weer kouder: deken toch weer op doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

weer kouder: deken toch weer op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:28

De afgelopen dagen heeft mijn paard zonder deken gestaan. Nu gaat het toch weer kouder worden, en wil ik eigenlijk zijn deken weer opdoen. Nu hoor ik van verschillende kanten dat dit niet goed is. Waarom eigenlijk niet? Het lijkt mij juist belangrijk om de temperatuur zo stabiel mogelijk te houden.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:56

De afgelopen dagen heeft mijn paard ook zonder deken gestaan. Ik hem hem net weer een dunne 50gr deken op gedaan. Omdat het toch wel weer een beetje te fris word. Ik vind dekens wisselen prima kunnen. Sommige vinden van niet omdat het slecht voor de weerstand zou zijn...

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:00

van het weekend heeft mijn pony ook met één deken opgestaan i.p.v twee, maar vanochtend ging de tweede deken er weer onder. was toch wel erg koud en dan smorgens vroeg buiten heb ik liever nog even twee dekens. als er maar een paar dagen tussenzit zoals nu bij mij vind ik het best kunnen

di_angelo

Re: weer kouder: deken toch weer op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:52

ik heb de deken afgedaan en laat hem ook af, dat wisselen in temperatuur lijkt mij niet goed 100 gram erbij doen is al redelijk veel, ik zou ook kiezen voor 50 gram evt maar niet meer 2 dikke dekens.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:56

ik zit hier ook een beetje mee... mijn paardje is geschoren en heeft daarom een dikkere deken op.. vorige week heb ik hem overdag een paar dagen de dunnere deken opgedaan en 's nachts de dikkere en als het volgende week weer warmer wordt gaat hij weer naar de dunne (heeft nu de dikke op) denk dat je beter dekens kan wisselen dan een paard kan laten staan zweten....

maar vind het soms zo enorm lastig... gevoelstemp. van een mens is vaak zo anders als die van een paard... soms als ik het koud heb dan kijkt mijn paard me aan alsof hij wil zeggen "lekker weertje hé"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:08

Dekens pas je toch aan aan de buitentemperatuur, zeker als je paard geschoren is.
Ik had vaak meerdere dekens over elkaar (200 gram, 150 gram, 100 gram) bij vriesweer. Maar omdat het 's nachts altijd kouder is gaat dan overdag de 100 gram eraf en 's avonds er weer op. Wordt het 's nachts ook warmer dan gaat de 150 gram eraf en 100 gram erop.
Met 10-12 graden liep mijn paard dan vaak met 100 gram overdag en 's nachts evt een ongevoerde deken erbijop. Komt de temperatuur boven 12 graden dan ging ze zonder deken maar 's nachts met een ongevoerde, beetje afhankelijk van de nachttemperatuur.
Maar wanneer het weer kouder wordt of zelfs gaat vriezen is het toch logisch dat je die dikkere dekens er weer op gooit?
Ik bedoel, je trekt toch zelf ook je winterjas weer aan ookal was het vorige week zo warm dat je wel zonder jas kon lopen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:14

Als je bv alleen een 220grams deken hebt of dikker dan is het idd beter zo min mogelijk te veranderen naar op of af, omdat het verschil vrij groot is. Vergelijk het met zelf een dikke winterjas aandoen of zonder jas EN zonder trui buiten gaan staan. heb je dunnere dekens kan je makkelijker eentje bij onder leggen, dat is eerder het verschil tussen een trui extra of niet

Mijn paard was geschoren en heeft nu een 0grams regendek op, omdat het de wind niet doorlaat houdt dit haar al een pak warmer dan zonder deken, als ze terug nachtvorst geven gaat er terug een 100grams deken onder, maar de 200grams blijft vanaf nu in de kast... alleen als het zonnig en boven de 15°C is gaat de regendeken af