Hoe krijg ik een sterkere band met mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

babslovertje

Hoe krijg ik een sterkere band met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 20:52

hallo

ik heb het gevoel dat het niet zo goed klikt tussen mij en mijn paardje
als ik haar bijv uit de wei ga halen negeert ze me komt niet naar me toe.
met rijden is ze ook niet altijd even lief.
wil de trailer niet op terwijl ze niet bang is voor de trailer ze vertikt het gewoon.
ze staat samen met een ander paardje en als ik naar de wei toe loop komt dat ander paardje meteen
naar me toe gelopen en mijn paard komt dan niet. ik weet niet wat ik met mijn paard soms aan moet.
hoe krijg ik een hechtere band met mijn paard want ik wil dit zoooo graag!
of is hier niets aan te doen omdat het gewoon niet klikt?

weten jullie wat ik moet doen?

groetjes babslovertje

deborah28

Re: Hoe krijg ik een sterkere band met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:54

Veel tegen je paardje praten en belonen als hij iets goed gaat.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:56

grondwerk, grondwerk, grondwerk, het klinkt alsof je paard nu geen respect voor je heeft en met grondwerk kun je dat bewerkstelligen :)

Ik zou wel een aantal lessen nemen en niet zelf aan gaan modderen als je daar de kans voor hebt.

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 20:59

ik ga binnenkort zowiezo lessen nemen
maar wat bedoel je precies met grondwerk wat houd grondwerk in?
mischien een domme vraag....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:05

Nee hoor, stomme vragen bestaan niet ;)

Grondwerk is al het werk dat je op de grond met je paard doet op een paardse manier. Als je lessen neemt ga je dus leren om je paard met je houding van je af te sturen, naar je toe te halen, in beweging te zetten of juist te stoppen. Je gaat dus communiceren op zijn paards, elk paard begrijpt dat en gaat je als je het goed doet dan ook meer als leider zien. Ook vrijheidsdressuur is een vrom van grondwerk :)

Ik zou je zeker aan willen raden om hier lessen in te nemen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:34

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en op dit ogenblik is hij duidelijk leider over jou.
Om een "betere band te krijgen", zoals jij dat zegt, moet je zorgen dat hij jou als leider gaat aanvaarden en dat hij zich gedraagt als ondergeschikte.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Grondwerk houd in dat je je paard gaat laten werken terwijl jij op de grond staat en hem vooral stuurt door je houding, longeren is een deel van grondwerk maar er is nog veel meer.
Van gewoon stilstaan, over correct meestappen tot het nemen van allerlei obstakels. Ga maar eens op internet zoeken daar moet je wel meer info vinden.

Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:42

Ik heb even een paar vragen aan je, namelijk:
Hoe vaak ga je naar je paard?
Hoe lang heb je dit paard al?
Wat doe je met haar als je haar eenmaal uit de wei hebt gehaald?

Grondwerk is natuurlijk altijd goed (en heel leuk om te doen ook) dus zeker een aanrader. Maar naar je toe komen gaat ook een stuk makkelijker als je paard het gewoon leuk vindt om met je mee te gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:46

Naast alle tips over grondwerk kun je er natuurlijk voor zorgen dat je paard het leuk vindt om naar je toe te komen en dat kun je leren door hem niet altijd alleen maar op te halen voor "werk" (rijden). Ga eens naar hem toe om hem een wortel te geven en ga dan weer weg. Of haal hem eens op om even mee te komen voor een korte poetsbeurt en wat lekkers en zet hem dan weer terug. Of een korte wandeling.

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 12:26

hoe vaak ga je naar je paard: ik ga iedere dag naar mijn paard
hoelang heb je dit paard al: ik heb het paard nu bijna 2 jaar
wat doe je met haar als je haar eenmaal uit de wei hebt gehaald?": ik ga dan poetsen en rijden
ik heb de afgelopen dagen haar alleen van de wei afgehaald voor met haar naar een grasveld te gaan waar
ze lekker gras kon eten zeker 3 dagen achter een stuk gedaan ik moet zeggen gisteren kwam ze naar me toe gelopen hoe ik haar van de wei wilde halen

bedankt voor jullie tips! ik heb er echt iets aan!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:28

babslovertje schreef:
hoe vaak ga je naar je paard: ik ga iedere dag naar mijn paard
hoelang heb je dit paard al: ik heb het paard nu bijna 2 jaar
wat doe je met haar als je haar eenmaal uit de wei hebt gehaald?": ik ga dan poetsen en rijden
ik heb de afgelopen dagen haar alleen van de wei afgehaald voor met haar naar een grasveld te gaan waar
ze lekker gras kon eten zeker 3 dagen achter een stuk gedaan ik moet zeggen gisteren kwam ze naar me toe gelopen hoe ik haar van de wei wilde halen

bedankt voor jullie tips! ik heb er echt iets aan!

Goed zo! :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:22

Sommige mensen hebben een paard net, gaan er eens in de week heen alleen om te rijden en verwachten dan dat hij meteen dikke maatjes wil worden. Zo werkt dat natuurlijk (meestal) niet ;)
Aan je antwoorden te zien ligt daar duidelijk niet het probleem. Dan zou ik ook zeggen grondwerk! En lekker gaan grazen is natuurlijk altijd leuk...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:30

Je moet inderdaad niet alleen naar je paard gaan om te rijden, maar soms is het belangrijk om ook voor afwisseling te zorgen.

Zo gooi ik mijn paard nog wel eens los in de bak en ga haar opjagen en daarna gewoon met haar meewandelen om uit te stappen. Ze volgt me dan vaak (niet altijd natuurlijk als ze echt ergens anders heenwil :P ). Ook zet ik wel eens een hindernisje voor haar neer, want ze is gek op springen en doet dat ook vaak uit zichzelf, én ik ga wel eens gewoon met haar aan het halster buiten wandelen. Vind ze ook geweldig. Krijg er wel reacties op van je moet er wel opzitten en niet naast lopen, maar we vinden het beiden ook leuk zo :D

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 18:03

angeliekje: ik doe dat ook wel eens buiten een wandeling maken en dan naast haar lopen
vind ze ook altijd heel leuk en ik ook mischien dat ik dit vaker kan doen?
en ik ga ook niet alleen naar mijn paard om te rijden het is ook vaak zo dat ik laat uit ben van school
dat ik niet ga rijden ga ik toch naar haar toe om haar te voeren wandeling maken borstelen ect..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:08

Misschien is er iets wat je paard geweldig vindt? Ik haal de mijne wel eens van stal af om hem op de poetsplaats worteltjes te geven, of ik maak slobber voor hem.

Wandelen is altijd een topper! En veel en lief praten. Mijn paard valt bijna in slaap van genot als ik aan hem frunnik, zijn staart wassen en zo. En maar kletsen!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:48

Grondwerk helpt zéker! :)
succes.

ryanviv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:51

dat heb ik ook maar ik heb haar pas net en ik doehetzelfde als ze allemaal zeggen en ik krijg steedst betere band met haar

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:56

ik heb wel een goede band met mijn pony, maar in de wei komt ze heus niet naar me toe ofzo... ze wil altijd helemaal opgehaald worden, en het liefst staat ze ook zo ver mogelijk weg in de wei. Ze loopt niet weg ofzo, maar ze komt ook niet. Ze kijkt wel lief op als ze me ziet aankomen.

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:27

Mijn paard komt in de lente/zomer in de wei ook niet naar me toe,Het liefst rent hij nog weg.
In de winter hoef ik vaak alleen maar de wei op te roepen en dan komt hij al aangedraafd,
dus denk ook dat dit aan het paard ze bui ligt en niet perse aan de band met je paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:04

Misschien kun je eens de positieve dingen tussen jou en je paardje vertellen?
Want er zijn altijd wel negatieve dingen, maar als je daar in blijft hangen kun je nooit zonder oordeel met je paard omgaan.Kun je dus nooit echt voor hem/haar open staan en zal er altijd een afstand blijven.

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:43

ooooh verder is er geen afstand tussen mij en mijn paard
ze is de laatste tijd weer ontzettend lief ik denk dat dat inderdaad periodes zijn geweest.
al is dat soms niet leuk

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:02

Ik maak gewoon tijd voor haar, soms even het land in, wat lekkers geven, een knuffel, of even spelen in de buitenbak. wat je geeft, krijg je terug. Als ze me nu ziet komt ze gelijk. Ze weet natuurlijk ook dat als ze komt als ik haar roep en ze komt ze meestal wat lekkers krijgt. Ze is superlief en blijft altijd bij me in de buurt als ze los loopt. Heb haar altijd veel beloond en niet altijd met iets lekkers maar ook gewoon met praten of een aai.

Seigneur3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:06

<3 <3 Misschien kan je vrijheidsdressuur doen dan krijg je ook eeen hele goede band

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:09

Ik ben begonnen met brokjes meenemen als ik haar ging ophalen
Nu is het als ze mij ziet kop in de lucht zacht hinnekje en als ik lang genoeg wacht en haar roep wilt ze ook nog wel eens komen (uiteraard krijgt ze dan brokjes)
Ik ben ook begonnen met grondwerk
Pakte ze heel goed op ging erg goed en vond ze ook heeeeel erg leuk (ik trouwens ook)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:18

Een paard is zoals ze is , er zijn aanhankelijke karakters , en ook karakters die meer op zichzelf zijn ..... een paard hoeft jouw niet te bevestigen in je relatie dat je aanwezig bent . Als je samen buiten rijdt en springt dressuur oefeningen ,poets , eten geeft doet dan merk je of je in een relatie zit met je paard.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:24

merrie of ruin trouwens, want ik vind persoonlijk dat dat uitmaakt. een merrie is wat wisselvalliger en zal dus al wel eens vaker een lastig dagje hebben bij het rijden. alhoewel ik dit nu ook niet wil veralgemenen, want er zullen zeker mensen zijn die zeggen dat zij niet eens merken dat hun merrie hengstig wordt.

de eerste tip die ik mensen vaak geef is om het niet zo graag te willen (je weet wel dat droombeeld dat je op youtubefilmpjes terug vindt van mensen die in de vrije natuur met hun paard spelen, zonder zadel en hoofdstel door de bossen rijden,...), maar gewoon fijn met je paard bezig te zijn. ook moet je je best doen om het paard wat meer te laten zijn zoals hij is. ik vindt het altijd zo opvallend hoe mensen al jaren een paard kunnen hebben, maar toch niet echt kunnen omschrijven wat voor type hij is.
lach er bijvoorbeeld eens hartelijk mee hoe hij/zij weer van die rare capriolen aan het produceren is bij het losgooien in de plaats van te zeggen 'hoo zeg waarom moet die van mij nu altijd zo debiel doen'. als je jouwe wat tammer is en traagjes komt aangesloft ipv vrolijk in galop al hinikend aan te komen lopen, moet je ook niet per se denken dat hij/zij je niet graag heeft. misschien haast jouw paard zich gewoon niet graag voor iets....

je moet eigenlijk komen tot deze situatie:
jij: hey ik wil wil met jouw spelen, doe je mee?
paard: jeeeeej!

en brokjes om te belonen mogen gerust, maar wel enkel op het juiste moment, niet zomaar vol brokken proppen en zeker niet omkopen met brokken