Wat kun je allemaal doen met een Fries van 2 jaar oud ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonraffie

Wat kun je allemaal doen met een Fries van 2 jaar oud ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 18:52

Hoihoi,
ik ga iemand 1x in de week helpen met haar paardje EEN FRIES,
alleen zei zelf is behoorlijk onzeker,
en haar paardje is erg aanhankelijk, nou vroeg ik me af,
wat kan ik allemaal met haar & der paardje doen, het is een soort les, alleen dan niet erop,
hopelijk weet iemand wat......

Ik weet niet of het hier
goed staat,
Laatst bijgewerkt door Sonraffie op 20-03-11 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Wat kun je allemaal doen met een paard van 2 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:53

Je kunt met het dier wandelen en verkeersmak maken en verder kun je een keer een schrikparcoursje bouwen, zeiltje om overheen te stappen, rammelende dingen om langs te gaan enzo. Verder zou ik nog niet veel meer met het dier doen, ze is nog jong dus.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 18:55

capopjekop schreef:
Je kunt met het dier wandelen en verkeersmak maken en verder kun je een keer een schrikparcoursje bouwen, zeiltje om overheen te stappen, rammelende dingen om langs te gaan enzo. Verder zou ik nog niet veel meer met het dier doen, ze is nog jong dus.

idd , ze is erg jong, verkeersmak maken ga ik niet doen, het is er namelijk een die of boven op je spring als ze het eng vind
of erg hard weg rent, het is trouwens een fries !

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:43

Je kan er idd mee gaan wandelen, leren stil te staan als jij ook stil staat, bijvoorbeeld: je loopt met hem rechtuit en na een pas of 10 sta je stil, je zegt niks en blijft rechtop staan, maak jezelf groot. Kijk wat hij doet. Loopt hij je voorbij, geeft niets, dan draai je om, zodat hij met een boog je achterna volgt (niet omtrekken dus) en je doet weer 10 passen de andere kant op. Dan weer stilstaan. De meeste paarden hebben het zo door. Dit is heel simpel grondwerk. Staat hij ook netjes stil, flink belonen, zeg dat hij heel braaf is, kan ook zeker met een brokje er bij en dan probeer je dat de volgende dag weer eens. Niet teveel ineens willen bereiken. Geef hem een poetsbeurt, probeer het vertrouwen te winnen door zachtjes met je vingertoppen over zijn lijf te gaan, kriebelen bij de schoft werkt ook geruststellend, dat soort dingen. Het paard is nog jong, doe er niet te veel mee en als je bang bent dat hij boven op je springt, ga dan geen enge dingen opzoeken. Hou het veilig.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:48

Van onzekere begeleiding bij een jong paard, komen vaak meer problemen dan oplossingen.
Leren voetjes geven, poetsen, etc. kan wel, maar dan wel met duidelijke en consequente (=ervaren) aanwijzingen. Geen 'halfzachte begeleiding'. Daar wordt een paard alleen vervelender van.
ALs je meer wilt, vraag dan hulp aan iemand met ervaring met jonge dieren.
Succes.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:51

Ik zou oppassen dat je niet te veel gaat doen. Bij ons staan de Friese veulens (0 tot ongeveer 3,5 jarigen) altijd allemaal in het land en daar mogen ze lekker paard zijn :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:34

Basis dingen.
Aan de hand stappen eventueel draven, stilstaan, vast zetten verder voetjes geven, het poetsen en dan stil laten staan.
Je zou het paard eventueel ook aan dingen kunnen laten wennen bv peesbeschermers, deken of gewoon een dekje. Maar houdt alles speels en houdt het voorlopig gewoon bij simpele dingen. Ook is het belangrijk om er niet langer dan een 20 tot 30 minuten achter elkaar bezig te zijn. Zoveel concentratie hebben ze niet en is zonde om te ver door te gaan en dat het dan helemaal niet meer gaat. Beter op tijd stoppen als het goed gaat. Dan moeten stoppen omdat je te lang door gegaan bent.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:41

Mijn paardje word in april 2 en we doen al best 'veel'. Ga wat schriktraining doen als ze zo snel schrikt. Laat haar lekker los in de bak en pak er een paraplu bij of iets wat ze eng vind. Laat haar rusig wennen en dring niets op. Na een tijdje zal ze uit nieuwsgierigheid komen kijken en kun je steeds een stapje verder.
In stapjes:
Laat het paard los in de bak
Haal de paraplu en klap deze een eindje van haar vandaag uit.
Leg hem op de grond
Als je wilt kun je haar ook lokken, verder laten gaan met snoepjes. Leg het snoepje bijvoorbeeld in de paraplu of er onder.
Als dit allemaal goed gaat kun je hem boven je hoofd houden
Uiteindelijk kun je, als ze helemaal gewend is, aan het halster met de prapaplu gaan wandelen. succes!

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 07:29

Tigra_ schreef:
Basis dingen.
Aan de hand stappen eventueel draven, stilstaan, vast zetten verder voetjes geven, het poetsen en dan stil laten staan.
Je zou het paard eventueel ook aan dingen kunnen laten wennen bv peesbeschermers, deken of gewoon een dekje. Maar houdt alles speels en houdt het voorlopig gewoon bij simpele dingen. Ook is het belangrijk om er niet langer dan een 20 tot 30 minuten achter elkaar bezig te zijn. Zoveel concentratie hebben ze niet en is zonde om te ver door te gaan en dat het dan helemaal niet meer gaat. Beter op tijd stoppen als het goed gaat. Dan moeten stoppen omdat je te lang door gegaan bent.

Die peesbeschermers vind ik wel een goed idee, dekje hebben we al gedaan, daar daf ie niks om!

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 07:30

senna21 schreef:
Van onzekere begeleiding bij een jong paard, komen vaak meer problemen dan oplossingen.
Leren voetjes geven, poetsen, etc. kan wel, maar dan wel met duidelijke en consequente (=ervaren) aanwijzingen. Geen 'halfzachte begeleiding'. Daar wordt een paard alleen vervelender van.
ALs je meer wilt, vraag dan hulp aan iemand met ervaring met jonge dieren.
Succes.

ja, daarom ga ik haar ook helpen, maar ik merk gewoon als ik een rondje loop emt haar paard in de bak dan doet ie niks en als zei loopt dan wil die rennen enz.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 07:39

Citaat:
Die peesbeschermers vind ik wel een goed idee, dekje hebben we al gedaan, daar daf ie niks om!

Doe alles wel voorzichtig maar consequent hoor :) ik heb 2 paarden gehad die ook nergens om gaven maar helemaal flipten toen ze peesjes om hadden. Blijven opletten met jonge paarden al denk je dat ze zo braaf zijn.

Verder lopen inderdaad. Stoppen, commando's . Over zeilen heen lopen. Overal aan mogen zitten etc.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 07:42

lalunamyo schreef:
Citaat:

Doe alles wel voorzichtig maar consequent hoor :) ik heb 2 paarden gehad die ook nergens om gaven maar helemaal flipten toen ze peesjes om hadden. Blijven opletten met jonge paarden al denk je dat ze zo braaf zijn.

Verder lopen inderdaad. Stoppen, commando's . Over zeilen heen lopen. Overal aan mogen zitten etc.

Ja idd, je weet het maar nooit.

billionache

Re: Wat kun je allemaal doen met een Fries van 2 jaar oud ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 07:48

Allereerst echte begeleiding zoeken met ervaring met jonge paarden. Zie net dat je 14 bent en vind het niet zo veilig dat jij (niet opgeleid) zomaar een vriendin gaat helpen. De opvoeding van een paard is erg belangrijk en heeft invloed op de rest van zijn leven, vergeet dat niet!
Misschien is het inderdaad fijn als ze iemand zoekt die in de trant van grondwerk ofzo lesgeeft. Die kan je zeker verderhelpen met dingen zoals schriktraining en ken evt al een miniscuul klein beetje grondwerk aanleren, mocht het paard daar al klaar voor zijn. Voor de rest zoveel mogelijk op de weide paard laten zijn :)

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 07:57

Joycebunny schreef:
Allereerst echte begeleiding zoeken met ervaring met jonge paarden. Zie net dat je 14 bent en vind het niet zo veilig dat jij (niet opgeleid) zomaar een vriendin gaat helpen. De opvoeding van een paard is erg belangrijk en heeft invloed op de rest van zijn leven, vergeet dat niet!
Misschien is het inderdaad fijn als ze iemand zoekt die in de trant van grondwerk ofzo lesgeeft. Die kan je zeker verderhelpen met dingen zoals schriktraining en ken evt al een miniscuul klein beetje grondwerk aanleren, mocht het paard daar al klaar voor zijn. Voor de rest zoveel mogelijk op de weide paard laten zijn :)

Die bergeleiding heb ik al......
ze had eerst iemand anders,, die grondwerk deed,

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:13

sannerebbel schreef:
Tigra_ schreef:
Basis dingen.

Dat is wel fijn die van mij kijkt ook nergens van op maar peesjes vondt ze wel wat vreemd. Was lachen om te zien die benen heel hoog optillen en snuffelen van wat heb je nu weer gedaan. Was erg komisch.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 15:37

weet iemand anders nog iets ?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:03

Hoe jammer voor jou, maar een jong paard kun je beter niet trainen. Hij heeft tijd en energie nodig om te groeien. Een fries is een van de rassen die lang nodig hebben voordat ze volwassen zijn (ca. 5 jaar).
Je kunt beter kijken of er nog een volwassen verzorgpaardje is waar je wel mee aan de slag kunt.
Succes.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:21

senna21 schreef:
Hoe jammer voor jou, maar een jong paard kun je beter niet trainen. Hij heeft tijd en energie nodig om te groeien. Een fries is een van de rassen die lang nodig hebben voordat ze volwassen zijn (ca. 5 jaar).
Je kunt beter kijken of er nog een volwassen verzorgpaardje is waar je wel mee aan de slag kunt.
Succes.

ehh, ik heb een eigenpaard, dus ik ben niet opzoek, maar het is meer om haar te helpen ...