Sinds kort heeft mijn bijna 2-jarige hengst van 1,20m (ongeveer) een nieuw trucje... Hij breekt uit. Niet idioot vaak, en hij kan t erf niet af dus dramatisch lastig is het niet. Maar wel onpraktisch.
De bak ligt naast een grote paddock waar de AV-merries + een shetmerrie (zn nieuwe vriendin hihi) staan. De bak wordt afgesloten met een stroomdraadje zonder stroom op ongeveer 1,30m, en we gingen meestal de bak in door daar onderdoor te gaan zodat de dames niet ineens bij me in de bak staan (verzorg af en toe ook 1 van de dames dus die komt vaak naar me toe. Is helaas ook niet erg lief tegen onbekende pony's). Eigenlijk stom stom stom natuurlijk, want vrij snel ontdekte Bis dat hij ook makkelijk de bak uit kon door doodleuk onder t draadje door de wandelen.
Dus opgelost door mn halstertouw daaronder te spannen. Hangt voor hem dan nog onder borsthoogte dus leek mij een goede oplossing, we rommelen toch meestal maar wat aan en heb daarbij geen halstertouw nodig.
Totdat hij op een goede dag zn Shetvriendin zag lopen... Hij besloot ineens dat t aan de andere kant van t hek veel leuker is, keek eens goed naar t halstertouw, dook op zn knieen en schoof eronderdoor nog voordat ik überhaupt begreep wat er gebeurde
Liet zich vervolgens ook weer heel makkelijk pakken hoor, wat dat betreft no problem. Ok, dan zetten we er de pilonnen bij die in de bak opgestapeld staan. Daarmee begonnen, en nog voordat ik mn halstertouw erbij kon spannen besloot hij doodleuk dat die pilonnen niet bijten en dat ie er best tussendoor kan wandelen. Zucht.
Gisteren was t helemaal fraai.. Hij wilde ineens met alle geweld de bak uit, kwam mn touwtje tegen terwijl ik bezig was de pilonnen te pakken (dan maar in omgekeerde volgorde dacht ik), ging zowat door mn halstertouw heen (hoorde t serieus kraken), tilde uiteindelijk toch maar zn voeten op en struikelde zo'n beetje over t touwtje om vervolgens vrolijk de paddock in te vliegen (waar hij klappen kreeg van de eerder beschreven AV-dame).
Hij doet t allemaal zo snel en zo doodkalm dat ik altijd al te laat ben voor ik t goed en wel doorheb... Interesseert m dus ook helemaal niks wat ie onderweg tegenkomt. We zijn al van kleins af aan bezig geweest met desensibiliseren en in combinatie met zijn toch al koele karakter heeft dat nu dus tot resultaat dat hij zich niks aantrekt van draadjes en pilonnen
Ik kan natuurlijk alles blijven barricaderen...maar daar word ik ook niet blij van aangezien ik eigenlijk pilonnen en touw gelijktijdig zou moeten plaatsen als hij weer eens heeft bedacht dat het time to go is.
Daarbij een ander heeeel groot probleem; de bak is aan de kant van de paddock, de lange zijde, afgezet met 2 draden. 1 dus op hoogte waarop ie ook sluit, en de andere draad loopt even hoog als ik mn halstertouw altijd hang. Dus hoe lang zal het duren voor hij doorkrijgt dat hij daar ook onderdoor past?? En als ie dat eenmaal doorheeft is t natuurlijk iets lastiger allemaal... Kan moeilijk een hele lange zijde bariccaderen..
Stroom zal er ooit misschien wel weer opkomen, maar heeft natuurlijk geen nut voor de ingang aangezien hij onder t bovenste draadje doorpast zonder t draad te raken. Overigens vrees ik met grote vrezen dat hij die paar tikjes stroom best voor lief zal nemen als t hem al niet boeit dat hij over een touw heen moet struikelen en hangen om eruit te komen
Dus wie heeft een idee om dit op te lossen? Het is nooit een uitbreker geweest.. Blijft verder ook keurig staan als hij met zn vriendjes buitenstaat overdag, das t probleem niet. Maar hij weet wel heeeel goed hoogte te schatten.. Laatst hing er een stroomdraadje in de hengstenpaddock om te voorkomen dat ze de deur naar de inloopstal weer eens zouden openmaken (lekker buiten blijven in t zonnetje). Bis paste keurig onder dat draadje door... En wist ook heeeel goed dat de anderen groter waren en níet in dat kleine afgezette stukje konden komen. Floepte er elke keer onderdoor alsie een time-out wilde van het spelen hihi.
Maar goed, t is best lastig.. Niet onoverkomelijk, maar heb t gewoon liever niet zeg maar

Wie heeft de gouden tip?
dat doe je geen 3 x...