wel/niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JNAWA_Nienke

wel/niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:55

Mijn (verzorg) shet heeft op dit moment érg last van haar dikke wintervacht!
Ze schuurt zich overal aan, maar echt verharen doet ze niet.
Nu is mijn vraag, zou ik er goed aan doen, haar te scheren?
De enige deken die ik heb is een fleece deken, maar is dat genoeg voor de (eventuele) koude dagen?

Wat raden jullie mij aan? :)
Alvast bedankt! :D

Susanne

Re: wel/niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:15

Weet je zeker dat het schuren van de haren komt? Niet van bv luis?

En nee een fleecedeken is natuurlijk niet genoeg. De overgang van dikke vacht naar mega kaal is al heel groot. Mijne is 1 maart geschoren en staat nu nog met 200 grams, en daarvoor zelfs 500 grams omdat hij echt stond te bibberen. Grote overgang!

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:20

Onze shet is ook nog heel erg in zijn wintervacht en ook hij schuurt heel erg, dus last van luisen (kan) maar denk het niet.. Omdat die van ons ook zo schuurt.. En dat ze allebei last van luizen hebben is misschien een beetje te veel toeval.
Zelf dacht ik er ook al aan om hem te scheren, dus hou het even in de gaten!

Echt hele koude dagen zullen er wel niet meer komen (hoop ik) maar overgang van dikke wintervacht naar fleece dekentje is zoals hierboven gezegd wordt wel een beetje te grote overgang..

sappy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:22

Ik zou hem nu niet gaan scheren

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:48

Scheren moet je altijd goed overwegen. Ik denk persoonlijk dat je beter deze maand nog even aan moet kijken. Het is namelijk zo dat als je nu scheert en het word nog net iets te koud, het haar weer iets aan groeit. Dit geeft geen mooi beeld, en dan moet je waarschijnlijk nog een keer. Heeft de pony in april nog heel veel haar zou ik wel gaan scheren. Bedenk goed of de pony er last van heeft. Behalve alleen schuren, misschien ook zweten zonder inspanning?
Een fleece deken is te koud. Minimaal 300 grams voors de eerste dagen, dan na mate het weer beter word af gaan bouwen.
Succes!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:03

mijn shet heeft er ook last van, zij schuurt zich elk jaar tot bloedens toe open als ik niet scheer
als je scheert wel zorgen voor een goede deken

_simon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:25

de shetlanders bij ons op stal hebben er ook best veel last van

maar scheren is nu denk ik nog te vroeg voor

Nadiah15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:29

Als ik jou was zou ik hem niet meer scheren je moet hem gewoon probeeren zo goede mogelijk tepoetsen dat het haar er zo snel mogelijk uit gaat. mijn shetlander jeukt ook heel veel (geen luis) gewoon de losse haren ik poets hem daarom nu ook elke dag. en lekker rollen in het losse zand vind hij ook heerlijk! ;)

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:59

ja mijn mini shetlander heb hele kale plekken al aan alle 2 de kanten van ze hals van het schuren dus nu poetsen we der eerst en dan longeren en losgooien en spelen en erna weer poetsen ook doen we zeker een uur plukken gewoon al die losse haren ertussen uit trekken. en ze vind het heerlijk als we dat doen. maar scheren zou ik niet doen ze hebben niks voor niks nu nog zo een dikke vacht. het komt er vanzelf wel los lekker blijven poetsen en plukken en dan zie je dat het vanzelf minder word

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:37

Mijn shet heeft er ook last van maar krijgt verder geen kale plekken en geen teken van luis
Ik scheer hem nooit hij heeft hier elke keer met ruien last van
goed poetsen zodat de wel losse haren er uitkomen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:58

Je zou kunnen proberen wat lijnzaadolie door het voer te doen. Willen ze de haren vaak wat makkelijker loslaten.
Ik zou me nog niet al te druk maken hoor, het is pas maart!

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:18

Toevallig heb ik eergisteren mijn tinker laten scheren. Een uitrijdekenmodel dus niet helemaal kaal. 's nachts staat hij met regendeken op en overdag gewoon lekker bloot. Gaat prima hoor. Hij is er erg blij mee volgens mij.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:21

Ik scheer op dit moment heel veel ijslanders/shetlanders/paarden met cushing etc.Het scheelt enorm als dat pak haar eraf is.Pony voelt zich veel prettiger,kost minder energie om de rui door te komen,geen jeuk,meer zicht op huidaandoeningen etc.Dat de zomervacht lelijk zou worden van scheren is echt een fabeltje.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:22

mijn shet had wel luizen, ik vond het wassen met koudwater en laten indrogen van da luizen spul zielig met deze temperaturen en die dikke vacht. heb besloten om haar te scheren excl de manen. ze heeft snachts een wolle dekentje met 150/200 gr winterdeken en overdag alleen de winterdeken.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:53

zou niet meer scheren hoor

jessicaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:36

ik zou hem niet scheren want dan blijf je met scheren want je paard is dan volgend jaar nog dikker in zijn vacht en bij scheren krijg je paard een doffe kleur.
Ik zou gewoon goed poetsen