Een 'ik weet het niet meer' moment ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xeen

Een 'ik weet het niet meer' moment ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:59

Hi :)

Normaal zet ik niet zomaar iets neer. Maar ik heb nu echt even een 'ik weet het niet meer' moment. Escape, ruin van 7 jaar. Zit arabier in of het een volbloed is weet ik niet, schijnt wel zo te zijn ik zie het niet :o .

Vorrig jaar Oktober ongeveer ben ik gaan kijken bij Escape om hem te verzorgen. Pluizig beestje, holle bolle gijs idee :P , niet veel mee gedaan. Hij is van een lieve meneer van 62 die hem niet weg wil doen.
Toen ik hem ging doen kwam hij net van het land 5 maanden niets met hem gedaan lang leven zijn vakantie op het weiland. De eerste keer dat ik kwam kijken mocht ik ook gelijk rijden. Een onervaren paardje die wel wat kon. Ik vond m wel gelijk en ben Escape gaan verzorgen. Ik merkte al wel dat hij heel gevoelig is, tergelijker tijd heel erg ondeugend. Met rijden ging het eigenlijk steeds beter. Gekke sprongen doen en gek doen galoperen door de bak gebeurde regelmatig. Maar ik zat het met gemak uit.
Toen kwam het punt, dat ik op stapte meneer ging rennen in de bak en ik er af viel. Nou maakt een keertje vallen me niet uit.
Goed, toen kwamen we op het punt dat meneer steeds drukker werd waarscheinlijk omdat hij ook vaker gereden werd en meer conditie kreeg. Een vriendin van mij is hem ook gaan doen in december. En hij word ook gereden door een andere vrouw. Bijde zijn ze erg leuk met hem.
Ik ben dus nu op het punt dat ik hem eerst moet longeren voor dat ik normaal kan rijden. 4 weken geleden ben ik zonder zadel gaan rijden zonder er voor te longeren. Ben ik er af gevallen... een tijdje er na ben ik gaan rijden zonder er voor te longeren omdat hij die dagen er voor hard had gewerkt. En ja hoor weer rennen, weer gek doen. 2 weken terug reed ik in de bak met andere paarden wel eerst gelongeerd maar ben ik er ook weer afgevallen.
2 keer in een korte tijd.

Nu ben ik zelf een vrij ongeduldig typje soms maar met paarden heb ik daar nooit zo'n last van. Nu vraag ik mij toch af wat zou ik kunnen doen?
Het rennen komt vaak uit het niets. Hij loopt nu bijna 2 weken niet zo goed en heeft niets gedaan. Met losgooien werd hij helemaal gek vorrige week als een mafkees heen en weer rennen. Daarna wilde ik escape pakken was hij aan het happen op een speelse manier en aan het drammen. Dus ik zet hem in zijn achteruit. Ging hij stijgeren. Speels ? Dominantie? Onbegrip?
Ik ben zelf ook een stuk voorzichtiger geworden, misschien wel bang. Ik weet zeker dat hij dat ook merkt. Alleen weet ik ook zeker dat ik het vaak genoeg op zij zet en hij er niets van merkt.

Er zijn verschillende punten die mee spelen.
- Hij word verzorgt door 4 mensen.
- Hij reageerd dus op iedereen anders.
- Ik vraag meer van hem dan andere maar wel op een eerlijke manier.

Ik heb echt een ik weet het niet meer moment. Hij is leuk en lief! De klik of die er is ... dacht ik van wel. Maar nu?
Hij is lief in de omgang. Maar soms iets wat onvoorspelbaar.

help ? :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:44

Wat bedoel je precies dat hij op iedereen anders reageert kun je dat beter uitleggen hoe hij dan op de andere reageert.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Een 'ik weet het niet meer' moment ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:54

Ik denk dat hij bezig is jou uit te proberen. Hij krijgt puber streken. En over dat rennen: hoe is het met het zadel? Ligt dat nog helemaal lekker? Hij heeft natuurlijk meer bespiering gekregen door het rijden. Gaat hij bij iedereen aan het rennen na het opstappen of alleen bij jou?
Ik denk dat je op zijn puber-gedrag iets strenger moet worden. Nee is nee en dingen die je niet wilt hebben, straf je af. Wij (nou ja mijn dochter) hebben een arabier van net 6. Die doet ook van die dingen zoals in je happen. Mag niet. Een streng NEE is vaak genoeg. Het is een dondersteen die van ons, dus we moeten best streng zijn. Maar hij weet nu waar hij aan toe is en wat mag en wat niet.

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:58

Op mijn vriendin reageert hij anders. Wel speels maar hij gaat met haar niet rennen. bij jessica van 32 is hij ook wel is vervelend. Maar hij reageert gewoon wisselend op ieder persoon.
Puber streken dat is wel een goede ja.
Zadel, zou ik eens naar moeten laten kijken. En ik probeer consuquent te zijn. Maar door dat hij zo onvoorspelbaar is ... Vind ik het lastig. Ik snap hem soms ook gewoon niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:15

Als hij bij de andere personen minder heftig is als bij jouw vraag hun eens om hulp of laat hun eerst rijden en pak het daarna over. Misschien dat je toch te onzeker overkomt, paarden zijn zeer gevoelig daarvoor ze voelen de kleinste veranderingen in je houding.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:15

Het klinkt een beetje alsof jullie hem overdondert hebben. Een tijd op het land gestaan en meteen rijden. Galopperen, bokkesprongen. Ik zou dus overnieuw beginnen en dan leren dat rijden ontspannen betekent en geen rodeo.

Dus lekker relaxed zijn voor je opstapt, terwijl je opstapt en als je opgestapt bent. Tijdens het rijden ook oefenen op ontspanning en niet laten rennen. Hij associeert rijden nu met stress en rennen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:56

hoeveel krachtvoer krijgt hij en hoeveel beweging?
Als hij bij iedereen anders reageert dan zou je eens moeten kijken hoe degene reageert bij wie hij wél luistert en dan hetzelfde gaan doen als zij.
Het kan heel goed ook een respect kwestie zijn maar ook jeugdige overmoedigheid en teveel krachtvoer.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:16

Dat steigeren dat hij doet als je hem in zijn achteruit zet is gewoon dominantie. Is er niemand die je kan helpen als je hem rijdt (les)? Ik heb een beetje de indruk dat je wat angstig begint te worden en hij daar misbruik van maakt. Vooral omdat hij het bij de andere twee verzorgsters niet echt doet. Heel veel succes..

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:27

Is het misschien mogelijk om hem overdag een paar uur met andere paarden in een paddock te laten? Dan kan hij wat uitrazen, wordt hij ook nog wat opgevoed door die andere paarden en paarden worden daar in het algemeen gelukkiger van. (misschien doe je dit al maar dat kon ik niet opmaken uit je bericht)
Verder klinkt het toch ook wel als een dominantie probleempje. Ik ben mezelf aan het verdiepen in de freestyle methode van Emiel Voest, wellicht heb je daar wat aan, om met los- en grond werk de dominantie verhouding te verbeteren?

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 14:26

Ik ben zelf ook altijd wel voor het losgooien met andere paarden. Maar de eigenaar wil dat niet. :) maar is wel een goede tip!

En krachtvoer, hij krijgt best wel veel. 1 kilo per dag :p en kuil of hooi dan ook nog. Ook als hij stil staat. Ook daar was ik t niet mee eens. Maar het is natuurlijk niet mijn paardje.