Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
capopjekop schreef:Je kunt met het dier wandelen en verkeersmak maken en verder kun je een keer een schrikparcoursje bouwen, zeiltje om overheen te stappen, rammelende dingen om langs te gaan enzo. Verder zou ik nog niet veel meer met het dier doen, ze is nog jong dus.
Tigra_ schreef:Basis dingen.
Aan de hand stappen eventueel draven, stilstaan, vast zetten verder voetjes geven, het poetsen en dan stil laten staan.
Je zou het paard eventueel ook aan dingen kunnen laten wennen bv peesbeschermers, deken of gewoon een dekje. Maar houdt alles speels en houdt het voorlopig gewoon bij simpele dingen. Ook is het belangrijk om er niet langer dan een 20 tot 30 minuten achter elkaar bezig te zijn. Zoveel concentratie hebben ze niet en is zonde om te ver door te gaan en dat het dan helemaal niet meer gaat. Beter op tijd stoppen als het goed gaat. Dan moeten stoppen omdat je te lang door gegaan bent.
senna21 schreef:Van onzekere begeleiding bij een jong paard, komen vaak meer problemen dan oplossingen.
Leren voetjes geven, poetsen, etc. kan wel, maar dan wel met duidelijke en consequente (=ervaren) aanwijzingen. Geen 'halfzachte begeleiding'. Daar wordt een paard alleen vervelender van.
ALs je meer wilt, vraag dan hulp aan iemand met ervaring met jonge dieren.
Succes.
Citaat:Die peesbeschermers vind ik wel een goed idee, dekje hebben we al gedaan, daar daf ie niks om!
ik heb 2 paarden gehad die ook nergens om gaven maar helemaal flipten toen ze peesjes om hadden. Blijven opletten met jonge paarden al denk je dat ze zo braaf zijn. lalunamyo schreef:Citaat:Die peesbeschermers vind ik wel een goed idee, dekje hebben we al gedaan, daar daf ie niks om!
Doe alles wel voorzichtig maar consequent hoorik heb 2 paarden gehad die ook nergens om gaven maar helemaal flipten toen ze peesjes om hadden. Blijven opletten met jonge paarden al denk je dat ze zo braaf zijn.
Verder lopen inderdaad. Stoppen, commando's . Over zeilen heen lopen. Overal aan mogen zitten etc.
Joycebunny schreef:Allereerst echte begeleiding zoeken met ervaring met jonge paarden. Zie net dat je 14 bent en vind het niet zo veilig dat jij (niet opgeleid) zomaar een vriendin gaat helpen. De opvoeding van een paard is erg belangrijk en heeft invloed op de rest van zijn leven, vergeet dat niet!
Misschien is het inderdaad fijn als ze iemand zoekt die in de trant van grondwerk ofzo lesgeeft. Die kan je zeker verderhelpen met dingen zoals schriktraining en ken evt al een miniscuul klein beetje grondwerk aanleren, mocht het paard daar al klaar voor zijn. Voor de rest zoveel mogelijk op de weide paard laten zijn
sannerebbel schreef:Tigra_ schreef:Basis dingen.
Aan de hand stappen eventueel draven, stilstaan, vast zetten verder voetjes geven, het poetsen en dan stil laten staan.
Je zou het paard eventueel ook aan dingen kunnen laten wennen bv peesbeschermers, deken of gewoon een dekje. Maar houdt alles speels en houdt het voorlopig gewoon bij simpele dingen. Ook is het belangrijk om er niet langer dan een 20 tot 30 minuten achter elkaar bezig te zijn. Zoveel concentratie hebben ze niet en is zonde om te ver door te gaan en dat het dan helemaal niet meer gaat. Beter op tijd stoppen als het goed gaat. Dan moeten stoppen omdat je te lang door gegaan bent.
Die peesbeschermers vind ik wel een goed idee, dekje hebben we al gedaan, daar daf ie niks om!
senna21 schreef:Hoe jammer voor jou, maar een jong paard kun je beter niet trainen. Hij heeft tijd en energie nodig om te groeien. Een fries is een van de rassen die lang nodig hebben voordat ze volwassen zijn (ca. 5 jaar).
Je kunt beter kijken of er nog een volwassen verzorgpaardje is waar je wel mee aan de slag kunt.
Succes.