Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

lyanne_sanne schreef:Ik ken er nog zo een
Paard bij een vriendin op stal wordt ook altijd vreselijk druk gewoon omdat hij er zin in heeft. Gaat al helemaal zweten als hij het tuig alleen al ziet :p
Zij gaat nu vaak met hem lopen, gewoon eventjes een half uurtje naar buiten met een hoofdstel en een hengstenketting. Dan kan hij weer wat wennen aan het buiten zijn. Gaat al stukken beter nu! Hij is nu gewoon normaal opgewonden en daarna ook niet meer zijknat!
juuliejaa schreef:lyanne_sanne schreef:Ik ken er nog zo een
Paard bij een vriendin op stal wordt ook altijd vreselijk druk gewoon omdat hij er zin in heeft. Gaat al helemaal zweten als hij het tuig alleen al ziet :p
Zij gaat nu vaak met hem lopen, gewoon eventjes een half uurtje naar buiten met een hoofdstel en een hengstenketting. Dan kan hij weer wat wennen aan het buiten zijn. Gaat al stukken beter nu! Hij is nu gewoon normaal opgewonden en daarna ook niet meer zijknat!
okee ik zal het proberen maar op straat is hij nog best rustig maar eenmaal op de dijk of onder aan de dijk of in de uiterwaarde is hij amper tot niet te houden.

Junia schreef:Sommige paarden worden rustiger als ze andere paarden bij zich hebben, anderen worden daar juist helemaal hyper van. Is hij wel braaf als je alleen met hem uit rijden gaat? Misschien kun je dan beter een paar keer alleen gaan om met hem te oefenen.
Ook zou ik hem niet voorop laten, al wil hij nog zo graag. Het geluid van de andere paarden achter hem maakt hem denk ik alleen maar gekker. Die van mij kan ook niet voorop buiten, dan is ze (bijna) niet meer te stoppen, omdat ze dan wordt opgejaagd door de ademhaling en het hoefgetrappel van de paarden achter haar. Dus als je met een groep uit rijden gaat juist achteraan en niet voorop. De eerste paar keer is 'ie dan waarschijnlijk super kwaad en gaat hij zich helemaal op lopen vreten van frustratie, maar op een gegeven moment accepteert hij het echt wel.
Wat ik met mijn pony heb is dat ze makkelijker te houden wordt als je een beetje met je teugels blijft spelen heel de tijd, dus een beetje ophoudingen maken zodat je paard op het bit blijft kauwen. Dan blijft de aandacht meer bij jou.
Ik vind de tip van lyanne_sanne ook goed, wandelen en lekker ontspannen buiten zal zeker zorgen dat hij het wat beter gewend raakt en dat het straks allemaal niet meer zo overdonderend is voor hem.

Shahazai schreef:Ik heb er zelf zo eentje. Hij moet altijd voorop lopen. Dat laat ik hem dus ook doen, anders gaat hij lopen drijven en heeft hij in no time de groep op hol... Hoeft bij jou het geval niet te zijn, dat hangt oa. van dominantie af.
De mijne word er rustig van als hij gewoon tempo mag houden. Hij vind (rustig) stappen verschrikkelijk. Merendeel van onze ritten bestaan dus uit een drafje (of töltje in ons geval) en dan is hij echt super relaxed en is er niks aan de hand.
Kijk eens of dat een oplossing is. Probeer het eerst alleen buiten, als dat het is, zal het vrij lastig blijven om rustige ritjes met andere paarden te maken ben ik bang.

Shahazai schreef:Halthouden en achteruit lopen is iets waar ze juist nog voorwaartser van worden, in de meeste gevallen. Maak dan kleine voltes, waar mogelijk.
moesensjaak schreef:Heel vaak naar buiten gaan als je paard snapt dat het niet spanend is en het nieuwe er vanaf is wordt hij vanzelf rustiger. De eerste keren met mijn paard moest ik heb continu achter de kont van en ander zetten nu loopt hij met en los teugeltje.
Wandelen helpt ook, als hij relaxt is kan je er altijd nog even op gaan rijden, neem hem dan gezadeld mee tenzij je ook vak zonder zadel rijdt.
Hoe meer goede en relaxte ervaringen hoe sneller het beter zal gaan!

Dilan1993 schreef:Shahazai schreef:Halthouden en achteruit lopen is iets waar ze juist nog voorwaartser van worden, in de meeste gevallen. Maak dan kleine voltes, waar mogelijk.
dan is de mijne vast een geval apart, die snapt namelijk dat ie alleen zo vaak stil moet staan als ie vervelend is. Ik moet de gehele weg naar huis over een fietspad, kleine voltes zijn dus niet mogelijk.