we zijn op zoek naar een andere vrachtwagen maar komen nu zoveel verschillende km standen tegen dat ik eigenlijk benieuwd ben naar de km standen en jaartal van de vrachtwagens die mensne hier op bokt hebben. Zodat ik me een beetje beter kan orienteren. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Om als vb te stellen we hebben 2 wagens op het ook warvan de ene 2ton heeft gelopen en de andere 5 ton van hetzelfde jaar. Is die 2 ton dan heel weinig of 5 ton heel veel? \Ben dus benieuwd.... Hiervoor heb ik een old timer gehad met 4 ton..... dus dan klinkt 5 ton weer behoorlijk veel. Maar ik heb er geen verstand van!!!!
Ligt aan de leeftijd en een beetje aan de maat. Ik ben eens bij een 18-tonner geweest met 750k km op de klok. Die auto heb ik laten gaan op de maat (12mtr chassis), niet op de km-stand.
begrijp dat je aan de hand van de km stand en leeftijd niet alles kunt bepalen. Maar zit met verschillende vr wagens nu te kijken van dezelfde leeftijd met hele verschillende km tellers. En met een old timer die minder km heeft gelopen dan eentje van 1995, het zijn allemaal wagens waar gemiddeld 4 paarden op kunnen. Mijn oude vrachtwagen had 4 ton op de teller maar had ik teeveel kosten ana het chasis aan dus heb ik afscheid van genomen. Maar als je zelf geen ervaring of beter gezegd geen verstand van vr wagens hebt dan is het moeilijk in te schatten. En uit eerdere ervaringen blijken apk keuringen geen garantie te bieden. ZOmaar naar je eigen garage rijden is wat moeilijk als zon wagen 200km v erderop te koop staat......
Ratjetoe
Geplaatst: 24-03-11 11:26
Meeste vrachtwagens kunnen makkelijk een miljoen kilometers aan. Belangrijker is als je naar een wat oudere vrachtwagen kijkt, idd cabine en verdere staat van het chassis.
ikke
Geplaatst: 24-03-11 18:20
Wanneer je zelf geen verstand van zaken hebt, zorg dan voor assistentie. Waar het om gaat is dat de wagen op z'n vitale punten goed is en dat is ruwweg de wielophangingen (assen), het chassis en de bevestiging van bak en cabine op het chassis. km-standen zeggen niet zoveel bij Diesels. Het zegt meer wanneer een Diesel (nauwelijks zichtbaar) grijs rookt, dat is goed. Blauw roken is olieverbruik, zwarte rook duidt op onverbrande Diesel. Beide laat je staan, waarbij opgemerkt moet worden dat vrijwel alle Diesels even een zwarte pluim geven bij het starten; dat is normaal, mits ze binnen 2sec maar grijs zijn en nauwelijks zichtbaar. Witte rook duidt tenslotte op water (stoom) en is in principe ook reden tot afscheid zonder verdere actie.
Tot slot nog even: alles onder de 200pk is voor wanna-bees en 20-25pk per ton TMM is je ondergrens.