Hoe oplossen? Iets te slimme uitbreker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Hoe oplossen? Iets te slimme uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:47

Wazige titel maar kon t niet anders bedenken..

Sinds kort heeft mijn bijna 2-jarige hengst van 1,20m (ongeveer) een nieuw trucje... Hij breekt uit. Niet idioot vaak, en hij kan t erf niet af dus dramatisch lastig is het niet. Maar wel onpraktisch.
De bak ligt naast een grote paddock waar de AV-merries + een shetmerrie (zn nieuwe vriendin hihi) staan. De bak wordt afgesloten met een stroomdraadje zonder stroom op ongeveer 1,30m, en we gingen meestal de bak in door daar onderdoor te gaan zodat de dames niet ineens bij me in de bak staan (verzorg af en toe ook 1 van de dames dus die komt vaak naar me toe. Is helaas ook niet erg lief tegen onbekende pony's). Eigenlijk stom stom stom natuurlijk, want vrij snel ontdekte Bis dat hij ook makkelijk de bak uit kon door doodleuk onder t draadje door de wandelen.
Dus opgelost door mn halstertouw daaronder te spannen. Hangt voor hem dan nog onder borsthoogte dus leek mij een goede oplossing, we rommelen toch meestal maar wat aan en heb daarbij geen halstertouw nodig.

Totdat hij op een goede dag zn Shetvriendin zag lopen... Hij besloot ineens dat t aan de andere kant van t hek veel leuker is, keek eens goed naar t halstertouw, dook op zn knieen en schoof eronderdoor nog voordat ik überhaupt begreep wat er gebeurde :') Liet zich vervolgens ook weer heel makkelijk pakken hoor, wat dat betreft no problem.
Ok, dan zetten we er de pilonnen bij die in de bak opgestapeld staan. Daarmee begonnen, en nog voordat ik mn halstertouw erbij kon spannen besloot hij doodleuk dat die pilonnen niet bijten en dat ie er best tussendoor kan wandelen. Zucht.
Gisteren was t helemaal fraai.. Hij wilde ineens met alle geweld de bak uit, kwam mn touwtje tegen terwijl ik bezig was de pilonnen te pakken (dan maar in omgekeerde volgorde dacht ik), ging zowat door mn halstertouw heen (hoorde t serieus kraken), tilde uiteindelijk toch maar zn voeten op en struikelde zo'n beetje over t touwtje om vervolgens vrolijk de paddock in te vliegen (waar hij klappen kreeg van de eerder beschreven AV-dame).

Hij doet t allemaal zo snel en zo doodkalm dat ik altijd al te laat ben voor ik t goed en wel doorheb... Interesseert m dus ook helemaal niks wat ie onderweg tegenkomt. We zijn al van kleins af aan bezig geweest met desensibiliseren en in combinatie met zijn toch al koele karakter heeft dat nu dus tot resultaat dat hij zich niks aantrekt van draadjes en pilonnen :')
Ik kan natuurlijk alles blijven barricaderen...maar daar word ik ook niet blij van aangezien ik eigenlijk pilonnen en touw gelijktijdig zou moeten plaatsen als hij weer eens heeft bedacht dat het time to go is.

Daarbij een ander heeeel groot probleem; de bak is aan de kant van de paddock, de lange zijde, afgezet met 2 draden. 1 dus op hoogte waarop ie ook sluit, en de andere draad loopt even hoog als ik mn halstertouw altijd hang. Dus hoe lang zal het duren voor hij doorkrijgt dat hij daar ook onderdoor past?? En als ie dat eenmaal doorheeft is t natuurlijk iets lastiger allemaal... Kan moeilijk een hele lange zijde bariccaderen..

Stroom zal er ooit misschien wel weer opkomen, maar heeft natuurlijk geen nut voor de ingang aangezien hij onder t bovenste draadje doorpast zonder t draad te raken. Overigens vrees ik met grote vrezen dat hij die paar tikjes stroom best voor lief zal nemen als t hem al niet boeit dat hij over een touw heen moet struikelen en hangen om eruit te komen :+

Dus wie heeft een idee om dit op te lossen? Het is nooit een uitbreker geweest.. Blijft verder ook keurig staan als hij met zn vriendjes buitenstaat overdag, das t probleem niet. Maar hij weet wel heeeel goed hoogte te schatten.. Laatst hing er een stroomdraadje in de hengstenpaddock om te voorkomen dat ze de deur naar de inloopstal weer eens zouden openmaken (lekker buiten blijven in t zonnetje). Bis paste keurig onder dat draadje door... En wist ook heeeel goed dat de anderen groter waren en níet in dat kleine afgezette stukje konden komen. Floepte er elke keer onderdoor alsie een time-out wilde van het spelen hihi.

Maar goed, t is best lastig.. Niet onoverkomelijk, maar heb t gewoon liever niet zeg maar :+

Wie heeft de gouden tip?

rensie_

Re: Hoe oplossen? Iets te slimme uitbreker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:52

Ik denk dat je toch met een stroomdraadje moet werken... En dat helpt vast wel, voel er zelf maar eens aan... :o dat doe je geen 3 x...
En wat je zelf al zegt, dalijk heeft ie door dat ie ergens ander ook de omheining door kan... minder fijn :j
en een stroomdraadje kun je vaak na een tijdje weer weghalen, dat onthouden ze wel een tijdje
Succes met je slimmerik ;)

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:36

Ja idd, stroomdraadje hoeft hij maar een paar keer te voelen en dat weten ze het vaak wel :P

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:44

Ik denk dat het niet zo lang meer duurt voordat hij zich overal onderdoor wurmt. Denk dat je bijna in uren kan denken ipv dagen.

Stroom is echt het enige wat afdoende helpt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:45

Ik zou een extra draad spannen en er goed stroom op zetten niet alleen voor Jou pony maar ook. oor die andere aangezien je een hengst hebt....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 22:55

Als t goed is komt er sowieso binnenkort stevige stroom op de paddock waar hij met zn vriendje staat (ze vreten t hout kaal hihi), ik weet alleen niet of en wanneer er weer stroom op de bak komt.. Zal sowieso toch eens vragen, t is soms ook weer een kwestie van draadje a naar draadje b en draadje b naar draadje c en dan draadje c weer naar draadje a en en en.... Nja, jullie snappen t punt :=

Ik ben er op zich altijd wel bij als hij in de bak staat en een doodenkele keer gaan de heren overdag gewoon in de bak met de dames in de paddock ernaast. De Av's komt ie niet op en de Shet zou geen drama zijn, eigenaresse heeft al gezegd liever een veulen van die van mij te hebben dan van de hengst waar ze van de zomer sowieso mee t land op gaat :+ Grootse risico is eigenlijk die ene merrie, zeker omdat mijn poown heel erg vriendelijk is en eigenlijk maar niet kan snappen dat er ook paardjes zijn die m niet zo leuk vinden := Hij is een beetje naïef eigenlijk :') Maar als t niet om haar was geweest had hij eigenlijk gewoon met de meiden naar buiten gemogen, dus dat is het ergste niet eens.
T is meer dat ik dus wil voorkomen dat Meggie t licht uit zn ogen slaat én dat ik gewoon heel eenvoudig niet wil dat ie doorkrijgt dat ie ook ergens kan uitbreken :)

Maar thnx iig voor t meedenken, ga ik toch maar eens erachteraan hoe ik overal stroom op kan krijgen :j Lost alleen niet t probleem voor de ingang op aangezien daar geen lage stroomdraad zit..

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:03

Stroom inderdaad. Ik heb ook zo'n hengstje gehad en die kroop overal door, tussen, onder en drukte zich zelfs door de draad als er geen stroom op stond.
Van een beetje stroom keek hij ook niet echt op en ik denk die van jou ook niet zo te lezen dus ik zou goed wat stroom op je draad zetten.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:52

Het klinkt bijna of de eigenaresse van jouw stalling graag een veulentje van jouw hengst en haar merrie wil.

Ik vind het nogal knullig zoals de afrasteringen bij jullie stalling zijn geregeld.
Van een stalhouder mag je wel verwachten dat er goed op je paardje wordt gepast.
Je betaalt stalgeld neem ik aan?

nina_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:54

Ik zou voor een korte periode stroom doen, na een paar keer ziet ie er wel vanaf denk ik...

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:57

Laag stroomdraadje wat jezelf al zegt
Met seizoen dat de merries weer hengstig worden zal hij wel meer uit de bak zijn dan dat ie er staat :+ :+ dat is het voordeel van een hengst dat ie kan dekken. Als het een nadeel is /wordt kun je hem laten castreren....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 10:23

Oh de afrasteringen zijn op zich prima hoor! Het nadeel is gewoon dat hij vrolijk onder een heel laag gespannen halstertouw doorkruipt...Tsja, heeft dan weinig met afrasteringen te maken hihi.
En de hengstenpaddock waar hij in principe de hele dag staat komt hij ook van zn levensdagen niet uit, dat zit veel te goed afgesloten. T is puur dat als ik met hem in de bak ben staat hij bijna altijd los, en dan wil ie nog wel eens de vrijheid opzoeken...
En als ik me ergens geen zorgen over maak is t of er wel goed op mn paardje gepast wordt, nee hoor, niks ten nadele van mn stalhoudster :)

Heb gisteren stroom weten te krijgen op de grote paddock, dus nu nog uitvinden welk draadje ik daarvandaan naar de bak moet sluiten :+ Hij stond gisteren overigens ook flink te snuffelen met de zwaaar hengstige Shet, maar hij heeft geen poging gedaan om onder t draadje door te kruipen :)