Grote auto aanschaffen of kleine auto en grote huren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Grote auto aanschaffen of kleine auto en grote huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 15:39

Ik wil graag met mijn 2 paarden op pad kunnen, maar hiervoor heb je een behoorlijk grote auto auto nodig, zeg maar een enorme :+ En het nadeel van zo'n grote bak is dat het voor gewone ritten minder fijn rijdt, helemaal in de stad en vooral, dat zo'n bak in wegenbelasting, verzekering en brandstof enorm veel duurder is als een kleine auto.
Alternatief is dus een kleine auto aanschaffen en een grote huren voor de dagen dat ik op pad moet. Dat is een keer of 20/25 op jaarbasis. Nadeel daarvan is dat als je een keer weggaat je dan in één keer een klap geld kwijt bent, tuurlijk betaal je dat geld normaal toch wel, maar het voelt toch anders :+ Daarnaast lijkt het me ook niet heel praktisch om altijd in een klein wagentje te rijden en dan ineens in zo'n grote bak te stappen met ook nog eens een trailer erachter. Je kent die auto tenslotte ook niet goed. Van de andere kant heb ik ook een tijd een vrachtwagentje gehad naast mijn gewone auto en dat was toch ook elke keer weer even een omschakeling waarbij je direct een paard achterin hebt en dat viel reuze mee, nooit last van gehad zeg maar.

Ik heb zitten rekenen en als ik als kleine auto een renault Clio tegenover een santa Fé zet en bij de kleine natuurlijk ook huurkosten bereken van de huurauto kom ik op een verschil van ong 5000 euro op jaarbasis...

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie ervaring met het één of het ander? Meningen, ervaringen zijn erg welkom!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:44

Interessant, dit ga ik ook even volgen. Heb nu een dure, zware auto terwijl ik nauwelijks met de trailer op pad ga. Zonde dus...

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:47

Wij hebben 2 auto's, allebei zonder trekhaak. Dus niet heel praktisch, maar als mijn moeder met ponylief op stap wil of moet, dan lenen we de trailer en het busje van haar collega.
Op zich ook goed te doen hoor.
Ikzelf durf het niet. Ik wil alleen met mijn eigen auto of iets vergelijkbaars met een trailer rijden. Die ken ik immers.

Wat ik me af vroeg trouwens.. Die 5000 euro verschil he, heb je daar dan ook al de kosten voor de huurauto af gehaald?
Niet dat het 5000 euro zal kosten om een auto te huren, maar als je dat vergelijkt en dan het verschil in prijs ziet, kun je misschien toch overwegen om zelf maar een grote auto aan te schaffen.

Succes met je keuze! :)

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:53

Wij hebben een stads auto en een "paarden"auto.

De paarden auto staat vnl stil. Kost ook niet zoveel in de maand.
Alleen WA+ ruit verzekerd (22 euro p/m) en de belasting (50 euro p/m)
Bezine alleen als we op pad gaan.
Huren lijkt mij zelf niet zo heel handig. De drempel is toch groter om met trailer op pad te gaan.

Jaarlijks ben je dan iets meer dan 850 euro kwijt
Bij het huren? 50 euro per keer? (geen idee hoor, ik schat even)

Kun je 17 keer een auto van huren...(als mijn schatting klopt)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:57

Ben niet zo thuis in auto's... En al helemaal niet in wat het kost.
Maar is het niet een idee om een oudere zware grote auto kopen, als het dan toch voor ritjes met trailer is... Toch al een heel stuk goedkoper in aanschaf...

En dan voor verder een kleine auto er bij houden.

Edit: zie dat pip_nijn6 nagenoeg op hetzelfde doelt... :+
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 21-03-11 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:57

Wat voor auto heb jij staan Pip_nijn?
Wij hebben een grote auto waar ook een dikke 2 paardstrailer achterkan en ik ervaar het niet als vervelend met boodschappen doen etc.
Ik zelf heb een fiesta maar mijn ouders zullen nooit mijn auto pakken voor dorp/stad/boodschappen.
Hangt er maar net vanaf hoe je er mee rijd en hoe je inzicht is in het rijden en parkeren. Wij hebben een Seat Alhambra trouwens

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:58

Denk ook met huren dat het lastig is ivm trekhaak?. Weet iet of je daar al naar geinformeerd hebt?. Plus een vreemde auto en je paard erachter....ik weet niet.

Tip die ik je kan geven is een kleine goedkope auto en een paarden vrachtwagen.

Ik rij een clio van de zaak en rij ernaast dus de vrachtwagen. Daar heb ik een 90 dagen kaart op en daar betaal je je wegenbelasting op...ik ben dus dan 107 euro per kwartaal kwijt en dan nog 25 euro per maand kwijt aan verzekering. Voor de rest rijden ze op diesel je keuring is dan wel iets duurder maar het scheelt in de kosten.
Ik heb een oude dus niet zo'n splinter nieuwe wagen....niet te betalen.

mika11

Re: Grote auto aanschaffen of kleine auto en grote huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:00

Kan ook nog een kleine auto.
En voor de paarden zo'n klein paardenvrachtwagentje waar 2 paarden in kunnen.
Daar hoef je ook geen E rijbewijs voor te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:06

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:06

ik herken het probleem, al was een écht kleine auto voor mij geen optie omdat mijn auto de gezinswagen is en ik bijna altijd de 3 kinderen bij heb, en ruimte genoeg moet hebben voor al hun spullen en de boodschappen.
ik heb lang zitten zoeken naar een auto met voldoende trekkracht voor een 2-paardstrailer maar met een schappelijk verbruik.
uiteindelijk bleven er 3 opties over:
- volkswagen tiguan
- ford kuga
- mercedes glk

het is uiteindelijk de mercedes geworden, o.a. omdat die de grootste koffer heeft.
een dik jaar en 46.000 km later ben ik nog steeds heel blij met mijn keuze, en vooral met mijn verbruik van maar 6,4 l/100 km :D

@mika11: met zo'n lichte vracht moet je wel op het laadvermogen letten ;)
2 grote paarden gaat dan niet lukken.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:10

wij hebben hier ook 2 grote auto's ( Chevrolet pick up en audi a4 ) maar met de audi mag ik niet trekken omdat het de 'luxe' auto is.
De chevrolet is ouder als 25 jaar en dus belastingvrij!! Qua verzekering zit die ook in de oldtimer verzekering, dus die is nu niet zo duur meer. Ik zou daar eens naar kijken....
Houd dan alleen wel rekening met onderhoud. Wij zijn best wat kwijt aan onderhoud, maar de auto's doen het altijd!!

Edit, ik ervaar de pick up totaaaal niet als onhandig. Hij past net aan in een parkeer plek. Hij loopt 1 op 5 op gas, dus goedkoper als mijn audi ( 1 op 10 op benzine )... En hij mag wel gewoon 2300 kilo trekken :) Oh ja, en iedereen gaat voor je aan de kant :D
Laatst bijgewerkt door Oliebollie op 21-03-11 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:10

Dank jullie voor jullie overpeizingen. Het nadeel van 2 auto's, ongeacht of de 2de een grote is om de trailer te trekken of een paardenvrachtwagen is, is het feit dat je 2 x apk, 2 x kans op mankementen en defecten hebt en toch ook 2 keer wegenbelasting en bezine.
In de 5000 verschil heb ik idd een grote auto tegenover een kleine met 25 x per jaar huurauto gezet. Dat komt er dus niet nog bij. Huren is ongeveer 75 euro per keer en als je meer dan 100 km rijdt €0,17 per km. Dus ook zeker niet goedkoop. Ik had berekend dat ik dan voor 25 keer huren ongeveer € 2300,- op jaarbasis kwijt ben.

Het nadeel van een oudere auto vind ik overigens ook dat het toch minder betrouwbaar is. Ik heb al een keer met een vrachtwagentje met paard langs de kant van de weg gestaan en dat was echt niet lollig :n Ik wil wel heel erg graag betrouwbaar rijden, vooral omdat ik toch vaak ook lange ritten maak.

Paardenvrachtwagen heb ik gehad, maar er zijn er maar weinig die 2 paarden mogen vervoeren. En je komt tevens bij het verhaal dat als ze betaalbaar zijn ze ook oud en dus minder betrouwbaar zijn.

Hmmm, als ik mezelf zo terug lees lijkt de keuze al gemaakt :o En toch is het wel fijn om er even met andere mensen over te praten :j

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:12

dat ging snel, ik heb er geloof ik een jaar over nagedacht :')

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:13

Fojoe > Dat is idd nog een verschil, ik heb verder geen gezin en zit daardoor eigenlijk zo goed als altijd alleen of soms met een bijrijder in de auto. De achterbank zit echt zelden tot nooit iemand op, dus ik zou naar een echt kleine auto toe kunnen dan.

Die tijd heb ik niet :+ En ja, een ram he, nogal impulsief :+

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:16

Tja ik heb die van mij nu 2 jaar en nog geen problemen gehad...wist wel welk merk ik wilde hij is uit 1991.

Pech kan je altijd hebben ook met de grote auto of met de trailer...

Voor mij was dit de goedkoopste oplossing.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:17

en met die redenering heb ik ooit een ford ka gekocht.
een jaar later kwam er een kleine en mocht ik de ka weer verkopen omdat ik OF de kleine, OF de buggy er in kon krijgen :')

misschien is de volkswagen tiguan dan misschien toch iets voor jou.
die is nauwelijks groter dan een golf.
iene miene koffer, maar als je bijna altijd alleen zit kan je de achterbank neergeklapt laten zodat je toch je spullen kwijt kan :D

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:21

Even een tip: Houdt er rekening mee dat er (bijna) geen auto's met een trekhaak te huren zijn bij een normale autoverhuurbedrijf. Ik heb zelf 18 jaar een autoverhuurbedrijf gehad; het enige wat wij wel eens met trekhaak hebben gehad is een 9-persoonsbus.

Misschien dat een lokale garage ze wel heeft, dat weet ik natuurlijk niet, maar in de reguliere verhuurbedrijven kom je te niet tegen!
Reden: Je weet nooit wat de klant er achter gaat hangen... een opel corsa en dan een laadbak met gewaasen grindtegels erin.... krijg je wel een hele lange corsa hoor ;( }:0 }>

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:23

De Tiguan is dan wel weer een beetje boven budget :o

Ik heb met een verhuur hier om de hoek gebeld net en die hebben 2 wagens die 2000kg mogen trekken, een bestelwagen Mercedes sprinter en een 9 persoonsbusje, ook een sprinter.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:26

dropje2 schreef:
Even een tip: Houdt er rekening mee dat er (bijna) geen auto's met een trekhaak te huren zijn bij een normale autoverhuurbedrijf. Ik heb zelf 18 jaar een autoverhuurbedrijf gehad; het enige wat wij wel eens met trekhaak hebben gehad is een 9-persoonsbus.

Misschien dat een lokale garage ze wel heeft, dat weet ik natuurlijk niet, maar in de reguliere verhuurbedrijven kom je te niet tegen!
Reden: Je weet nooit wat de klant er achter gaat hangen... een opel corsa en dan een laadbak met gewaasen grindtegels erin.... krijg je wel een hele lange corsa hoor ;( }:0 }>

Klopt dan krijg je een busje en die is 2x zo duur toch sneu geld....

Meeste autobedrijven hangen er idd geen trekhaak onder...ivm de trucs die mensen uithalen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:27

let wel op als je voor een bestelbus of iets dergelijks gaat, die verbruiken vaak behoorlijk veel brandstof.
als je veel kilometers maakt, komt een hogere aankoopprijs op termijn goedkoper uit.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:30

dropje2 schreef:

Klopt. Mijn man verhuurd busjes, allemaal zonder trekhaak.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:06

Is een busje op zich dan geen optie? je bent dan wel meer kwijt in wegenbelasting en diesel maar ook zoveel voordelen met een bus, je kunt er behoorlijk wat in kwijt :)
Ik rij een Mercedes Vito en gebruik m gewoon ook als stadsauto en nooit moeite om te parkeren want hij is net zo groot als de gemiddelde stationauto. En er kan een trailer achter met 2 paarden.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:13

Heb je een btw nummer? Kun je grijs rijden.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:55

Ik heb wel een btw nummer, maar val onder het klein ondernemerschap. Kun je dan ook grijs rijden?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:54

Wij hebben onlangs een Renault Koleos aangeschaft. Rijdt heerlijk, is een luxe auto maar kan met gemak de trailer trekken. Hij rijdt 7,4 / 100 km diessel.
Wij hebben m met 1000km op de teller gekocht en daardoor 5000€ minder betaald.
(demo modellen van de garage zijn vaak ook een stuk goedkoper met maar heel weinig kilometers).

Wat ik nu vooral fijn vind is dat je niets meer hoeft te regelen alvorens met de paarden weg te kunnen. Voorheen leende ik een auto, wat een gedoe....