Schoppen tijdens opstappen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanneJasper

Schoppen tijdens opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 12:42

Hallo,
Ik lease nou bijna anderhalf jaar een manegepony van ong. 7 jaar oud.
De laatste tijd begint hij heel erg vervelend te doen tijdens het opstappen. [Naar achteren lopen, schoppen met zn been, steigeren, hoofd omhoog gooien.]

Het begon toen hij een nieuw zadel kreeg, maar deze begon hellaas te schuiven, sindsdien is hij vervelend gaan doen.
Maar nou heeft hij weer een nieuw zadel, en deze pas precies en schuift niet.
Alleen blijft hij vervelend doen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Want ik heb nou telkens iemand nodig om op te stappen. [Die hem vasthoud]
Alleen aangezien ik ook wel eens rijd wanneer er niemand is, is dit dus wel erg lastig.

Ik heb weleens geprobeerd om gewoon door te proberen, maar zodra die gaat schoppen en steigeren vind ik het toch wel een beetje te gevaarlijk worden.

Heeft iemand tips?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:05

denk toch dat er iets niet goed zit hoor,dat paard reageerd heus niet express zo.
zadel is niet goed ,of het dier heeft ergens last van.
laat dat dus nakijken

sowieso ben ik een voorstander van opstappen met een krukje :j

Stern86

Re: Schoppen tijdens opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:17

Als je het niet vertrouwt zal ik zeker even de zit van de zadel na laten kijken door een deskundige.
Ik denk dat er toch iets niet goed zit met die zadel, anders zal die niet zo reageren als die het van tevoren ook niet heeft gedaan. Een passend zadel is toch wel erg van belang!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:19

Kan natuurlijk dat het aangeleerd gedrag is doordat hij een zadel heeft gehad dat niet goed paste en nu het zadel en het opstijgen associeert met pijn.

Als je de mogelijkheid hebt, aangezien het een manegepony is, zou ik zijn rug en zadel door een deskundige (chiropractor, zadelmaker) laten nakijken. Dan kun je fysieke problemen in ieder geval uitsluiten.

Roosstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:22

Misschien even zijn rug na laten kijken, aangezien het vorige zadel niet goed heeft gelegen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:23

Ga met bovenstaande mee, als er echt iets verkeerd zit, is dat met alleen een ander zadel niet opgelost.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:56

als dat zadel niet goed heeft gelegen dan kan het zijn dat hij gewoon last van zijn rug heeft en als jij dan wil gaan opstappen dat meneer een link legt van owh dat gaat weer pijn doen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:18

Ik zou allereerst kijken of het zadel echt wel goed ligt. Als dat het geval is, zou ik er een DA oid bijhalen om 'm na te kijken. Mocht er daarna nog niets uitgekomen zijn, dan denk ik dat het paard gewoon weer moet ervaren dat opstappen geen pijn doet, en dat kost tijd.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:29

Dilan1993 schreef:
Ik zou allereerst kijken of het zadel echt wel goed ligt. Als dat het geval is, zou ik er een DA oid bijhalen om 'm na te kijken. Mocht er daarna nog niets uitgekomen zijn, dan denk ik dat het paard gewoon weer moet ervaren dat opstappen geen pijn doet, en dat kost tijd.

Helaas kan opstappen wel pijn doen bij paarden. Wat gebeurt er namelijk als een ruiter (zonder trapje) opstapt: ruiter gaat met zijn volle gewicht in 1 stijgbeugel hangen, trekt zich vaak toch ook op aan het zadel, het zadel wordt helemaal naar 1 kant van de rug getrokken. Kan na verloop dus wel heel pijn beginnen doen. Dit is nl. een manegepaard: zal misschien toch een aantal uurtjes per dag (zeker woensdag, zaterdag....) in de les meelopen. War doet zich voor: de ene ruiter erop, volgende uur weer een andere ruiter erop....
Ik heb er best begrip voor dat het paard lastig doet. Probeer daarom eens een recht zadel en altijd een trapje om op te stappen.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:35

Heb je het probleem al bij de manege eigenaar neergelegd, bedoel je krijgt adviezen van chiropactor enz.
maar vind het zelf toch wel onder de verantwoording van de manege vallen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:09

heb je deze adviezen al geprobeert en gaat het al beter?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:12

uiteraard moet je medische dingen uitsluiten, en zeker nakijken, dan het harnachement en alles wat er bij hoort.
Het kan ook een aangeleerde reactie zijn , dus aan jou om dit te corrigeren dan, doe dit samen met een instucteur/trainer.
Als er met het paard lichamelijk niets mis is dan is dit zo weer in orde als je het goed aanpakt.

SanneJasper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:29

Bedankt voor alle reactie's, hij doet momenteel bijna weer helemaal normaal met opstappen, maar is niet van zadel veranderd. Dus ik denk dat het ook gewoon uitproberen was.
Een krukje is eigenlijk geen optie, want hij vindt het krukje eng, alhoewel ik daar wel op zou kunnen oefenen.
Máár, ik kan het krukje niet in de bak laten staan tijdens het rijden, en er is niet altijd iemand om het krukje weg te zetten.

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:18

misschien heeft het paard schuurplekken gekregen van het vorige zadel? :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:40

SanneJasper schreef:
Máár, ik kan het krukje niet in de bak laten staan tijdens het rijden, en er is niet altijd iemand om het krukje weg te zetten.

Waarom kun je dat krukje eigenlijk niet laten staan? Als er niemand is om het weg te zetten, betekend dat dat jij alleen in de bak bent, en er valt toch omheen te rijden? Ook handig om je paard te leren dat er weleens wat in de bak kan staan en hij er gewoon omheen kan.

Buiten de bak opstappen, met kruk, is dat een optie?
En aan de kant van de bak opstappen, kruk laten staan? Dan rij je gewoon over de tweede, derde, desnoofd vierde hoefslag. Ook goed om je paard op eigen benen te laten lopen....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:44

Als je het krukje in de hoek zet heeft niemand er last van met rijden. Ik zet hem daar ook altijd neer en iedereen maakt er dankbaar gebruik van.