voordoen, of het paard even kan overnemen als er een probleem is.
Om in het onderwijs te staan, heb je toch ook een diploma nodig ? En we kunnen toch ook allemaal lezen en schrijven ? Wil dat dan zeggen dat iedereen maar kinderen moet gaan onderwijzen ? Ik dacht het niet...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:11

Wat de toekomst brengt, ligt in de toekomst- en TS geeft niet duidelijk inhoudelijk aan, wat ze rijtechnisch in haar mars heeft. Voor nu zijn het kinderen die plezier moeten hebben op de rug van een pony, en de basis moeten leren, voorwaarts, afremmen, zitten, en sturen plat gezegd. Verder mist elke aangave over de betrouwbaarheid van de pony's, hoeveel kinderen per uur, en de kwaliteiten en bijstand van haar vriendin.

Ik kom bovendien genoeg collega's tegen, die rijtechnisch goed onderbouwd zijn, hun diploma's op orde hebben, maar er in de bak niks van bakken, omdat ze bv geen leider over de paarden om hun kunnen zijn, of een stukje pedagogiek missen. En dan rommelt het ook maar aan.

Er staan momenteel ook genoeg herintreders in het VO, die matig gekwalificeerd zijn. Geen goede weg, maar het gebeurt wel.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 14:11

Ik heb mijn ervaringen achter de rug ;) Mijn eigen paard is Grand Prix gereden, ik heb verder gelest met haar (niet gestart in dit niveau maar paard is een hele school op zichzelf), maar na een rugbreuk ben ik moeten stoppen met rijden. Ik rij nu al 4 jaar niet meer buiten stapvoets omdat het onwijs pijn doet. Ze zeggen 'paardrijden vergeet je niet', maar dankzij de pijn zit ik als een aardappelzak op een paard, ik kan namelijk mijn rug niet meer rechthouden en mijn heup zakt in door de pijn.

Ik zou 'invaller' zijn, dus als de vriendin eens niet kan (in het begin zou ik zien hoe zij haar lessen geeft), zou ik de lessen overnemen. Het betreft kinderen tussen 6 en 18, het grootste deel kent blijkbaar de basis en rijden puur voor de lol, de kleintjes moeten het rijden echter nog onder de knie krijgen. Het betreft dus geen fulltime job en slechts een paar uurtjes op zondag om de week.

De manegepaarden worden ook gereden door de verder gevorderde ruiter en zijn zo te horen en zien heel verstandig (wat niet wegneemt dat een paard uiteraard een paard blijft ;) ).
De paarden en pony's lopen al wat jaren mee en zijn verschillende drukte en situaties gewend.

Ik heb geen diploma maar dat heeft niemand daar... Als ik niet kan uitleggen of overnemen loopt er altijd wel iemand rond die het paard zou kunnen overnemen en het rijtechnische kan voordoen.

Ik heb tot 2 jaar terug 3 jaar lang rijles gegeven aan jonge kinderen en jongeren en die zijn allemaal heelhuids door hun beginjaren gekomen. Sommigen zitten ondertussen al op een flink niveau. Dan moet ik hen toch 'iets' bijgebracht hebben, niet :') 'Mijn' leerlinge van zo'n 5 jaar terug startte met doodse schrik met haar paard en swingt ondertussen de pannen van het dak in de M2 :j Ik heb haar lesgegeven tot de oefeningen in de M1.

Ik geef alleen les op een 'natural way', en ik denk persoonlijk dat dat niet voor iedereen is weggelegd, daarom heb ik mijn twijfels over lesgeven op een manege.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:30

Afhankelijk van wat je onder natural way verstaat, zal het probleem niet de kinderen zijn, maar de ouders.

Overigens, ik heb dan dus wel mijn papieren (Orun fase 1, al jaaaaren terug), maar dat je daar nu zo goed leert lesgeven :n Moest toch ook mijn eigen ogen en verstand gebruiken, en als je geen aanleg hebt voor het lesgeven, zegt dat papiertje dus geen drol, behalve dat je verzekerd bent.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:51

TAO-->JI

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:30

Als je zelf op Grand Prix niveau gereden hebt, zie ik niet in waarom je geen kinderen zou kunnen lesgeven. Je diploma halen kan dan maar een formaliteit zijn, en dan ben je wel in orde met de verzekering, niet geheel en al onbelangrijk.
Dat is het gevaar van op een manege "zomaar wat" gaan lesgeven. Dan gebeurt er in jouw les eens een ernstig ongeval (kan altijd. Het blijven kinderen en dieren en dieren kunnen bv ook struikelen of vallen), met grote schade, en dan zal het spel van "wie is hier verantwoordelijk" gaan beginnen.
Wees maar zeker dat er dan géén Chinees zal gaan opstaan, die met het vingertje in de lucht zal zeggen : "ik ben verantwoordelijk." Nee, dan wordt het een vingerwijzen naar elkaar en komt het erop aan om met sterke papieren te kunnen afkomen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:39

Als je zulke kleine en onervaren kinderen lesgeeft is je eigen niveau en ervaring niet zozeer van belang. Een L ruiter kan beter lesgeven dan een GP ruiter omdat het in zo'n geval puur gaat om het begrijpelijk maken en motiveren van kinderen en daar moet je maar net mee gezegend zijn.
Verzekeringstechnisch is het idd wel handig om je zaakjes voor elkaar te hebben maar voor de rest zou ik meer afgaan op de affiniteit die je hebt met kinderen dan op je rijervaring, zolang je maar ruim voldoende kennis hebt over op-afzadelen, uitwerking van been en teugelhulpen en figuren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:44

Ik zeg doen! Is harstikke leuk! Ik heb het zelf ook gedaan op mijn eigen pony's voor vrienden. Je moet wel even je verstand qua rijden een tandje lager zetten, moeilijke termen even vergeten en dan gaat het vanzelf.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:02

sevke schreef:
Laat het lesgeven over aan gediplomeerde mensen. Als je zelf al niet zo'n ruiter bent, hoe wil je dan kwalitatieve lessen kunnen geven ?

-:(- niet mee eens!! mijn moeder heeft maar 4jaar paardgereden en is nu al 6jaar gestopt ( omdat ze zwanger was) en ik moet zeggen dat ze "" beter les kan geven "" dan rijden . ;)
als ik mijn nieuw vz paardje ben gaan testen en wnr ze komt kijken als ik alleen rijdt kan ze mij altijd op een paar foutjes wijzen en dat heeft ze altijd al kunnen doen ;-)

Dus kort gezegt je hebt het "talent" ervoor of je hebt het niet he ;-)

en het is niet dat je kan rijden dat je beter kan lesgeven dan iemand die niet rijdt ;-)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:11

Ik heb zelf wel eens een soort 'privéles' gegeven := Toen had de instructrice het zo druk met alle jengelende kleuters, dat ik de nieuwste voor mijn rekening nam.

Ik deed het heel veel met uitbeelden, uitleggen en herhalen. Dus zeg maar als ze leren op de zit te rijden; "Als jij dan naar links kijkt, voelt jouw paardje dat een beetje en dan weet 'ie al dat hij naar links moet!" en dan met heel veel uitbeelding enzo :P Ook een keer een héél klein meisje van een jaar of 4 á 5 die af en toe eens komt rijden, is de kleindochter van de eigenaars geloof ik. Die snapte niks van aansporen etc. en ze had ook lang niet genoeg kracht om goed aan te drijven. Dus dan was het op den duur heel wanhopig; "En als ik dan tot 3 tel, doe jij met je beentjes BOEM! Okee? 1,2,3 BOEM! Jaaa zo ja!" :')

Komt wel goed denk ik ;)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:45

Doen! Ik doe het ook. Begin aan de longeerlijn en dan met je armen rondjes draaien. Tenen aantikken, oren, staart etc. Meestal vinden ze dat al helemaal geweldig. Of aan de hand met het kindje erop een 'buitenrit'maken. Of te wel gewoon wandelen.

Veel succes!