ervaringen met uitrijden eigen stalmest op wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lianne74

ervaringen met uitrijden eigen stalmest op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 11:19

Ik zit eraan te denken de stalmest ( is deels al gecomposteerd en vergeven van de regenwormen) uit te rijden over de eigen wei die komende maanden leeg staat. Mijn vraag is of die mest snel 'verdwijnt'of nog tijden blijft liggen? de bedoeling is om na het uitrijden de wei te slepen om de mest korter te maken en goed te verdelen, en ook te bekalken. Heeft iemand hier ervaring mee?

groetjes lianne

Bloempjeh_

Re: ervaringen met uitrijden eigen stalmest op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:27

Wij hebben dit pas ook gedaan, weekje of 2 geleden. Nu is een boer gisteren ook nog komen bemesten (er nog bovenop zeg maar). Het is best veel werk om de mest netjes uit te kunnen rijden en verdelen. Als de wei een aantal maanden leeg staat, zou ik het wel doen hoor.. Zeker niet te lang mee wachten, lijkt me nu een ideale periode om dat te doen!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:29

Bloempjeh_ schreef:
Wij hebben dit pas ook gedaan, weekje of 2 geleden. Nu is een boer gisteren ook nog komen bemesten (er nog bovenop zeg maar). Het is best veel werk om de mest netjes uit te kunnen rijden en verdelen. Als de wei een aantal maanden leeg staat, zou ik het wel doen hoor.. Zeker niet te lang mee wachten, lijkt me nu een ideale periode om dat te doen!

Bij ons op stal hebben ze dit ook gedaan, gewoon met de trekken en zo'n kar erachter, en het is nu 2 weken geleden en al een heel stuk weg...

En wat Bloempjeh zegt sluit ik me helemaal bij aan ;)

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 15:14

we willwn het idd snel doen; komende dinsdag staat het gepland. De parden komen pas begin juni weer die kant op, dus er zit twee maanden tussen.

mardai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:45

wij hebben dit ook eens gedaan,
maar op de plaatsen waar we de mest hadden uitgereden, groeit nu ...
alleen nog maar onkruid en bijna geen gras.
wij doen het dus nooit meer...

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:51

wij doen dit al jaren! Dit echter wel al in de winter zodat de vorst er een keer overheen gaat en alles goed verteerd is voor dat we de wei kunnen gebruiken. Je kunt de mest uit laten rijden met tractor en mestkar waardoor het al behoorlijk verspreid wordt. Wij doen het meestal met de hand en dat is aardig fitnissen. Erg vermoeiend dus. Daarna slepen we het met een sleepje zodat het goed uit elkaar wordt getrokken. Van onkruid geen last, we lopen regelmatig de weide na en verwijderen het onkruid. Of als er teveel staat spuiten met onkruidmiddel. Het weiland waar we dit meestal doen gebruiken we in de zomer als hooiweide.

miranda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:37

Als de mest goed gekomposteerd is gaat dat prima.
Onkruit daar tegen strooien we kalkstickstof daar krijg iedere wei weer toppie :-) ,wel duur maar het loont zich.
Oja de mest moet goed gesleeptworden, dat het goed verdeelt word.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:44

Bij ons doet de boer het elk jaar om deze tijd. Gister is de mest over de landerijen uit gereden door een loonwerker. De boer heeft een hele grote mest plaats. En daar gaat alle mest op van de paarden en koeien. Gewoon met stro en al. En dat word het hele jaar opgespaard. En dan rond deze tijd word t over het land uitgereden.

Luca2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:54

Bij ons gebeurd dit ook elk jaar. Meestal in het najaar, en in het voorjaar kunstmest

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:00

Zou het niet doen.
De larven van wormen blijven vaak in leven ook met deze winter.
De kans is dan ook groot dat je je eigen land een wormbesmetting geeft.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:03

wij hebben de paarden op vlas dat geeft mooie fijne 'compost'. Wij rijden ieder jaar de mest uit over eigen land. Nog nooit problemen mee gehad (laten wel 1 keer per twee jaar spuiten tegen onkruid)
Mijn paarden hebben ook nog nooit wormen gehad.

Het mooiste is uitrijden, goed slepen en dan een paar flinke regenbuien.