Zeer gevoelig paard (spiegelen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Zeer gevoelig paard (spiegelen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:00

Inmiddels ben ik bijna 4 jaar in het bezit van een super mooie en lieve merrie. Direct vanaf het begin had ik een ontzettende klik met haar die vrij snel is uitgegroeid tot een hechte band, iedereen die mij en mijn paard samen ziet valt dit ook direct op. Ziranda is super gevoelig en spiegelt mij echt in alles. Alles wat ik voel en doe vang zij op en hier reageert ze op. Zo ben ik bijvoorbeeld van mezelf best wel jaloers en kan ik er heel slecht tegen als andere mensen aan mijn geliefden zitten, wanneer ik bij Ziranda ben jaagt ze elk paard weg wat in mijn buurt komt (terwijl ze het normaal gesproken met elk paard goed kan vinden). Als ik druk ben is zij druk. Ik hou niet zo van fysiek contact met verschillende mensen (eigenlijk alleen met mijn vriend en met mijn paard), Ziranda houd er ook niet van. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het lijkt soms wel alsof we altijd tegelijk dezelfde lichamelijke kwaaltjes hebben.
Ze heeft me in die 4 jaar ontzettend veel geleerd en ik ben in positieve zin erg veranderd, ik heb meer geduld gekregen, ik kan me beter concentreren, ik kan beter omgaan met problemen enz.
Allemaal heel erg leuk en bijzonder natuurlijk. Ziranda is mijn maatje voor het leven.
Als ik me rot voel ga ik het liefst naar haar toe om een stukje met haar te wandelen of haar even te laten grazen. Ik weet zeker dat ze ook die gevoelens van mij opvangt en overneemt, ik vraag me alleen af of dit ook kwaad kan. Ik ben geen expert in dit soort dingen maar ik weet wel dat er paarden zijn die heel veel opvangen maar alles niet zo goed meer kunnen loslaten. Ik zelf ben ook erg gevoelig en vang veel gevoelens van andere mensen op, ik kan me ook echt heel rot voelen wanneer iemand anders zich rot voelt (vooral bij mensen in mijn intieme kring), ik vind het heel moeilijk om dit dan weer van me af te zetten en omdat Ziranda zoveel op mij "lijkt" ben ik bang dat ook zij die gevoelens vast blijft houden zodra ze ze overneemt. En vangt ze ook de gevoelens van anderen op of is dat alleen bij mij zo sterk?
Ik ben benieuwd of jullie me hier misschien wat antwoorden op kunnen geven, of dat jullie misschien iemand weten bij wie ik terecht kan :)

Tamadine

Re: Zeer gevoelig paard (spiegelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:05

Bij mij en mijn merrie is het ook zo. Ik heb haar pas sinds een half jaar, maar ook wij hebben nu al een heel speciale band.
Zo hebben wij het ook dat als ik bijvoorbeeld een keer ongesteld ben dat we dan onwijs botsen. Dit omdat ik ongeduldig/geiiriteerd etc ben op dat moment. Dan moet ik dr altijd lekker laten staan.

Voelt echt leuk he zo een band. Ik vind het echt heel speciaal. Soms sta ik gewoon lekker naast dr in de bak en staan we samen in de verte te kijken. Er mag dan idd ook geen ander paard bij komen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:07

Ik denk dat het al heel goed is dat je je hier bewust van bent. Dat betekent namelijk dat je er iets van kunt leren. En wat is er nou mooier dan dat je paard jou dingen kan leren voor je dagelijks leven? Ik had ook zo'n dier: die heeft eigenschappen in mij doen ontwikkelen waar ik nog dagelijks van kan profiteren, zoals geduld, duidelijkheid naar anderen, trots zijn op dingen die goed gaan. Als je ziet dat je paard zich zo erg spiegelt, dan word je dus met je neus op de feiten gedrukt. Dat is misschien heel moeilijk, zo'n confrontatie, maar dat zijn wel de momenten waar je het meest van opsteekt :j Wees dus maar blij met zo'n dier!

Verder denk ik dat paarden qua gedrag heel vergevingsgezinde dieren zijn, die gaan zich echt niet tegen jou keren omdat je af en toe niet lekker in je vel zit. Gebruik op zo'n moment hun gezelschap en werklust maar om je weer wat beter te gaan voelen!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:59

Jij bent de leider van een vlucht en kuddedier. Dat betekent dat je je wel moet realiseren dat als jij bijvoorbeeld onzeker of bang bent, jouw sensibele paard dat ook zal zijn. Het is niet erg als je dat een keertje bent, iedereen heeft wel een zo'n dag :D . Maar als je altijd bang bent, of onzeker, krijg je vaak ook blijvend een bang of onzeker paard voor je. Want als jij als leider al geen vertrouwen hebt, wat moet jouw kudde-vluchtdier dan doen?! Het beste kun je altijd neutraal naar een paard toe zijn, hij is het meest gebaat als alles en met name jij elke dag voorspelbaar en hetzelfde bent, ook in je gemoedstoestand. De beste en meest sucesvolle trainers zijn ook diegenen die hun emoties (angst, verdriet, onzekerheid) groetendeels kunnen uitschakelen bij de omgang met hun paarden.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:21

feliciaa schreef:
Ik zelf ben ook erg gevoelig en vang veel gevoelens van andere mensen op, ik kan me ook echt heel rot voelen wanneer iemand anders zich rot voelt (vooral bij mensen in mijn intieme kring), ik vind het heel moeilijk om dit dan weer van me af te zetten.
Maar dat werkt omgekeerd dan toch ook, of niet? Als die persoon daarna weer happy is, wordt jij daar dan ook niet terug vrolijk van?

Ik begrijp je volledig hoor, mijn paard en ik spiegelen ook, anderen hebben dit ook al opgemerkt. Maar bij ons is het niet zo dat ik bang ben dat hij daarin vast blijft zitten; overdag staat hij voortdurend tussen zijn maatjes en ook op stal heeft hij contact met de andere paarden. Hij heeft dus voldoende afleiding en andere contacten. Ik vind het pràchtig als mens en dier zo verbonden zijn met elkaar, maar het mag niet zo ver gaan dat het enkel nog om 'jullie' draait.

Als je denkt dat jouw paard te lang in een negatieve spiraal blijft zitten zeg maar, probeer dan eens iets radicaal anders te doen. Bijvoorbeeld kunstjes leren ofzo, of eens lekker lang uitgebreid toiletteren, gewoon iets wat je normaal niet vaak doet. En als jij zélf te negatief bent, achterhaal daar dan de oorzaak van. Het is prima als je je gedachten kunt verzetten bij je paard, maar reageer je niet af (in de zin van dat je niet alleen je negatieve emoties mag loslaten op je paard).

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 19:25

@ shanelle: ja als iemand juist heel blij en gelukkig is voel ik dit ook. Ik reageer mijn gevoelens nooit af op ziranda, meestal ha ik naast haar staan en laat ik haar grazen. Op zo'n moment ontspannen we allebei en af en toe zoekt ze dan wat contact met me, alsof ze me even wil troosten zeg maar. Het is niet zo dat ik me heel vaak rot voel dus dat gevoel kan ik niet vaak op haar overbrengen (gelukkig). Ik heb nu ook niet het idee dat ik er onder lijd. Ziranda staat ook dagelijks buiten met soortgenootjes en ook op stal heeft de voldoende contact met andere paarden.
@ Dianaw33: ik ben absoluut niet bang en onzeker. Ik voel me tegenwoordig juist heel sterk en zelfverzekerd. Ziranda is dus ook helemaal niet bang maar juist ontzettend nieuwsgierig en nuchter naar haar omgeving. Ze accepteert mij als leider en gaat echt voor me door het vuur. Mijn gevoelens uitschakelen vind ik heel moeilijk, wat ik wel heel goed kan is ontzettend rustig worden zodat het paard ook weer de rust terug vind.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:20

Feliciaa, ik wilde je alleen maar een voorbeeld geven. Zodat je weet dat jouw gemoedstoestand wel degelijk invloed heeft op die van je paard. Maar niet zoals je denkt. Jij zoekt het in het spirituele, ik in het wetenschappelijke. Wetenschappelijk is bewezen dat een paard met zijn eigen lichamelijke reaties direct reageert op de lichamelijke reacties van de leidende mens als verhoogde hartslag bij stress en angst, en hormonen ed. Deze vaardigheid is nodig om te overleven als je een via lichaamstaal communicerend vluchtdier bent. Een kudde werkt precies hetzelfde: 1 slaat alarm en de hele kudde rent weg. Of een paard ook verdere emoties van je overneemt is niet bewezen, aan de hersenen van een paard ontbreken ook essentiele delen voor het hebben van dergelijke emoties, dus ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Je paard te veel emotionele menselijke vaardigheden toekennen gaat voorbij aan hetgeen het paard in werkelijkheid is, dit heet in wetenschappelijke termen antropomorfisme. je krijgt zo een heel verkeerd beeld van hoe een paard functioneert, en dat komt nu juist jullie communicatie weer niet ten goede.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:23

Hoe meer jij open staat voor je paard, hoe meer het paard open staat voor jou. Je zegt zelf dat je heel erg meevoelt met anderen. Dus zal jouw paard waarschijnlijk ook meer met jou meevoelen dan met iemand anders.

En paarden zijn over het algemeen vrij goed in negatieve emoties van zich af te schudden. Keertje lekker rollen, en ze zijn het zo goed als vergeten.

Zie jij je paard nou elke keer gespannen in de wei staan als jij langs bent geweest met je negatieve emoties, dan zou je je daar zorgen over kunnen maken.
Maar aangezien je zelf veel aandacht besteed aan tot rust komen denk ik niet dat dat hier het geval is.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:41

Als ik me niet lekker voel dan doe ik vaak eerst wat yoga-oefeningen om te gronden. Paard wordt er erg nerveus van als ik er met mijn hoofd niet bij ben en dat verdient hij niet. Hij heeft enorme behoefte aan duidelijke leiding :)

Is ook wel een ubergevoelig dier hoor. Heb dat eigenlijk nooit met andere paarden.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:37

mijn pony en ik hebben precies hetzelfde, ze is eigenlijk super rustig geaard maar heeft altijd super veel energie en is ontzettend gevoellig, veel mensen beschrijven haar daarom als moeilijk. ik heb haar pas een half jaar dus bij mij is het nog niet zo heftig als bij jullie. maar zij spiegelt mij echt in alles!!! ik ben zelf ook nogal gevoelig dus ik begrijp haar wel (dat je niet boos op haar kan worden etc. want dan flipt ze). verder doet ze alles voor me! alleen is de kudde voor haar soms nog net iets belangerijker en rent ze soms wel weg maar dat is ook wel logisch want ze is pas een half jaartje bij me. ik ben super blij met haar karakter! als je je niet aan het gedrag van jouw en je paard stoort zou ik zeggen laat het zo en geniet ervan! er zijn weinig mensen die zo`n hechte band met hun paard hebben!!! afentoe is het natuurlijk wel lastig maar ook paarden hebben zo hun recalcitrante dag. ik zou er dus niet mee naar iemand gaan maar misschien zou je wel natural horse man ship les kunnen zoeken ergens dat helpt mij wel om met mijn eigen en de gevoeligheid van mijn paard om te gaan.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 10:30

@ waves: Mijn paard wordt er gelukkig niet nerveus van, dit heeft ze alleen als ik heel erg druk en nerveus ben. Maar als ik me rot voel wordt ik meestal juist heel rustig.
@ specialmoon: mijn paard is precies hetzelfde als jij jou'n pony omschrijft, alleen blijft mijn paard liever bij mij dan bij de kudde. Ze is sowieso geen paard die gehecht raakt aan andere paarden, ze vind hun gezelschap wel fijn maar ze kan ook goed alleen zijn.
Een vrouw bij ons op stal is bezig met een masteropleiding creatieve therapie met paarden, ik denk er over na om misschien iemand die hier voor is afgestudeerd te vragen om eens te komen kijken.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:06

feliciaa schreef:
... Maar als ik me rot voel wordt ik meestal juist heel rustig. ...

Bedoel je daarmee dat je in jezelf gekeerd bent? Dat ken ik namelijk wel, dan ben ik ook graag bij m'n paard. Klinkt misschien een beetje vaag, maar in zulke gevallen kan ik dan even 'zijn': dan ben ik ook niet echt aan het kroelen of praten met m'n paard en uiteindelijk ook niet echt meer aan het denken ofzo. Of ook dat je weet dat je je gewoon rot mag voelen, dat je je bij je paard niet beter voor hoeft te doen dan je je op dat moment voelt.
Ik denk dat je paard zich dan misschien ook wel in zichzelf keert en 'rustig' wordt als ze jou zo spiegelt. Maar ik verwacht dat dat gevoel wel wegebt wanneer ze weer in de kudde staat en jij weg bent. Ik denk niet dat ze er in zal blijven hangen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:26

Ik heb op onze stal wel ervaren dat sommige paarden duidelijk veranderen in hun karakter en naar andere paarden toe op het moment dat het baasje in een moeilijke periode zit.
Moeilijk om dat vanuit het paard te verklaren, maar dat het er is geloof ik wel.
Zelf heb ik kunnen groeien en bloeien met een merrie die ik al 15 jaar heb, ik heb bronchitis, zij is dampig.. :') beide hebben we een gevoelige huid.
Tijdje geleden was ze zo ziek dat ik dacht dat het einde was gekomen, ik was zo overstuur, ze keek me een tijdje aan, plette me toen tegen de wand en schuurde zo hard ze kon tegen me aan, nu lijkt het alsof ze een soort van afstand heeft genomen, alsof ze denkt; ik ben oud en het leven moe en jij moet verder... ik weet niet wat een paard precies denkt, maar opvallende dingen zie ik wel!