Waarom rijd ik nog met cap ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Waarom rijd ik nog met cap ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:36

Ik keek vandaag eens naar mijn cap

Ik wou mijn cap laatst verkopen aan een bokker, maar toen ik hem eigenlijk op wou sturen, ik marnix overleden en heb ik hem als soort 'herrinering' aan de goede tijden gehouden, hier had ze gelukkig geen problemen mee

maar sinds die dag is mijn cap echt vaak gevallen, 3 keer uit mijn kastje op de manege, een paard heeft erin gebeten, ben er ook nog 1 keer mee gevallen van een paard (of dat op mijn hoofd was weet ik niet, maar er zat zand op) en nog een keer dat die uit mijn handen gleed..

ik vraag me eigenlijk nog wel af of deze cap veilig is, toch blijf ik ermee rijden, het geeft me een veiliger gevoel als ik hem op heb, maar als ik er over nadenk, zal het niet veel uitmaken of ik met of zonder rijd :P

als ik een nieuwe cap wil moet ik die zelf betalen, maar dan wil ik graag een harry's horse, maar die zijn alweer 60 euro... dus dat gaat dan weer aan de aankoop van een nieuw paard af....

zucht :')

HTM

Re: Waarom rijd ik nog met cap ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:42

Ik zou maar met blijven rijden.
En misschien ook maar een nieuwe kopen..
Je hebt ook helmen die op de van HH lijken en minder kosten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:43

Ik zou maar een nieuw kopen... :Y)
Of in ieder geval laten controleren...

moet niet zo zijn dat je eens valt op je hoofd en je cap uit elkaar valt... Je hebt maar één leven, één hoofd, en een stel hersenen...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:45

Als je cap zo vaak is gevallen dan vraag ik me af of het nog veel bescherming zal bieden mocht je wel verkeerd vallen. Ik zou dan toch voor veiligheid gaan en kijken naar een nieuwe cap, misschien kun je met je ouders overleggen of ze een bedrag willen geven dat ze van je verjaardagsgeld halen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:46

De keren dat ik mijn huidige cap van de trap heb laten stuiteren (blond he :') ) zijn nog maar net op 2 handen te tellen en die draag ik ook nog gewoon. Veilig? Nee waarschijnlijk niet. :n Voel ik me veiliger: Ja :j :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:47

Wat gebeurt er dan eigenlijk met een cap als je hem laat vallen dat hij niet meer veilig is?
Ik kan me voorstellen dat er iets beschadigd als er echt een harde klap op komt, en dat hij dan niet meer de bescherming biedt die hij normaal zou bieden, maar als hij gewoon op de grond valt?

alexonline

Nooit risico nemen, bij het vermoeden dat de cap niet meer goed is (sterkte eruit is) meteen een nieuwe kopen. Je hoofd is het meest waardevolle wat je hebt, laat die 60 euro niet het probleem zijn, weet zeker dat je ouders hem voor je willen kopen.

MariekeS_

Als de aanschaf van een nieuw paard afhankelijk is van die €60,- zou ik me persoonlijk nog eens goed achter de oren krabben... ;)

Ik zou een nieuwe cap kopen, veiligheid boven alles! :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:48

eilleen333 schreef:
Wat gebeurt er dan eigenlijk met een cap als je hem laat vallen dat hij niet meer veilig is?
Ik kan me voorstellen dat er iets beschadigd als er echt een harde klap op komt, en dat hij dan niet meer de bescherming biedt die hij normaal zou bieden, maar als hij gewoon op de grond valt?

De binnenkant van je cap kan scheuren, zonder dat je het ziet.
Valt je dan eens met je hoofd in de cap, kan de cap zo doormidden gaan.

julius_juut

Als een cap al een aanslag op de spaarpot voor een paard is zou ik me helemaal niet druk meer maken over het sparen voor een paard. :)

Gewoon een nieuwe cap kopen als je het niet vertrouwd en lekker genieten van veilig paardrijden op andermans paard.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 20-03-11 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

eilleen333 schreef:

Volgens mij kunnen er dan al scheuren in komen waardoor het sneller breekt wanneer je ermee valt. Daarbij hangt de oppervakte wel af denk ik, een vloerbedekking veert iets mee en is zachter dan een stalgrond waar de cap op valt.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:49

60 euro is niet het einde van de wereld.... En voor je veiligheid!
Dat het van de aankoop van je nieuwe paard afgaat vind ik wel apart.
Neem aa dat je nog wel meer moet aanschaffen voor een nieuw paard en dat je wel een klein potje hebt voor onvoorziene omstandigheden o.i.d?

Succes in elk geval met het uitzoeken van een nieuwe cap!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:51

C_arola schreef:
eilleen333 schreef:

Volgens mij kunnen er dan al scheuren in komen waardoor het sneller breekt wanneer je ermee valt. Daarbij hangt de oppervakte wel af denk ik, een vloerbedekking veert iets mee en is zachter dan een stalgrond waar de cap op valt.

Eigenlijk wel vreemd dat een cap dan zo gammel is... Dan kan hij dus bij een gewone harde val ook doormidden knappen toch? Welliswaar minder snel, maar dan nog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:53

Ja, maar dan is het de cap die doormidden knapt en niet jouw hoofd :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:54

Jawel, maar als ik val, dan raakt de cap de grond, die splijt doormidden, mijn hoofd heeft nog energie richting de grond, dus die klapt dan toch door tegen de grond aan?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:55

eilleen333 schreef:
C_arola schreef:
eilleen333 schreef:

Eigenlijk wel vreemd dat een cap dan zo gammel is... Dan kan hij dus bij een gewone harde val ook doormidden knappen toch? Welliswaar minder snel, maar dan nog...

Klopt, dat is imo ook een groot nadeel van caps, waarom ze het niet veranderen weet ik niet. Misschien dat het moeilijk is om een materiaal te vinden die niet breekt, toch ademend is en in een goede pasvorm te maken is.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:55

:j

Nadat ik een hersenschudding had heb ik mijn cap ook maar vervangen, zat een scheur in de buitenkant maar mijn hoofd was nog heel. Zonder cap was dat waarschijnlijk wel anders geweest..

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:56

ik ken inderdaad iemand die viel, een cap ophad en door de midden brak (cap was maand oud en nooit gevallen) dus ik zou maar om een nieuwe gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:56

eilleen333 schreef:
Jawel, maar als ik val, dan raakt de cap de grond, die splijt doormidden, mijn hoofd heeft nog energie richting de grond, dus die klapt dan toch door tegen de grond aan?

Nee, de cap vangt die energie namelijk op.
Ja, je hoofd krijgt nog een klap. Maar een stúk minder, wat verschil kan maken tussen een bult op je hoofd of je leven ;)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:57

Vriendin van mij werd gelanceerd in een hindernis, en had vervolgens een cap in 2 stukken vast, en d'r koppie was nog heel ...

Die moest uiteraard een nieuwe kopen :))

Maar in jouw geval lijkt me dat ook wel handig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:58

C_arola schreef:
Klopt, dat is imo ook een groot nadeel van caps, waarom ze het niet veranderen weet ik niet. Misschien dat het moeilijk is om een materiaal te vinden die niet breekt, toch ademend is en in een goede pasvorm te maken is.

Naja, ze zouden er metaal in kunnen doen met gaatjes, maar dat is natuurlijk weer veel te zwaar, en als je dan valt en er stapt een paard op de cap, dan zit je hoofd voor de rest van je leven klem :P .
Vind het ook zo raar dat die dingen zo duur zijn, dan vraag je er eigenlijk een beetje om dat mensen te lang met een cap door blijven rijden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:58

hihi ff 10 minuutjes niet kijken

sorry, ja hij ligt nu naast me, hij is wel heel speciaal voor me. ik weet van mezelf dat als ik zonder cap rijd ik direct heel gespannen over kom, dan gaat het altijd mis, als ik met rijd voel ik me veilig, en heb ik ook minder snel het idee dat ik ga vallen haha...

misschien dan toch maar laten controleren, of een nieuwe kopen. en voor mij is 60 euro toch een heleboel geld ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:59

Er moet toch heel wat gebeuren voordat een onbeschadigde cap echt doormidden splijt. Een cap met haarscheurtjes doordat ie 10 keer op de stalvloer is gevallen, zal veel eerder splijten en is daarmee dus minder veilig. :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:59

eilleen333 schreef:
C_arola schreef:

Naja, ze zouden er metaal in kunnen doen met gaatjes, maar dat is natuurlijk weer veel te zwaar, en als je dan valt en er stapt een paard op de cap, dan zit je hoofd voor de rest van je leven klem :P .
Vind het ook zo raar dat die dingen zo duur zijn, dan vraag je er eigenlijk een beetje om dat mensen te lang met een cap door blijven rijden.

Maar ja, als ie goedkoper wordt, merk je dat in de kwaliteit, dat kan ook niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:00

C_arola schreef:
eilleen333 schreef:

Is er wel hoor....
Maar als het materiaal niet breekt, wordt de klap ook niet opgevangen.
Dus dan zijn ze juist gevaarlijk, dan krijg je namelijk nog meer energie door dan wanneer de cap gewoon breekt.