Paard wordt gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lizaa01

Paard wordt gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:17

Hallo,

Mijn paard staat sinds oktober bij mij aan huis samen met een ander paard, ze kende elkaar hiervoor nog niet.
Ze staan overdag buiten met de mogelijkheid om een grote stal in te gaan. 'S nachts staan ze nu nog binnen.
In het begin ging dit best goed, later zag ik dat mijn paard kale plekjes en sneeen kreeg. Ik kwam erachter dat het andere paard haar bijt.
Dit is een tijd zo doorgegaan, de laatste maand kwamen er geen plekjes meer bij maar afgelopen twee weken heeft ze weer een oppervlakkige snee op haar schouder, een diepere snee en kale plek op haar achterhand erbij gekregen.
Ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet doen. Sommige sneeen zijn echt open en ze "rent" weg als het andere paard in de buurt komt. Ook is ze zelf soms echt boos en chaggerijnig naar hem toe.

Wat zouden jullie hier mee doen?

Ik zal wat foto's plaatsen om een idee te geven hoe het er uit ziet. De foto's zijn van ongeveer 3 weken geleden, de nieuwe plekjes zijn dus niet zichtbaar.

Afbeelding
De grote plek is veroorzaakt doordat ze langs de muur is geschaaft met waarschijnlijk het naar buiten "rennen"

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:18

ze hebben wel genoeg ruwvoer zodat het niet gaat om eten?
sommige paarden vinden elkaar gewoon niet aardig, apart zetten of een grotere ruimte geven helpt dan toch vaak het beste :j

Lizaa01

Re: Paard wordt gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:21

Ze krijgen wel genoeg maar dat andere paard is inderdaad heel erg gefocusd op eten (altijd al geweest door dingen uit het verleden geloof ik) en dominant.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:25

Geen toegang meer tot de inloopstal geven, daar komen ongelukken van.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:27

Straks moet het gaan dienen als schuilstal omdat ze dan 's nachts buiten blijven, is dus eigenlijk geen optie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:37

geef je ze op verschillende plekken voer?

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:38

Buiten of binnen meestal, wel op dezelfde plekken dan.
Brokken krijgen ze in de stal als ze binnen staan. Hooi krijgen ze in de deuropening.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:40

bied in elk geval op 3 plekken voer aan, dan kunnen ze heen en weer lopen.
en als dat andere paard zo gefocussed is op eten..tja dan zou die misschien meer moeten hebben om zo rustiger te worden?
als ze echt vervelend blijven doen,dan zou je ze misschien toch moeten scheiden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:13

Lizaa01 schreef:
Buiten of binnen meestal, wel op dezelfde plekken dan.
Brokken krijgen ze in de stal als ze binnen staan. Hooi krijgen ze in de deuropening.

Deuropening is krap, dus weinig plek om elkaar te ontwijken. Meerdere hopen hooi geven helpt, dan hoeven ze niet te delen en gaat vrijwel naast elkaar eten vaak wel goed. Kan al helpen om hopen te scheiden door er iets tussen te zetten als een grote pion bv.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:47

Ja ik bedoelde eigenlijk dat ze dan van zowel binnen als buitenuit kunnen eten op twee plekken, zo'n 2,5m van elkaar af, wat ze ook regelmatig doen.
Ik zal eens proberen om meerdere hopen neer te leggen, al heb ik dat tijdens de sneeuwperiode ook gedaan. Dankjullie!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:49

ellepel schreef:
bied in elk geval op 3 plekken voer aan, dan kunnen ze heen en weer lopen.
en als dat andere paard zo gefocussed is op eten..tja dan zou die misschien meer moeten hebben om zo rustiger te worden?
als ze echt vervelend blijven doen,dan zou je ze misschien toch moeten scheiden

Hij mag niet meer omdat hij best snel dik wordt.
Het scheiden zit ik ook aan te denken, dan kan ik er een shetlander bij zetten en hem weer terug naar zijn oude plek laten gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:50

een shetlander?
maar die moeten nog veel minder eten en dan zit je daar weer mee.
zou ik dus niet doen.

maar als ze voldoende ruimte hebben om uit elkaars ruimte te gaan dan kunnen ze prima bij elkaar zijn,met genoeg voer.
weet niet hoe groot de ruimte is waar ze bij elkaar staan?

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:54

Een shetlander bij mijn paard zetten, mijn paard doet niets, die andere wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:58

jawel,maar wat een shetlander aan eten moet is nog niet eens de helft van wat jouw paard moet..
dus zit je binnen no time met een dikke shet.
neem er dan een pensionklant bij?

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:21

Oh bedoel je het zo, ja dat kan dan inderdaad wel. Er zijn meer mensen die een paard en pony samen houden toch? Hoe doen zij dit dan?
Pensionklant is eigenlijk geen optie.

Ik zal iig 3 hopen hooi maken in plaats van 2, hopelijk wordt het dan minder want zo zie ik het niet echt meer zitten!
Laatst bijgewerkt door Lizaa01 op 25-03-11 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:23

wij hebben alles apart,wat veel eten moet hebben staat bij elkaar en wat minder moet ook.
eventueel haal je ruwvoer met wat minder voedingswaarde en zet je ze een gedeelte van de dag bij elkaar met dat voer.,
dan kunnen ze beiden onbepekrt de hele tijd eten.

en haal je wat voer met meer voedingswaarde en dat geef je dan aan het paard wat meer moet hebben en zet je die een tijdje apart?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:32

Mijn pony heeft precies hetzelfde, en ook diezelfde plekjes. die staat alleen samen met zeven andere paarden op een pension stal dus dat is iets minder makkelijk op te lossen. ik heb wel een idee wie het doet en bij hun lijkt het meer spelen en een beetje klieren. maar ik lees wel even mee.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 19:34

Ja erg vervelend!
Bij mijn paard is het alleen echt geen spelen, dat kun je wel aan het andere paard merken. Hij is erg dominant, ook naar mensen toe. Hij bijt gewoon echt gemeen.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:33

ik zou even kijken of anders voeren helpt :) en anders misschien een ander maatje zoeken ? mensen vinden elkaar nou eenmaal ook niet allemaal aardig

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:39

Hmhm ja inderdaad!
Ben er druk mee bezig! Dankje! :)

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:14

Als de schuilstal open moet blijven, dan is het sowieso slim om de opening 'n stuk groter te maken. Als het nl. echt zo'n gemenerik is, dan blijft ie doorbijten en stampen, ook al kan jou paard niet meer naar buiten omdat hij er niet voorbij kan (als je begrijpt wat ik bedoel!)

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 16:09

Ja ik snap wat je bedoeld! De stal heeft alleen wel twee openingen, helemaal links en helemaal rechts.
Zodra dat andere paard de stal in komt is ze al bij de andere kant naar buiten :P

Ik zag zondag en gister dat het niet alleen in (omgeving) de stal gebeurd maar ook in de wei, als hij eraan komt lopen en ze is niet snel genoeg weg (of blijft staan) dan bijt hij al.

Ben nu druk bezig met een oplossing ;)

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 18:05

Voor diegene die het leuk vinden om hier nog wat over te horen:

Het andere paard is gister weg gegaan, weer terug naar zijn oude plek.
Er is een klein shetlandertje bij mijn paard komen te staan en vandaag zijn ze voor het eerst samen naar buiten geweest wat erg goed ging! Ik hoop dus dat het zo goed blijft gaan! :)

Iedereen bedankt voor de adviezen!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:26

Ik lees even mee, zit met hetzelfe probleem maar dan andersom :z