Paard verkopen voor pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij je paard verkopen om een pony voor dochter te kunnen kopen?

1. Ja
9 (14%)
2. Nee, nooi van mijn leven
46 (73%)
3. Misschien (leg uit wanneer wel/ niet)
8 (12%)

Totaal aantal stemmen: 63

Zilfstar

Paard verkopen voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:04

Allereerst: nee ik ben het niet van plan, maar doordat nu meerdere mensen in mijn omgeving erover begonnen (man, schoonmoeder, kennis) vroeg ik mij het volgende af... :D

Wij hebben een Friese ruin, 7 jaar. Kenmerken: lief maar lomp. Soms kijkerig en onzeker, maar onder het zadel braaf. Grote knuffel en grote vriend van kinderen.
Ik heb al enige tijd niet echt gereden (heb daar mijn redenen voor maar gaat nu even te ver om uit te leggen) en ben dat weer rustig aan het opbouwen. Ik doe longeerwerk, lange lijnen, grondwerk en ben van plan hem deze zomer trekwerk (slepen) bij te gaan brengen. Heb een geweldige klik met hem.
Zoon van 9 is echt dikke maatjes met hem. Durft alleen op dit paard rond te stappen en op verder geen enkel ander paard. Paard is voorzichtig met hem.
Dochter van 6 rijdt op hem aan de longe, zet hem zelf in draf en galop en leert nu met nepteugels (neckrope) rijden en lichtrijden.

Maarrrr zowel dochter als ik hebben een wens: een pony voor dochter. Ze heeft nml een erg goede zit, pakt het rijden snel op en is er aan toe om zelf te gaan sturen. Dat lukt op de fries nog niet zelfstandig want hij is de komende jaren te sterk voor haar (trekt teugels uit handen bijv.)

Zoon lijkt een pony erbij ook wel leuk, wil er grondwerk en longeren mee doen en de stal uitmesten als zusje rijdt :Y) Maar wil er niet op rijden (zegt ie nu) want daarin vertrouwt hij alleen ons paard . Ook voor zoon is de fries te sterk zeker als ie in draf zou gaan. Vanwege de angst daarvoor loopt paard dus ook met hem momenteel weer aan de longe.

Ikzelf zou de pony erbij willen hebben :D , volgens manlief gaat dat voorlopig nog niet (vooral vanwege stalkosten etc en deels tijd)

Paard verkopen: Ik moet er niet aan denken en wordt al misselijk bij het idee! Kinderen ook, die willen hem echt niet missen.

Nu zeiden in 1 week tijd 3 mensen afzonderlijk tegen mij: waarom verkoop je je paard niet en koop je er een pony voor terug. Je rijdt momenteel bijna toch nooit }:0
Vraag is dus: WAT zou jij doen? Zie poll

EllyC

Re: Paard verkopen voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:34

Ik zou lekker je paardje houden. Die kinderen houden het vaak na 1 x rijden in week al voor gezien mede door de jonge leeftijd soms dan al na max. 10 minuten.
Kijk gewoon eens in de buurt naar een leuke verzorgpony voor een paar x in de week. Die zijn er vaak genoeg in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:39

Als je redenen heb om je paard te verkopen. Die ook tot verkoop zouden leiden als je geen paarden dochter zou hebben.
Snap ik wel dat je dan je volgende paard zo selecteerd dat zij er dan ook op kan...

Maar ik zou niet als je een paard heb en je heb er enorme klik mee, alleen je dochter kan er niks mee... dan zou ik hem niet verkopen.
Ze kan dan als je geen geld voor een 2e heb een pony verzorgen of leasen ofzo als ze het 1x per week op de manege niks vind.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:40

Zilfstar schreef:
Nu zeiden in 1 week tijd 3 mensen afzonderlijk tegen mij: waarom verkoop je je paard niet en koop je er een pony voor terug. Je rijdt momenteel bijna toch nooit }:0

Waren dat mensen met paarden of niet?
Ik zie dat soort reacties toch vaker uit de hoek komen van mensen die denken alsof het een auto is en zelf geen (echte) ervaring hebben met paarden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:41

als ik het kan betalen om er een pony bij te kopen doe ik dat liever.
wanneer dit niet lukt zal ik een alround pony willen kopen(voor de sulky en echt lief voor mijn kind die ik dus nog niet heb)

maar ik heb nu al 4 paarden staan dus het moet mogelijk zijn;) btw 1tje te koop voor wie wil;)

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:42

Heel simpel: ik zou nooit mijn paard opofferen, voor niets of niemand niet!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:45

Ben jij gek, die goedzak de deur uit.. :D :D
Geniet altijd van jouw topics. Je hele gezin kan daar van genieten.
Lekker sparen voor een pony voor de kinderen, ze worden ook wat groter dus je kan straks mooi een grotere pony kopen. Groeien ze daar in ieder geval niet uit.

Kinders eerst op les sturen bij een manege oid zodat ze aan hun eigen zit kunnen werken. Die is toch anders op je grote, logge Fries dan op een pony.

pegster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:51

kleine meisjes worden groot...en sterker en beter in rijden.
ik zou je fries niet verkopen.
ik zou eens rondkijken of je niet ergens een verzorgpony kan vinden die ze door kan rijden.
maar ik zou je fries niet opgeven voor een pony die later weer ingeruild moet worden door paard...ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen aangezien de klik er is met de kinderen en paard en met je zelf en paard !

succes

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:06

Zie je wel :D Ben dus niet gek hahahaa.
Ons paard blijft ook idd gewoon hoor! Op onze stal kan dochter eerdaags lessen op een C-pown en als ze 8 is rijdt ze onze Fries onder mijn kont vandaan denk ik :+

superwoman schreef:
Zilfstar schreef:

Waren dat mensen met paarden of niet?
Ik zie dat soort reacties toch vaker uit de hoek komen van mensen die denken alsof het een auto is en zelf geen (echte) ervaring hebben met paarden.

Nee allemaal mensen ZONDER paarden of paardenervaring. Nou ja. Op mijn man na dan, maar die heeft weinig binding met ons paard. Ja buiten zetten, wei uitmesten, vind ie allemaal leuk. Maar met ons paard doet ie niks, dus maakt hem niet uit of we hem hebben of een andere knol zeg maar }:0

Ben wel benieuwd naar de mensen die JA hebben ingevuld trouwens. Want ik lees tot nu toe de reacties van NEE stemmers :P

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:06

Ik zou het niet doen. Voor je zoon hoeft het niet en je dochter is nog heel jong. Als ze 9 of 10 is is ze ook nog jong genoeg voor een eigen pony. Dan zijn die kinderen ook net even wat sterker en kunnen ze meer rijden dan met 6. En tegen die tijd is het wellicht financieel wel mogelijk om er eentje bij te hebben.
Laat die kids nog maar even lekker hobbelen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:10

ik zou het niet doen, want hoe lang zijn je kinderen geintresseerd in de pony. En dan heb jij je maatje wel weg gedaan.
Daarbij worden je kinderen groter en zullen zij in de toekomst wellicht wel op jouw paard kunnen rijden.

Ik zou voor een andere optie gaan, kinderen op rijles en tzt misschien een verzorgpony.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:23

Ze is nog maar 6 jaar! Wacht eerst maar eens tot ze wat groter is, misschien vind ze paardrijden wel helemaal niet leuk meer over een jaar..
Tot die tijd lekker laten hobbelen op de fries!

Kan je in de tussentijd geld opzij zetten voor een leuke pony!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:25

ik zou het nooit doen
op een paard kan iedereen (als je naar postuur kijkt) rijden, en er zijn altijd oplossingen voor de probleme, (bv voor het teugels uit handen trekken kun je desnoods nog altijd een losse bijzet eraanhangen zodat hij de kinderen niet uit het zadel trekt (en ja, ik weet dat het niet jouw keuze zou zijn, maar het kán :D) )
op een pony kun jij geen lekker ritje maken
bovenstaande mits jijzelf een goede combi bent met je paard

stel dat jij en je paard toch niet passen, kun je wel opteren om te verkopen en een kleiner model terug te nemen (bv een fjord/haf/ijslander) waar je zelf ook nog op kunt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:31

En wat denk je als kinderen gaan puberen? Bij ons op stal zijn veel meiden van rond de 12/15 erg geneigd om er niet meer naar om te kijken, en dit zie ik zelf erg vaak.

Moet eerlijk toegeven dat ik tot een paar jaartjes terug soms ook liever bij mijn vriendje zat dan paardreed, gelukkig had ik toen nog geen eigen paard, dus was het te combineren, maar heb pas me paard gekregen toen me ouders merkten dat ik er toch wel over heen gegroeid was (dat puberen enz). Nu zit ik 6 ker per week in het zadel en onderneem met paardlief heel veel (van wedstrijden tot buitenritten).

Een bijrijpony is toch net zo leuk? En kost lang niet zoveel...

(ben wel benieuwd waarom je er bijna nooit opzit)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:39

ik weet niet hoe groot de stal is maar je zou er misschien een kleintje bij kunnen zetten
een welshje is niet zo groot

ik heb vroeger een rijpaard samen gehad met ons welsh-atje, ging prima

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:50

Ik zou het niet doen... Kinderen zijn vaak nieuwsgezind en veranderen weleens van hobby en dan zit je daar met een pony waar je zelf niet mee kan rijden ;-) Ik zou evt een pony erbij kopen (als dat haalbaar is) maar mijn eigen paard wegdoen? Nooit...
In mijn geval (heb geen kinderen, maar hypothetisch gezien) zou het sowieso geen optie zijn, mijn paard is niet echt euhm... hanteerbaar door anderen en zeker geen kids geloof ik :+ Maar hij gaat nooit weg. Jamais.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:17

Spater: nee pony bij in de stal is echt geen optie en wil stalhouder ook niet. Box is daar ook te klein voor, paarden moeten ruimte hebben vind ik.

Kelly: Ik PB je even