op stal stijgeren, jaloers???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

op stal stijgeren, jaloers???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:24

Hallo,

Ik heb dit paard gekocht 2 weken terug, en hij zou helemaal goed zijn. Hij stond daar op een stal meerdere paarden.

Nu stond hij eerst bij ons 2 dagen alleen op stal en daarna hebben we een ander paard bij op stal gekregen.
Sinds die tijd is hij aan het klieren wanneer de andere uit de stal gehaald word en naar buiten gaat, gaat hij zo stijgeren dat hij zijn voorbenen over de stal wil heen gooien.
En in de stal maar rondjes blijft draaien.

Als het andere paard voor de stal staat, dan is er niets aan de hand.

Nu zij die man dat hij lang hengst is geweest, zou het daarmee te maken kunnen hebben? Wat zouden jullie doen met z'n paard?
Terug naar de eigenaar? Of wie heeft hier ervaring mee.

Onder het zadel en in omgang is het een super braaf paard.

justkid

Re: op stal stijgeren, jaloers???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:34

Ik denk dat het paard moet wennen en bang is om alleen gelaten te worden.
Dat lijkt me ook helemaal niet raar, hij komt van een stal met meerdere paarden en is dan ineens helemaal alleen.
Hij is blij nu er een ander paard is en natuurlijk wil hij daarbij zijn.
Komt hij al buiten met andere paarden?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:48

ben het met mijn voorganger eens , hij moet wennen op zijn nieuwe stal en omdat hij andere paarden gewend was , gaat hij nu aan zijn soortgenoot hangen , heel logisch lijkt me ,

nee dit is voor mij geen reden om een paard terug te brengen , en zeker niet omdat hij onder het zadel en in de omgang verder braaf is , het zijn altijd dieren en onvoorspelbaar in sommige situaties .

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:53

Het lijkt me vrij normaal gedrag. Hij moet nog wennen en wordt onrustig als het andere paard wordt weggehaald. Helemaal als hij eerst een paar dagen alleen heeft gestaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:00

Heeft niets met jaloers te maken maar dat is gewoon kuddegedrag. Paarden zijn niet graag alleen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:01

Maar wat is dan het beste om te doen? Want het is zo echt gevaarlijk. Hij gooit zijn benen over de stal heen. Hoe lossen jullie dit op?

of moet er nog een paard bij op stal?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:02

HBZ schreef:
Maar wat is dan het beste om te doen? Want het is zo echt gevaarlijk. Hij gooit zijn benen over de stal heen. Hoe lossen jullie dit op?

of moet er nog een paard bij op stal?

Kun je hem niet op de wei/paddock zetten?
Tja ander paard zou natuurlijk wel fijn zijn. Kan een kwestie van wennen zijn maar sommige zullen er nooit aan wennen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:03

Als het mogelijk is zou een paard of ponietje erbij inderdaad een hele goede keuze zijn ja. Zo hoeft er nooit eentje alleen te staan en voorkom je een hoop onrust en stress.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:04

langzaam opbouwen met het andere paard er bij weg halen qua tijd en afstand , mocht het echt nog veel te gevaarlijk blijven ? misschien stroom draadje spannen ? hooi geven ? ff kijken wat werkt.

misschien eerst het paard gaan rijden dat zo stijgerd , en zorgen dat het andere paard al van stal gehaald is voor de het stijgerende paard weer terug komt op stal ?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:06

Het valt inderdaad eens te proberen om er nog 1 bij op stal te zetten. Om zo te kijken of het dan over is.
Even een paard bij mijn vriend van stal halen:P

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:06

fuego3 schreef:
langzaam opbouwen met het andere paard er bij weg halen qua tijd en afstand , mocht het echt nog veel te gevaarlijk blijven ? misschien stroom draadje spannen ? hooi geven ? ff kijken wat werkt.

misschien eerst het paard gaan rijden dat zo stijgerd , en zorgen dat het andere paard al van stal gehaald is voor de het stijgerende paard weer terug komt op stal ?

Dat is nou net het probleem, het paard kan niet van stal zonder dat de ander hem ziet. De bak ligt namelijk achter de stal.
maar ik kan het altijd proberen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:07

Wie heeft ervaring met z'n paard die dan doordat je er nog 1 bij zet beter op stal was?

Nu loop ik misschien op de zaak vooruit, maar hou zou je met z'n paard dat doen wanneer deze op de trailer staat en een andere er afgehaald wordt.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:10

ja door er nog een paard bij te zetten los je het probleem niet op , hij zal vertrouwen moeten krijgen in zijn plekje en dat hij niet alleen achter zal blijven op langere termijn.
snap niet presies wat je bedoeld , maar als je hem nu samen op een trailer zet en de ander er uit haald , zal hij ook raar gaan doen.( weet niet of je dat bedoeld)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:16

Het kost een paard sowieso wel een paar weken om aan z'n nieuwe plek te wennen.
Als er maar twee paarden zijn hou je altijd het probleem als er eentje weggaat.
Op den duur zal hij er wel aan wennen als hij zich vertrouwd voelt op z'n nieuwe plek, maar alleen achter blijven vindt geen enkel paard fijn.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:58

Maar hou zouden jullie de situatie oplossen zodat hij zich niet kan verwonden wanneer hij zijn benen over de box heen gooit.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:01

draadjes spannen , staldeur voorzien van een ijzeren tralies ? oid
heb je al geprobeerd bij hem in te gaan staan en hem rustig houden met borstelen of voedsel ?
moet niet gevaarlijk gaan worden hoor , maar ik ken je paard niet en weet dus ook niet waar hij rustig van word .

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:06

Zorgen dat hij niet met zijn benen over de staldeur heen kan doen.
Weet niet wat voor stallen je hebt?
Anders een tralie ervoor langs maken en dat dicht doen als hij alleen staat.
Ik zou er niet nog een paard bij gaan halen want dan maak je het probleem alleen nog maar groter als dat paard weer terug gaat...
En ja, een kip, geit, konijn en stal kat kan ook helpen zodat hij zich niet alleen voelt, moet hij natuurlijk wel gewend zijn ;)

linda4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:12

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb thuis 2 boxen, daarin staat nu Sydney (eigen poownie) en een fjord (in training). Als ik met de een ga rijden, wordt de ander onrustig. Als ik met de fjord bezig ga, geef ik Sydney een plak hooi.. dan hoor je haar hoogstens twee keer hinniken. Maar, als ik met Sydney bezig ga.. is Enka(Fjord) heel onrustig, draaien, hinniken... eten laat ze staan... kwestie van wennen denk ik.
Probeer het eens met een plak hooi?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 00:10

hooi heb ik al geprobeerd, dit draait hij door de hele stal heen.

Verder hebben wij boxen met trailies ( goed sterk materiaal) van 3 meter hoog dacht ik.
Ik ben bang dat het paard door een stroomdraait erover heen nog onrustiger word, hoe is daarmee jullie ervaring?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:23

ja maar t paard komt toch vast niet over een 3 meter hoge tralies ? dan moet je er mee de springsport in :D ,, nee draadje zelf nog nooit geprobeerd maar kun je de tralies niet ophogen ?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:30

ik las draaitje maar doe dat alsjeblieft niet!
Paarden die al onrustig zijn kijken niet meer uit.. Kennis van mij vertelde een verhaal van iemand die zijn paard net had moeten inslapen ,want die was in paniek geraakt > toen in draad gekomen > eigen pezen doorgesneden

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:11

fuego3 schreef:
ja maar t paard komt toch vast niet over een 3 meter hoge tralies ? dan moet je er mee de springsport in :D ,, nee draadje zelf nog nooit geprobeerd maar kun je de tralies niet ophogen ?

Hij gaat ook zeker de springsport in, maar hij komt al een heel eind hoor.

Hij gooit zijn voor benen er zo overheen, ophogen moet ik navragen of dat kan, misschien wel een idee ;)

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:51

Ieuw, ik heb het ook een keer gezien dat een paard vast zat met zijn benen boven de box ja.. Ziet er niet erg prettig uit.
Denk inderdaad ook niet dat het verstandig is om dan een draadje daar te spannen, vanwege het verhaal van Elin_, lijkt me niet de bedoeling dat dat ook gebeurd! Echt vreselijk :O
Misschien helpt het als er iemand bij hem blijft, of desnoods met hem gaat lopen als de andere pony gaat rijden.. Dat hij in het begin niet helemaal alleen en is het idee heeft dat hij meegaat? Ik weet het ook niet precies, wel moelijk!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:31

Jouw paard moet in de eerste plaats nog wennen. Zijn gedrag komt op mij vooral als onzeker over en niet als hengstenstreken. Geef hem de tijd om te wennen en zorg dat hij een maatje heeft. Een stroomdraadje is in het gunstigste geval symtoombestrijding. En sommige paarden kunnen gewoonweg niet alleen staan, hoe vervelend dat ook voor een eigenaar is. Zou voor mij absoluut geen reden zijn om hem terug te doen, maar ik heb dan ook altijd wel een maatje beschikbaar.