Gevallen van paard, vertrouwen kwijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingGirl

Gevallen van paard, vertrouwen kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 10:06

Hoi allemaal,

Ik moet even mijn verhaal kwijt, ik hoop dat het hier goed staat!

Ik ben afgelopen zaterdag buiten gaan rijden met een vriendin zoals we zovaak doen.
Ze waren wel wat kijkerig met zn tweetjes, want ze waren elkaar een beetje aan het opjutten. Maar niets bijzonders verder.
Lekker gereden niets aan de hand tot op de terugweg. We waren net op het pad dat uit het bos leid.
Daar gebeurde het, er liepen 2 enorme honden achter een hek die opeens gingen rennen en blaffen enzo. Allebei de paarden schrokken hiervan en trokken opeens een sprintje. Maar dit gebeurde zo onverwacht dat ik mijn evenwicht gelijk verloor en er echt hard afviel. Helaas was dit ook nog eens een grindpad met grote kiezels. Ben er achterover afgevallen op mijn rug.
Paard rende stukje door maar kwam daarna gelukkig teruglopen.

Ik kon dus echt niet meer opstaan zoveel pijn had ik. De bewoners van het naastgelegen huis zagen het gebeuren en hadden gelijk de ambulance gebeld. Mijn vriendin met de 2 paarden naar huis gelopen en ik op de ambu gewacht.
Enfin, foto's gemaakt gelukkig niets gebroken alleen bont en blauw en flink gekneusd.

En nu... ben ik bang. Ik snap er niets van. Ik ben er vroeger zo vaak afgevallen en dat interesseerde me nooit iets. Sinds ongeveer 2,5 jaar mijn huidige paard waarmee ik eigenlijk altijd buitenrijd.
Nooit bang geweest maar nu dus wel. Het is zo lang geleden dat ik gevallen ben dat ik niet eens weer wist hoe het voelde. En nu weet ik het weer. Het doet veeeeeel pijn. En nu zit ik constant te piekeren.
Zou hij het niet weer doen? Enz enz.

Heel stom, maar opeens ga ik ook alle nadelen "inzien". Dat hij buiten eigenlijk helemaal niet zo braaf is. Ja met 2 normaal gesproken wel, maar ik kan er bijvoorbeeld niet alleen mee naar buiten.

Is dit normaal? Ik hou zoveel van dat paard en heb er al van alles mee meegemaakt en mee gedaan. Maar nu dit is gebeurd spoken er allemaal rare gedachtes door mijn hoofd....

Is dit herkenbaar? Wat kan ik hier aan doen?

Sorry voor het lange verhaal!!

EngeltjeS

Re: Gevallen van paard, vertrouwen kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:09

Jeetje, wat een nare val om zo te lezen.

Geef jezelf de tijd om bij te komen, om het vertrouwen weer te laten terugkomen.
Hoevaak is het goed gegaan?

Je val is niet zo lang geleden gebeurd, en je voelt nu de pijn die het je lichamelijk geeft.
Maak geen overhaaste beslissingen. Je bent enorm geschrokken.
Laat er een maand ofzo over heen gaan, en zie dan hoe je er dan over denkt.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:14

ik denk niet dat het raar is. Toen ik een val maakte van mn paard ging ik ook ineens van alles negatiefs bedenken wat beter kon of wat hij niet wilde doen.En mn vertrouwen was ik ook totaal kwijt. Heb het rijden na 2 maanden weer opgepakt. en het ging heerlijk. en het vertrouwn was ook snel weer goed.. mijn val was echt een ongelukje..en konden we beidde niks aan doen..uiteindelijk heb ik hem toch verkocht.. wel om andere redenen maar ik denk dat dat de grootste fout was die ik had kunnen maken.. ik mis hem verschrikkelijk... Ik weet niet hoe je band verder is met hem?? maar Denk er heel goed overna want als hij eenmaal weg is, krijg je hem niet zomaar weer terug als je spijt krijgt..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-11 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:15

Ik heb het ook meegemaakt, ik reed niet graag in de bak, mijn paard was dan veel drukker.Hij zag een keer een paard aan komen, die liep buiten de bak.Hij draait opeens om en neemt een run,bok bok en ik lag er af. Alles deed zeer,vond het daar na gewoon eng om in de bak te rijden.Zeker als er een paard aan kwam dacht ik, okee ik zet me nu schrap.Ik heb toen plaatsen op gezocht om te rijden, waar hij gewoon ontspannen liep om zo weer het vertrouwen te krijgen.Het heeft tijd nodig,maar hij is nu super braaf.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:16

Ik heb dit 4 weken terug ook gehad, niet zo erg als jij, maar ik durfde er even buiten ook niet op, wat nergens op sloeg, want ze is zo mak als een lammetje...

Ik ben toen met mijn instructrice samen naar buiten gegaan, ik weet niet of dat voor jou een optie is?

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:21

Twee weken terug is mijn pony over een greppel gesprongen en tussen een schrikdraad Door. Ik eraf en toen stonden we dus ergens in een wei. Ik was ook nooit bang, maar durf níet zo goed meer naar buiten. Wel 2x weer geprobeerd, maar was níet echt relaxt. Ook alle vertrouwen kwijt. Hopen dat het weer goed komt...

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:22

och och hier ook zoveel vertrouwen kwijt geraakt ofnouja al m`n vertrouwen maar dat was niet een beetje maar vertrouwde dus echt 200% en dan niet alleen m`n eigen paard maar zelfs de geksstee stapte op alle beeste maar nou ik dus alles kwijt ben durf ik niet eens meer op de braafste.
gelukkig is het braafste paard van stal ook ons eigen paard waar echt de aller grootste gek opgezet kan worden maar nee.. nowee

gelukkig begon ik weer met opstappen aan de hengste ketting die me vriend zo stevig moest vast houden dat het paard zo iets had van laat me met rust man (A)

en moet zeggen het gaatt steeds beter rij weer los in de bak stap en draf en heel afentoe proberen we een galopje mee te pakken..

beetje bij beetje komt het weer terug maar overhaast dit niet!

succes

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:32

ik heb met mijn paard ook al veel meegemaakt,plaat in mijn onderarm door trap en pin van elleboog tot schouder.dus mij vertrouwen was ook een behoorlijke poos weg.
maar als ik jouw verhaal zo lees, heb jij geen gemeen paard,en doet hij het niet express,jouw paard is gewoon geschrokken van die honden en tja,dan probeert hij natuurlijk te vluchten,maar hij kwam ook weer terug,dat zegt wel wat over je paard.
mij advies is,bouw het langzaam weer op,en anders met hulp van iemand,het komt wel weer goed,maar doe het wel met veel geduld en ga niks overhaasten. succes er verder mee.

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 10:35

Nee dat weet ik, hij is ook niet gemeen. Daarom voel ik me ook zo schuldig dat ik dan zo negatief ga denken.
Maar het heeft gewoon tijd nodig. Het is ook zo lang geleden dat ik was gevallen dat ik gewoon vergeten was hoe het kon voelen. En dan ook gelijk zo'n flinke smak maken helpt niet mee!

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:39

zelf heb ik vorig jaar ook zo een soort val meegemaakt, paardje schrok, ik was totaal niet voorbereid en viel op mijn rug, mijn bekken flink bont en blauw, ben er met hulp weer opgestapt, maar had zoveel pijn dat ik net 1 rondje gedaan heb en er met hulp weer af moest. na een week of 4 weer genezen (alhoewel, als het koud weer is voel ik mijn bekken nog steeds opspelen) en er dus weer op, eerst met iemand ernaast, kort vasthouden en stappen, daarna steeds ruimer. Ik rij weer buiten, maar merk wel dat ik banger ben, om weer te vallen. Nou is het natuurlijk niet zo dat elke val gelijk zo erg zal zijn als die val, maar het zit tussen de oren. Ik heb wel veel hulp gehad van het boek, "paardrijden zonder angst". als je wilt mag je het overnemen. als je die stappen volgt, kom je er weer op :)

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:01

ik heb een tijdje geleden ook zoiets mee gemaakt. mijn paard schrok ergens van, en sprong midden op de weg, net nadat er een auto voorbij was. er af gevallen ben ik dus niet, ik ben me wel rot geschrokken. en dat is dan nog zachtjes uitgedrukt. niet om me zelf, maar om mijn paard. ik ben bang dat hem wat overkomt. niet omdat hij lastig is, of onhandelbaar hoor, in tegendeel, maar het blijft een dier, en hij kan altijd ergens van schrikken, waardoor er misschien wel iets ergs met hem gebeurd.

misschien heeft dat te maken omdat je ouder wordt. vroeger durfde ik ook alles, ben er wel tig keer van af geflikkerd, maar nu...........ik voel me denk ik meer verantwoordelijk voor mijn paard.

maar goed, ik ben begonnen, wel direct nadat gebeurde trouwens, met rijden in de bak. en daarna met iemand er lopend naast wanneer we naar buiten toe gingen. sinds kort gaan we weer alleen op pad, en dat gaat goed. wanneer je van je blauwe plekken bent hersteld, is dat wellicht een optie.

het is gewoon te zot voor woorden, wanneer je bedenkt dat ik vroeger nix te gek vond, en nu door zoiets angstig wordt. want als............als die auto één minuutje later was geweest, dan waren de gevolgen van die sprong midden op de weg, niet te overzien geweest.

suc6!

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:16

Klinkt alsof je echt vervelend gevallen bent! Ik heb ongeveer in hetzelfde schuitje gezeten als jou.

Vroeger durfde ik alles, gekke manegepaarden, jonge paardjes, hoog springen met een haf/frieskruising etc. Daarna 2 eigen pony's gehad die beiden vrij makkelijk waren buiten, 1 kon ik alles mee, ander iets meer pit, maar wel te vertrouwen. Ik reed spreekwoordelijk overal met ze naar toe zonder angst. Totdat ik ergens anders ging rijden. Paard was haast de baas over mij, buitenrijden deed ik niet eens, hooguit van stal naar de bak. Meneer bokte wel vaker en vond dat nog wel grappig, tot ik een keer rustig aan het instappen was, en meneer en bokkend vandoor ging. Ik viel eraf, hij kwam op mijn rug en schouder te staan. Wel er meteen met ontzettend pijn opgegaan, anders zou ik nooit meer durven, maar toch altijd bang gebleven. Heb er nog een paar keer op gereden, maar meneer begon mij uit te proberen, en ik werd alleen maar banger. Heb toen op een ontzettend makke, maar onzekere merrie wat buitenritjes gemaakt. Dit durfde ik wel, door haar onzekerheid wist ik tenminstte zeker dat als er wat spannends was, dat ze stil zou gaan staan, en er niet bokkend vandoor zou gaan. Dit is zo'n 2 jaar terug, heb nog steeds regelmatig last van mijn rug. Achteraf denk ik wel, dit kan met ieder paard gebeuren, zelfs met mijn vroegere o zo makke merrie en neem deze hengst dus niks kwalijk. Beestje stond zowat 24/7 op stal, logisch dat ie z'n energie kwijt moest :(:), maar ik kon er gewoon niet mee omgaan/hem helpen .

Nu rijd ik een paard wat super reageert op stem, dit geeft mij zoveel vertrouwen. Misschien is het voor jou ook goed als je eens op een ander paard gaat (buiten)rijden, om zo weer een beetje het vertrouwde gevoel terug te krijgen. Daarna geleidelijk weer met een ander (mak!)paard en jouw paard naar buiten te gaan. Of misschien dat er iemand meekan, of iemand anders op je paard durft/wil stappen? Zoals je zelf al zegt, je paard schrok van een hond (is ook niet gek) en kan er niet zoveel aan doen.

Gewoon lekker rustig aan doen in jouw tempo, je paard voelt tenslotte haarfijn aan als jij er niet op je gemak opzit.

Heel veel succes ermee :) !

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:31

Heb het zelf ook gehad. Het waaide echt heel hard. Windkracht 9. Hy had nog nooit iets raars gedaan maar hij schrok zo van de wind dat hij 2 hele hoge bokken maakte. Ben er toen ook afgevallen en bijna op een paaltje. Toen durfde ik ook even niet meer. Maar langzaam het vertrouwen weer terug gebracht. En nu is er niks meer aan de hand!

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:40

Wat rot, zo'n harde val.
Ik denk dat het normaal is dat je bang wordt na zo'n harde val, helemaal als je er niet meteen weer op kunt stappen (door pijn of verwonding)
Doe rustig aan, neem je tijd en bouw weer wat vertrouwen op met je paardje, evt. inderdaad met iemand erbij / ernaast.
Ik heb het ook meegemaakt, zo'n 7 jr geleden. Mijn paard sprong opeens van de dijk en ik viel achterover op mijn (gelukkig met helm bedekte) hoofd op de stenen. Zware hersenschudding en gekneusde schouder, paard had gelukkig niks en bleef ook staan. Ik denk dat doordat ik zelf naar huis gereden ben (paard liep automatisch met mij naar stal) ik er minder angst aan over heb gehouden.
Maar het blijft naar, zulke dingen.
Sterkte! ;-)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:54

Je zegt zelf, dat ze elkaar in het begin een beetje aan het opjutten waren. Daar ben je zelf al in de fout gegaan. Vanaf het moment dat je bezig gaat met je paard, moet het naar je luisteren. Of je er nu naast loopt of op zit.
Volgende keer, zulk gedrag gelijk de kop indrukken. Aan je been zetten en rijden. Ook op een buitenrit. Kom je dan weer onverwachts wat tegen, dan is de concentratie bij jou en niet met wat er om hem heen gebeurt.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:27

Wat balen dat je ook zo'n pijn had na de val. Maat het nayuurlijk ook wel wat moeilijker. Ga anders eerst lekker poetsen en knuffelen. En als je hem dan wat meer vertrouwd leg je rustig het zadel erop en het hoofdstel en loopt je een rondje door de bak. Misschien is er dan een vriendin of stalgenootje die dan hem aan de longe wilt doen? Want dan rijd je een paar rondjes aan de longe en daarna los.

Ik weet niet of dit helpt maar het kan ook zijn dat dit je juist banger maakt omdat je er zo lang over doet. In dat geval kan je beter gewoon voor de directe aanpak gaan en er meteen opgaan, met misschien een vireindin ernaast.

En de volgende keer misschien toch wat beter opletten en steeds in je achterhoofd houden dat ze er vandoor kunnen gaan.

En hoe is het nu met je rug? :(:)

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:59

Je bent geschrokken van de val, maar ook van je paard, want die ging er ineens vandoor.
Het vertrouwen in hem dat hij bij je zal blijven is een beetje weg.

Maar dat komt vanzelf weer goed, maar misschien heb je toen een fout gemaakt die mij ook steeds vertelt word.
Als je gevallen bent MOET je weer even op het paard, weer even vertrouwen in hem krijgen.
Dat heb je jammer genoeg in dit geval niet kunnen doen, en heeft dus waarschijnlijk je vertrouwen geminderd.

Rij hem in de bak, poets hem lekker, als je langzaam weer vertrouwen in hem krijgt komt het goed.
Ik zou zeker weer gaan buitenrijden, maar dan op rustige stukken zonder dat je gestoort zal worden.
Een goede buitenrit, met goed verloop, zal het vertrouwen vast wel terug brengen.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:52

Ik heb ook een tijd lang angst bij het rijden gehad.

Ik heb een bodyprotector aangeschaft en rij nu met cap.
Door deze voorzorgsmaatregelen ben ik nu weer een stuk minder angstig.
Vallen kan altijd, op de makste braafste allerliefste.
Vandaar dat ik niet het vallen probeer te voorkomen, want dat kan niet !
Maar de gevolgen van een val minimaal probeer te maken.

Werkt voor mij erg goed ! :D

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:56

Reed je eerst zonder cap ? slim :+
Ik heb een val neiging :+ als ik zie dat ik niet kan blijven zitten spring ik er zelf vanaf.
Mijn leraar zei dat het geen circus was, maar ze ligt wel steeds in een deuk als ik het doe.
Hihi, ik ga tch zeker nie blijven zitten, als ik weet dat het toch nie zal lukken. :)

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:03

Ikke Tja :+ als je al lang rijd denk je dat je onoverwinnelijk bent ! }> niet dus :') er is altijd een slimmere
Ik ben dus ook weer wat slimmer en wijzer geworden !

Bovendien ben ik bij mij opstal nu de enige die vol beschermd rond rijd en ik ben zeker niet de jongste.
Hoor ze soms zelfs lachen, boeid me niks ! wanneer ik er ooid weer afvlieg hoop ik dat ik er niets aan overhoud

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:31

met een goede instructeur(ice) kom je er wel weer over heen, op geven is natuurlijk nooit een optie.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:28

vervelend dat je zo hard bent gevallen en daardoor je vertrouwen kwijt bent!
ik heb dit helaas ook mee gemaakt.
geef je zelf de tijd en laat je door niemand pushen om iets te doen qua rijden wat je op dat moment nog niet wilt.
ga eerst weer even lekker in de bak rijden om het vertrouwen in je paard weer terug te krijgen.
neer les van iemand die weet hoe hij/zij hier mee om moet gaan en dan stapje voor stapje verder.
het heeft bij mij een hele tijd geduurd voordat ik weer ontspannen op een paard kon zitten, maar ik had dan ook meerdere vallen en nare ervaringen kort achter elkaar gehad.

enne inderdaad niet opgeven!

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:11

melle_odet schreef:
vervelend dat je zo hard bent gevallen en daardoor je vertrouwen kwijt bent!
ik heb dit helaas ook mee gemaakt.
geef je zelf de tijd en laat je door niemand pushen om iets te doen qua rijden wat je op dat moment nog niet wilt.

Grappig, maar ik heb meer vertrouwen als ik in een buitenbak rijd, ben ik vandaag achter gekomen.
Nina word moneteel ingereden en ze wil nog wel eens kicken, niet bokken, maar protest, een hupsje dus.
Maar dan moet je haar wel vooruit sturen, zodat ze niet blijft doorgaan ( het is een reactie op het been )
Toen ik vandaag in een buitenbak reed, had ik meer lef om haar door te sturen.
Best grappig eigenlijk :j , het verschilt per persoon wat je makkelijker vind.

Inge_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:36

Ik herken het. Het is misschien niet wat je het liefste zou horen, maar het heeft vooral tijd nodig. Rustig weer vertrouwen krijgen in je paard. En nu je er op voorbereid bent dat het kan gebeuren, zal het niet zoals deze keer heel onverwacht zijn zodat je je evenwicht verliest. Je bent er weer even op geatendeerd dat een paard een dier blijft en je dus altijd alert moet zijn.

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:36

AmazingGirl, ik heb hetzelfde meegamaakt als jij..
Alleen was mijn paard ondeugend van de jongigheid(geen NL geloof ik :o )
Na een boksessie lag ik op de grond> na het ziekenhuis> heup zwaar gekeusd(heeeel pijnlijk)...
Na een maand niet kunnen rijden moest het er toch maar weer van komen, maar het was
wel bibberen. Nou ben ik ook geen schijterd, en al wel vaker van een paard gevallen, nou was ik
toch ook wel bang, komt door de pijn die je gehad hebt denk ik...

In jou geval moet je niet vergeten at je paard jou der niet bewust af heeft gegooid!
Hij schrok ergens van en jij was daar niet op berekend en zat waarschijnlijk wat losje in het zadel..