pony heel druk met buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juuliejaa

pony heel druk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 19:35

mijn pony is in de bak altijd heel braaf en rustig.
maar zodra ik buiten ga rijden word hij druk.
ik weet dat ponys eigenlijk altijd drukker worden buiten.
maar ik kan met hem eigenlijk niet normaal rijden op de dijk of in de uiterwaarde rijden.
weet iemand hoe je eigenlijk een pony wat rustiger kan krijgen buiten?
want vooral als ik met meerdere ponys rijd wilt hij altijd voorop en als er een keer een andere pony voorop rijd dan moet en zal die inhalen.
iemand tips?

lyanne_sanne

Re: pony heel druk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:42

Ik ken er nog zo een :P
Paard bij een vriendin op stal wordt ook altijd vreselijk druk gewoon omdat hij er zin in heeft. Gaat al helemaal zweten als hij het tuig alleen al ziet :p
Zij gaat nu vaak met hem lopen, gewoon eventjes een half uurtje naar buiten met een hoofdstel en een hengstenketting. Dan kan hij weer wat wennen aan het buiten zijn. Gaat al stukken beter nu! Hij is nu gewoon normaal opgewonden en daarna ook niet meer zijknat!

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 19:59

lyanne_sanne schreef:
Paard bij een vriendin op stal wordt ook altijd vreselijk druk gewoon omdat hij er zin in heeft. Gaat al helemaal zweten als hij het tuig alleen al ziet :p
Zij gaat nu vaak met hem lopen, gewoon eventjes een half uurtje naar buiten met een hoofdstel en een hengstenketting. Dan kan hij weer wat wennen aan het buiten zijn. Gaat al stukken beter nu! Hij is nu gewoon normaal opgewonden en daarna ook niet meer zijknat!

okee ik zal het proberen maar op straat is hij nog best rustig maar eenmaal op de dijk of onder aan de dijk of in de uiterwaarde is hij amper tot niet te houden.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:09

juuliejaa schreef:
lyanne_sanne schreef:

okee ik zal het proberen maar op straat is hij nog best rustig maar eenmaal op de dijk of onder aan de dijk of in de uiterwaarde is hij amper tot niet te houden.

Ik hoop voor je dat het werkt! Je kunt het daar natuurlijk ook steeds vaker proberen ;)
Succes in ieder geval!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:32

Sommige paarden worden rustiger als ze andere paarden bij zich hebben, anderen worden daar juist helemaal hyper van. Is hij wel braaf als je alleen met hem uit rijden gaat? Misschien kun je dan beter een paar keer alleen gaan om met hem te oefenen.
Ook zou ik hem niet voorop laten, al wil hij nog zo graag. Het geluid van de andere paarden achter hem maakt hem denk ik alleen maar gekker. Die van mij kan ook niet voorop buiten, dan is ze (bijna) niet meer te stoppen, omdat ze dan wordt opgejaagd door de ademhaling en het hoefgetrappel van de paarden achter haar. Dus als je met een groep uit rijden gaat juist achteraan en niet voorop. De eerste paar keer is 'ie dan waarschijnlijk super kwaad en gaat hij zich helemaal op lopen vreten van frustratie, maar op een gegeven moment accepteert hij het echt wel.
Wat ik met mijn pony heb is dat ze makkelijker te houden wordt als je een beetje met je teugels blijft spelen heel de tijd, dus een beetje ophoudingen maken zodat je paard op het bit blijft kauwen. Dan blijft de aandacht meer bij jou.

Ik vind de tip van lyanne_sanne ook goed, wandelen en lekker ontspannen buiten zal zeker zorgen dat hij het wat beter gewend raakt en dat het straks allemaal niet meer zo overdonderend is voor hem.

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 15:05

Junia schreef:
Sommige paarden worden rustiger als ze andere paarden bij zich hebben, anderen worden daar juist helemaal hyper van. Is hij wel braaf als je alleen met hem uit rijden gaat? Misschien kun je dan beter een paar keer alleen gaan om met hem te oefenen.
Ook zou ik hem niet voorop laten, al wil hij nog zo graag. Het geluid van de andere paarden achter hem maakt hem denk ik alleen maar gekker. Die van mij kan ook niet voorop buiten, dan is ze (bijna) niet meer te stoppen, omdat ze dan wordt opgejaagd door de ademhaling en het hoefgetrappel van de paarden achter haar. Dus als je met een groep uit rijden gaat juist achteraan en niet voorop. De eerste paar keer is 'ie dan waarschijnlijk super kwaad en gaat hij zich helemaal op lopen vreten van frustratie, maar op een gegeven moment accepteert hij het echt wel.
Wat ik met mijn pony heb is dat ze makkelijker te houden wordt als je een beetje met je teugels blijft spelen heel de tijd, dus een beetje ophoudingen maken zodat je paard op het bit blijft kauwen. Dan blijft de aandacht meer bij jou.

Ik vind de tip van lyanne_sanne ook goed, wandelen en lekker ontspannen buiten zal zeker zorgen dat hij het wat beter gewend raakt en dat het straks allemaal niet meer zo overdonderend is voor hem.

bedankt voor de tips ik ga ze zeker gebruiken!
mn pony is ook heel druk ookal ben ik alleen aan het rijden.
alleen wel wat rustiger, verschilt opzich wel kwa stemming bij hem.

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 18:45

nog iemand tips?

eline2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:08

misschien moet je hem voor het rijden hem iets lekkers geven

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 19:25

eline2000 schreef:
misschien moet je hem voor het rijden hem iets lekkers geven

maar daardoor word hij toch niet rustiger?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:32

Ik heb er zelf zo eentje. Hij moet altijd voorop lopen. Dat laat ik hem dus ook doen, anders gaat hij lopen drijven en heeft hij in no time de groep op hol... Hoeft bij jou het geval niet te zijn, dat hangt oa. van dominantie af.

De mijne word er rustig van als hij gewoon tempo mag houden. Hij vind (rustig) stappen verschrikkelijk. Merendeel van onze ritten bestaan dus uit een drafje (of töltje in ons geval) en dan is hij echt super relaxed en is er niks aan de hand.

Kijk eens of dat een oplossing is. Probeer het eerst alleen buiten, als dat het is, zal het vrij lastig blijven om rustige ritjes met andere paarden te maken ben ik bang.

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 19:58

Shahazai schreef:
Ik heb er zelf zo eentje. Hij moet altijd voorop lopen. Dat laat ik hem dus ook doen, anders gaat hij lopen drijven en heeft hij in no time de groep op hol... Hoeft bij jou het geval niet te zijn, dat hangt oa. van dominantie af.

De mijne word er rustig van als hij gewoon tempo mag houden. Hij vind (rustig) stappen verschrikkelijk. Merendeel van onze ritten bestaan dus uit een drafje (of töltje in ons geval) en dan is hij echt super relaxed en is er niks aan de hand.

Kijk eens of dat een oplossing is. Probeer het eerst alleen buiten, als dat het is, zal het vrij lastig blijven om rustige ritjes met andere paarden te maken ben ik bang.

oke, ik ga gewoon alle tips proberen.
en hopen dat het werkt,
want ik zou best een keertje echt met hem lekker buiten willen rijden zonder dat hij er met me vandoor gaat :p

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:09

Hm, mijn paard kan flink heet worden buiten, zeker als ik veel met 'm draaf. Zowel met andere paarden als alleen is dit het geval. Nu is hij vrij onervaren buiten, en moet ie dus nog wennen, maar dat gedram vind ik dus niet fijn. Daarom zet ik 'm altijd stil als ie zo doet, zeker op weg naar huis.
Heb 'm laatst op 100 meter van stal af, om de paar stappen halt laten houden. De 1e keer duurde het 5 minuten voor ie daadwerkelijk stilstond, maar daarna ging het al beter.

Kun jij misschien ook doen als je paard erg druk wordt, desnoods laat je 'm halthouden en vervolgens achteruit lopen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:23

Halthouden en achteruit lopen is iets waar ze juist nog voorwaartser van worden, in de meeste gevallen. Maak dan kleine voltes, waar mogelijk.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:40

Mijne is juist heel rustig zodra ik in draf zit. Inhouden en stilzetten worden de meeste alleen maar heter van.
In stap is het heel snel stappen, echt ponypasjes neemt hij dan, super vervelend want ik wil ook weleens een ontspannen ritje.

In een open plek gaat hij er met me vandoor, gewoon uit opwinding, daar ga ik echt aan werken want hij moet gewoon naar mij luisteren zonder dat ik hem keihard om moet trekken.
Ik galopeer dus nu ook niet in de berm buiten, want ik ben bang dat als hij ervandoor gaat dat ik hem niet kan omtrekken.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:23

misschien eerst eens longeren of in de bak rijden, voordat je naar buiten gaat? en niet direct als je thuiskomt eten geven kan ook helpen.

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 22:23

AppelQueen schreef:
misschien eerst eens longeren of in de bak rijden, voordat je naar buiten gaat? en niet direct als je thuiskomt eten geven kan ook helpen.

oke, ik geef hem thuis meestal een snoepje als hij klaar is met rijden maar 's avonds pas brokken.

stellaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:02

Ik heb pas net een haflinger, ze is in de bak(klein weitje) heeeel rustig, als ik naar buiten ga is het een ander verhaal(snuif hijg brieees) Ik ben samen met 2 rustige mensen en met dr hoofdstel in gewoon buiten tot het einde van het pad gelopen, toen weer rustig (de eerste x ging ze in draf maarja) naar de wei en beloond. Nu heb ik dat 5x gedaan en ze loopt nu rustig door, ik kan dr zelfs al inhouden. ik ben gisteren voor het eerst iets verder gegaan, nu een ander weggetje in en gewoon weer terug gestapt. suc6!

nog 1 tip maar die zeiden andere mensen ook al, als je draait ruim draaien en niet stil staan,
ook in een rustige omg. gaan wandelen en die ze een beetje kent, ookal is ze daar al rustig, gewoon proberen en even een stapje terug doen!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:49

Shahazai schreef:
Halthouden en achteruit lopen is iets waar ze juist nog voorwaartser van worden, in de meeste gevallen. Maak dan kleine voltes, waar mogelijk.

dan is de mijne vast een geval apart, die snapt namelijk dat ie alleen zo vaak stil moet staan als ie vervelend is. Ik moet de gehele weg naar huis over een fietspad, kleine voltes zijn dus niet mogelijk.

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:54

Heel vaak naar buiten gaan als je paard snapt dat het niet spanend is en het nieuwe er vanaf is wordt hij vanzelf rustiger. De eerste keren met mijn paard moest ik heb continu achter de kont van en ander zetten nu loopt hij met en los teugeltje.
Wandelen helpt ook, als hij relaxt is kan je er altijd nog even op gaan rijden, neem hem dan gezadeld mee tenzij je ook vak zonder zadel rijdt.
Hoe meer goede en relaxte ervaringen hoe sneller het beter zal gaan!

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:44

moesensjaak schreef:
Heel vaak naar buiten gaan als je paard snapt dat het niet spanend is en het nieuwe er vanaf is wordt hij vanzelf rustiger. De eerste keren met mijn paard moest ik heb continu achter de kont van en ander zetten nu loopt hij met en los teugeltje.
Wandelen helpt ook, als hij relaxt is kan je er altijd nog even op gaan rijden, neem hem dan gezadeld mee tenzij je ook vak zonder zadel rijdt.
Hoe meer goede en relaxte ervaringen hoe sneller het beter zal gaan!

maar hij is het gewend,
dus eigenlijk is er niks nieuws aan voor hem :o
ik hoop dat ik hem over een tijd ook met een losse teugel kan laten lopen buiten!

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:58

is hij dan altijd al druk gewest op buiten rit of is dit iets nieuws?

juuliejaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 22:08

moesensjaak schreef:
is hij dan altijd al druk gewest op buiten rit of is dit iets nieuws?

nee altijd al,
onder aan de dijk niet altijd,
maar in de uiterwaarde wel echt altijd helemaal druk.

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:45

Ben je zelf ontspannen of gespanen, parden kunen het gedrag van je over nemen probeer telext te zijn.
Is de dijk en galop stuk? paarden weten precies wanner ze altijd mogen galopperen, probeer dan ook af te wisselen met de gangen op dezelfde plek zodat het gen routine wordt.
Ik denk dat hij het gewoon hel erg leuk vind! ik wet ook niet wat je er verder aan kan doen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:18

Misschien eens met maar 1 ander paard naar buiten gaan? Dan het liefst ook zijn maatje, sommige paarden worden druk als er meerdere paarden bij zijn. Zorg dat je een heel rustig paard meeneemt, die niet reageert op zijn gedribbel. Neem desnoods een paar keer iemand mee die ernaast blijft lopen en let goed op je ademhaling, dan kalmeer je zelf ook.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:04

Dilan1993 schreef:
Shahazai schreef:

dan is de mijne vast een geval apart, die snapt namelijk dat ie alleen zo vaak stil moet staan als ie vervelend is. Ik moet de gehele weg naar huis over een fietspad, kleine voltes zijn dus niet mogelijk.

Lees eens goed..

in de meeste gevallen en waar mogelijk