Beetje vage titel misschien, maar wat is nu de standaard messencombinatie voor een scheerapparaat?
Vorige week heb ik mijn pony geschoren, met 2 verschillende apparaten. Deze zijn van mijn zus en ik heb naderhand de messen er af gehaald om ze professioneel te laten slijpen.
Het gaat om messen van een Heiniger, en van een Aesculaap. Alleen bij het afhalen van de messen kwamen we tot de ontdekking dat op de Heiniger een grof bovenmes en een fijn ondermes zat, en op de Aesculaap juist het tegenover gestelde: een fijn bovenmes en een grof ondermes.
We hadden allebei zoiets van "Goh, vaag.. je zou zeggen dat de twee fijne messen bij elkaar horen, en de twee grove ook".
Alle 4 messen zijn van het merk Heiniger (op de Aesculaap zitten ook Heinigermessen dus), hebben allemaal een ander nummer er op staan, en passen op beide apparaten. Mijn zus weet haast zeker dat de messen nooit 'gemixed' zijn, en dat sowieso de Heiniger altijd dit setje messen er op heeft gehad. Reserve messen zijn er ook niet bij, dus daaraan kunnen we het niet vergelijken. Inmiddels heb ik de messen weer opgehaald bij de slijpboer, maar ook hij wist niet of het normaal was dat je een grof en een fijn mes combineerde.
Horen de fijne messen nu bij elkaar? En de grove ook? Of is een combinatie mogelijk???? Overigens: met beide apparaten was het scheerresultaat hetzelfde, en het gemak waarmee ze scheerden ook.