Weigeren op springwedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Weigeren op springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 18:33

Hoi!

Ik heb jullie hulp nodig..
Ik heb vandaag mn eerste springwedstrijd gehad met mn Haflinger. Met inspringen sprong ze alles maar zodra we het parcours in kwamen weigerde ze. We zijn tot de 2e hindernis gekomen en toen waren we uitgebelt.
Ik snap echt niet waarom dit gebeurd?

Handig om te weten:
-In oktober ook een springwedstrijd gedaan, ook mislukt want het was glad dus durfde ze niet
-Vorig jaar april een springparcours van 70 cm gedaan, met publiek, die ging wel goed!
-Vorige week nog een oefenparcours gesprongen, ze sprong alles
-Inspringen deed ze het wel
-Thuis doet ze het ook altijd
-Met dressuurwedstrijden doet ze juist extra goed haar best, maar bij springen dus niet..

Weet iemand waar het aan kan liggen en wat ik er aan kan doen?

Ik had niet het gevoel dat ik erg zenuwachtig was, de zenuwen verdwijnen altijd zodra ik op mn pony klim.
Erg gespannen was ik ook niet, ik dacht meer; dit gaan we doen! :D

Sjors

Re: Weigeren op springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:34

denk dat ze springen dan niet zo leuk vindt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:41

Sjors493 schreef:

Dat zal het vast zijn :) Wel de geweldigste opmerking ooit.

@ ts: misschien moet je toch nog iets vaker een oefenparcourtje springen.... Misschien niet voor jezelf maar om je paard vertrouwen te geven. Ik heb hetzelfde probleem (gehad) Thuis springt hij alles, inspringen gaat super en vervolgens vol in de ankers in het parcours zelf. Bij mij is het een combi van geen vertrouwen, lichtelijk nerveus zijn (terwijl je het zelf misschien niet eens doorheb) en koppigheid van paard. Paard springt thuis huizenhoog maar in het parcours mist op de een of andere manier dat vertrouwen dat hij het gewoon makkelijk kan. Misschien dus toch weer stapje terug en makkelijke lage parcourtjes springen om zo heel veel vertrouwen op te bouwen. Wel moet je natuurlijk consequent zijn en ook goed weten wanneer het "stout" gedrag is en wanneer het geen vertrouwen is. Succes!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:05

Sjors493 schreef:

en spuit elf geeft modder :n

@TS: misschien toch wat vaker aan oefenspringen meedoen, zodat jullie beiden meer vertrouwen opbouwen, oefenhoog en laag heb je vaak voor echte springwedstrijden, als het niet zo hoog is heb je misschien minder druk erachter staan

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:44

Vervelend hoor, dat je uitgebeld werd.

Een parcours springen is toch iets anders dan in de les. Dat zijn vaak losse sprongen of lijntjes.
Nu moet je tussen de hindernissen in ook blijven zorgen dat je de achterhand eronder houdt, dat je je pony ondersteunt. Dat je druk houdt op je beugels.
Misschien dat het toch daar dan aan ligt, maar dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen. Is er toevallig geen filmpje gemaakt van je parcours?

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:47

Misschien heb je zelf een beetje meer stress bij een echte wedstrijd dan bij inspringen en oefenparcourtje waardoor je paard misschien ook wat onzeker wordt en niet meer zo goed durft ??
Wel jammer dat je paardje weigert ! Die van mij weigert ook nooit in een parcour maar springt helaas alles in een volle galop zodra hij de sprong ziet en ik er op af rijd zijn we altijd vertrokken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:50

Ik dacht ook meteen dat je pony overdonderd was door het hele parcour. Is natuurlijk wel iets anders dan het inspringen met 2 hindernissen. En je les met zo af en toe een sprongetje! Veel oefen parcourtjes gaan rijden. En liefst op locaties waar ze ook de tijd voor je nemen. Dat als ze in de staak gaan je niet direct gewoon wordt uitgebelt!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 00:40

Voor de mensen die zeggen, overdonderd door een parcour.
Ze heeft al minimaal 3x parcoursen gedaan, die waren dan wel niet officieel, maar ze kent het feit van een heel parcours wel. En normaal gesproken springt ze het parcours dus wel..

Ik ga wel eerst wat oefenwedstrijdjes zoeken zodat ik op een lagere hoogte vertrouwen kan krijgen.

Bedankt voor de reacties ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:42

Maar het feit dat er 80-90cm hindernissen staan of 30-40 cm hindernissen is iets heel anders hoor. En dan kan ze met inspringen over 1m springen wil dat nog niet zeggen dat als er een parcour staat van een meter je pony dat niet overdonderd!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 08:48

De oefenparcoursen die ik heb gedaan waren ook 70 cm en de ander 80 cm ;)
Maar ik heb het er ook al met mn instructrice over gehad en misschien dat mijn vertrouwen in mn pony toch wat te weinig is op het moment dat we het parcours in gaan..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:44

Ter vergelijking: thuis springt paardlief makkelijk 140. Op wedstrijd in voorterrein ook makkelijk hoog en ver springen maar in het parcours zelf weigeren op 70 cm :) Soms is het niet eens de hoogte maar alle indrukken die hij of zij meekrijgt in een andere omgeving. Het ene parcours is ook niet het andere.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:50

Ik denk dat er toch ongemerkt spanning meespeelt. Volgende keer even een film camera meenemen en het laten filmen, zo kun je het terug kijken. Soms steek je ongemerkt je hand teveel toe of doe je iets anders wat je niet had gedacht van jezelf.

Maar hoe stopt je pony? schiet hij er bij langs of gaat het hij op het laatste moment in de ankers?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:54

FLIP123 schreef:
Ik denk dat er toch ongemerkt spanning meespeelt. Volgende keer even een film camera meenemen en het laten filmen, zo kun je het terug kijken. Soms steek je ongemerkt je hand teveel toe of doe je iets anders wat je niet had gedacht van jezelf.

Maar hoe stopt je pony? schiet hij er bij langs of gaat het hij op het laatste moment in de ankers?

Allebei.. de ene keer gaat ze erlangs en de andere x gaat ze in de ankers..

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:57

vertrouwen.

Ik heb dat ook, dat met inspringen en in de les (waar overigens vaak moeilijkere parcoursen en lijntjes staan dan in een gemiddeld B parcours op wedstrijd) gaat alles supergoed maar op wedstrijd kom ik niet ver.
Ik denk dat het wel over gaat door veel te doen. In het begin was het vooral dat er op wedstrijd veel enge hekken enzo staan. Dit is nu minder, maar het vertrouwen van de pony in mij (en andersom) is er nog niet altijd.
Als ik een paar wedstrijden redelijk snel achter elkaar heb gaat het ook beter na een paar keer, maar als ik dan even niks heb dan gaat de 'eerste' keer altijd weer minder goed.

Ik zou gewoon op wedstrijd gaan met niet te hoge verwachtingen. eerst als doel hebben om bijvoorbeeld alleen rond te komen. dan ben je vaak al een stuk minder zenuwachtig.

overigens, het ene parcours is het andere ook niet!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:39

het zou best wel is onbewust bij jou vandaan kunnen komen dat je vanbinnen toch gespannen bent ondanks dat je je niet zo voelt dan kan ze dat natuurlijk ook oppikken.
rij je ook met voldoende vaart naar de sprong toe?
ik ken een meisje en die moet het gas erop houden anders springt het paard ook niet. ;)

Voske1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:26

Ik zou denken dat het met spanning van jezelf te maken heeft wat je ongemerkt overbrengt op je paard. En wat je zegt 3x een oefenparcours gesprongen van te voren, dat is natuurlijk ook niet echt veel. Gewoon vaker oefenen, dan komt het vanzelf goed.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:09

Jij vergeet waarschijnlijk je paard te rijden. En dan ook echt te rijden. In een parcours moet je er idd wat meer aan rijden dan met inspringen of thuis, of op oefenparcours.

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 04:17

Misschien zelf zenuwachtig?

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:16

Ik heb dat ook altijd gehad, omdat ik zelf bang was.
ALtijd heel stom als je uitgebelt word
ALs je op de hindernis af rijdt dan moet je denken: Jah ERover, We gaan erover Je moet dan niet denken van oh hij gaat straks weigeren
en je moet hem er dan overheen drukken.
Als ie dan nog weigert moet je je zweep gebruiken. een paar flinke tikken.
Ik heb dit ook zo gedaan en sindsdien Springt ie alles.

xx