Hoe leer ik mijn paard respect hebben/rustig te blijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_troetel_

Hoe leer ik mijn paard respect hebben/rustig te blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:22

Ik verzorg/rij sinds een jaartje op een 7 jarige tinker.

Ik ben verzot op hem. Echt een nieuwsgierige knuffelaar. Maar helaas, een nogal lomp knuffelbeest.
Een vb:
*Hij is zo nieuwsgierig naar wat in je broekzak zit, dat hij je gewoon omduwt om er aan te geraken.
*Wanneer je vindt dat hij wat te dicht bij je komt staan, en je hem wat wegduwt, verzet hij zich ertegen.
Hij bedoelt het niet kwaad, heb ik de indruk. Maar zo kan hij je wel eens pletten tegen een muur of omduwen. Niet plezant dus!

Een paar weken is er helaas iets minder leuk gebeurd. Ik was met wat brood gegaan in de weide en huppelde 3 meter verder. Hij werd ineens zo happy van dat brood te ruiken en te zien, dat hij ineens begon te crossen en te bokken. En ik stond in de weg. Resultaat: ik kreeg een ferme hoefslag tegen mijn arm.

Toen ik vorige vrijdag terug in de weide kwam, werd hij weer zo happy. Ik had hem vast aan het touw en kon hem zo net tegenhouden. Maar mijn hart klopte in mijn keel. Ik was zo bang dat hij weer zou wegcrossen en me per ongeluk zou stampen... Na een halfuur was hij rustiger, maar ik was natuurlijk pompaf van de schrik. Ik begrijp niet wat ik verkeerd deed, ik wandelde heel rustig, reageerde heel rustig toen ik de weide binnen stapte...

Ik wil van die schrik van af. Ik wil me terug op mijn gemak voelen als ik bij hem ben.
Weet iemand hoe ik hem leer 'respect' te hebben? Hier bedoel ik mee: reageren als ik hem wat wegduw enz.
En hoe leer ik hem rustig te blijven als ik in de weide kom?

Ik dacht aan parelli maar wat als hij dan weer begint te bokken?

fuego3

Re: Hoe leer ik mijn paard respect hebben/rustig te blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:53

niet met voedsel de wei in gaan ,
niet uit de hand voeren, en veel grondwerk gaan doen met hem , het liefste niet in de wei maar in een bak oid. en het klinkt als of je harder op moet treden.
achteruit is dus ook achteruit , eerst op comando , lukt dat niet op hardere stem , lukt dat niet tik op de borst met je hand of halstertouw.en dat alles met zoveel mogelijk (vol) vertrouwen.

omdat het best zware beesten kunnen zijn tinkers , zou ik er ook goede begeleiding bij gaan zoeken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:57

wat je zelf al aangeeft. het paardje heeft geen respect voor je.
je bent te lief voor haar geweest. ik denk ook niet dat het paard kwaat in het zin heeft, maar ze denkt dat ze hoger staat dan jou in rang.

je moet het paard dus weer opnieuw wat gaan opvoeden en duidelijk maken dat jij de baas bent
op welke manier je dat wilt doen moet je zelf bekijken, wat het beste bij je past.
maar wat bij alles belangrijk is is dat je consequent bent en dat het paard respect voor je gaat krijgen.

succes

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:00

Ik zeg Grondwerk dmv les. Niet zelf gaan klooien ermee! Deze tinker heeft geen respect want hij weet echt wel waar zijn hoeven, neus, borst zich bevinden. Dit is niet speels of knuffelen, dit is lomp, dominant, respectloos. En zo te horen gaat ie elke keer een stapje verder met uittesten en krijgt ie meer ruimte. Dus neem er een goede instructrice bij.

NB: Ook lomp en lief gedrag kan respectloos zijn en is ook allemaal een teken dat ie je niet als leider ziet. Maar meer als maatje. Het hoeft niet gemeen te zijn om toch dominantie/ rangorde spel te zijn.

(Ik spreek uit ervaring, heb een Fries. Die is net zo lief en ook lomp. Maar heeft inmiddels WEL respect voor mij en mijn persoonlijke ruimte)

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:02

fuego3 schreef:
niet met voedsel de wei in gaan ,
niet uit de hand voeren, en veel grondwerk gaan doen met hem , het liefste niet in de wei maar in een bak oid. en het klinkt als of je harder op moet treden.
achteruit is dus ook achteruit , eerst op comando , lukt dat niet op hardere stem , lukt dat niet tik op de borst met je hand of halstertouw.en dat alles met zoveel mogelijk (vol) vertrouwen.

omdat het best zware beesten kunnen zijn tinkers , zou ik er ook goede begeleiding bij gaan zoeken.

Er is dus een rijbak ter beschikking, maar sinds een paar weken staat hij in een andere wei (paar meter verderop) en als ik hem eruit haal, moet hij door een deurtje niet breder dan een gewone huisdeur. Ik weet dus niet goed hoe ik hem eruit moet halen. Ik heb schrik wanneer ik hem erdoor leidt, dat hij me omver gaat lopen.
Misschien dus eerst grondwerk proberen in de weide. En als ik dan genoeg zelfvertrouwen heb, naar de rijbak.
Alvast bedankt voor je reactie!
Mits ik nog studente ben, heb ik niet super veel geld ter beschikking om begeleiding te betalen. Het is ook niet mijn eigen paard.. En ik woon in België...
Laatst bijgewerkt door _troetel_ op 21-03-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:04

Weten jullie misschien goede lesgevers in de buurt van Belgisch limburg om les te krijgen met grondwerk? Ik heb er echt veel voor over om Hannes eens tegoei op te leren. Hem leren wat respect is..
Ik kan natuurlijk er geen 1000den euro's tegenaan gooien. Maar ik hoop dat dat ook niet nodig zal zijn..

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:51

nou ik zou niet op de wei aan de gang gaan , voor de helderheid , is het wel fijn om werk en vrije tijd te scheiden , kan de eigenaar van de tinker je niet helpen ?

ik zou idd toch begeleiding gaan vragen aan iemand want als je hem nog niet eens mee kan krijgen door een deur (niet rot bedoeld) klinkt het echt alsof je het alleen niet gaat redden met deze tinker.

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 23:07

Ik heb hem altijd onder controle kunnen houden. Hij was wel wat 'puberachtig' daarmee bedoel ik gras zien en niet meer van het gras willen weggaan. Maar dit lukte me aardig om hem te baas te zijn. Hij heeft nooit me schrik aan gejaagd tot die stamp. Ik moet zeggen, ik heb hem nog niet geprobeerd om door de poort te krijgen. Ik heb voordien altijd een weideafsluiting gehad die ik kon opendoen (draden eraf halen of hoe moet ik dat uitleggen) maar dan had ik een opening van anderhalve meter of meer.
Mits het deurtje zo smal is, heb ik wat schrik dat hij gaat verschieten van de kleine opening.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:54

Hier moet je echt heel erg mee opletten, hij ziet jou nu niet als zijn leider, en dat is het grootste probleem nu.
Neem dus les van een goede instructeur/trainer die met deze materie ook ondervinding heeft, want echt niet iedere lesgever paardrijden, kan dit onderdeel goed naar voren brengen.
succes.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:25

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en op dit ogenblik is hij duidelijk leider over jou.
Om te bereiken dat hij respect voor je heeft en rustiger zal zijn moet je zorgen dat hij jou als leider gaat aanvaarden en dat hij zich gedraagt als ondergeschikte.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats in de rangorde te leren.
Doordat hij jou zal gaan respecteren zal jij je schik overwinnen omdat je hem beter leert vertrouwen, ik spreek uit ervaring.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken .

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:30

Het lijkt op dominantie. Vooral het pletten en ongevraagd komen "halen" van snoep. Probeer een denkbeeldige cirkel om jezelf heen te trekken. Dit is je persoonlijke ruimte. Binnen die ruimte mag hij niet ongevraagd komen. Als hij dat wel doet, even naar achteren zetten. (Als je niet weet hoe dat moet, moet je je even verdiepen in grondwerk). In ieder geval niet meer met voer de wei in. Gebruik voer enkel als beloning na het werk of na een oefening (ook hierbij opdringerigheid afkappen).
Het door die deur lopen heeft te maken met vertrouwen. Als hij jou niet vertrouwt, zal hij niet lekker erdoorheen lopen. Ook dat is met grondwerk te verhelpen. Maar eerst moet jij er vertrouwen in hebben dat hij dat kan. Paarden voelen feilloos jouw twijfel. je kunt dit oefenen in de wei met andere voorwerpen (google maar eens op squueze game van Parelli). Dat idee zeg maar.
Succes!

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 19:51

Dankje voor jullie reacties!
Hannes is inmiddels in zijn oude weide geplaatst. Hier staat hij in een weide langs 2 paarden en kan hij er lekker mee crossen. (ervoor stond hij in een weide waar hij geen paarden zag) Blijkbaar doet die oude wei hem goed want hij is pakken en pakken rustiger! Eigenlijk zoals voordien voor de stamp en het te dominant worden. En nu kan ik hem veel makkelijker in de rijbak laten en heb ik weer de grote opening ipv het kleine deurtje.
Hij duwt wel nog steeds een beetje maar dat ben ik aan het aanpakken door kordaat maar rechtvaardig te zijn. Ook ga ben ik reeds begonnen met grondwerk zodat ik een betere band krijg met hem.

Ik ben super blij dat hij terug rustiger is, en ook gelukkiger lijkt me. Nu heb ik terug vertrouwen als ik bij hem ben, ik ben niet meer bang. Dit komt natuurlijk ook ten goede bij het grondwerk.
Ik neem nu enkel wat voer mee als ik zijn halster aan doe want als hij eet, staat hij stil. Maar eens het halster aan, heb ik geen voer bij me. en idd, veel minder geduw en gezoek naar de wortels!

dikke merci voor de reacties! ik ga zeker hier wat van toepassen!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:11

ja het is idd erg belanrijk dat paarden soortgenoten bij zich hebben om mee te communiceren , dus kan wel zijn dat hij dat zo gemist heeft dat hij raar ging doen tegen jou , fijn dat het nu beter gaat en dat je nu bezich bent met grondwerk om de band te verbeteren.
denk er wel om dat je hem nu tijdens het grondwerk echt niet gaat belonen met lekkers omdat hij zo braaf is , dat kun je als afsluiter wel doen uiteindelijk in een emmer als je klaar bent.

suc6 de komende tijd ;)

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 21:28

dankje!
ik probeer hem helemaal geen snoepjes meer te geven wanneer ik met hem bezig ben, enkel op het einde als ik hem terug in de weide heb gezet (dan sta ik buiten de weide) als 'goed zo, goed gewerkt' dan geef ik hem wat brood of een paar wortels

Ik had deze topic ook op de belgische bokt gezet en ga nu de reacties van beide sites in mijn achterhoofd houden.

Men zei me ook het voer proberen te vervangen door een handeling bv krabben op de schoft . Hiermee ben ik begonnen en het heeft resultaat! :D Hij vind het fijn en blijft toch rustig, geen geduw voor wat lekkers gewoon die ogen die zeggen 'hey das fijn'. Ofja dat zie ik erin ^^