Achteruitgaan belonen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Davy1985

Achteruitgaan belonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 10:43

Hallo,

mijn vriendin rijd dressuur, maar achteruitgaan is iets wat Rino niet zo makkelijk doet.
Nu hebben we het al gevonden dat ik voor hem ga staan, en terwijl m'n vriendin hem achetruit haalt ik met m'n hand ook hem achteruit "duw" (ik kom niet aan hem). Haar lesgeefster heeft eens gezegd dat we hem elke keer hij goed achteruit gaat hem een koekje te geven. Als beloning.
Hebben we gisteren gedaan maar hij krijgt het koekje niet tegoei binnen krijgt met z'n bit in.
Heeft iemand hier tips voor??

Groetjes Davy

Princesj

Re: Achteruitgaan belonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:46

Niet de neusriem zo strak doen dat hij niet meer kan eten..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:47

Oplossen vanaf de grond door grondwerk mee te nemen, niet met koekjes aan de gang gaan.
Grondwerk is gewoon heel belangrijk, als het paard het niet vanaf de grond kan, (en snapt), hoe kan hij het dan ooit snappen vanaf het zadel?

En als Rino echt niet wil, kun je met grondwerk even wat meer respect krijgen.
Dan is het aansluitend vanuit het zadel ook geen probleem meer.

Davy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 10:51

Dat is nu net het gekke. Vanaf de grond doet hij het perfect. dan kunt ge heel de stal acheruit wandelen met hem. alleen in het zadel doet hij gaan paardenlengte achteruit. of heel scheef.
grts

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:00

Jah, ik ken dit. Mijn paard gaat onder het zadel niet achteruit op stem en/of hulpen. Als ik ernaast of ervoor sta, doet hij dit zonder problemen. Hoe leer je hem dan achteruit gaan zonder hulp vanaf de grond als ik zelf op het zadel zit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:02

Druk houden op de teugel, zelf achterover gaan zitten, benen er vanaf. Stemcommando gebruiken. En bij de kleinste gewichtsverplaatsing naar achteren de teugels uit je handen laten vallen alsof je je verbrand hebt. Kleinste poging belonen. Wegvallen van de druk is beloning. Hoef je niet met snoepjes te werken.
En scheef achterwaarts is later recht te zetten. Hij moet eerst een stapje achteruit doen. Één stapje in het begin is voldoende. Gewichtsverplaatsing is in het begin al voldoende....

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:00

Niet achterover gaan zitten, dan maak je je juist zwaarder in het zadel, waardoor het paard "zakt" in zijn rug. Dan is het fysiek onmogelijk voor het paard om achteruit te gaan. Maak je zelf ligt in het zadel, gewicht iets naar voren en wat Cassidy ook zegt, het kleinste pasje belonen. Eerst moet er reactie komen, later kun je dan de reactie gaan sturen.
Succes :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:03

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:31

Inderdaad @ Cassiddy direct belonen
en @ Mickskeh juist gewicht naar voren heb ik ook geleerd/gelezen/toegepast,
ligt zo te horen aan rijstijl :)

Heel veel succes

en oja, een sleutelwoordje is geduld :+