Ik heb een inmiddel5 jarige draver. Ze is enorm lief , alleen heel veel en vaak gespannen met grondwerk. Ze zal nooit haar hoofd laag houden maar ze houd alles in de gaten .
Vaak heeft ze ook momenten dat ze in één keer stilstaat en minutenlang naar iets staart . Hoe krijg ik haar ontspannen tijdens het werken ?
Ze ademt vaak ook heel snel als ik met haar bezig ben en ze heeft enorm veel oogwit.
tips zijn welkom.
liefs femke
__Jolien__
Geplaatst: 25-03-11 22:13
Mijn paard had het ook, ik heb er een paar jaar op moete oefenen, maar nu is hij lekker ontspannen.. Groetjes
Ik zou er meer aan hebben als je me verteld hoe je het gedaan hebt , haha. Hoe werkte je naar de ontspanning toe?
__Jolien__
Geplaatst: 25-03-11 22:25
Eerst laat ik hem altijd vrij lopen met zijn hoofdje, de teugels lekker lang, de eerste 10 minuten ongeveer, om hem in het begin ontspannen te krijgen vind ik het makkelijker in stap, dat is iets wat je zelf moet aanvoelen, dan vraag ik hem aan de teugel en stelling, ik vraag soms ook mijn stelling echt overdreven zodat hij zijn bid loslaat en daarna loopt hij lekker ontspannen, vroeger toen hij het moest leren heb ik ook vaak met een gogh gereden, dit heeft me ook wel geholpen, maar sommige mensen zijn er tegen, maar mij heeft het wel geholpen. Op grote cirkels rijden vind ik ook nog een middeltje om hem ontspannen te krijgen, maar dit hangt van je paardje af als je stapt, draaft, of wat dan ook, zorg dat hij grote ruime passen neemt, dat hij niet gaat korte/ trippelige pasjes neemt, ik kan het niet goed uitleggen, ik hoop dat je het een beetje begrijpt Groetjes
Het belangrijkste is denk ik dat je zelf gewoon lekker ontspannen bent. Praat gewoon een beetje tegen haar en aai haar soms even. Als ze dan bijvoorbeeld ineens wat ziet en gaat staren kan je ook gewoon even meekijken waar ze heenkijkt en beetje praten dan van: ohh wat zie je? een fietser he? (of wat ze dan ook ziet)
Niet gaan schreeuwen! Wees zeker van jezelf en ga gewoon door met wat je wil doen met haar. Als je merkt dat je zelf ook gespannen bent stop je gewoon, want dan heeft het geen nut.
Hoe lang ben je al bezig met grondwerk? En is ze anders ook zo makkelijk afgeleid en gespannen?
Bij Zador werkt het goed om gewoon zijn aandacht meteen weer op te eisen wanneer hij iets denkt te zien dat interessanter is dan ik. Even zwiebelen met het touw en een makkelijk uit te voeren commando geven zodat hij vergeet waar hij door was afgeleid en dan gewoon weer verder gaan.
winnieloves
Geplaatst: 05-04-11 13:31
Ik ga dit ook even volgen. Mijn paard is met rijden ontzettend nuchter en erg braaf (met uitzonderingen dan ) Maar in de hand en in de longeerbak kan ze ook ontzettend zenuwachtig en gespannen worden. Dan is ze na 3 minuten zeiknat en staan de aders er helemaal op en heb echt geeeen idee waar het vandaan komt..
Klimop
Geplaatst: 05-04-11 17:50
Ik denk ook dat het belangrijkste is om zelf heel relaxed te blijven, maar wel proberen haar constant aan het 'werk' te houden (kan alles zijn van meelopen, stoppen, bochtjes, wijken etc), dus echt de aandacht bij jou houden. Op het moment dat ze schrikt van iets of bijv. wegschiet, volledig negeren en gewoon verder gaan met wat je aan het doen was. Op het moment dat ze wat rustiger wordt of netjes meeloopt kan je d'r even stil laten staan, wat lekkers geven oid.. in ieder geval altijd blijven belonen zodat het leuk blijft Wat bij mij ook goed helpt als ik bijvoorbeeld buiten ga wandelen met mijn jaarling, en ze schrikt van iets of staat ineens stokstijf stil (op het moment dat ik haar dan probeer door te laten lopen bouwt ze juist nog meer spanning op, dus ik voelde heel snel aan dat dat niet de oplossing was) is haar, ook al blaast ze zich helemaal op, gewoon totaal negeren en net doen alsof er iets anders heel interessants is... dat kan alles zijn, van een stom takje of blaadje op grond, waar ik dan zeer geboeid naar ga kijken of oppakken.. binnen no time heeft ze door dat er iets anders aan de hand is en wil weten wat ik aan het doen ben, dus vergeet ze in 1 keer dat ze naar iets anders spannends stond te kijken (ook al was er helemaal niets)