paard wassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mies_dummy

paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:12

aangezien het de komende dagen nog mooi weer is en mijn verzorgfjorden verschrikkelijk in de rui zitten vroeg ik me af of ik de 12-jarige kon wassen om de losse haren weg te halen en daarna natuurlijk lang uitstappen.
groetjes Michelle

1906

Re: paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:20

Ik zou het samen met iemand anders doen.
Als de paarden dan schrikken ofso is er wel iemand bij om te helpen. :j

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:22

ow daar hebben ze geen last van hoor het is meer of dat het verstandig is ze nu al te wassen i.v.m de tempratuur!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:23

Ja hoor, wassen kan wel met het weer zoals het vandaag en gisteren was. Maar het wordt geloof ik weer net iets frisser. Kun je binnen wassen? En met warm water?

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:28

wel binnen niet met warm water, morgen zou het nog mooi worden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:54

Warm water scheelt al. Zorg ervoor dat het niet te warm is. Na het wassen even met een zweetmes goed afdoen en eventueel nog wat droogwrijven met een oude handdoek.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 22:00

okee dank je. ikga kijken of ik warm water kan regelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:03

Ik zou goed rossen om de losse haren weg te werken, wassen gaat daarbij niet afdoende helpen...regel een lava poetsblok, een Oster noppenborstel, of een Furminator, en neem een uurtje de tijd....

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:25

Ja hoor is warm genoeg, ik heb mijn shet zaterdag gewassen. Toen ff het zweet deken op en daarna ff in de padock in de zon. Met KOUD water.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:48

Ik zou ze niet wassen. Gewoon goed poetsen is de beste manier om de haren kwijt te raken..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:10

Ik heb gisteren gewassen, nu ja... Benen en staarten, met warm water en binnen. Maar als je warm water kan gebruiken lijkt het mij wel te kunnen, en dan idd droogstappen in het zonnetje.

Ik neem altijd zo'n vatje met héél warm water mee van binnen en dat meng ik dan aan de stal met koud water uit de kraan. Bespaart me heel wat over en weer gewandel ;-)

Om haren te verwijderen vrees ik zoals mijn voorgangers dat je wel aan het borstelen zal moeten :-) Succes!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:12

mijn paardje is gister ook gewassen. (benen/sokken, staart en manen). Wel met warm water. Daarna even zweetdekentje op en stappen maar.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:15

Eerst goed borstelen- met een zweetmes verwijder je razendsnel heeeeeeel veeeeeeeeeel haren!

Daarna lekker wassen met warm water, afdrogen, onder een dekentje lekker in de zon, jij een kopje thee erbij, en :Voilá, je hebt een echte make- over!

Heb ik gisteren ook gedaan, het is nu weer een bonte, zoals het hoort! Wel even goed uit de wind houden en lekker in het zonnetje zetten, dan is hij zo weer droog.
Ik heb wel alleen de voorhand gedaan, maar dat scheelde al een hele hoop.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:30

Benen en staart kunnen in ieder geval, de rest zou ik nog niet doen. Ook al is het morgen nog mooi, door je hele paard te wassen was je ook de vetlaag van de huid en die beschermt juist tegen de kou. Die maakt 'ie niet in drie dagen opnieuw aan dus dan kan hij ook een week nadat je hem gewassen hebt nog kou vatten, ook al heb je het binnen gedaan en warm water gebruikt. Zeker nu het 's nachts nog vriest zou ik daar in ieder geval nog niet aan beginnen.
Zoals anderen ook al zeggen: gewoon lekker borstelen! ;)

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:16

Ik zou ze ook nog niet wassen Mies.. misschien alleen de vieze plekken onder Taï dr buik ;)
Straks als het lekker warm is en ze hun wintervachtje kwijt zijn kan je ze het beste lekker een keertje wassen.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:19

hee ja het ging me idd om die vieze plek onder de buik! hij word gewoon niet schoon!

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:41

hier worden nogal verschillende meningen gegeven over het wel of niet al wassen van de paardjes :) Ik weet het zelf helemaal niet, heb die van mij helaas moeten scheren, 2 weken geleden, die heeft nu een deken op en vind het allemaal prima.

eline2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:02

ik zou het niet alleen doen maar met nog iemand erbij

LadyLisatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:13

Ik heb vorig weekend mijn Shet ook gewassen wel met koud water.. Maar had een zweetdekentje. Dus dat scheelt! Gewoon maken dat ze lang in de zon kan staan om te drogen + dat het warm weer is als je geen warm water hebt!
Afbeelding
Ze zat duidelijk beter in haar vel!

Esthera75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:13

Ik denk dat paarden het heerlijk vinden om gewassen te worden. Zoek inderdaad een warme dag uit en zorg dat je eventueel een zweetdeken bij de hand hebt.. anders lekker stappen in de zon! droogt vaak nog beter als een deken

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:18

Junia schreef:
Benen en staart kunnen in ieder geval, de rest zou ik nog niet doen. Ook al is het morgen nog mooi, door je hele paard te wassen was je ook de vetlaag van de huid en die beschermt juist tegen de kou. Die maakt 'ie niet in drie dagen opnieuw aan dus dan kan hij ook een week nadat je hem gewassen hebt nog kou vatten, ook al heb je het binnen gedaan en warm water gebruikt. Zeker nu het 's nachts nog vriest zou ik daar in ieder geval nog niet aan beginnen.
Zoals anderen ook al zeggen: gewoon lekker borstelen! ;)

Dat hoeft niet als je alleen schoon water gebruikt en geen zeep (of alleen zee in de manen+staart+ sokken). Is dat huidvet echt niet zo ineens weg. Goed afspuiten helpt vaak ook al een heel eind zo aan het eind van de winter.

Esthera75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:41

Iedereen wast zn paard wel eens en die vetlaag kan het prima hebben, als je een paard maar niet iedere week wast. Maar als je ze nu wast kan dat geen kwaad.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:30

liedje89 schreef:
Dat hoeft niet als je alleen schoon water gebruikt en geen zeep (of alleen zee in de manen+staart+ sokken). Is dat huidvet echt niet zo ineens weg. Goed afspuiten helpt vaak ook al een heel eind zo aan het eind van de winter.

Ik bedoelde inderdaad met shampoo, dat vind ik het verschil tussen wassen en afspuiten ;)

aline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:33

ik denk niet dat je met wassen echt veel haren kwijt raakt!

LadyLisatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:36

aline94 schreef:
ik denk niet dat je met wassen echt veel haren kwijt raakt!

Oh jawel.... "plukken" haar had ik mee :) nu, het ene paard is het andere niet natuurlijk..