Veulen bijten afleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Veulen bijten afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:20

Ik heb een ontiegelijk stout, vervelend en vooral eigenwijs veulen. Al vanaf dat meneer een paar weken oud was moest en zou hij overal in bijten. Best te begrijpen op dat moment. Maar nu is hij al bijna 'n jaar oud en doet hij het nog. Ik wil niet dat hij dit gedrag houd, hij bijt je echt onverwachts overal en nergens en gaat naar je happen.

Ik wil hem niet telkens op ze neus tikken, en hem ermee straffen. Maar soms kan het niet anders wanneer hij bijt. En als hij een poging doet, doe ik me vinger omhoog en zeg; EH! Maar dan gooit hij ze hoofd omhoog en probeerd het direct weer.

Heeft iemand tips om dit irritante gedrag van hem af te leren? Hij bijt niet alleen naar ons, maar ook naar ze weidemaatjes daar hangt die weleens bij in de manen de wei door.
Hij heeft genoeg om te spelen, er liggen takken in de wei, heeft een skippybal.

Verder is het een harstikke braaf veulen, geen vlieg kwaad in. Alleen dit ram je er het liefste uit (BIJWIJZEVAN!)

Iemand tips?
~ Herinner : Ik wil hem niet slaan.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:25

een tik geven en als ie het goed doet belonen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:26

utleta schreef:
een tik geven en als ie het goed doet belonen

Dan kan ik hem blijven tikken, denk aan elke minuut?
Ik wil niet dat hij hoofdschuw wordt.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:27

mijn veulen was percies zo , en ik heb ook vreselijke hekel aan slaan .

Heb het op allerlij manieren geprobeert, maar toch iedereen was bont en blauw elke keer .
IK heb hem als hij het deed toch even terug laten voelen, en binnen een paar dage was het over.

Nu doet hij het gelukkig niet meer .
Ik heb nu een heerlijk mannetje, wat NIET meer bijt .

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:28

gaapje schreef:
mijn veueln was prcies zo , en ik heb ook vreselijke hekel aan slaan .

Heb het op allerlij manieren geprobeert, maar toch iedereen was bont en blauw elke keer .
IK heb hem als hij het deed toch even terug laten voelen, en binnen een paar dage was het over.

Nu doet hij het gelukkig niet meer .
Ik heb nu een heerlijk mannetje, wat NIET meer bijt .

We hebben ooit ook zo veulen gehad, je draaide je maar om en ze beet en liet niet meer los. Toen kreeg ze eens zo flinke klap, die ze daarna nog flink voelde. En lief dat ze werd. Maar die was al 1,5 hij is nog geen 1 jaar.. dat wil ik hem niet aandoen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:30

zoals gaapje zegt,
gewoon een keer flink in zn hals of schouder vel knijpen.
telkens als je paard bijt terug 'bijten' doordat dit meestal meer zeer doet dan een klap (dit lokt vooral een schrik reactie op) zal hij sneller door hebben dat bijten niet mag.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:31

gewoon een tik geven, doet hij het nog een keer dan een flinke harde tik dat de boodschap duidelijk is....kom zeg dat heet gewoon consequent!
beter 1 x goed als 10 x half....daar worden ze echt niet kopschuw van hoor :D spreek uit ervaring (hengstenopfok)

Als een paard een ander paard bijt in de wei, denk je dan dat dat paard foei dat mag niet zegt......die bijt gewoon nog een keer harder terug hoor, om de ander op zijn plek te zetten ;-)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 19-03-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:31

elke keer een tik op de kop worden ze ook niet blij van .

Ik heb hem echt even een paar dagen aan moeten pakken, maar heeft wel geholpen .
Zo deed hij ook tegen je op steigeren, heb hem echt op zijn rug gegooit.....want hij was echt erg .

Het wil niet zeggen dat ik hem bont en blauw sloeg, maar gewoon even goed op zijn plek zetten.
Hij is nu bijna 1 jaar, en een heerlijk mannetje......en natuurlijk blijven het veulens .

Kiichi

Re: Veulen bijten afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:35

Paarden gaan niet dood van een tik, maar als hij leert dat hij toch niet echt gestraft word met bijten, gaat hij vervolgens steigeren, trappen etc. Als je nu hard optreed, kan je dit misschien voorkomen. Je moet hem een tik geven, die precies zo hard is, dat de boodschap overkomt dat hij dat ECHT niet mag doen, van een vinger opsteken is hij niet onder de indruk ;) Succes

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:50

Kiichi schreef:
Paarden gaan niet dood van een tik, maar als hij leert dat hij toch niet echt gestraft word met bijten, gaat hij vervolgens steigeren, trappen etc. Als je nu hard optreed, kan je dit misschien voorkomen. Je moet hem een tik geven, die precies zo hard is, dat de boodschap overkomt dat hij dat ECHT niet mag doen, van een vinger opsteken is hij niet onder de indruk ;) Succes

Dat denk jij, in het begin wist die niet hoe snel die weg moest zijn. Nu is het allemaal niet meer zo leuk, en in die vinger bijten is leuker.

Het is verder een leuk veulen, en een schootveulen (letterlijk, hij ging altijd op je schoot liggen. Bedankt voor alle bloedneuzen o.O) Maar knuffelen, probeer dat maar niet. Hij bijt..

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:53

je zal hem toch goed op zijn plek moeten zetten , want straks word het van kwaad tot erger .

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:54

gaapje schreef:
je zal hem toch goed op zijn plek moeten zetten , want straks word het van kwaad tot erger .

Dat besef ik wel, maar ik vind hem nog zo kwetsbaar door hem telkens op z'n neus te tikken. Straks haat die me o.O

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:56

niet op zijn neus elke keer, hielp bij mij ook niet en ze worden kopschuw.

geef hem een mep op zijn nek , op schop onder zijn kont .
Echt ik vond het ook niks, maar het helpt wel .

En niet meteen in elkaar trappen, maar gewoon even goed op zijn plek zetten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:57

gaapje schreef:
niet op zijn neus elke keer, hielp bij mij ook niet en ze worden kopschuw.

geef hem een mep op zijn nek , op schop onder zijn kont .
Echt ik vond het ook niks, maar het helpt wel .

En niet meteen in elkaar trappen, maar gewoon even goed op zijn plek zetten

Trappen doe ik sowieso niet haha. Ik zal het proberen, op ze hals dan. Ik ga straks toch ;D

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:57

Hij doet jou nu toch ook pijn? Je mag in dezelfde mate terug reageren als hij doet.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:58

nou trappen hihi, zo bedoel ik het niet .

Maar goed succes.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:59

Bedankt haha. :D

Dit is trouwens de boosdoener :o:
Afbeelding

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:00

TS je hebt pb met uitleg over hoe ik het bijtgedrag heb opgelost
naar een idee van Monty Roberts

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:25

Mijn paard heb ik als veulen direct bijten afgeleerd bij de eerste beet. Ik lette in het begin heel erg op en als ze al tekenen vertoonde van bijtgedrag dan waarschuwde ik al met mijn stem. Toen heeft ze een keer gebeten en toen heb ik haar een klap tegen haar borst gegeven (omdat ik haar niet hoofdschuw wilde maken). Dat doen paarden in kuddeverband ook. 1 keer een hele duidelijke klap dus en toen was het klaar. Wees niet bang om te slaan, maar doe dit niet vaak, maar gewoon 1 keer effectief en op de juiste manier. Paarden krijgen ook klappen van soortgenoten en hoeven zijn een stuk harder. Maar doe het wel rechtvaardig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:09

Staan er andere veulens bij waar hij mee spelen kan? Zo nee, zorg voor speelkameraadjes waar hij zijn bijtwoede op botvieren kan.
Verder denk ik dat je te soft bent geweest en nog steeds bent. Mijn toen drie weken oude merrieveulen (en haar moeder deed dat op die leeftijd ook) haalde gericht met beide achterbenen naar me uit en kreeg toch echt meteen een schop met de wreef van mijn voet onder haar waarde achterwerk. Dat doet echt niet zeer, daar schrikken ze alleen van. En zowel zij, als haar moeder toen ze drie weken oud was, hebben het daarna nooit meer gedaan. En met bijten behoor je net zo te corrigeren.
Als jij te soft inkomt, gaat een paard of een veulen een correctie nooit serieus nemen. Het stompt hem af. Dus als je corrigeert, doe dat dan in een intensiteit die aankomt, anders hoef je niet te corrigeren. Zo zacht als het kan, en zo hard als het moet.

En een interessant artikel over bijtende paarden.

http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

Ook op leeftijd van een jaar kun je al wat aan grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. Onthoud dat het nog een kleuter is en zich niet zo lang kan concentreren. Maar dit gedrag moet je aanpakken, anders wordt het van kwaad tot erger, en dan moet je heel hard inkomen om dat recht te zetten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:12

Cassidy schreef:
Staan er andere veulens bij waar hij mee spelen kan? Zo nee, zorg voor speelkameraadjes waar hij zijn bijtwoede op botvieren kan.
Verder denk ik dat je te soft bent geweest en nog steeds bent. Mijn toen drie weken oude merrieveulen (en haar moeder deed dat op die leeftijd ook) haalde gericht met beide achterbenen naar me uit en kreeg toch echt meteen een schop met de wreef van mijn voet onder haar waarde achterwerk. Dat doet echt niet zeer, daar schrikken ze alleen van. En zowel zij, als haar moeder toen ze drie weken oud was, hebben het daarna nooit meer gedaan. En met bijten behoor je net zo te corrigeren.
Als jij te soft inkomt, gaat een paard of een veulen een correctie nooit serieus nemen. Het stompt hem af. Dus als je corrigeert, doe dat dan in een intensiteit die aankomt, anders hoef je niet te corrigeren. Zo zacht als het kan, en zo hard als het moet.

En een interessant artikel over bijtende paarden.

http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

Ook op leeftijd van een jaar kun je al wat aan grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. Onthoud dat het nog een kleuter is en zich niet zo lang kan concentreren. Maar dit gedrag moet je aanpakken, anders wordt het van kwaad tot erger, en dan moet je heel hard inkomen om dat recht te zetten.

Hij heeft een weide shetlander maatje. Waarbij die vaak in de manen hangt. Hij bijt wel van zich af gelukkig, maar omdat me eigen merrie verkocht is. Daar was hij altijd heel close mee, best raar. Maar goed, heb ik gemerkt dat hij veel meer bijt. Helaas komt er ook wel is iemand die hem gaat aaien wanneer hij bijt (ze komt nu niet meer!), en dan zeggen dat die nog klein is. Ik geef hem wel een tik, maar ik wil niet uitgebreid gaan slaan. ;(

Ik heb al tips gehad, dus daar ga ik mee aan de slag!