verlatingsangst??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vlegel

verlatingsangst??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:10

hallo,
ik heb nu sinds 2 maanden een paard van 6 jaar gekocht en gaat allemaal goed.
ben op het moment alleen nog maar bezig met grondwerk.

maar er zijn al problemen onstaan door mijn paard lekker in de paddock te zetten met en zonder andere paarden
maar hoe je het ook wend of keert na 1 uur springt hij er uit.!!

mensen zeggen wel goed springpaard maar ondanks dit komt hij niet meer los in de paddock.
maar mijn andere pony dus ook niet meer want anders wordt HIJ gek.
nu sinds van de week zijn de wei op 1 uur tot 2 uur gaat tot nu goed.(gelukkig maar)

maar goed het grote probleem is dus haal ik m alleen van de wei en zet ik m op stal om te poetsen gaat het helemaal mis!!!
het lijkt wel zwart voor zijn ogen te worden .
zet ik buurman of buurvrouw binnen is het goed een ander paard niet.

ben ik aan het longeren en er is nog een paard aan het rijden of longeren en diegene is klaar en wilt naar stal dan gaat mijn paard dus helemaal uit zijn plaat!!

hoe kan ik dit dus nou op een rustige manier oplossen want straks staan de paarden dag en nacht op de wei en moet ik dus verplicht mijn andere pony ook mee nemen terwijl ze net goed zo lekker op de wei kan staan

bedankt mvg deborah

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:26

Oefenen, het paard zal moeten leren dat hij terug gaat naar z'n groep. Dat zal tijd kosten maar opzich als je hem dagelijks even eruit haalt dan zal dat wel verbetering moeten geven en je zal dan toch even moeten doorbijten. En juist geen ander paard mee nemen. Als het te gevaarlijk zou worden is het misschien verstandig een ervaring iemand erbij te roepen en daarmee aan de slag te gaan.
Persoonlijk zou ik ook pas stoppen als het paard rustig is maar dan ook direct dus zou die nou wonderbaarlijk na 5 minuten ontspannen dan stoppen en terug brengen.

Apple

Re: verlatingsangst??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:35

-> OPG

vlegel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:16

ja precies.
ik snap het maar het is dus ook als ik gewoon aan het longeren ben en de rest staat op stal
maar als er 1 paard komt of gewoon uit de bak loopt raakt ie helemaal in paniek.
het is moeilijk maar denk idd als ik er aan werk dat het uit eindelijk moet lukken
want wil m volgend jaar uit brengen maar moet hij wel normaal kunnen reageren op andere paarden natuurlijk.

bedankt ik ga aan de slag

en dan nog een vraag

zoals ik al zei gooien we 'm los in de paddock springt hij na een uur eruit hoe zou ik dat kunnen op lossen of valt dat niet op te lossen?
het draad is eigenlijk hoog genoeg en betrappen hem er nooit op juist op het moment dat je niet kijkt staat hij naast je.

mvg deborah

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:29

Met z'n 2en in de paddock zetten?

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:38

Misschien (tijdelijk) de rand van de paddock nog hoger maken, als je hem met zn 2en er in zet gaan ze misschien nog wel meer plakken, ook niet de bedoeling :n moeilijk moeilijk
Succes

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:46

Springt hij er ook uit als je gewoon bij hem staat? Misschien helpt het om niet buiten de rand te staan maar bij hem in de paddock zelf.. Dat hij leert dat hij niet helemaal alleen is, en dan langzaam uitbouwen naar dat je erbuiten staat ofzo?

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:40

rustig proberen te oefenen. je paard zal uiteindelijk toch alleen moeten kunnen. Waarschijnlijk is het een kwestie van wennen.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:45

dit lijkt wel een beetje op mijn verhaal mijne was ook ongeveer zo
in zo'n stress situatie vergeet hij jou waarschijnlijk helemaal?

zo is die van mij een keer door het voordeurtje de trailer uitgeklommen (jaa door dat kleine deurtje, en het past nog ook)

ik heb er verder niet veel aandacht aan besteed, ik zorgde altijd dat ik samen ging rijden, nu is die van mij 8 jaar en ben ik vandaag voor een het eerst echt alleen naar buiten geweest (ze ging maar 4 keer omhoog, dus dat viel wel mee :P)

mijn paard was aan de hand wel redelijk braaf dus ik ben wel stukjes met haar gaan wandelen, verder heb ik haar gewoon hard aan het werk gezet
ik weet niet of tijd bij jou ook de oplossing zal zijn, maar misschien heb je er toch wat aan

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:51

dat deed die van mij ook.. en nog wel eens.en die heb ik al 3 jaar. maar ben ook tussendoor al een aantal keer van stal verandert dus daardoor steeds andere omgeving en dus niet altijd even makkelijk om het aan te pakken.
(uit de wei springen naar andere wei/van paddock naar paddock of er gewoon uit, helemaal lijp alleen op stal, tijdens rijden rodeo zodra die alleen in de bak achterblijft met mij erop, tijdens longeren en dan alleen dan was t skieen)
Oefenen oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Die van mij doet het ook tijdens longeren en rijden dat hij lijp word.

* Wat ik zoal moest veranderen was mijn lichaamstaal tegen over mijn paard, ik moest meer laten weten dat ik er was. en dat ik zijn aandacht kon trekken.(met longeren en rijden)

*verder heb ik veel met belonen en negeren gewerkt.
En gewoon eens een stoel pakken en midden in het weiland gaan zitten met een heel brood of iets.

Je moet zorgen dat steeds als die alleen (zonder andere paarden)is dat hij zich op zijn gemak gaat voelen.

t blijft altijd lastig want die van mij heeft het nog.

Maar uiteindelijk went hij eraan en gaat alles steeds makkelijker!
Die van mij kan nu ook alleen in de paddock & wei, wat nooit kon.

Echt een rechtstreekse oplossing heb ik niet voor je. Je zult het moeten uitproberen wat werkt.
eventueel kan je ook proberen dat je een beetje een vaste routine gaat doen iedere dag.
Dat hij eraan went van nu mag ik naar buiten en dan doen we dit en dan doen we dat.
Wie weet helpt het?

Succes!

vlegel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 16:14

bedankt voor de reacties...
het is allemaal makkelijk gezegd als gedaan
het ging een periode goed maar sinds vandaag is het weer helemaal om gedraaid. :(

hij staat voor de rest nooit alleen ... behalve als ik het moet rijden of longeren...
mijn haflinger is momenteel hoefbevangen dus kan niet een hele dag buiten staan..
dat was tot vandaag ook geen probleem
we zette mijn paard buiten en gingen terug om het hafje te halen en... ploep hij stond er al naast.... en wilde dus weer terug toen ie mijn haflinger zag hup zo door het draad... konden we weer alles maken aangezien het maar 3 a 4 keer in de week gebeurt

hier wordt ik echt gek van heb er niet op kunnen rijden omdat hij helemaal over de zeik was longeren ging niet fatsoenlijk
ben echt in staat om hem te verkopen want dit gaat zo niet langer...

moet ik iemand inschakelen die zijn gedrag onder de loep neemt?
of een psychiater???...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:24

D_MR schreef:
dat deed die van mij ook.. en nog wel eens.en die heb ik al 3 jaar. maar ben ook tussendoor al een aantal keer van stal verandert dus daardoor steeds andere omgeving en dus niet altijd even makkelijk om het aan te pakken.
(uit de wei springen naar andere wei/van paddock naar paddock of er gewoon uit, helemaal lijp alleen op stal, tijdens rijden rodeo zodra die alleen in de bak achterblijft met mij erop, tijdens longeren en dan alleen dan was t skieen)
Oefenen oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Die van mij doet het ook tijdens longeren en rijden dat hij lijp word.

* Wat ik zoal moest veranderen was mijn lichaamstaal tegen over mijn paard, ik moest meer laten weten dat ik er was. en dat ik zijn aandacht kon trekken.(met longeren en rijden)

*verder heb ik veel met belonen en negeren gewerkt.
En gewoon eens een stoel pakken en midden in het weiland gaan zitten met een heel brood of iets.

Je moet zorgen dat steeds als die alleen (zonder andere paarden)is dat hij zich op zijn gemak gaat voelen.

t blijft altijd lastig want die van mij heeft het nog.

Maar uiteindelijk went hij eraan en gaat alles steeds makkelijker!
Die van mij kan nu ook alleen in de paddock & wei, wat nooit kon.

Echt een rechtstreekse oplossing heb ik niet voor je. Je zult het moeten uitproberen wat werkt.
eventueel kan je ook proberen dat je een beetje een vaste routine gaat doen iedere dag.
Dat hij eraan went van nu mag ik naar buiten en dan doen we dit en dan doen we dat.
Wie weet helpt het?

Succes!

Ik ga er van uit dat je er dan geen andere paarden bij hebt, want anders ben je goed link bezig: als een groep paarden gaat matten om eten (voernijd) en je zit daar op je stoeltje tussen.... :n
Daarnaast is het niet zo handig om met eten te lokken, want dan doet je paard het alleen maar voor het eten en niet voor jou (als leider). Bovendien kunnen paarden gaan bijten en zich ongevraagd opdringen als je steeds maar met voer moet lokken of, zoals je het zelf noemt, "op hun gemak moet laten voelen". Paarden een nare gewoonte aanleren is makkelijker dan ze diezelfde gewoonte weer af te leren. Grondwerk zonder voer is een goede basis om het vertrouwen van je paard te winnen. ;)