pony galoppeert als een hert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

pony galoppeert als een hert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:17

Ik wil graag aan de slag met een jonge merrie van 3.5 jaar. Ik had haar nog nooit zien lopen dus ik wilde haar een rondje laten rennen in de bak. Zo gezegd zo gedaan!

Nu sprong ze in galop aan en ik moest 3 keer kijken omdat het er erg vreemd uitzag.

Nu blijkt dat ze tijdens het aanspringen en de rengalop haar beide achterbenen tegelijkertijd naar voren brengt. Het lijkt net een hertje. :+

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Uiteindelijk willen we haar zadelmak maken en inrijden. Kan ik iets aan haar galop doen tijdens de trainig, of moet ik het zo laten en hopen dat het vanzelf weer goed komt.

Naar mijn idee moet een paard van nature een juiste galop hebben.
Laatst bijgewerkt door _aussi op 23-03-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Utrolig

Re: pony gallopeert als een hert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:20

lijkt me dat ze erg gespannen is in de bovenlijn. Misschien is het verstandig om naar de rug te laten kijken voordat je erop gaat. Dat ze even gespannen zijn is normaal, maar na een aantal rondjes moeten ze ontspannen. Aanpakken voordat het nog erger wordt lijkt mij!

Anomien

Re: pony galopeert als een hert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:20

laat er eerst eens iemand naar kijken of ze niet wat mankeerd. Van nature moet de basis beweging erin zitten.
een paard kan van nature galoperen.. al zal de ene het wat mooier kunnen dan de ander.als het echt zo is zoals jij omschrijft.. zeg ik DA.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:22

Deed ze dit de hele tijd? Als je haar net los liet in de bak en ze wat fris was kan ik het me voorstellen. Als ze dit de hele tijd doet dan zou ik inderdaad ook even een deskundige er bij halen

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:24

Het is niet mijn pony dus ik beslis er helaas niet over. Heb het wel direct bij de eigenaar aangegeven in de hoop dat hij er naar zal kijken. Ik zal haar nog eens in de bak los gooien en kijken of er verandering is. Ze was ook aan het bokken en hier kwam wat lucht bij vrij. Op het moment dat ze rustiger ging galopperen liep wel normaal.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:25

Het leek erop alsof ze echt even niet meer wist hoe ze juist moest galopperen. Ik denk dat het wel een tijd geleden is voor haar was, dat ze echt even los kon gaan.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:25

Dit had een paard bij ns op stal ook, hier zijn ze gewoon mee aan de gang gegaan, en eigenlijk na een poos longeren ook met zadel en al die dingen, kwam ze vanzelf goed...
Maar ik weet natuurlijk niet precies hoe het bij jou is:)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:29

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:33

Mijn fjordje deed het eerst ook, en in vrijheid doet hij het soms nog, vandaar zijn bijnaam Bambi :P
Maar onder het rijden geen last van, de merrie is nog jong, de spieren moeten nog komen en de souplesse ook dus volgens mij zal het daar meer aan liggen dan aan iets dat echt fout is. Natuurlijk altijd goed opletten en kijken, controleren kan altijd.
Veel succes

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:35

Ik ken wel paarden die dit inderdaad even doen als ze het moeilijk vinden of de snelheid niet bij kunnen houden. Mijn eigen paard doet dit echter ook; in Utrecht zeiden ze toen dat het neurologisch was en dus wel echt een serieus probleem...

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:40

Bedankt voor de berichten tot nu toe!

Aangezien ik haar nog maar 1 keer heb zien lopen ga ik het even in de gaten houden. Ik neem de berichten in ieder geval wel serieus maar wil het eerst nog een keer aankijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:45

Mijn paard heeft het ook van nature als je ze loslaat in de bak, en meestal nog met staart omhoog erbij en neus de lucht in. Met vaak een hoop gesnuif erbij.

Hier kan je gerust aan werken, vooral door rust te brengen in de galop zodat ze meer gaan ontspannen. Je moet zorgen dat de balans hoofd-rug-achterhand goed zit, dus met hoofd vooraan diep en dan gaan ze vaak al beter lopen. Hierop kun je gewoon werken in de bak of aan de longe.

Onder de man is het evengoed kwestie om de ontspanning erin te houden en ook voorwaarts te houden. Door dat voorwaartse kunnen ze ook niet anders dan ruimere passen nemen of ze verliezen hun evenwicht.
Met correcte aanpak kan je paarden met in vrijheid zo'n "hertenhuppel" heel goed rijdn zoals een gewoon paard. De mijne vertoont die gang enkel nog als ze happy is of als ze probeert de imponeren, voorts is hij compleet verdwenen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:47

Onze tinker kan ook lopen alsof hij een lichtvoetig hertje nadoet als hij erg fris en blij is. Vaak is er nietys aan de hand maar wel handig van de eigenaar om het even in de gaten te houden.

Jasmijn159

Re: pony galoppeert als een hert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:52

Ik wil je niet bang maken, maar paarden met ataxie galopperen vaak ook als een hertje. En ook omdat je zegt dat het leek of ze niet wist hoe ze moest galopperen zou ataxie best wel een rol kunnen spelen. Struikelt ze ook vaak?
Ik zou het even aankijken, moet naar mijn idee toch wel heel snel verbeteren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:56

Even een aanvulling, onze tinker is van zichzelf ook niet echt een galoppeerder. Die heeft het echt moeten leren om goed aan te springen en niet overkruist te gaan. Pas toen hij was uitgegroied ging het echt goed en nu heeft hij er geen moeie mee en galoppeert hij ook in de wei uit zichzelf.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:59

Ik rijd op dit moment haar moeder en die is van nature absoluut geen ster in de galop. Ook bij haflingers is naar mijn idee de galop niet de sterkste gang.

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:41

Mijn paard doet dit ook weleens maar alleen als hij los in de bak is.
Onder het zadel galoppeerd hij gewoon normaal

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:24

Ik zou hem eens even laten controleren door een goede chiropractor of paardenfysiotherapeut. Het kan goed zijn dat haar SI-gewricht wat vast zit, waardoor ze moeite heeft om goed te galopperen. Daarnaast kan het ook voortkomen uit onbalans, omdat ze nog niet goed weet hoe ze moet galopperen op de volte. Dat laatste is gewoon een kwestie van training..

mmasseurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:35

Wij hebben ook een jaarling die zo gallopeerd en in de andere gangen zie je er niks aan.
We hebben hem laten keuren en toen bleek het dat hij OCD had.

jessicaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:52

een pony die ik ken doet daqt ook maar die kan je helaas niet meer afleren