2 jarige hengst wordt vervelend onder het wandelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

2 jarige hengst wordt vervelend onder het wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:45

Hoi Allemaal!
Met mijn 2 jarige hengst ondervind ik momenteel een probleempje,
Meneer is gewend om gewoon normaal een stukje met mij uit wandelen te gaan
en gedraagd zich meestal erg netjes.

Hij heeft een periode gehad dat hij niet te houden was heb toen met een
hengstenketting en zweep gewerkt. Zweepje voor zijn borst houden en hij mag er niet doorheen drammen.

Sinds deze week merk ik dat hij gewoon weer vervelend wordt (hengstenketting en zweep liet ik al een paar
maand achterwege) Hoe verder we van de stal afgaan wil hij zich steeds omdraaien ook gaat hij vaak
stilstaan en wil dan niet meer vooruit. Als ik hem vooruit trek rentie snel om mij heen om vervolgens met een rotgang
terug te gaan of hij duikt met zijn neus naar het gras of loop mij gewoon voorbij en loop ik er met moeite achteraan.

Vandaag heb ik de zweep er even bijgepakt maar meneer werd helemaal gek en probeerde
ervandoor te gaan. Toch nog even goed geëindigd door hem nog wel even te laten luisteren.

Ohja vandaag liepen we samen met zn vriendje een andere paardje en hij bleef gewoon zijn vervelende gedrag
vertonen dus daar kan het ook niet aanliggen.

Iemand tips om mijn wilde hengst in bedwang te houden??? :')

Amalarab

Re: 2 jarige hengst wordt vervelend onder het wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:50

Staat hij veel op stal? Mss heeft hij veel energie over? Voor de veiligheid kan je de hengstenketting weer gebruiken of evt castreren?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:52

Geen rijtechnisch probleem.
Verplaatst van RT-P naar OPG.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:52

nee staat van smorgen 8 tot savons 7 buiten. Castreren wil ik nog niet doen in verband met keuringen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:54

De lente komt er weer aan en daarmee gaan de hormoontjes opspelen. Als je hem niet wil castreren en al met hengstenkettingen en zweep hebt gewerkt, zijn er in mijn ogen twee opties.

1) Niet meer met hem wandelen
2) Aan het werk zetten, grondwerk met hem doen om de verhoudingen recht te zetten. Alleen loop je dan wel risico dat hij je gaat uitproberen en dan moet je heel stevig in je schoenen staan.

Als je met hem de keuringen inwilt, en hem nu thuis hebt staan (staat hij ingeschaard, heeft hij geslachts- en leeftijdsgenootjes waar hij zijn speeldrift op bokt kan vieren) zou ik niet meer met hem gaan wandelen.
Safety first....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:55

Hihi leuk he, 2-jarige hengsten, heb zelf ook zo'n lekker eigenwijs sujet :+

Zoals je t opschrijft komt t op mij over als een dominantieprobleem.. Mijn 2-jarige zit nu iig ook in zo'n fase dat ie gaat testen of ie niet stiekem stoerder is dan ik, al moet ik zeggen dat t zich met de wandelingen beperkt tot wat gehuppel aan een ontspannen lijn.. Denk dat het niet onverstandig is om je wat te verdiepen in grondwerk en dergelijke, dat helpt vaak heel goed om de verhoudingen recht te trekken.

Hoe is hij verder in de omgang? En weet niet of castreren een optie is? Geeft natuurlijk wel een stuk meer rust als je verder geen plannen met hem hebt als hengst :j

Ah zie dat castreren idd geen optie is :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:58

Hij is verder erg braaf hoor komt naar me toe in de bak kan hem zo bij de andere weghalen, kan hem ook overal aanraken, staat meestal stil op commando, gaat draven op commando alleen dat gedeelte onder het wandelen zit me dwars aaargh.

En grondwerk? wat voor oefeningen zou i kdan moeten doen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:02

Wat je iig t beste kunt doen (imo althans) is te beginnen met er een goed boek oid over aanschaffen :j Ben zelf groot fan van t boek van Inge Teblick, heet ''Grondwerk met paarden, van spelen tot gymnastiseren''. Staat enorm veel informatie in, veel meer dan wie dan ook hier op bokt zo ff kan tikken :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:02

Deze oefeningen (bekijk even alle filmpjes)

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

Methode die gevolgd wordt is Clinton Anderson, onloopt Parelli niet zoveel.
Pat Parelli waarschuwd overigens voor het omgaan met een hengst als je kennis nog niet op een niveau is dat je hem veilig aankunt...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:04

OHja hij heeft wel leeftijdsgenootjes die ook allemaal hengstje zijn! vanaf april/mei gaattie weer 24-7 op het land in natuurgebied.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:04

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:13

NienkeNiels schreef:
OHja hij heeft wel leeftijdsgenootjes die ook allemaal hengstje zijn! vanaf april/mei gaattie weer 24-7 op het land in natuurgebied.

Meen je dat na alle adviezen ivm met zijn situatie :\ lijkt mij totaal niet verstandig....

Je zegt dat hij nu al veel hengst is qua gedrag, dat wordt geheid ravotten, stoeien en vechten met leeftijdsgenoten!
Die 2/2,5 jarige hengsten zijn echt niet zachtzinnig met elkaar en klauwen echt hardhandig tegen elkaar op en werpen elkaar op de knieën!
Dat kan zijn beschadeging en situatie alleen maar verergeren! Ik zou het niet doen....
In zijn geval is het beter alleen in een afgezette paddock, bak-of wei alleen tot na zijn castratie.(met zicht op andere paarden)
Dat heb ik destijd met mijn wobbler ook gedaan...tevens heb ik hem bij een hengstenhouder gezet, die raad weet met grote stoere kerels met (hengsten)spatjes ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:32

Ik begrijp uit bovenstaande dat dit paard degene is die Wobbler heeft. Is dat correct?
Wil je echt met een paard met Wobbler naar hengstenkeuringen toe?
Wil je met een paard met Wobbler eventueel gaan dekken?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:34

Ik heb totaal geen ervaring met wobblers... Maar weet wel hoe jonge hengsten spelen, en das idd alles behalve zachtzinnig.. Mijn pony is in een week 2x zo breed geworden in zn borst toen ie met andere jonge hengsten kwam te staan ipv redelijk jonge ruintjes.. Gaat er echt niet schattig aan toe, hoop gesteiger, klappen, bijten, bokken enz.. (al moet ik zeggen, heb in 2 maanden nog niet 1 wondje gezien dus t gaat ook weer niet gemeen..)

cassidy; dat vroeg ik me idd ook al af.. Maar weet niet in hoeverre dat erfelijk is etc etc.. ? Als het een mooie hengst is die echt iets toevoegt, een absoluut paardwaardig bestaan kan hebben en wobbler niet erfelijk is kan ik begrijpen dat TS ermee naar de keuring wil..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:38

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:41

Cassidy schreef:
Ik begrijp uit bovenstaande dat dit paard degene is die Wobbler heeft. Is dat correct?
Wil je echt met een paard met Wobbler naar hengstenkeuringen toe?
Wil je met een paard met Wobbler eventueel gaan dekken?

Cassidy er staat keuringen...ts bedoeld medische keuringen (paard moet over een tijd weer naar de kliniek)

En zomaar een stuk tekst over ataxie/wobbler van internet plukken zonder enige kennis en ervaring zet geen zoden aan de dijk....
Ts heeft genoeg advies gekregen, veeartsen raden aan om wobblers niet te castereren en zo lang mogelijk hengst te laten,
dit ivm testosteron/bespiering, de beknelde zenuwen(aangetaste gebied) worden dan meer ingekapseld/op zijn plek gehouden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:48

Typisch hengstengedrag, ze kunnen kipmak zien op stal en later onder het zadel maar gaan uitproberen als ze een gaatje zien. Voorkom dat hij zijn zin krijgt dus niet meer wandelen. Hij mag er gewoon niet vandoor gaan want dat wordt een gewoonte. Hersengymnastiek werkt vaak erg goed. Dan hebben ze iets anders aan hun hoofd dan de pubertijd. Dus ga wat met hem aan de gang, wat in het mogelijke ligt van zijn problemen.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:54

Er is de concord leader. Ik vind het een goede oplossing voor paarden die om de een of andere reden moeten aan de hand gestapt worden en te wild zijn. Je vindt het op [http://www.miekeverdonk.com

Dit lost natuurlijk het dominantiegedrag van je hengst niet op. Anders zal je moeten overgaan op een hengstenbit en zeker grondoefeningen doen met hem om je leiderschap te bevestigen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 09:40

Dit paard is inderdaad de wobbler uit mijn onderschrift Castreren is dus nog geen optie i.v.m hij zo lang mogelijk hengst moet blijven. En ik toch als alles goed komt toch met hem naar keuringen wil gaan!

Mijn hengst staat van het zomer met 3 leeftijdsgenootjes die ook bijna allemaal een verleden hebben en dus eigenlijk heel rustig zijn. Sóchtends als ze eruit gaan is mijn paard ook erg rustig als hij in de bak is en stoeit eigenlijk bijna niet.

Ik ga de sites eens bekijken.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 09:43

Verder toont mijn paard absoluut geen hengsten gedrag buiten het dominante gedrag onder het wandelen. HIj heeft gister nog met een merrie staan neuzen alsof het gewoon een hengst/ruin was en geeft er niets om. Ook hangt hij echt niet de macho uit in de bak maar is erg rustig..
De arts heeft mij inde kliniek geadviseerd om hem Wel met andere paarden buiten te zetten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:43

Lijkt me juist heerlijk voor hem om het natuurgebied in te gaan nu hij nog zo jong is...en laat het wandelen dan even voor wat het is.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 09:45

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:30

Ik heb vandaag weer gewandeld met hengsten ketting en zweep maar meneer was heel erg braaf bleef steeds achter me en heb de zweep amper hoeven gebruiken. Op het begin even op zn plek gezet toen probeerde hij 1 keeer langs me te rennen. Heb hem toen 2 ferme tikken op zn borst verkocht en toe nwas het klaar jeee happy me :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:28

Dat is mooi, die van mij sprong gewoon door me heen. Dat is pas beter geworden sinds hij aan het werk is.