Tussen de pony's echt een stuk minder streng?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Tussen de pony's echt een stuk minder streng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:28

Ik zit met een behoorlijk probleem. Ik wil met mijn pony (1.51m) wedstrijden gaan starten.
Zelf ben ik 15 dus ik kan gewoon tussen de pony's starten. Het probleem is alleen dat wij geen eigen trailer hebben.
We kunnen opzich wel een trailer lenen, dat is helemaal niet zo'n groot probleem.
Maar bij mij in de buurt zijn ook niet veel ponywedstrijden. Ze zijn er wel maar dan rijd je gewoon met je pony tussen de paarden, tenminste, dat zei een vrouw bij mij op stal.

Bij mij op stal worden KNHS paarden-wedstrijden georganiseerd, minimaal 1x per maand. Dat is natuurlijk een stuk makkelijker!
Het probleem ligt hier alleen weer, dat ik dan met mijn Arabische Volbloed (pony) tussen de paarden start.
Veel mensen zeggen dat jury's hier een afkeur op hebben (Zo ook een kennis van mijn vader, die nooit d'r punten reed met d'r Arabier. Dat is dan wel een tijdje geleden), en dat ze bij de paarden een stuk strenger zijn dan bij de pony's!
Om die reden zal ik dus veel liever bij de pony's starten, waar we eigenlijk veel meer op z'n plaats zijn. :j

Nu vraag ik mij eigenlijk af of dat waar is, zijn ze bij de pony's minder streng dan bij de paarden?
En hebben ze echt zo'n grote afkeur voor E-pony's? Op zich kan mijn merrie wel meekomen met de paarden, ze heeft niet echt ponygangen, maar qua hoogte zie je het wel duidelijk. ;)

Hopelijk kunnen jullie mij hieruit helpen! Ik wil graag op eigen terrein starten, maar als bij pony's leuker/beter is ga ik liever daarvoor!

piepelieJarig

Re: Tussen de pony's echt een stuk minder streng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:33

Ik start ook met mijn arabiertje van 1.47 tussen de paarden. Inmiddels ben ik bijna Z dressuur en heb nooit last van jury's die mij niet eerlijk beoordelen omdat ik met een pony rijd. Ik rijd bijna altijd winstpunten en vaak ook nog prijzen, gisteren was ik nog weer 2 x 3e tussen de grote paarden. Ik denk echt dat wanneer je gewoon een goede proef neerzet, de jury je ook zo beoordeeld. En natuurlijk heeft iedereen weleens pech dat een jury niet goed vind wat jij zelf wel goed vond, maar ik heb niet het idee dat dit dan is omdat ik met een pony rijd. Dus ik zou het gewoon doen!.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:15

ik start ook met mijn pony tussen de paarden. en daar zit ook arabier in. ik ben nu L1 met wps. het gaat allemaal prima en nog nooit negatieve dingen gehoord van jury's dat ik een pony heb tussen de paarden. in de B reed ik altijd hoge punten en prijs! op 1 wedstrijd na.en in de L1 rijd ik gemiddeld elke wedstrijd wel 1 wp. als je gewoon correct rijd en alles netjes afwerkt hoe het hoort, kunnen ze je echt niet minder punten geven dan dat het waard is hoor. er zijn zoveel mensen die met de pony's tussen de paarden starten. gewoon lekker rijden en dan komen de punten vanzelf wel. het komt vast helemaal goed

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:48

Ik heb een aantal keren geschreven bij jury's op paardenwedstrijden waar toevallig ook pony's reden, maar dan werd er echt gewoon puur gekeken naar hoe er gereden werd en niet naar dat het toevallig pony's waren. Dat is mijn ervaring tenminste.
Oh en vorige week werden de eerste en tweede plaats weggehaald door mensen met pony's ipv paarden, dus niets aan de hand zou je zeggen :P

Ik vraag me alleen wel af of je officieel bij de paarden mag starten als 15-jarige? Ik ben niet helemaal 100% op de hoogte van de regels, maar ik dacht altijd dat dat pas mocht vanaf 18 namelijk.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:50

Nee ik mag gewoon tussen de paarden starten met mijn pony, dat mag vanaf 12 jaar sowieso dacht ik! :)
Dus er is qua niveau niet veel verschil tussen de paarden en pony's?

Bedankt alvast allemaal!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:53

Mag je eigenlijk in NL met een pony bij de paarden starten, als je nog geen 18 bent?
Dat weet ik niet, het mag wel met een pony bij de paarden als je boven de 18 bent.

Overigens geen probleem met je pony tussen de paarden, mijn D-tje (fjord) ging ook prima.
En rij nu rond met een E (en ik ben 1.84 lang!) vandaag ook gewoon 2 x winst en 2e en 3e.
Maat van je paard maakt dus niets uit.

Bij de paarden moet je echter niet rekenen op het "schattige meisje op die leuke pony effect".

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:58

Dat 'schattige meisje op die leuke pony effect' hebben wij toch niet.
Ik ben niet zo schattig, :P , en m'n merrie ziet er wel heel lief uit maar is echt een draakje.

Oke met je pony tussen de paarden kan dus niet zoveel kwaad.
Maak ik wel kans met mijn 15 jaar tussen de 'vaak meer ervaren' ruiters?
Ik bedoel, je kan niemand met elkaar vergelijken natuurlijk, maar ik weet niet of dat een rede is om misschien bij de pony's te starten? :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:51

ik denk dat jij je iets hebt laten aanpraten eerlijk gezegd :Y)

ik keek net op je profiel en zag dat je in Hilversum woont, als je dan naar wedstrijdplatform.nl gaat, Hilversum intypt en tot 20 km. Vervolgens dressuur pony's zie ik weet ik veel hoeveel vraag programma's voor pony wedstrijden!

dus als ik jouw was zou ik gewoon lekker bij de pony's starten voel jij je meer op je plek en zit je gezellig tussen leeftijds genoten :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:54

Als je de keuze hebt zou ik idd eerst bij de pony's starten.
Doorgaans is het niveau daar lager en zal je idd dus eerder meer punten krijgen als je goed rijdt.

Vandaar dus het verschil met de paarden.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:00

Ik zou ook echt tussen de pony's gaan starten! Qua contacten met ruiters en amazones van je eigen leeftijd is dat ook veel leuker :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:05

Sjolvir schreef:
Mag je eigenlijk in NL met een pony bij de paarden starten, als je nog geen 18 bent?

Dat mag, vanaf het jaar waarin je 12 wordt. Zie o.a. het disciplinereglement dressuur van de KNHS, ergens helemaal vooraan. Stokmaat doet er daarbij niet toe.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:35

Ik denk dat er vooral veel verschil zit tussen de kleine pony's A/B en C tov de paardenrubrieken, en dat de D en E's al veel 'serieuzer' gejureerd worden, zij het dat er misschien nog wat meer aandacht is om de jeugdige deelnemers opbouwend te jureren (wat niet betekent met een roze bril!).

Jury's zullen echt niet bewust pony's tussen de paarden gaan afbranden, ik heb tot dusver met mijn hengstje pas 1 keer gehad dat ik het idee had dat de jury het echt onzinnig vond dat ik er met een spikkelpony aan kwam zetten tussen de paarden, maar dat is ook maar mijn gevoel aan de reactie van de jury bij mijn binnenkomst en de imo onverdiende slechte punten erna. Daar tegenover staan er ook keren dat ik juist gematst ben omdat ze het juist een aparte verschijning vonden en dat ik de punten wel wat rooskleurig vond. Het is wel zo: ik heb een zwart goed bewegend dressuurpaard staan, die een normaal rondje draven doet voor een 7, de pony doet dat voor een 6. Dat betekent dus dat ik meer aandacht moet besteden aan het netjes afwerken van de proefonderdelen om toch naar die 7 te gaan en dat ik bij kleine foutjes al snel naar een 4 of een 5 ga. Ik rij nu L2 met hem tussen de paarden en we gaan gewoon stug doorwerken naar het Z. :j Mijn zus heeft met een E-pony ook Z2 gereden, en dat ging juist hartstikke goed, regelmatig prijs ook, enige opmerking van mijn zus toen was: Pfff met een pony is die diagonaal strekken in de 20x60 baan langgggg!

Voor jezelf lijkt het me wel leuker om bij de pony's te starten, de sfeer is toch wel anders.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:03

Mijn ervaring is wel dat je in de lagere klasse's (B&L) over het algemeen
makkelijker puntjes rijdt bij de pony's dan bij de paarden.

Maar ik start zelf met mijn pony (1.52) tussen de paarden en ik heb
maar 1x gehad dat een jury echt 'iets tegen' mijn pony had. Voor de rest
altijd winst en ook vaak prijzen.

Dus gewoon zorgen dat je netjes een B proef kunt rijden en gewoon
gaan starten met je pony.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:51

Bedankt voor de reacties allemaal! :)
Ik vind het nog steeds een lastige keuze, pony's of paarden.

Ligt het niveau bij de pony's weldegelijk lager dan bij de paarden?

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:49

Je moet je pony gewoon goed voor elkaar hebben :) dan is het geen verschil of je bij de paarden of bij de pony's start! Bij de pony's zul je misschien minder hard worden afgestraft dan bij de paarden, maar daar moet je ook gewoon je oefeningen rijden en zullen ze ook strenger jureren naarmate je hoger rijdt. Er is eigenlijk niet veel verschil dus. Maar als ik jou was zou ik lekker bij de pony's starten! Veel leuker met allemaal leeftijdsgenootjes :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:56

Ten eerste: prachtig paardje heb je!
Ik zou me niet zoveel zorgen om maken, wat mij wel altijd opvalt met verschil tussen pony wedstrijden en paarden wedstrijden is dat het met de pony wedstrijden veel gezelliger is. Onderling met andere ruiters, ouders etc. ook. Bij de paarden is het allemaal zo serieus. In de beoordeling kan ik niet over mee praten wel hoorde ik van een vriendin van mij die van de pony's naar de paarden is overgegaan ze merkte dat ze zich veel meer moest 'bewijzen' / 'bevestigen' dan toen ze nog bij de pony's reed. Puur omdat de concurrentie qua niveau gewoon erg hoog lag. Ze moest tegen heel wat stalruiters zegma. :+ Maar dat hangt ook weer gewoon erg af in welke regio je zit en voor welke wedstrijden je inschrijft natuurlijk. ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:46

Bedankt allemaal weer voor de reacties!
Ik ga binnenkort een keertje kijken op ponywedstrijden, zodat ik een beetje kan kijken hoe het daar werkt en dit kan vergelijken met bij ons op stal! :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:21

Ik snap niet waarom je perse in de paarden wilt starten?
Iemand hierboven zei dat er in jouw omgeving genoeg pony wedstrijden zijn, dus waarom start je niet gewoon tussen de pony's?

Ik snap eigenlijk het probleem niet :P

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:32

Laurahh schreef:
Ik snap niet waarom je perse in de paarden wilt starten?
Iemand hierboven zei dat er in jouw omgeving genoeg pony wedstrijden zijn, dus waarom start je niet gewoon tussen de pony's?

Ik snap eigenlijk het probleem niet :P

omdat er op de stal waar ze staat alleen paardenwedstrijden zijn en dat toch wel ff wat gemakkelijker is als je zelf geen trailer hebt ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:06

Je hebt een arabisch volbloed.
Dus een paard.
Het gang werk is doorgaans ook paardachtig.
Er zijn echt zo veel mensen die met hun arabisch volbloed tussen de paarden starten.
Maar je moet doen waar jij je goed bij voel.

Kijk eens op www.arabischevolbloeden.com/forum

Of als je eens vervoer kan regelen rij dan mij op avs wedstrijden dat wordt gewoon khns gejureerd.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 00:12

Barcelano schreef:
Dus een paard.
Er zijn echt zo veel mensen die met hun arabisch volbloed tussen de paarden starten.

Kijk eens op http://www.arabischevolbloeden.com/forum

Of als je eens vervoer kan regelen rij dan mij op avs wedstrijden dat wordt gewoon khns gejureerd.

Sorry, lang niet gereageerd, ben er druk mee bezig geweest.
Weet het nog steeds niet helemaal.

Mijn merrie heeft wel paardengangen, zeker de strap en draf (ze draaft niet maar zweeft echt, op z'n Arabisch :D )
Galop is nog erg matig, erg vlak en korte pasjes. Maar dit vindt ze nog erg moeilijk en wordt wel steeds een stukje beter.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:02

Ambrasoft schreef:
Barcelano schreef:
Dus een paard.

Kijk eens op http://www.arabischevolbloeden.com/forum

Sorry, lang niet gereageerd, ben er druk mee bezig geweest.
Weet het nog steeds niet helemaal.

Mijn merrie heeft wel paardengangen, zeker de strap en draf (ze draaft niet maar zweeft echt, op z'n Arabisch :D )
Galop is nog erg matig, erg vlak en korte pasjes. Maar dit vindt ze nog erg moeilijk en wordt wel steeds een stukje beter.

Hoi

Je zou mischien soms net wat harder moeten werken om je doel te bereiken.
Maar als je winst haal voelt dat ow zo goed met een arab tussen de "sportpaarden".

Je kan ook balkjes neerleggen voor de galop om ze wat meer te laten veruimen.

Zoals ik zei probeer eens de avs wedstrijden,geen start kaart nodig.
Weet je daarna wel waar je eventueel tegen aan loopt:)

Succes met je beslissing:)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 19:02

Bedankt Barcelano,

AVS wedstrijden zijn een slim idee, maar de eerst volgende waar ik aan mee kan doen is pas op 2 juni.
Eigenlijk ben ik wel van plan om dan al serieus te gaan starten, dit is de beste periode omdat ze in augustus het weiland op gaat. :j
Dan wil ik al een beginnetje in de B gemaakt hebben!