Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

superwoman schreef:tja, wandelen en wandelen zit verschil in. Mestal willen de pony's wel bij elkaar blijven, maar blijkbaar is dat niet belangrijk genoeg voor de merrie. Persoonlijk denk ik dat je niet goed bezig bent geweest met haar mee "te slepen" als je er al moe van werd.
Als ze lang over haar eten doet, kan het een tandenprobleem zijn - wat ook het schrale en gebrek aan energie zou kunnen verklaren.
Maar het kan ook zo zijn dat ze gewoon geen motivatie heeft om mee te lopen, zeker niet wanneer er aan der wordt getrokken.
Cassidy schreef:Klinkt als een respectprobleem, en niets lichamelijks.
Kijk even naar dit filmpje, in het begin gaat het over paarden die aan je voorbij stormen aam de hand, later over paarden die niet vooruit te branden zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU
Mijn advies is om grondwerk met dit paard te doen, en op het moment dat hij een grondwerkstokje of een zweep kent (in combinatie met touwhalster en leadrope) kan de eigenaresse het advies opvolgen van de beste man. Druk houden naar voren met de leadrope en het touwhalster, wijkt hij daar niet voor (dus gaat hij daar niet sneller door lopen) tikje op zijn kont. Terwijl je ernaast loopt.
Maar als je grondwerk met dit paard mee gaat nemen is dit probleem over.
De eigenaresse moet ervoor waken dat ze het paard mee gaat sleuren en teveel druk op het hoofd gaat houden. De eerste - natuurlijke - reactie van een paard is namelijk terugtrekken, zich laten meesleuren. Ze moet hem leren wijken voor druk, op elk deel van het lichaam, en dus ook dat hoofd. Pas als dat er goed inzit, kun je door druk naar voren het paard laten versnellen, en bij geen reactie, van achteren bijdrijven.
janflicka schreef:Ik heb haar niet letterlijk voorgesleurd![]()
Maar het was even om aan te geven hoe tergend langzaam ze liep.
Toen ze als veulentje het meelopen niet begreep,stond ik soms een kwartier geduldig te wachten,trok niet aan het touw maar behield slechts de druk erop.
Dat had ze heel snel door,en weet dus dat de druk verdwijnt als ze ook maar een stap vooruit doet.
Ze kent het principe dus prima...alleen lijkt ze nu zoiets te hebben,ik bepaal wel hoe hard ik wil lopen.

Cassidy schreef:Dus wijken voor druk op het hoofd kent ze.
Dan tikje op haar kont erbij als ze echt geen aanstalte maakt om door te lopen.
Cassidy schreef:Mag ik vragen hoe vaak er mee wordt gewandeld? Ze kan ook gewoon verveeld zijn. Of overvraagd.
aeolusnr1 schreef:Je bent nu zelf dit gedrag aan je paardje aan het aanleren, williswaar doe je dit onbewust, en wil je dit eigenlijk ook niet , maar het is wel zo.
Jij probeert jouw paardje vooruit te trekken en hij zegt ok das een leuk spelletje we zullen eens zien wie hard kan trekken, en jouw paardje speelt het spelletje gewoon mee.
Dus met andere woorden in gewone mensentaal, je bent nu dus verkeerd bezig met je paard.
Neem wat les in grondwerk en leiden en begeleiden van je paardje en het zal dan wel goed komen.