Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
gaapje schreef:mijn veueln was prcies zo , en ik heb ook vreselijke hekel aan slaan .
Heb het op allerlij manieren geprobeert, maar toch iedereen was bont en blauw elke keer .
IK heb hem als hij het deed toch even terug laten voelen, en binnen een paar dage was het over.
Nu doet hij het gelukkig niet meer .
Ik heb nu een heerlijk mannetje, wat NIET meer bijt .
spreek uit ervaring (hengstenopfok)
Succes Kiichi schreef:Paarden gaan niet dood van een tik, maar als hij leert dat hij toch niet echt gestraft word met bijten, gaat hij vervolgens steigeren, trappen etc. Als je nu hard optreed, kan je dit misschien voorkomen. Je moet hem een tik geven, die precies zo hard is, dat de boodschap overkomt dat hij dat ECHT niet mag doen, van een vinger opsteken is hij niet onder de indrukSucces
gaapje schreef:niet op zijn neus elke keer, hielp bij mij ook niet en ze worden kopschuw.
geef hem een mep op zijn nek , op schop onder zijn kont .
Echt ik vond het ook niks, maar het helpt wel .
En niet meteen in elkaar trappen, maar gewoon even goed op zijn plek zetten

:

Cassidy schreef:Staan er andere veulens bij waar hij mee spelen kan? Zo nee, zorg voor speelkameraadjes waar hij zijn bijtwoede op botvieren kan.
Verder denk ik dat je te soft bent geweest en nog steeds bent. Mijn toen drie weken oude merrieveulen (en haar moeder deed dat op die leeftijd ook) haalde gericht met beide achterbenen naar me uit en kreeg toch echt meteen een schop met de wreef van mijn voet onder haar waarde achterwerk. Dat doet echt niet zeer, daar schrikken ze alleen van. En zowel zij, als haar moeder toen ze drie weken oud was, hebben het daarna nooit meer gedaan. En met bijten behoor je net zo te corrigeren.
Als jij te soft inkomt, gaat een paard of een veulen een correctie nooit serieus nemen. Het stompt hem af. Dus als je corrigeert, doe dat dan in een intensiteit die aankomt, anders hoef je niet te corrigeren. Zo zacht als het kan, en zo hard als het moet.
En een interessant artikel over bijtende paarden.
http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf
Ook op leeftijd van een jaar kun je al wat aan grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. Onthoud dat het nog een kleuter is en zich niet zo lang kan concentreren. Maar dit gedrag moet je aanpakken, anders wordt het van kwaad tot erger, en dan moet je heel hard inkomen om dat recht te zetten.