mijn paard verliest nog geen enkel haartje winterhaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CARAAA__

mijn paard verliest nog geen enkel haartje winterhaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:01

zoals de titel het al zegt verliest mijn paard geen enkel haartje.
mijn andere 2 zijn volop aan het ruiven maar zij nog niet
het is een 13 jarige oldenburgse merrie die een beetje ondervoed is geweest bij de vorige eigenaars en wij hebben ze een goede thuis gegeven.
maar ze verliest nog geen enkel winterhaartje?!
we zijn haar al vitamine aan het geven maar er komt echt niks uit.
zelfs niet als je trekt.
nu met dit weer als het wat mooier is merken we dat ze het best wel warm heeft met die dikke vacht..

wat is de beste oplossing?

en ohja als dit niet juist staat wil je het dan verplaatsen? :)

Roosje01

Re: mijn paard verliest nog geen enkel haartje winterhaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:00

heb je dr ook al lijnzaadolie gegeven? En anders zou ik overwegen haar te scheren

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:02

een rauw ei en lijnzaadolie! werkt perfect :D tenminste bij mijn oude dame van 22.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:06

Ik zou ook lijnzaad(olie) proberen! als dat niet werkt toch mss maar (gedeeltelijk) scheren. Zeker weten dat ze niks heeft?

@suus_pepper: van een rauw ei heb ik nog nooit gehoord! ik wist niet dat het goed was voor het ruiven (wist ook niet eens dat je het gaf aan paarden :o )
Laatst bijgewerkt door Ka_tje op 21-03-11 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:06

Ik zou niet scheren maar afwachten tot ze gaat verharen.
Kan best zijn dat dr biologische verhaar ritme een beetje achter loopt.
Geef idd vitamientjes bij en olie,als ze dan in de zomer nog zo'n dikke vacht heeft kan je altijd nog overwegen om te scheren,nu zijn de nachten nog koud en ook in April kan het nog vriezen dus laat dr die vacht maar effe houden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:54

Haemolytan werkt gegarandeerd.
Mijn merrie zat niet zo lekker in haar vel en nu ze dit krijgt knapt ze op en gaat als een speer door haar haar heen.
Met je ff zoeken op google is te koop bij paarden drogist en dochorse

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:48

Wat vitaminen en lijnzaad kunnen helpen, zelf pluk ik uiteindelijk mijn shet mix omdat hij neit alles zelf los laat.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 08:25

Ka_tje schreef:
Ik zou ook lijnzaad(olie) proberen! als dat niet werkt toch mss maar (gedeeltelijk) scheren. Zeker weten dat ze niks heeft?

@suus_pepper: van een rauw ei heb ik nog nooit gehoord! ik wist niet dat het goed was voor het ruiven (wist ook niet eens dat je het gaf aan paarden :o )

nee ze mankeert niks, veearts heeft haar helemaal onderzocht, bloed getrokken ...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:26

2 van de 3 paarden die hier lopen ruien ook nog niet, komt vanzelf.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:28

@Cara, ook geen wormen?
Dan willen ze ook nog wel eens slecht uit de vacht komen..
Je zou d'r een vitaminespuit kunnnen geven en volgende winter de hele winter wat lijnzaadolie bij kunnen voeren.. Dan heb je volgend voorjaar meer kans dat ze er beter uit komt :)
Hoewel naar mijn idee lijnzaadolie alleen maar is om een glimmende vacht te krijgen.. niet eentje die loslaat...
Sterkte!

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:30

DinkieToy schreef:
@Cara, ook geen wormen?
Dan willen ze ook nog wel eens slecht uit de vacht komen..
Je zou d'r een vitaminespuit kunnnen geven en volgende winter de hele winter wat lijnzaadolie bij kunnen voeren.. Dan heb je volgend voorjaar meer kans dat ze er beter uit komt :)
Hoewel naar mijn idee lijnzaadolie alleen maar is om een glimmende vacht te krijgen.. niet eentje die loslaat...
Sterkte!

nee want dat ziet ge ook in het bloed he :)
maarja we zullen nog even afwachten en anders toch scheren denk ik

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:38

Lijnzaadolie over het voer.
En als ze het echt te warm heeft, eventueel met een furminator rossen.
Of scheerapparaat erover.
En hoe is het paard gestald? Of staat ze op het land?
En hoe licht is de stal?
Verharen gaat vanzelf als de dagen langer worden, maar als de stal donker is, kan dat het verharen tegengaan.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:40

Cassidy schreef:
Lijnzaadolie over het voer.
En als ze het echt te warm heeft, eventueel met een furminator rossen.
Of scheerapparaat erover.
En hoe is het paard gestald? Of staat ze op het land?
En hoe licht is de stal?
Verharen gaat vanzelf als de dagen langer worden, maar als de stal donker is, kan dat het verharen tegengaan.

ze staat dag en nacht op de wei :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:38

lijnzaad en sedochol of ecuchol. Dit laatste ontgift ook de lever, dus 2 vliegen in 1 klap.

Mijn merrie was wel geschoren, maar verhaarde ook nog niet in april. zij had toen een lichte leverontsteking en moest aan de sedochol. op 2 weken tijd had ze een mooie zomervacht en kwamen al die korte kapot geschuurde haartjes los...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:36

mijn pony kwam vorig jaar ook erg moeilijk door haar vacht, werd bij de vorige eigenaar redelijk verwaarloosd.. toen heel hard borstelen dan gaan ze er wel af, en nu doen we lijnzaadolie over haar bix, nu komt ze heeel mooi door haar vacht :D

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:40

heel simpel lukt het niet en het word te warm met de dikke vacht scheren doe ik bij mijn opa pony ook...

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:32

En wat denken jullie van een jaarling? Wij hebben een minishet staan die nog compleet in zijn veulen/winterhaar staat .. volgens de DA is hij helemaal gezond maar hij laat nog niets los. Het is echt een bolletje wol en hij lijkt het ook niet warm te hebben. Vanaf wanneer moet ik me zorgen gaan maken? :=

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:35

1 van mijn paarden verhaart ook nog niet, terwijl de ander heel erg verhaart. Komt vanzelf wel :) Zolang ze het niet warm heeft laat ik de natuur gewoon z,n gang gaan :)

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:40

Ja hier ook één die de kat nog even uit de boom wil kijken. Ze is altijd al wat later dan de rest, maar laat nu ook nog niks los. Het weer blijft niet zo mooi als dat het nu is. Zou het gewoon nog rustig een paar week aanzien.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:59

Waarom wil toch iedereen in maart een glad velletje zien bij zijn paardenbeest?
Het is gewoon de tijd nog niet om nu al super glad te zijn,zeker de ruigbehaarde paarden doen er langer over en de jonge dieren ook.
Straks komt er weer flinke nachtvorst en staan ze te koud,laat die vacht lekker zitten als het 25gr of meer gaat worden kan men altijd nog drastische stappen nemen zoals scheren.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:03

dressagelady schreef:
En wat denken jullie van een jaarling? Wij hebben een minishet staan die nog compleet in zijn veulen/winterhaar staat .. volgens de DA is hij helemaal gezond maar hij laat nog niets los. Het is echt een bolletje wol en hij lijkt het ook niet warm te hebben. Vanaf wanneer moet ik me zorgen gaan maken? :=

Mee eens. Hier staat ook een veulen/jaarling van vorig jaar April.
In die vacht verdwijnt je hand gewoon nog helemaal. Hij is wel aan het verkleuren en ook aan het verharen maar het lijkt niet minder te worden :D
Tuurlijk hij met de grote aan het rennen is (die overigens al bijna zijn wintervacht kwijt is) dan krijgt hij het sneller warm. Maar dat komt vanzelf wel.

Ik zou absoluut niet gaan scheren meer in deze tijd van het jaar. :n Dan beschadig je de zomervacht! ;)

Succes er mee.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:40

Vind het toch wel veel per paard verschillen :j
Onze shet en oude fokmerrie haren als een gek, dat is bijna niet bij te houden met poetsen, en er lijkt ook geen eind aan te komen :n
Terwijl de drachtige merrie wel wat haar los laat, maar niet noemenswaardig veel.
En mijn ruin die geschoren is, is helemaal minimaal met verharen. Maar dat komt ook wel goed :j
Gewoon even aankijken en idd lijnzaadolie gaan voeren.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:50

Ik heb ook nog 2 bolletjes wol staan. Mijn 15 jarige merrie komt wel slecht van haar vacht af en verhaarde nu normaal nog helemaal niet, ben een tijdje geleden al begonnen met lijnzaad olie geven en nu laat ze wat vacht los. Niet overal maar benen enz. Dus tot nu toe ben ik erg tevreden :D (ook helpen bij haar de poetsblokken het best, heb alles geprobeert van normale ros tot zweetmes naar allemaal andere onthaarkammetjes en weet ik veel wat). Mijn andere bolletje wol van 1 jaar is al heel erg aan het verharen maar die heeft zo'n ijsberen vacht dat dat nog wel even gaat duren voor dat er af is.
Ik zou het nog even afwachten TS.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:59

Mijn arabier en mini shetlander verharen ook nog niet.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 14:03

funnyhorses schreef:
Waarom wil toch iedereen in maart een glad velletje zien bij zijn paardenbeest?
Het is gewoon de tijd nog niet om nu al super glad te zijn,zeker de ruigbehaarde paarden doen er langer over en de jonge dieren ook.
Straks komt er weer flinke nachtvorst en staan ze te koud,laat die vacht lekker zitten als het 25gr of meer gaat worden kan men altijd nog drastische stappen nemen zoals scheren.

ik wil helemaal geen glad velletje,
ik denk aan het paard.
Nu met dit weer staat hij te 'poffen' zal ik maar zeggen ze heeft echt een lange vacht!